۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۶

گروهی از دانشمندان قصد دارند با ترکیب سلول‌های واقعی جانداران و سیستم‌ها و حسگرهای روباتیک، نانوروباتی بسازند که بتواند درون بدن انسان شنا کند. این رویا قرار است طی پنج سال آینده به واقعیت بپیوندد.

محمود حاج‌زمان: ابزارهای میکروالکترومکانیکی که همانند اتوبوس‌های مدرسه (!) بتوانند درون بدن انسان این سو و آن سو بروند، یکی از اهداف آزمایشگاهی نانو در سراسر جهان است. اما یک گروه تحقیقاتی که از همکاری بنیاد ملی علوم آمریکا با انجمن تحقیقاتی علوم فیزیکی و مهندسی انگلستان شکل گرفته، هدفی فراتر از این دارد: آنها می‌خواهند ریزروبات مقلد زیستی بسازند که همانند یک مخلوق زنده کار می‌کند و با حسگرهای استخراج شده از سلول‌های حیوانی تجهیز شده است.
به گزارش پاپ‌ساینس، در این روبات که سایبرپلاسم نامیده می‌شود، اجزای روباتیک زیست‌مقلد با سلول‌های واقعی پستانداران ترکیب می‌شود تا سیستم‌ها و حسگرهای روباتیکی ساخته شود که به محرک‌های نوری و شیمیایی همانند اندام‌های زنده واکنش نشان می‌دهند. حسگرهای «چشم» و «بینی» این روبات از سلول‌های حیوانی ساخته می‌شود؛ در حالی‌که یک سیستم عصبی الکترونیکی مصنوعی به ثبت داده‌های سایبرپلاسم از محیط اطرافش می‌پردازد و توسط ماهیچه‌های مصنوعی که از گلوکز نیرو می‌گیرند، به محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌دهد.

سیستم کامل سایبرپلاسم بر روی لامپری دریایی مدل‌سازی خواهد شد؛ جانوری ساکن اقیانوس اطلس با یک ساختار عصبی ساده که تقلید آن باید کار نسبتا ساده‌ای باشد. با استفاده از لامپری به عنوان یک مدل، محققان امیدوارند که بتوانند نمونه اولیه‌ای به طول یک سانتی‌متری بسازند که بتواند با اتکا به خود و به تنهایی، حس کند و به اطراف شنا کند. نمونه‌های بعدی را می‌توان در مقیاس نانو ساخت که برای شنا درون بدن انسان و شناسایی و احتمالا درمان بیماری‌ها عالی است.
ساخت چنین روباتی شبیه داستان‌های علمی-تخیلی می‌ماند، اما شاید دستیابی به آن چندان دور از دسترس نباشد. در حال حاضر، محققان اجزای سایبرپلاسم را به طور مجزا تولید کرده‌اند، و در صورت عدم بروز عقب‌نشینی اجباری، آنها گمان می‌کنند که قادرند ظرف مدت پنج سال آینده روبات کوچک خود را آماده استفاده سازند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد صبري IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    3 2
    سلام اين مقاله رو بخونيد در ارتباط با اينكه چگونه بنویسیم ربات؟ چکیده شکل تلفظ ربات در زبان فارسی به صورت robāt است و بدون توجه به تلفظ آن در زبان مبدأ، در نوشتار معیار، تلفظ فارسی آن است. اگر روبات بنویسیم بر اساس این شکل نوشتار باید آن را به صورت rūbāt مانند: روباه rūbāh ، روبان rūbān ، روباز rūbāz ، و روپوش rū-pūš خواند که با اصل همخوانی نوشتار و گفتار در تعارض است. اما اگر به صورت رُبات نوشته شود، شکل گفتاری آن robāt مانند: گل gol خواهد بود. کلمات کلیدی: ربات - روبات - رباط - نگارش املایی - نوشتار معیار - تلفظ فارسی - اصل همخوانی نوشتار و گفتار - اصل پرهیز از التباس ....
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    2 2
    فارسی پاس بداریم خبر انلاین بهتره یک دوره کلاس ادبیات نوشتاری برای این سایت راه بندازی برات خوب میشه
  • بی نام PH ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    0 0
    به نظر من تا 50 سال دیگه چیزی به نام زبان فارسی وجود نداره......چون یا معادل فارسی استفاده نمیشه یا اصلا معادل فارسی وجود نداره...