«غرامت مضاعف» یکی از مشهورترین آثار «جیمز ام. کین» و رمانی که سال‌های سال در ایران با نسخه‌ سینمایی‌اش محبوب بود، بالاخره منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، نشرچشمه در اولین روزهای بهار امسال «غرامت مضاعف» یکی از مشهورترین رمان‌های «جیمز ام. کین» را با ترجمه «بهرنگ رجبی» در مجموعه «جهان کلاسیک» راهی کتاب‌فروشی‌ها کرد. بهرنگ رجبی در مقدمه‌ این رمان نوشته است: «او را آغازگر رمان نوآر امریکایی خوانده‌اند. دشیل همت و ریموند چندلر و دیوید گودیس و جیم تامپسون و جیم الروی و همه‌ استادان بعدی جنایی‌نویسی بی‌شک وام‌دار راهی‌اند که او باز کرد و پیمود. احتمالاً در تمام تاریخ، هیچ رمان پلیسی‌ همزمان محبوبیت و موفقیت مالی‌ را نداشته که دو رمان اول او یافتند: "پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند" و "غرامت مضاعف". تام ولف زمانی گفت: "هر کس می‌خواهد داستان‌نویسی یاد بگیرد برود رمان‌های جیمز ام. کین را بخواند." مگر چند نویسنده بوده‌اند که کسی درباره‌شان این‌چنین گفته باشد؟»

 

 

جیمز ام. کین شانس این را داشته که در ایران به واسطه‌ نسخه‌ سینمایی رمان‌هایی همچون «غرامت مضاعف» و «پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند» شناخته شود؛ البته شانس عاشقانه جنایی «غرامت مضاعف» در این میان دوچندان بود. «بیلی وایلدر» و «ریموند چندلر» از ستایشگران همیشگی این رمان شدند و کمی بعد فیلم‌نامه‌ مشترکی براساس این رمان نوشتند که تبدیل به یکی از ماندگارترین‌های سینمای کلاسیک شد. فیلمی که در کارنامه‌ سینمایی بیلی وایلدر هم درخشید.

 

ناشر در توضیح این رمان نوشته است: بیلی وایلدر درباره‌ این رمان می‌گوید: «قبل‌تر از جیمز ام. کین "پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند" را خوانده بودم، می‌دانستم یک چیزی در چنته دارد و شعوری که خیلی از فیلم‌نامه‌نویس‌های آن دوره از آن عاری بودند. اول کار این داستان را در مجله‌ "لیبرتی" منتشر کرده بود، وقتی "غرامت مضاعف" را خواندم حسابی این داستان هیجان‌زده‌ام کرد. راستش حتی به‌نظرم می‌شد آن را نسخه‌ کامل‌شده و پخته‌تر "پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند" به حساب آورد. البته که من ترجیح می‌دادم همراه خود کین سراغ اقتباسِ این رمان بروم، اما آن‌موقع کین داشت توی یک کمپانی دیگر کار می‌کرد، برای همین هم من مجبور شدم با ریموند چندلر عنق سر این فیلم‌نامه کار کنم. بااین‌حال رمان تکان‌دهنده بود و توی هر صفحه‌ای که جلو می‌رفتم انگار شلاقی می‌خوردم، تکان‌دهنده بهترین واژه‌ای است که می‌شود درباره این رمان به کار برد. آن روزها هنوز نوشتن رمان جناییِ این‌قدر تلخ باب نبود، ستاره‌های هالیوود هم می‌ترسیدند که نقش یک قاتل را بازی کنند، اما "باربارا استنویک" باهوش بود و درجا فهمید که بازی در نقش "فیلیس" چه‌قدر ماندگار است. البته برای پیدا کردن مردی که نقش "نف" را بازی کند هم دردسرهای زیادی کشیدیم، بالاخره "فردی مک‌موره" را را وادار کردم نقش نف را بازی کند، گفت: "ببین، یا مسیح، من الان دارم کمدی بازی می‌کنم، من ساکسیفون می‌زنم." من گفتم: "تو باید این قدم بزرگ رو برداری" و او هم قبول کرد، بعدها خودش گفت که این بهترین نقشی بوده که در تمام عمرش بازی کرده است.»

 

بنابراین گزارش، «غرامت مضاعف» یکی از پرحاشیه‌ترین رمان‌ها و فیلم‌های زمان خودش بود، ریموند چندلر بعدها گفته بود که هرگز در زندگی‌اش جانوری مثل بیلی وایلدر ندیده است، و بعدها گفته بود که تنها کشش داستان «غرامت مضاعف» بود که او را وادار به ادامه‌ همکاری با وایلدر کرد. باربارا استنویک گفته بود با این رمان شیفته‌ ادبیات جنایی شد و فردی مک‌موره‌ شخصیت نف را غریب‌ترین شخصیتی می‌دانست که می‌شد در سینما و ادبیات دید.

 

 

رجبی همچنین رمان «پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند» را هم از این نویسنده ترجمه کرده که از سوی نشرچشمه راهی اداره کتاب وزارت ارشاد شده است. «غرامت مضاعف» این ‌روزها با قیمت 4800 تومان در ویترین کتاب‌فروشی‌هاست.

6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =