۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۷

ساختمان‌های سبز فقط مخصوص افراد ثروتمند و ساختمان‌های مرکزی شرکت‌های بزرگ نیستند. اقیانوسی از ساختمان‌های ساخته شده وجود دارد که آماده انجام تغییر برای افزایش بهره‌وری انرژی هستند.

مجید جویا: روز دوشنبه مدیران اجرایی اتودسک اعلام کردند که این شرکت، سال گذشته را صرف طراحی افزونه‌هایی برای نرم‌افزارهای موجود خود کرده که بر «نوآوری‌های سبز» در ساختمان‌های تجاری موجود تمرکز کرده است. اتودسک سال‌هاست که به خاطر نرم‌افزار طراحی 3بعدی معروف اتوکد در بین مهندسین شناخته شده است.

به گزارش سی‌نت، اتودسک در سال گذشته 2 شرکت را به خدمت گرفت تا ابزارهای تحلیلی برای اندازه‌گیری پارامترهای بیشتر در طراحی‌های جدید ساختمانی آماده کنند. اگر نرم‌افزارهای موجود اتودسک به این ابزار مجهز شوند، متخصصانی مانند معماران، طراحان، و پیمانکاران می‌توانند تصویر و دیدی از نحوه عملکرد ساختمان‌های موجود در مقوله‌های اتلاف انرژی و مصرف آب به دست آورند و تاثیر تغییرات معماری را بر مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای در این ساختمان‌ها شبیه‌سازی کنند.

به گفته کاترین پالمر؛ مدیر بازاریابی برای راه‌حل‌های معماری، مهندسی و ساختمان‌سازی شرکت اتودسک؛ تمرکز روی نوآوری تا حدی از رکود در صنعت ساختمان نشات گرفته است، ولی در عین حال ناشی از لزوم پذیرفتن تعهدهای عدیده برای افزایش بهره‌وری ساختمان‌ها است که از سوی دولت‌های ملی و محلی برای انجام آنها به شرکت‌ها فشار وارد می‌شود.

برای مثال، تقریبا 40 درصد از مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا مربوط به ساختمان‌ها در سراسر دنیا است و دولت فدرال ایالات متحده در اوایل این ماه، آیین‌نامه‌ای اجرایی منتشر کرد که تمام ساختمان‌های جدید فدرال را که تا سال 2030 / 1409 ساخته می‌شوند، ملزم می‌دارد تا مصرف انرژی در حد صفر داشته باشند یا به همان اندازه که انرژی مصرف می‌کنند، انرژی نیز تولید کنند. همچنین به گفته پالمر، خیلی از این‌آیین نامه‌ها بر انجام تغییرات در ساختمان‌های موجود نیز اعمال می‌شوند. تقریبا 85 درصد ساختمان‌هایی که هم‌اکنون در سراسر دنیا وجود دارند، در سال 2050 / 1429 نیز سر پا خواهند بود.

بر مبنای تازه‌ترین گزارش SmartMarket، تبدیل ساختمان‌های موجود به ساختمان‌های سبز با انجام تغییرات و تعمیرات، هم‌اکنون 5 تا 9 درصد از بازار ساختمان‌های تجاری و اداری را به خود اختصاص داده، ولی پیش‌بینی می‌شود که در عرض 5 سال آینده این رقم به 20 درصد برسد.

اطلاعات دقیق ساختمان مورد نیاز است
مثال‌های متعددی از ساختمان‌های تجاری وجود دارد که به منظور افزایش بهره‌وری انرژی تعمیر و بهینه‌سازی شدند. برای مثال ساختمان امپایر استیت، 20 میلیون دلار صرف تغییراتی کرد که با هدف صرفه‌جویی 38درصدی در مصرف انرژی انجام شد. ساختمان اتودسک در ماساچوست نیز نمونه‌ای بسیار عالی از انجام تغییرات است. به غیر از تغییر کامل معماری کنونی، شرکت نمای بیرونی ساختمان را حفظ کرد و فضای داخلی را به طور کلی و با استفاده از یک سری ویژگی‌های ساختمان‌های سبز نوسازی کرد، مواردی مانند حسگرهای نور، مواد اولیه‌ای که فرایند تولید کم ضررتری برای محیط زیست دارند، و استفاده از نور طبیعی روز و کاهش مصرف نور مصنوعی.

به گفته مسئولین اجرایی اتودسک، چالش پیش روی این پروژه‌های تغییرات برای افزایش بهره‌وری این است که ابزارهای موجود برای تحلیل میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی، آب یا مواد اولیه در اثر تغییرات اعمالی، خیلی کند و یا غیر دقیق هستند. برای مثال ممکن است که مالک یک ساختمان میزان کنونی مصرف انرژی را روی فرم‌های کاغذی وارد کند که ارتباطی با سیستم مدیریت ساختمان (BMS) و یا نرم‌افزار طراحی ندارد.

اتودسک اکنون محصولی افزودنی برای نرم‌افزار Revit جهت مدل‌سازی معماری اطلاعات ساختمان ارائه کرده که بتواند اطلاعات ساختمان‌های موجود را بگیرد و نتیجه تغییرات احتمالی را شبیه‌سازی کند. در جریان ارائه‌ای در روز دوشنبه، چیکو ممبرنو، مدیر فنی بازاریابی اتودسک نشان داد که چگونه طراحان و معماران می‌توانند به سرعت عکس‌های یک ساختمان موجود را در Revit به یک مدل سه بعدی تبدیل کنند.

بعد از این، نرم‌افزار Ecotect به معمار امکان می‌دهد تا مقادیر متفاوتی از اطلاعات را مانند الگوهای وضع هوا و میزان نور روز در منطقه وارد سیستم کند و بعد، تاثیرات زیست محیطی انتخاب‌های مختلف طراحی را بررسی کنند. این مدل ساختمان را سپس می‌توان به یک نرم‌افزار اصلی وارد کرد، این نرم‌افزار Green Building Studio نام دارد و می‌تواند به کاربر بگوید که میزان مصرف انرژی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و اتلاف آب در ساختمان چقدر خواهد بود.

ممبرنو می‌گوید: «خیلی از افراد از قواعد راهنما تبعیت می‌کنند. این امر توانایی معماران را بیشتر می‌کند و اطلاعات لازم را برای توجیه منطقی انتخاب‌هایشان را در اختیار آنها قرار می‌دهد».

برای مثال، یک شرکت می‌تواند از تحلیل اکوتکت استفاده کند تا میزان انرژی الکتریکی را که با استفاده از سلول‌های خورشیدی در ساختمان تولید می‌شود و یا میزان نور روز را که برای روشنایی داخلی ساختمان موجود خواهد بود، شبیه‌سازی کند. سپس نرم‌افزار گرین بیلدینگ استودیو می‌تواند با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت انرژی تولید شده و میزان مصرف آب، تحلیل کند که چگونه این انتخاب‌ها بر عملکرد زیست محیطی ساختمان تاثیر می‌گذارد.

شرکت محصولات تحلیل‌گر خود را برای معماران و متخصصان ساختمان‌سازی و پیمان‌کارانی که روی ساخت بناهای جدید یا تعمیرات کار می‌کنند، طراحی کرده است؛ ولی به گفته پالمر این ابزارها را می‌توان برای بررسی این نیز به‌کار برد که آیا سرمایه‌گذاری‌ها روی ساختمان‌های سبز می‌توانند انتظارات را برآورده سازند یا نه، که معمولا این جواب منفی خواهد بود. وی می‌افزاید که برای مثال شرکت‌های صرفه‌جویی کننده در انرژی لازم است که میزان بهبود در بهره‌وری انرژی را برای سرمایه‌گذاری مطمئن به صورت عددی مشخص کنند.

مدیران اتودسک از اعلام قیمت این نرم‌افزار امتناع کردند، ولی به گفته برخی منابع، قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی Revit برای معماران مبلغ 5500 دلار خواهد بود. این قیمت و آموزش‌های مورد نیاز به این معنا خواهد بود که افراد عادی امکان استفاده از این نرم‌افزار را برای خانه خود نخواهند داشت. ولی این بازار خیلی بزرگ است: برآوردهای منابع اتودسک نشان می‌دهد که سالیانه 400 میلیارد دلار صرف تعمیرات ساختمان‌ها شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =