محمود عزیزی: مصطفی پورمحمدی که همیشه حرفهایش مورد توجه رسانهها قرار میگیرد در نشست دیروز خود با خبرنگاران هم از مسئولانی که هنوز چند ماه بعد از انتخابات درباره آن سخنرانی میکنند انتقاد کرد و گفت: مسئول اجرایی انتخابات شورای نگهبان است اما مسئولان همچنان درباره آن سخنرانی میکنند ولی به مسئولیتهای اجرایی خود نمیرسند در حالی که به تعبیر رهبری کشور در این سه چهار ماه درگیر هیجان کاذب شد و مسئولان از منافع اصلی جامعه غفلت کردند. با این همه باز هم سؤالهای خبرنگاران پیرامون حواشی انتخابات در نشست خبری رئیس سازمان بازرسی پررنگ بود.
مصطفی پورمحمدی در این نشست در پاسخ به سؤال خبر درباره اینکه آیا این سازمان درباره ادعاهای که نامزدهای انتخابات در مناظرهها طرح کردند قصد ورود دارد تصریح کرد: یکی از روشهای ورود ما این است که سران قوا بخواهند موردی پیگیری شود که اگر آقای رئیسجمهور بخواهند حتماً بررسی میکنیم و نتیجه را به خودشان اعلام میکنیم و اگر از نظر قانونی مجوز داشته باشیم آن را به اطلاع عموم هم میرسانیم.
وی افزود: بنای ما بر این است که از هیچ گزارش صحیحی که به ما اطلاع داده شود نگذریم ولو اینکه اطلاعات آن کامل نباشد و اگر اسمی به ما برسد و کدهایی پیدا کنیم آن را بررسی میکنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان بازرسی در موضوع ادعاهای کروبی در جریان حوادث بعد از انتخابات وارد شده است گفت: آقای کروبی اطلاعات ناقص را به دستگاه قضائی اعلام کردند و کمیته سه نفره قوه قضائیه هم اطلاعات ایشان را بررسی و اعلام موضع رسمی کرد.
وی ادامه داد: متأسفانه آقای کروبی چیزی که اطلاع نداشتند، ادعا کردند و خواهی نخواهی در جو شایعه، رسانههای بیگانه به ناروا نسبتهای را طرح میکنند که در موارد فراوانی دیدیم که واقعیت ندارد.
پورمحمدی گفت: این حرف به این معنی نیست که اتفاق خلافی نیفتاده و هیچ کس هم از از اقدامهای خودسرانه دفاع نمیکند اما اقدام آقای کروبی به این شکل خلاف و جزو مصادیق روشن تضعیف نظام است که به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.
رئیس سازمان بازرسی که در زمان حضورش در وزارت کشور طرح جامع انتخابات را تهیه کرده بود درباره دیدگاهش درباره طرح کمیسیون ملی انتخابات نیز گفت: اینها ایدههایی است که مطرح شده و اگر قانونگذار آن را قبول کند میتواند عملی باشد.
پورمحمدی تصریح کرد: در حال حاضر نظارت در قانون انتخابات، با شورای نگهبان است و قاعدتاً اگر این کمیسیون بخواهد نقش نظارتی داشته باشد خلاف قانون اساسی است اما اگر وظیفه اجرایی باشد قانون اساسی در این زمینه ساکت است.
پورمحمدی ادامه داد: طرح این حرفها به عنوان ایده مشکلی ندارد اما این ایده به قانون نیاز دارد.
وی تصریح کرد: آنچه مهم است این که قوانین انتخاباتی ما نارسا است و طرحی که ما در دوران وزارت کشور تهیه کردیم الان در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چند بند آن هم تصویب شده که در صورت نهایی شدن براساس آن میتوان قوانین موضوعه را در مجلس تصویب کرد.
موضوع قدیمی دو شغلهها مسئله دیگری بود که باز هم پورمحمدی بر آن تأکید کرد و گفت: موضوع دو شغلهها از قوانین قدیمی است که به آن کم توجهی شده و بعد از رسانهای شدن آن سازمان موضوع را جدیتر پیگیری کردو همگی به این رسیدند که آن را بپذیرند.
وی با بیان اینکه این موضوع صرفاً در ورزش هم نبود ادامه داد: در یکی از استانها 120 مدیر که دو شغله بودند از یکی از مسئولیتهای خود استعفا دادند. ضمن آنکه ما استعلامهای زیادی را از سازمانها کردیم که عموماً آن را پذیرفتند.
پورمحمدی البته این مورد را هم اضافه کرد که در مواردی که افراد همچنان بر ماندن اصرار داشتند دستور دادیم افراد را به دادگاه معرفی کنند.
تخلفهای رسانهها در دوره بعد از انتخابات و شکایتهای آسیبدیدگان حوادث بعد از انتخابات به این سازمان دیگر سؤالاتی بود که پورمحمدی درباره آنها گفت: در موضوع تخلفات رسانهها ما موارد را به خود رسا نهها و وزارت ارشاد تذکر دادیم و هماکنون منتظر جواب ارشاد در این زمینه هستیم.
وی درباره آسیبدیدگان هم گفت: برخی از آنها تماسهایی با ما گرفتند که ما اعلام کردیم این موارد در حوزه قضائی قرار میگیرد و ما دخالتی در این جهت نداریم. البته اگر تخلفی را در دستگاهها ببینیم و اثبات شود قطعاً ورود پیدا میکنیم.
وی درباره اینکه چرا علی رغم تأکید رئیس قو قضائیه ورود سازمان بازرسی در برخی موضوعها مثل سهام مخابرات جنجالبرانگیز است گفت: اینکه در حوزه بازرسیها اقدامات نباید جنجالبرانگیز باشد حرف درستی است و ما هزاران کار پروندهای داریم که بدون اینکه به کسی چیزی بگویم بررسی میکنیم اما اگر خبرنگاری از ما سؤالی بکند و آن را منطقی دانستیم آیا باید جواب منفی بدهیم؟
وی ادامه داد: درموضوع سهام مخابرات خود رسانهها بر این طبل کوبیدند و همین حرفها هم به سازمان بازرسی رسیدو ما هم پاسخ دادیم.
پورمحمدی تصریح کرد: وقتی در موضوعی افکار عمومی تحت تأثیر قرار میگیرد قاعدتاً مردم از دستگاههای نظارتی انتظار دارند و اتفاقاً به شفافسازی سازمان بورس هم کمک میکند.
پورمحمدی در پاسخ به اینکه در مصاحبهای اعلام کرده بودید دولت 50 درصد موارد، مصوبات سازمان بازرسی را رعایت نکرده هم گفت: این گزارش مربوط به دو سال قبل بود که با پیگیریهای که انجام دادیم وضع ما در این حوزه بهبود یافته است.
وی با ارائه آمار و ارقامی گفت: سال گذشته در مجموع 10 هزار و 311 پیشنهاد به دستگاههای مختلف دادیم که 8 هزار و 817 (84 درصد) آن پیشنهاد اصلاحی، 584 مورد (6 درصد) تخلف اداری و 943 مورد (9 درصد) شامل سایر موارد منجمله تعقیب کیفری بوده است.
وی با اشاره به ورود این سازمان به مناقصهها و مزایدههای مهم ادامه داد: از مجموع 32 هزار و 584 معامله دولتی در سال قبل در 9 هزار و 665 مناقصه و مزایده که مهمتر بوده است شرکت کردیم که نتیجه آن 2 هزار و 500 مورد تذکر شفاهی بود.
پورمحمدی تصریح کرد: خوشبختانه امروز میتوانیم ادعا کنیم که معاملات دولتی در کشور از سلامت بالایی برخوردار است و تخلفات در این بخش بسیار کاهش یافته است و اگر سایت جامع معاملات دولت راهاندازی شود باز هم این مقدار کاهش مییابد.
به گفته رئیس سازمان بازرسی در سال قبل بر اثر اقدامات این سازمان 135 میلیارد تومان به بیتالمال برگشت ضمن آنکه 643 میلیارد تومان از مطالبات دولتی به خزانه واریز شد.
رئیس سازمان بازرسی در ابتدای این نشست به تشریح اقدامات این سازمان پرداخت و گفت: تلاش عمده ما در سازمان ترویج فرهنگ نظارت در کشور است.
وی ادامه داد: آنچه میتواند مبنای رسمی نظارت ما باشد قوانین و مقررات رسمی و لازمالاجرا است و روی تأکید بر قانون تأکید داریم و از سازمانها هم بر اساس قانون پاسخ میخواهیم.
پورمحمدی فراگیر شدن فرهنگ پاسخگویی را از دیگر اقداماتی دانست که به نهادینه شدن نظارت کمک میکند.
رئیس سازمان بازرسی تشکیل شورای دستگاههای نظارتی را از دیگر اقدامات این سازمان دانست و گفت: این شورا با موافقت سران قوا و با استناد به مواد قانونی تشکیل شد.
بعه عقیده وی این شورا میتواند به دستگاههای نظارتی برای رسیدن به نظرهای واحد کمک کند.
نظر شما