یادداشت تازه دکتر حسام الدین وعظ زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یک یاددشت انتقادی درباره سیاست خارجی اقتصادی است.

او سه محوراساسی در تنظیم و اجرای سیاست خارجی در راستای توسعه و شکوفایی اقتصادی در روابط با شرکتهای خصوصی و دولتی در اقصی نقاط جهان، بویژه بمنظور تولید و افزایش ثروت ملی، می بایست مورد توجه قرار داده و نوشته است:" حمایت سیاسی و حقوقی از سرمایه گذار ایرانی در خارج از کشور، حمایت سیاسی و حقوقی از صادرات کالای ایرانی در کشورهای دیگر، جذب و تشویق سرمایه گذاری مستقیم خارجی."
واعظ زاده نوشته است:" بدون تعارف باید گفت که سیاست خارجی ما در تحقق این امور سه گانه در طول سه دهه از انقلاب موفقیت ملموس و مهمی نداشته است. بارها خود شاهد بوده ام که تجار ما از عدم حمایت جدی و موثر دفاتر نمایندگی و سفارتخانه های ایران از سرمایه گذاران ایرانی در خارج از کشور ناراضی و شاکی بوده اند، چه برسد به جذب سرمایه گذار خارجی در تولید کار و اشتغال در کشور. "
این کارشناس مسائل سیاسی که دکترای روابط بین‌الملل از انگلستان دارد، معتقد است نگرش "سیاست خارجی اقتصادی" برای تحقق سه محور فوق، برای ایجاد تحول واقعی و ملموس در اقتصاد ملی، امری ضروری و فوری است. او اظهار امیدواری کرده تا در گفتگوی های هسته ای پیش رو، بنفع روابط خارجی ایران گشایشی حاصل شود، و با از میان بر داشتن تحریمهای ناعادلانه، حضور اقتصادی و مالی ایران بویژه بخش خصوصی در عرصه بین الملل بیش از پیش تقویت گردد.
برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =