نویسنده تاریخ پژوه این کتاب، خوانندگان خود را از زاویه اى دیگر به بازخوانى تاریخ خانواده و زندگى شخصى فرامى​خواند و هشدار مى​​دهد که باید در نظریه هاى سیاسى و اجتماعى خود جایى درخور براى آنها درنظر بگیریم.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «سرمایه داری، خانواده و زندگی شخصی» نوشته ایلای زارتسکی با ترجمه منیژه نجم‌عراقی از سوی نشر نی منتشر شد.

 

این کتاب که در زیرمجموعه کتاب های جامعه شناسی این ناشر است، در 176 صفحه و 6 فصل به بررسی جهان درونی یا بیرونی و یا به عبارتی خصوصی و عمومی بودن جامعه می پردازد. بررسی که با نگاهی به تاثیر سرمایه داری بر خانواده صورت گرفته است و در تلاش است بگوید این تاثیر به اضمحلال خانواده مردسالار سنتی انجامیده که بر بنیان مالکیت خصوصی تولید استوار بود و از سوی دیگر برداشت تازه ای از زندگی شخصی به میان آورده که بر حفظ فاصله آن از کار و جامعه تاکید دارد.

 

نجم عراقی، مترجم این کتاب می گوید: «زارتسکی در این اثر با انتقاد از سوسیالیست‌ها به دلیل نادیده گرفتن خانواده و آزادی فردی، به سوء استفاده سرمایه‌داری از این دو امر برای پیشبرد اهدافش اشاره می‌کند. لیبرالیسم اقتصادی از پایه‌های سرمایه‌درای است و بنابراین آزادی فردی نیز از مواردی است که در جامعه تحت سیطره آن شکل می‌گیرد. سوسیالیزم با بورژوایی دانستن آزادی فردی و بی‌توجهی به خانواده، تنها به امور جمعی توجه داشت. افرادی که در جوامع سرمایه‌داری زندگی می‌کنند، از فشارهای جامعه‌شان به زندگی فردی و خانوادگی پناه می‌برند و به این طریق، امکان جنبش‌های جمعی علیه سرمایه‌داری منتفی می‌شود.»

 

بنابراین گزارش، ناشر نیز درباره کتاب اینگونه توضیح داده است: «زندگى شخصى که در بستر خانواده شکل گرفت و عمرى به قدمت توسعه سرمایه‏دارى دارد اصولاً چندان محل اعتنا نبوده و تحلیل‏هاى جامع درباره آن اندک است. منتقدان سرمایه‏دارى، بدون توجه درخور به درس‏هاى تاریخ، اغلب به همین اکتفا کرده‏اند که نوید دهند با دگرگونى زیربناى اقتصادىِ جامعه همه مناسبات از جمله مناسبات میان‏فردى و درون خانواده دگرگون خواهد شد.»


ایلاى زارتسکى، نویسنده تاریخ‏پژوه این کتاب، خوانندگان خود را از زاویه‏اى دیگر به بازخوانى تاریخ خانواده و زندگى شخصى فرامى‏خواند. او هشدار مى‏دهد که ـ خواه خانواده را کانونى گرم و زندگى شخصى را حریمى مقدس بدانیم و دوست بداریم، یا زندان بپنداریم و از آن بیزار باشیم ـ باید در نظریه‏هاى سیاسى و اجتماعى خود جایى درخور براى آن‏ها درنظر بگیریم. سرمایه‏دارى خانواده را دگرگون ساخت و سپهر زندگى شخصى را هم‏چون «بهشتى در دلِ جهنم دنیاى بى‏رحم» پدید آورد. آزادسازى فرد که از معناى این دگرگونى برمى‏آید، هدفى نیست که تنها به لیبرالیسم تعلق داشته باشد.

 

وی معتقد است که نظام سرمایه‌داری آزادی فردی و نهاد خانواده را به ابزاری برای پیشبرد اهدافش در نظر گرفت، در حالی که سوسیالیست‌ها با بورژوایی دانستن آنها، از تاثیراتشان غافل ماندند. او تاثیر نظام های اقتصادی بر ماهیت آزادی فردی در خانواده و جامعه را بسیار مهم می داند و از تاثیر خاموش و بی سروصدای این قواعد حاکم بر نظام های اقتصادی و جوامع بشری برای محدودشدن آزادی های فردی به ازای مناسبات اقتصادی خبر می دهد.
 

این کتاب با قیمت 4هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب‌ را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =