آقاجری: بخش نخست «غرب‌زدگی» آل‌احمد پر از خطاهای تاریخی است/ عبدالکریمی: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما گرفتار غرب‌پرستی و غرب‌سالاری است

آقاجری: جلال مثل اسبی که قبل از وقوع زلزله آن را حس می‌کند، بحران را پیش‌بینی کرد و هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سی‌وششمین نشست از سلسله‌برنامه‌های «صد کتاب ماندگار قرن» با محوریت بررسی کتاب «غرب‌زدگی» اثر جلال آل‌احمد برگزار شد.

در این نشست که با حضور هاشم آقاجری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه، همراه بود، ابعاد فکری و اجتماعی این اثر ماندگار مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

آقاجری: «غرب‌زدگی» جلال آل‌احمد یک گفتمان تاریخی است نه صرفا یک متن

سیدهاشم آقاجری در این نشست در سخنانی با اشاره به اهمیت کتاب غرب‌زدگی جلال آل‌احمد گفت: این اثر بدون تردید تاثیرگذار بوده است؛ اما نکته اصلی این است که غرب‌زدگی تنها یک نوشته یا متن نیست، بلکه در دهه‌ ۴۰ و ۵۰ و پس از کودتای ۲۸ مرداد، به یک گفتمان تبدیل شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد که پیش از جلال نیز آثاری با مضمون مشابه وجود داشت، ازجمله «تسخیر تمدن فرنگی» نوشته‌ فخرالدین شادمان که خود آل‌احمد به آن اشاره کرده است، اما در آن مقطع هنوز شاهد شکل‌گیری یک گفتمان فراگیر نبودیم.

به گفته‌ آقاجری، آل‌احمد در کتاب غرب‌زدگی بیشتر غرب را از منظر اقتصادی و تکنولوژیک می‌بیند، در حالی‌که غرب حاصل سلسله‌ای از تحولات معرفتی، فلسفی، علمی و اجتماعی از قرن شانزدهم به بعد بوده است.

وی افزود: غربی که بعد از کودتای ۲۸ مرداد به روشنفکران ایرانی معرفی شد، همان غربی بود که در هیأت کنسرسیوم و کمپانی‌های نفتی ظاهر می‌شد؛ غربی که مسئله‌ مشترک روشنفکران جهان سوم در آن دوره بود.

آقاجری تاکید کرد: باید غرب‌زدگی را در بستر تاریخی خود خوانش کرد. اگر بخواهیم آن را به ‌عنوان یک متن صرف بررسی کنیم، خود جلال نیز اعتراف کرده که نوشته‌ای است همراه با داوری‌های شتاب‌زده، اما نقد این اثر باید با رعایت متدولوژی علمی و در چارچوب موقعیت تاریخی انجام شود، نه بر اساس تجربه‌های ۶۰ سال بعد.

بخش‌های کتاب و خطاهای تاریخی

وی کتاب آل‌احمد را سه‌بخشی دانست و گفت: بخش نخست، تاریخی است و پر از خطا. جلال بسیاری از رویدادها را با نظریه توطئه توضیح می‌دهد؛ از حمله مغول و تیمور گرفته تا صفویه و مشروطیت. در این‌جا تحت تاثیر فردید و دیگران، مشروطیت را پروژه‌ای یهودی‌زده و فراماسونی معرفی می‌کند.

آقاجری بخش میانی کتاب را مهم‌ترین قسمت دانست و گفت: این بخش بیش از آن‌که علت تحولات دهه ۴۰ و ۵۰ باشد، نشانه‌ای از آسیب‌شناسی جامعه ایران است. جلال مثل اسبی که قبل از وقوع زلزله آن را حس می‌کند، بحران را پیش‌بینی کرد و هشدار داد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که آل‌احمد همه مشکلات را به ماشین و تکنیک فروکاست و در عین حال راه‌حلش این بود که ایرانیان باید خودشان تولیدکننده ماشین شوند نه صرفا مصرف‌کننده، گفت: این همان پارادوکس جلال است؛ تکنیک را عامل بدبختی می‌دانست اما درنهایت راه‌حل را در تسلط بر تکنیک می‌دید.

آل احمد؛ روشنفکری در دل تناقضات

آقاجری در پایان گفت: کتاب غرب‌زدگی بازنمای موقعیت تاریخی ایران است. نقش جلال مانند دیگر روشنفکران این بود که واقعیت تضادآلود جامعه را به آگاهی عمومی بیاورد. او را باید در جایگاه روشنفکری دید که تضادها را نشان داد، نه در مقام مقصر یا محکوم تاریخ.

بیژن عبدالکریمی: گفتمان «غرب‌زدگی» همچنان در جامعه امروز موضوعیتی جدی دارد

بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه نیز در این نشست علمی به بازخوانی انتقادی گفتمان «غرب‌زدگی» جلال آل‌احمد پرداخت و با اشاره به وضعیت پارادوکسیکال روشنفکران ایرانی، بر ضرورت بازاندیشی این مفهوم در شرایط کنونی تاکید کرد.

عبدالکریمی در ابتدای سخنانش یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که مواجهه‌های پارادوکسیکال را ساده و یک‌سویه می‌کنیم. همان‌گونه که جلال آل‌احمد در عین دیدن مصیبت در ماشین، راه نجات را نیز در رسیدن به ماشین می‌دید، ما هم باید بتوانیم این وضعیت را بفهمیم، نه این‌که آن را ضعف تلقی کنیم.

وی با اشاره به فروپاشی مرجعیت‌های سنتی در جهان پست‌مدرن تاکید کرد که مرجعیت‌ها در حال فروپاشی‌اند. این استاد فلسفه با مرور آثار و اندیشه‌های جلال آل‌احمد، اضافه کرد که گفتمان غرب‌زدگی همچنان در جامعه امروز موضوعیتی جدی دارد؛ اگرچه ممکن است برای برخی این مفهوم کهنه به نظر برسد و بوی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بدهد، اما واقعیت این است که  آینده ایران، جهان اسلام و حتی کشورهای جهان سوم به فهم درست این مقوله وابسته است.

عبدالکریمی با مقایسه دیدگاه‌های آل‌احمد و سید احمد فردید، فاصله میان دو قرائت از غرب‌زدگی را یادآور شد و گفت: مفهوم غرب‌زدگی نزد فردید یک معنا و بنیان فلسفی ـ متافیزیکی دارد، در حالی‌که آل‌احمد آن را بیشتر در ساحت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فهم کرده است؛ انقلاب ایران نیز به آل‌احمد نزدیک‌تر است تا به فردید.

وی در ادامه با نقد برخی سیاست‌های فرهنگی پس از انقلاب گفت: راه‌حل آل‌احمد «بازگشت به سنت» است اما این بازگشت نزد او بیشتر جنبه سیاسی و مبارزاتی داشت، نه فلسفی و وجودی. سنت برای جلال یک منبع مقاومت بود؛ اما اگر امروز بخواهیم پرچم او را بالا ببریم، باید با فهمی فیلسوفانه و عمیق‌تر از سنت و غرب به آن نگاه کنیم.

عبدالکریمی در پایان تصریح کرد: جامعه ما گرفتار دوگانه‌سازی‌ها و یک‌سویه‌نگری‌هاست. اگر چشم خودآگاه این ملت گشوده نشود، سرنوشت تلخی در انتظار ما خواهد بود.

درباره آل‌احمد

جلال آل‌احمد (۱۳۰۲–۱۳۴۸) نویسنده، روشنفکر، مترجم و منتقد ادبی ایرانی بود که در دهه ۱۳۴۰ به شهرت رسید و در جنبش روشنفکری ایران تاثیرگذار شد. او همسر سیمین دانشور، نویسنده برجسته ایرانی بود و آثار و آرای او تاکنون موضوع پژوهش‌های متعدد قرار گرفته است. سی‌وششمین نشست «۱۰۰ کتاب برتر قرن» فرصتی را فراهم کرد تا بار دیگر اهمیت و جایگاه اندیشه‌های آل‌احمد، به‌ویژه کتاب غرب‌زدگی، به عنوان یکی از اثرگذارترین آثار یک قرن اخیر کشورمان بررسی و ارزیابی شود.

۲۵۹

کد خبر 2111830

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 30
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
    12 11
    غرب پرستى ناشى از گنديست كه شماها بالا آورديد.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
    5 7
    خدا قوت آقاجری عزیز.... سخنرانی همدان یادم آمد... دوستت داریم.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
    15 5
    مردم غرب زده ، حکومت شرق زده .
  • فرهام IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
    9 6
    ما هندوزاده،،،عرب زده،،وغرب گزیده هستیم،،،،تو هرچه خواهی بگو
  • یوسفی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
    14 10
    ادم وقتی این عبدالکریمی رامی پیبند حالش به هم میریزد.
    • کیوان IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
      10 1
      آقای یوسفی! من هم آقای آقاجری را می شناسم و هم آقای عبدالکریم را. من در موارد بسیار با هردو زاویه فکری و اعتقادی دارم اما به خود اجازه نمی دهم که در خصوص یک بحث و جدل تخصصی که ممکن است با ایده و تفکر بنده منافات داشته باشد به یکی از آنها توهین کنم. شما هم اینگونه باش.
  • احمد IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    13 4
    غرب بروزجنبه فرعونی تمدن ورفتارسلطه جویانه بااهرم های شیطانی برملت هاوکشورهاوجهان است زرق وبرق فریبنده وتکنولوژی که محصول نهایی آن درخدمت شیطان ونابودگربشریت وحقوق بشراست.امروززشتی محصول غرب درسطح جهان باتجاوزگری هاوچپاولگری وبردگی وزورگویی وجنگ هاوبی عدالتی وکشتارهاوظلم های گوناگون پیش چشم جهانیان هویداشده است.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    7 3
    عبدالکریم فقط برای اینکه خودش را موجه جلوه دهد به هر حیله ای متوسل می‌شود ثبات فکری ندارد افکارش دایمی متغیر است به درد کارشناسی و دانشگاه نمی‌خورد
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    5 5
    جلال ال احمد و خیلی از شعرای هم عصرش توده ای بودن و این موضوع مخفی و پوشیده ای نیست لااقل از شخص تاثیر گذار بی طرف نام ببرید
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    5 4
    جلال ال احمد یک توده ای بود و این موَوع مخفی و پوشیده نبوده به همیم خاطر اصلا صلاحیت این بحث نداره توده ای ها ارزشی برای ایران قائل نبودن همه ارزو و امالشون شوروی بود اگر مردم به سمت غربزدگی رفتن یکی از دلایلش وجود همین توده ای ها بود که ایران دو دستی تقدیم شوروی میخواستن بکنن در مقابلش بلوک غرب شده بود پناه مردم و کشور از غول کمونیست
  • سجاد براری IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    6 8
    وقتی امام راحل فرمودند که اولین وظیفه مردم بیرون راندن غرب پرستان و غرب زدگان از قدرت است اگر میخواهید ایران و ایرانی عاقبت بخیر شوند و کشوری آباد و پیشرفته داشته باشید باید خودِ مردم و نه نظام و رهبری این جماعت که ضعیف النفس هستند و تسلیم ظاهر رنگی غرب شده اند باید از قدرت بیرون رانده شوند والسلام. لعنت بر منافق که هزار بار از کفار بدترند
  • کوروش IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    7 5
    وقتی فکری می‌تواند جامعه ای را برهم بریزد،باید از ابراز ان پرهیز کرد،،،جلال را با عنوان جلال آل احمق بیشتر میشه شناخت،،، تفکری پوچ با عقده‌ های ذاتیه فراوان.
  • امیرحسین IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    7 5
    غرب‌زدگی، اون هم درست در زمانی که خود غرب سالهاست به افول رفته.
  • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    5 5
    عبدلکریمی ارزش مناظره ندارد، فوق‌العاده آدمی است که رنگ عوض میکند
  • اتللو IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 3
    چندکلمه هم از خود فروخته گان بی اصل ونسب بشنو
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
    8 5
    دو تا چپول بی خاصیت که بزرگترین هنرشون، ادعای جنگ با غرب و فرهنگ غربه، در حالیکه تمام زندگی شون با تکنولوژی غرب عجین شده و حتی موبایل توی دستشون هم از اونجاست. فقط تعجبم اینه که چرا این جماعت حاضر نیستن یکروز هم در کشوری مثل کوبا یا کره شمالی زندگی کنن
  • و IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
    1 2
    کدام غرب زدگی اقاجان کشور ما همیشه دچار همین تحجر گرایی ورکود بوده ونتیجه رو الان میبینیم ماباید خودمان وبه غرب نزدیک وتجربه های علمی مفید که به درد زندگی مان می‌خورد بکار بگیریم. وحتی تجربه های مفیدی که دارند
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
      0 0
      عزیز زاده، غرب زدگی مقوله ایست فرهنگی و فکری و مَنِشی و ارتباطی به استفاده و پیشبرد علم و صنعت و تکنولوژی نداره. علم و صنعت و تکنولوژی مقوله ایست ناکجا آبادی و به تعبیر نبی مرسل جتی در چین و از دهان کافر و مشرک باید آن را گرفت. ولی موضوع غرب زدگی یا شرق زدگی یا جهان بینی اسلامی آن فکر و فرهنگی است که میگوید از این علم و صنعت در کجا و در چه جهتی باید استفاده شود
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
    1 2
    من نمی‌دانم که چرا هر چه کمونیست بی وطن خائن تو ایران بعنوان قهرمان یاد میشود
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۰
    0 2
    همن حرف های مفت ایشان مارا به دامن شرق انداخت ومنتقدان غرب خود در عربند
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۰
    1 0
    شما اسمتان را گذاشتید روشنفکر متاسفانه تجربه نشان داده اکثریت به‌ اصطلاح روشنفکر ان چه قبل از انقلاب وچه بعداز انقلاب عقب‌ مانده تر و عقده‌ای تر از مردمان عادی هستند
  • عرفان. IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۱
    0 0
    حرف های بی خاصیت. که نه به درد. دنیا می خورد. نه به درد. آخرت. نه مشکلات مردم را حل می کند. نه. درد مردم. را. دوا
  • مهدی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    0 0
    شرق پرستی شما چه گلی به سر کشور زده نه شرقی نه غربی
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    1 0
    بسمه تعالی. مرحوم جلال آل احمد،جامعه شناسی فهیم و آزاده بود که در دوران اختناق و استبداد ستمشاهی،سعی داشت به روشی که مشکل آفرین نباشد،دنیای پوشالی و اربابی غرب را معرفی کند که کسی نتواند در مقابلش جبهه گیری کند،نه دولت مزدور و سرسپرده آن زمان که حاضر بود،خودش زیر سئوال برود، اما جهان و تمدن پوشالی غرب دچار هیچگونه خدشه ای نشود. و نه خوانندگان مطالبش که عموما قشر جوان و تحصیلکرده ای بودند که برای سفر به فرنگ،پشت درب سفارتخانه های کشورهای اروپایی صف می‌کشیدند. جهان غرب و تمدن آن که با سوءاستفاده از علم و ماشین بر تمامی کشورها،علی الخصوص کشورهای جهان سوم چیره شده بود،و نماد تمدن خود را ماشین و ابزارهای ماشینی میدانست، و همه ملت‌ها را محو تماشای این زرق و برق ها کرده بود. مرحوم جلال،از سنت های دینی و ملی،دفاع میکرد،به این دلیل بود که میدانست،آنها نشأت گرفته از یک دین و مکتب و آیین و سنن و رسومی هستند که بنیان‌های علمی مستحکمی دارند،اگرچه هنوز هم ما به آنها پی نبرده ایم. همه سنت‌هایی که مورد قبول اکثریت جامعه ایرانی هستند،پایه های عقلانی و علمی دقیق و درستی دارند که به وسیله اربابان قدرت دا
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    0 0
    مرحوم جلال آل احمد هنوزتحت تاثیرحزب توده بود این غرب زدگی را اختراع کرد تا لقلقه زبان بعضی ها شود این که غرب زدگی نام گرفته فطرت کمال جوی انسان است که خداوند در نهاد انسان قرار داده است
  • ؟؟؟؟ IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    0 0
    نوع نوشتار جلال آل احمد خود برگرفته از روشنگری و تداوم آثار نویسندگان دوره رنسانس هستند اما با قلمی پر از آشوب و حیرت در هزارتوی سنت و مدرنیزم ؛ او با دستپاچگی می خواهد ماشینی بسازد اما ابزار درستی در دست ندارد ....

آخرین اخبار