دانشمندان انستیتو فناوری تخنیون موفق شده‌اند روبات‌هایی را خلق کنند که می‌تواند با مدل‌سازی محیط اطراف خود و شناسایی خطرات بالقوه، ماموریت‌های پایش و تجسس را انجام دهد.

محمود حاج‌زمان: ماموریت‌های پایش و مراقبت انسانی برای به دست آوردن اطلاعات سودمند بسیار حیاتی است. اما فرستادن یک سرباز به نواحی حساس اغلب بسیار خطرناک است. برای رفع این مشکل، دانشمندان موفق شده‌اند روبات‌هایی را خلق کنند که می‌توانند این کار را انجام دهند.

بهار گذشته، آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته شرکت لاکهید مارتین از طرح اولیه روباتیکی رونمایی کرد که با استفاده از حسگرهای مخصوص می‌توانست محیط اطرافش را مدل‌سازی کند، خطرات بالقوه را شناسایی کند، خطوط دید را تخمین بزند، و مخفی‌گاه‌های مناسب را مکان‌یابی کند.
به گزارش پاپ‌ساینس، نسل بعدی روبات‌های مراقبت و نظارت، احتمالا از ترکیب حسگرهایی مشابه نمونه اولیه با هوش مصنوعی قدرتمندتر و یک جسم پنهان‌کار استفاده می‌کنند. یک مثال از چنین روباتی می‌تواند Snakebot باشد که در آزمایشگاه بایوروباتیک و بایومکانیک انستیتو فناوری تخنیون ساخته شده است. این روبات می‌تواند از طریق خطوط لوله فاضلاب نفوذ کند، زیر کف ساختمان‌ها بخزد و برای داشتن چشم‌انداز بهتری جمع شود و صاف بایستد. این روبات می‌تواند یکی از قطعات خود را جدا کند و در مسیر خود جا بگذارد، میکروفون‌های مخفی در محل نصب کند و حتی برای ماموریت‌های ترور کلاهک جنگی حمل کند.
 

 

حرکت طبیعی
روبات دو متری Snakebot از قطعات پلیمری تشکیل شده که توسط مفاصل انعطاف‌پذیر به یکدیگر متصل شده‌اند و از یک موتور الکتریکی نیرو می‌گیرد. کنترل حرکت به نرم‌افزاری وابسته است که از بین خزیدن، غلتیدن، و حرکت مارپیچی، بهترین شیوه جابجایی را برای هر وضعیت تعیین می‌کند. حرکت از پهلو (شبیه حرکت مار در طبیعت) سریع‌تر است اما نیازمند انقباض‌های مناسب است؛ آرام خزیدن به سمت جلو از طریق حرکات مواج بدن کندتر است اما برای نواحی تنگ و محدود مناسب است؛ و غلتیدن احتمالا ساده‌ترین روش برای سطوح هموار است. روبات Snakebot همچنین می‌تواند روی انتهای خود بلند شود و از پله‌ها و سایر موانع عمودی بالا برود.
 

نقشه‌برداری سه‌بعدی
دوربین‌های رادار لیزری Snakebot با اسکن کردن محیط، فاصله تمام سطوح بازتابنده را در محدوده 360 درجه تعیین می‌کنند و ابری نقطه‌ای از داده‌ها را ایجاد می‌کنند. نرم‌افزار روبات با اتصال نقاط به هم، آنها را به مدلی سه‌بعدی از محیط پیرامون تبدیل می‌کند. با استفاده از مدل، روبات قادر است تا خط دید تهدیدآمیز را تعیین کند، نقاط پنهان شدن را شناسایی و به سمت آنها حرکت کند، و از نواحی که احتمال دیده شدن در آنها وجود دارد اجتناب کند.
 

حسگرهای هوشمندتر
مجموعه‌ای از چهار میکروفون جهت‌محور، روبات را قادر می‌سازد تا انسان‌هایی را که در حال نزدیک شدن هستند شناسایی کند. با مقایسه زمان رسیدن صداها به هر میکروفون، روبات می‌تواند موقعیت، جهت و سرعت خطر را محاسبه و از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری در خصوص لزوم پنهان شدن استفاده کند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    2 2
    دانشمندان خارجی اینگونه اقدامات میکنند بدون اینکه انگشتنما و ترور شوند و حال آنکه هر بزرگوار درجه دکتری را با نام هسته ای انگشت نما میکنید در جامعه و شهید میشوند. به نظرم دید ضعیف است که هر تحرکی را با نام دانشمند هسته ای ثبت میکنند. انواع اقسام دانشمند وجود دارد و لزوم توجه به همه بطور یکسان است. اینگونه افراد که ارتباط با اتم و هسته و فیزیک و رفتار آنها باشد را در هر رشته تحصیلی میتوانید شاهد باشید حتی علوم انسانی و روش تحقیق و سطوح معنی دار عملکرد برق مصرفی بر درجه غنای مثلا گونه ای عنصر و ... .