در روزهایی که در روز به زندانیان تنها یک سیگار داده می‌شد و زندانیان اگر روشن می‌کردند تا خاموش شدن سیگار بیش از 20 نفر به آن پک می‌زدند، به دکتر علی شریعتی سیگار به اندازه کافی داده می​شد...

به گزارش خبرآنلاین، موزه عبرت به تازگی دو کتاب متفاوت در حوزه تدوین خاطرات زندانیان سیاسی منتشر کرده است؛ «خنده ای به رنگ رنج» خاطرات طنز زندانیان سیاسی و «تلخند زندانی».

 

ناشر برای کتاب «خنده ای به رنگ نج» توضیح داده که «خنده بهانه لازم دارد، باید به چیزی خندید آن چیز هر چیزی می‌تواند باشد فقط یک تلنگر لازم است. صاحب عالم هستی در بین نعمت‌های بی‌شمار و فراوانی که به انسان‌ها و حتی بعضی از حیوانات هدیه داده است همین خنده است. اینقدر این نعمت کامل ضروری جلوه‌گری می‌کند که قادر است در شرایط سخت جان کندن آدم‌ها، خود را نخود هر آش نماید. و روی لب‌های خشکیده و به ظاهر از کار افتاده جاخوش نماید شاید نتواند ساکن دائمی آنجا بشود ...»

 

در بخشی از کتاب «خنده ای به رنگ رنج» آمده است: « به اتفاق خانواده رفتیم به ملاقات ایشان، حسام (فرزند شهید عراقی) که بچه بود، از پشت میله پرسید : بابا چکار کردید که (شما را) را آورده‌اند اینجا؟ بابا با یک لبخندی جواب داد و گفت: صلوات فرستادم! پاسبان گفت حاجی چرا بچه را منحرف می‌کنی، بگو صلوات بودار فرستادم!».

 

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس در معرفی کتاب «تلخند زندانی» اینگونه گزارش داد: دکتر شریعتی شرایط بهتری از بقیه زندانیان داشت و او هم از امکاناتی که در اختیارش بود در فرصت‌های مناسب در اختیار زندانیان قرار می‌داد.
 

 

 

کتاب «تلخند زندانی» به همت سیدمحمود رضویان منتشر شد. این کتاب به خاطرات انقلابیون در زندان‌های پهلوی پرداخته و بخش جذاب و شنیدنی این خاطرات را منتشر کرده است. این کتاب شامل 28 خاطره است که در میان‌ آنها اسامی افرادی چون محمدرضا مهدوی‌کنی، جواد جعفر شجونی، اسدالله آقا تجریشی، سیدکاظم موسوی بجنوردی، محمد علی حسینی، ابوالقاسم سرحدی زاده، علیمحمد بشارتی، وجیهه ملکی، فریبرز فلاح، علیرضا مشایخ دیده می‌شوند.

 

در یکی از این خاطرات سیدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس بنیاد دایره المعارف اسلامی، خاطرات خود از سلام و علیکی که منجر به 10 سال زندانی شدن آقای حجتی شد را این گونه روایت می‌کند:

از وقتی دستگیر شدیم یک ماهی بود که ما را حمام نبرده بودند. به من گفتند که بیا برو حمام. من طبقه بالا در اطلاعات شهربانی بودم. من را آوردند پایین که به حمام ببرند. از دور دیدم که آقای حجتی نشسته است، مثل این که تازه دستگیرش کرده بودند با عبا و عمامه. هفت هشت نفر از این بازجوها هم اطرافش بودند. سرم را انداختم پایین که شناسایی ندهم. آقای حجتی که از دور مرا دید از جایش بلند شد و گفت آقای بجنوردی سلام علیکم! خلاصه (با این سلام و علیک و آشنایی دادن) ده سال(زندان) برای خودش خرید.

فریبرز فلاح نیز در بخشی از خاطراتش به سیگارهای اعطایی دکتر علی شریعتی به زندانیان اشاره می‌کند. در روزهایی که در روز به زندانیان تنها یک سیگار داده می‌شد و زندانیان مجبور بودند آن را در چندین نوبت با مشقت‌های فراوان روشن کنند و یا اگر روشن می‌کردند تا خاموش شدن سیگار بیش از 20 نفر به آن پک می‌زدند، به دکتر علی شریعتی سیگار به اندازه کافی داده می شد و روزنامه‌ها هم در دسترس وی قرار می‌گرفت. فلاحی می‌گوید: از این جهات دکتر شریعتی شرایط بهتری از بقیه زندانیان داشت و او هم از امکاناتی که در اختیارش بود در فرصت‌های مناسب در اختیار زندانیان قرار می‌داد.

 

جلال رفیع هم در زندان در اوقات بیکاری شعری با وزن و قافیه «مرغ سحر» را به «مرغ پکر ناله سر کن» را ساخته بود که در آن به شرق و غرب و دولت های استبدادی آنها اشاره کرده بود.

مرغ پکر ناله سر کن/ داغ مرا تازه‌تر کن

ز آه لنین وار! این قفس را /بر شکن و زیر و زبر کن / ما رو خر کن – مار و خر کن

شوروی کرد، جیب خود پر/ می‌خورد چون خرس پُر خور/ هم ز توبره هم ز آخُر

ای خدای من، ای جبر تاریخ/ شام تاریک ما رو سحر کن!

 

این دو کتاب 7هزار تومان قیمت دارد و ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و سفارش خود را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مينا IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    1 0
    عالي اين 2 كتاب از اطلاعات شما تشكر ميكنم.