به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، شاید محکمترین دلیل بر زنده بودن وجود مبارک حضرت حجت (علیه السلام) دلیلی است که مرجع فقید جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) در اثنای دروس خود تقریر کرده اند:
« حقیقت اسلام، در ایمان است، به دلیل آیه: «ألیوم أکملت لکم دینکم» (1) و «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا»(2) و امثال این ها.
بنابر روایت مشرق، انسان عاقل، متوجه می شود که نبی، وصی می خواهد. وصایت تکوینا بقای نبوت است. بنده ندیده ام که کسی این گونه بگوید، ولی حقیقت مطلب همین است که دلیل بر وجود بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در این زمان، از ابتدای غیبت صغری تاکنون، همان روایت ثقلین است با ضمیمه ای که در آن است:
«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ...سألت ربی أن یجمع بینهما و أن لا یفرق بینهما فاستجاب لی» (3)
این روایت، با ضمیمه سألت ربی ... دلیل بر این است که در هر جا و هر زمانی که قرآن هست و مأمور به، به طوری که مرجع است، حالا یا صورتا یا واقعا یا بعضا یا تماما، هرجا که قرآن باشد، شارح قرآن هم باید باشد، وصی پیغمبر هم باید باشد، یعنی، بقاء خود صاحب قرآن که انما یعرف القرآن من خوطب به (4) خودش باید باشد. هر زمان که اسلام و قرآن هست، در همان زمان قائم، و ولی و عالم به اسلام و شارح قرآن که خود خدا معین کرده است، باید باشد. لا یفرق بینهما! نمی شود قرآن باشد ولی شارح قرآن نباشد!
لذا در خود روایات اهل تسنن، الی ماشاءالله، مواردی را ملاحظه می کنید که در مورد آیه شریفه قرآن یا در مورد احکامی که آنان صادر کرده اند، حضرات معصوم خصوصا حضرت امیر (علیه السلام )، آن ها را توضیح و تبیین کرده اند، به طوری که اهل سنت نقل کرده اند که خلیفه دوم در هفتاد موضع گفته است:
لو علی لهلک عمر(5) یا مثلا زمانی که وجود مقدس رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) از دنیا رفت، برادر ابوبکر آمد گفت: محمد لا یموت؛ "پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) نمی میرد”ابوبکر برای اثبات مرگ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) به این آیه شریفه «افان مات أو قتل انقلبتم علی اعقابکم» (6) استدلال کرد، و حال این که این نکته را نفهمیده که "ان "در آیه شریفه قرآن "ان "شرطیه است و به این معنا نیست که پیامبر می میرد یا کشته می شود، بلکه باید به این آیه شریفه قرآن «کل نفس ذائقه الموت» (7) استدلال کرد. این آیه، برای مرگ کلیه نفوس، دلیل است نه آن آیه شریفه أفاین مات ....
واقعا آیا اینان شارح قرآن بودند؟! همین شارح بودن اهل بیت برای آیات شریفه قرآن که در موارد عدیده ای از آن را خود اهل تسنن نقل کرده اند، دلیل قطعی بر ولایت و وصایت حضرات معصوم (علیه السلام ) است. روایت ثقلین با آن ضمیمه ای که در آن است، دلیل قطعی بر وجود امام زمان حی الی زمان ظهور است، نه اینکه بعدا موجود و متولد می شود.» (8)
پینوشتها:
1- سوره مبارکه مائده، آیه 3: "امروز دین شما را کامل کردم ".
2- سوره مبارکه مائده، آیه 55: "سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و کسانی اند که ایمان آورده اند.”
3- "من دو چیز گرانبها از خود به جا می گذارم کتاب خدا و اهل بیتم . از پروردگار خواستم که آن دو را با هم قرار دهد و از هم جدایشان نسازد خداوند هم اجابت فرمود”این حدیث در کتب و منابع روایی اهل سنت به صورت های مختلف و به طور متواتر نقل شده است از باب نمونه به صحیح مسلم 7: 122؛ سنن ترمذی 5: 662.
4- بحارالانوار 24: 238، 46: 350؛ الکافی 8: 311؛ "قرآن را فقط کسی که طرف خطاب آن است می فهمد.”
5- الاستیعاب 3: 40؛ فیض القدر 3: 357. "اگر علی نبود عمر هلاک می شد”
6- سوره مبارکه آل عمران، آیه 144: "آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود شما به عقب برمی گردید.”
7- سوره مبارکه آل عمران، آیه 185: "هرکسی مرگ را می چشد”
8- فیضی از ورای سکوت: 27.
منبع: راسخون
نظر شما