۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۶

اعضای اوپک با وجود اتخاذ تصمیم تاریخی برای کاهش تولید نفت نتوانستند مانع از تاثیر رکود اقتصادی جهان بر کاهش فزاینده بهای نفت شوند.

رهام وزیری: قیمت نفت پس از 10 روز بار دیگر به زیر 40 دلار سقوط کرد.این اتفاق در حالی رخ می دهد که همچنان جنگ در غزه ادامه دارد.اما نگرانی ها از کشیده شدن دامنه جنگ به دیگر نقاط از بین رفته است و همین مساله باعث شده تا ناآرامی های غزه بر بازار نفت خام کم اثر شود.
با این حال مهمترین عامل کاهش قیمت نفت را در اولین روز کاری هفته باید در گزارش جدید دپارتمان انرژی ایالات متحده در خصوص مصرف نفت خام دانست.این گزارش عنوان می کند که مصرف نفت خام ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و ژاپن در سال 2009 به میزان چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد.میزان این کاهش در مجموع یک میلیون بشکه ذکر شده است. این کاهش یک میلیون بشکه ای آشکارا ریسک ناشی از کاهش سقف تولید اوپک را در بازار نفت کم می کند و باعث می شود تا نگرانی بازارها در خصوص شوک عرضه کاهش پیدا کند. به عقیده تحلیل گران این کاهش تقاضا در کنار کاهش تقاضای اقتصادهای نوظهور نظیر چین و هند سبب می شود تا اقدام اوپک موجب کم شدن مازاد عرضه در بازار نفت شود.و این در شرایطی است که اوپک بتواند بیش از 80 درصد این کاهش 2.2 میلیون بشکه ای را محقق کند.
از سوی دیگر برخی تولید کنندگان همچنان در پی افزایش تولید خود هستند.وزیر نفت سودان اعلام کرده است که این کشور تولید خود را 50 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 500 هزار بشکه خواهد رساند.این اقدام که از سوی برخی دیگر از کشورهای غیر اوپک نیز انجام می شود ناشی از افزایش سرمایه گذاری ها در دوران قیمت های بالای نفت خام است که اکنون به بهره برداری رسیده است.
وضعیت اقتصادی ایالات متحده همچنان مهمترین متغیر موثر بر بازار نفت است که فشار زیادی را در راستای کاهش قیمت ها به بازار وارد کرده و موجب خنثی شدن اقدامات اوپک و دیگر تولیدکنندگانی که برای افزایش قیمت ها تلاش می کنند می شود.گزارش نهایی هفته گذشته دپارتمان کار ایالات متحده که عنوان داشت در سال 2008 نزدیک به 2.6 میلیون فرصت شغلی از دست رفته است ، نشان داد که وضعیت اقتصادی ایالات متحده به خصوص بخش صنعت آن تا چه اندازه بحرانی است.این گزارش برای بازار نفت تنها یک معنی داشت و آن اینکه تقاضا برای نفت خام از سوی بزرگترین مصرف کننده جهان همچنان کاهش خواهد یافت. ویکتور شام کارشناس موسسه پاروین گرتز در این باره به خبرگزاری بلومبرگ گفت ، با توجه به اینکه شرکتهای آمریکایی طی هفته جاری گزارش سود و زیان خود را ارائه می کنند ، باید منتظر شنیدن اخبار بد بیشتری باشیم . این مساله فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد خواهد کرد .
بر این اساس هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک به قیمت 38.43 دلار داد و ستد شد که نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته 2.26 دلار کاهش نشان می دهد.قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در بورس لندن امروز با 1.87 دلار کاهش رو به رو شده و به قیمت 43.21 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد.
قیمت سبد نفتی اوپک نیز امروز با کاهش مواجه شده و به قیمت 41.92 دلار معامله شد.کاهش قیمت نفت که بار دیگر آغاز شده است موجب نگرانی بیشتر کشورهای عضو اوپک را فراهم کرده است.این احتمال وجود دارد که با روند کنونی و چشم انداز تیره اقتصاد جهانی کشورهای عضو اوپک در ماه مارس باز هم سقف تولید خود را کاهش دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =