ارتقای میزان شادی، ‌رضایتمندی و سلامت کارکنان، در دنیای پر از رقابت امروز، باعث می‌شود که کارکنان نسبت به شرکتی که در آن کار می‌کنند،‌ احساس وفاداری و مسئولیت بیشتری داشته باشند و نیز، کارایی بالاتری در کار از خود نشان بدهند.

بهنوش خرم‌روز: برخی از مدیران و کارفرمایان، ‌از بحث راضی و خشنود کردن کارکنان خود فراری هستند، چون تصور می‌کنند برای خوشحال کردن کارکنان خود،‌ باید زیر بار پاداش‌های سنگین، ‌ارتقا و لابد مرخصی‌های طولانی بروند، اما مطالعات محققین نشان می‌دهد که اصلا لازم نیست روش‌هایی این‌قدر پرهزینه داشته باشند. برای شاد کردن کارکنان، روش‌هایی خیلی ساده‌تر و ارزان‌تر هم وجود دارد.
به گزارش لایوساینس، در واقع، با ارائه کمی امکانات و قدری انعطاف‌پذیری و خلاقیت، می‌توان به راهکارهایی برای شاد نگه داشتن کارکنان رسید. البته این شاد نگه داشتن با افزایش رضایت از کار و راندمان کاری هم همراه خواهد بود.


1. فضایی برای رشد بگذارید
اگر کارکنان برای همیشه شغلی داشته باشند که در آن امکان رشد و پیشرفتی نداشته باشند، به احتمال زیاد شاد نخواهند بود. مطالعه جدیدی نشان می‌دهند که کارکنانی که احساس می‌کنند شانسی برای پیشرفت در کار ندارند،‌ در شغل خود احساس شادی و رضایت ندارند. در نتیجه این کارکنان با احتمال بالاتری ممکن است به دنبال یک شغل جدید بگردند.
ماریا کریمر، از محققین این مطالعه می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که تامین حمایت از رشد و پیشرفت، مانند فرصت‌های آموزشی و ارتقای شغلی برای کارکنانی که معتقد بودند در محل کارشان، فرصت جذابی وجود ندارد، به آن‌ها کمک می‌کرد شرکت خود را ترک کنند.» همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که داشتن امکان پیشرفت کاری، باعث می‌شود کارکنان علاقه بیشتری به ماندن در محل کار خود داشته باشند و برای این پیشرفت تلاش کنند.


2. ارائه برنامه آموزشی خوب
کارفرمایان نباید تاثیر آموزش را بر کارکنان جدید و نیز شادی آن‌ها در آینده دست‌کم بگیرند. مطالعات جدید نشان می‌دهند که جلسات آموزشی آشنایی یا راهبری که توسط شرکت برگزار می‌شوند، باعث می‌شوند بین کارکنان ارتباط بهتری به وجود بیاید.
جیمی گرومان، استاد دانشگاه گوئلف واقع در اونتاریو در این‌باره می‌گوید: «وقتی کارکنان جدید را فوری سر کارشان بفرستیم،‌ باعث می‌شویم که جایگیری آن‌ها در ارتباطات اجتماعی بر پایه پیش‌فرض‌های قبلی باشد، نه این که بتواند به آن شکل بدهد. شرکت‌ها از تامین احساس سلامت کارکنانشان و این که به کارکنان جدید کمک کنند تا از پتانسیل‌های خود استفاده کنند، سود خواهند برد.»
 

3. پاداش‌های کوچک بدهید
ارائه پاداش یکی دیگر از راه‌های شاد نگه داشتن کارکنان است. 60 درصد از کارکنانی که در یک مطالعه جدید شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که اگر تنها به درآمد سالانه‌شان پاداش 25 دلاری (کمتر از 60 هزار تومان!) افزوده شود،‌ شادتر خواهند بود. آن‌ها گفته‌اند که دریافت پاداش، برایشان ‌بدین معنا است که آن‌ها باارزشند، ‌این کار وفاداری آن‌ها به یک شرکت را بالا می‌برد و باعث می‌شود سخت‌تر کار کنند.
جولی اسپاتیسوود، مدیر اجرایی پاراگو، یک شرکت مشاور که در این زمینه مطالعه‌ای نیز انجام داده، می‌گوید: «برای کارفرمایانی که با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند،‌ این خبر خوبی است، چون نشان می‌دهد که با روشی ساده می‌توانند کارکنان خود را حفظ کنند و تجارتی سودآور داشته باشند که با رقبا به رقابت بپردازد.»


4. قدری خودمختاری به کارکنان خود بدهید
به گفته مینارد بروسمن، روانشناس و مدیر اجرایی منابع کاری در سان‌فرانسیسکو که در این زمینه به مطالعه پرداخته، ‌مردم زمانی در کار خود شادترند که برای آن انگیزه هم داشته باشند. وی می‌گوید: «اگر کاری که افراد انجام می‌دهند،‌ از هسته درونی خودشان نشات بگیرد، آن‌ها عملکرد بهتری دارند،‌ بیشتر با کار درگیر می‌شوند و متحدتر هم عمل می‌کنند.»
اگر به کارکنان اجازه داده شود که کارهایی که از آن‌ها انتظار می‌رود را به شیوه خودشان انجام دهند، نه تنها خوشحال‌تر می‌شوند، بلکه به این دلیل که دیگر لازم نیست وقت خود را برای گرفتن تایید افرادی که در رتبه‌های بالاتر قرار دارند، تلف کنند، کارایی بالاتری هم خواهند داشت.


5. محیطی دلپذیر در محل کار به وجود بیاورید
اگر کارکنان محل کار خود را دوست داشته باشند،‌ شادتر خواهند بود. اقدامات ساده،‌ مانند کوتاه‌تر کردن طول جلسات یا اجازه پخش موسیقی در محل کار، روحیه کارکنان را بالا می‌برد. شرکت‌ها می‌توانند با کارهای متفاوتی مانند تامین غذا و خوراکی برای کارکنان در محل کار، کارکنان شادتری داشته باشند.
همچنین ارتباط برقرار کردن با کارکنان، ‌از نگرانی‌های احتمالی آن‌ها در مورد کارشان کم می‌کند و کمک می‌کند احساس شادی و امنیت بیشتری داشته باشند. این برقراری ارتباط می‌تواند حضوری، از طریق ای‌میل یا حتی با یادداشت‌های دست‌نویس باشد.


6. ارائه امکان کار کردن در خانه
با وجود این که تامین یک محیط کاری خوب، یکی از راه‌های شاد کردن کارکنان است،‌ اما باز برخی ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند. مطالعات نشان می‌دهند که افراد اگر بتوانند در خانه کار کنند، خرید، شکلات و گوشی‌های هوشمند را کنار می‌گذارند. در مقابل، برخی گفته‌اند که اگر در خانه کار کنند، ممکن است نتوانند برای خانواده خود به اندازه کافی وقت بگذارند و حتی به کارهای شخصی مانند دوش گرفتن هم نرسند!
هولگر فلگنر، مدیر عمومی تیم ویوئر که در این زمینه مطالعه‌ای را انجام داده می‌گوید: «نتایج این مطالعات جالب هستند و نشان می‌دهند که در آینده باید گزینه کار کردن از خانه را به حساب بیاوریم.»


7. به کارکنان اجازه دهید روی کار خود تمرکز کنند
اگر می‌خواهید کارکنانتان شادتر باشند و البته کاراتر هم کار کنند، به آن‌ها اجازه بدهید بدون این که دائم حواسشان پرت شود،‌ روی کار خود تمرکز داشته باشند. یکی از راه‌ها برای رسیدن به این هدف، حذف ای‌میل‌های بی‌مصرف است. مطالعه‌ای اخیرا تخمین زده است که کارکنان به طور متوسط سالانه 100 ساعت را صرف ای‌میل‌های بی‌محتوا و بی‌مصرف می‌کنند.
دیوید گروسمن، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی گروه گروسمن، انجمن مشاوری که در این زمینه به مطالعه پرداخته،‌ در این‌باره می‌گوید: «ما شرکت‌هایی در سراسر جهان دیده‌ایم که محدودیت‌هایی برای ای‌میل‌ها قایل شده بودند. مطالعه ما نشان می‌دهد که این راه، لزوما موثرترین راهکار نیست، با این حال می‌دانیم که وقتی کارکنان با اینباکس‌های پر از ای‌میل مواجه می‌شوند، دچار استرس می‌شوند. اما نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که این رفتار نادرست را می‌توان اصطلاح کرد.»
با حذف ای‌میل‌های غیرضروری، کارکنان می‌توانند توجه خود را تنها روی ای‌میل‌های مربوط به کار خود متمرکز کنند و وقتی لازم نباشد با ای‌میل‌های بی‌ربط و وقت‌گیر سر و کله بزنند، ‌شادتر خواهند بود.


8. به کارکنان تعادلی در زندگی بدهید
با این که ایجاد تعادل بین زندگی کاری و زندگی فردی و خانوادگی برای بسیاری از کارکنان چالشی بزرگ است، اما می تواند برای شرکت‌ها، فرصتی خوب برای شاد کردن کارکنانشان باشد. در واقع، شرکت‌هایی که در این کار موفق می‌شوند، می‌توانند کارکنان خود را در کار فعلی راضی‌تر نگه دارند.
دیوید بالارد، مدیر برنامه محل کار سالم از نظر روان‌شناختی انجمن روانشناسی آمریکا، که در این زمینه مطالعه کرده می‌گوید:‌ «امروزه دیگر تنها تمرکز روی سود، نیروی کار را کارآمد نگه نمی‌دارد. بلکه کارفرمایان بالادست بهتر است محیطی فراهم کنند که در آن، کارکنان احساس کنند با شرکت در ارتباط هستند و تجربه کاری مثبتی داشته باشند که بخشی از یک زندگی غنی باشد.»
در این مطالعه، 67 درصد از کارکنان اظهار داشتند که اگر شرکت، تعادلی برای زندگی‌ آن‌ها ارائه کند، در آن شرکت باقی خواهند ماند.
 

9. یک بسته منحصر به فرد به کارکنان خود ارائه کنید
به طور خاص، Care.com، راه‌کارهایی را برای شاد و کارآمد نگه داشتن کارکنان در محل کار ارائه می‌دهد. برخی از این خدمات شامل نگهداری از کودک و بزرگسالان و سالمندان، همچنین نگهداری از حیوانات خانگی است. به علاوه، تدریس خصوصی، رسیدگی به خانه و سرویس‌هایی که راحتی فردی را تامین می‌کنند، از جمله خدمات چنین شرکت‌هایی است. شرکت‌هایی که چنین خدماتی را در بسته‌ای که به کارکنان خود ارائه می‌کنند، جای می‌دهند،‌ شاهد رشد چشمگیری در کار خود هستند.
کریس دوشزنه، مدیر سابق بخش راهکارهایی برای محیط کار، در این زمینه می‌گوید: «بازخوردی که ما از مشتریانمان می‌گیریم، نشان می‌دهد که خدمات ما واقعا به آن‌ها کمک کرده تا بتوانند بین وظایف کاری و شخصی خود،‌ تعادلی به دست بیاورند. بدین ترتیب، هم کارکنان و هم سازمان یا شرکت مربوطه از افزایش کارآمدی و ساعت‌های کاری و نیز کاهش مرخصی و غیبت در محل کار سود می‌برند. همچنین با این خدمات، کارکنان احساس وفاداری بیشتری به سازمان و شرکت خود خواهند داشت.»


10. به کارکنان کمک کنید سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که کارکنانی که در شرکت‌هایی کار می‌کنند که برنامه‌هایی مانند غربالگری بیومتریک، ارزیابی خطرات سلامتی، کلینیک‌ها و داروخانه‌های در محل کار و نیز برنامه‌های کمک به کارکنان را ارائه می‌کنند،‌ شادترند.
وندی پویریر، مدیر سلامت و منافع گروهی تاورز واتسون در کانادا که این مطالعه را انجام داده در این‌باره می‌گوید: «ما شاهد افزایش تعداد کارفرمایانی هستیم که اهمیت برنامه‌های سلامت و کارآمدی و نقش آن‌ها در کنترل هزینه‌های درمانی و نیز کارآمد نگه داشتن نیروی کار را درمی‌یابند. با وجود این که هیچ نتیجه‌ای لزوما ضمانت‌شده نیست، اما شرکت‌هایی که از برنامه‌های حساب‌شده و چندوجهی موثر در این زمینه استفاه می‌کنند، شاهد بازگشت روشن سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه سلامت نیروی کار هستند.»
به طور خاص این مطالعه نشان می‌دهد که کارکنانی که در چنین برنامه‌هایی شرکت می‌کنند، استرس کم‌تری دارند و در محل کار خود شادتر و سالم‌ترند. با وجود این که بسیاری از چنین برنامه‌هایی هنوز نوپا به حساب می‌آیند، اما کارکنان به آن‌ها به عنوان گزینه‌ای جذاب برای حفظ سلامتی خود می‌نگرند.
پویریر در این‌باره می‌گوید: «شواهد زیادی نشان می‌دهند که شرکت‌هایی که از برنامه‌های موثر سلامت و کارآمدی استفاده می‌کنند، شاهد ارتقایی چشم‌گیر در خط پایه سودآوری خود هستند. امروزه هم روی کارکنان و هم روی کارفرمایان فشاری طاقت‌فرسا وجود دارد،‌ اما بالا بردن سطح سلامت کارکنان، فرصتی برای رسیدن به معنای واقعی به فرمول برنده- برنده است.»


11. برای فعالیت‌های کوچک وقت استراحتی بگذارید
مطالعات جدید نشان می‌دهند که اگر به کارکنان خود اجازه بدهید سری به اینترنت بزنند، نه تنها روی کارشان تاثیر منفی ندارد،‌ بلکه کارایی آن‌ها را بالاتر هم می‌برد. نتیجه جالب این مطالعه نشان می‌دهد که امکان چنین فرصتی، باعث می‌شود کارکنان بعد از ساعت‌ها کار، مجددا تمرکز خود روی کار را به دست بیاورند.
برنت کوکر، از دانشکده مدیریت و بازاریابی دانشگاه ملبورن استرالیا که این مطالعه را انجام داده، در این زمینه می‌گوید: «فرصت‌های استراحت کوتاه و ساده، مثل گشتی سریع در اینترنت، به ذهن اجازه می‌دهد استراحت کند و باعث تمرکز بیشتر در طول روز بر روی کار و در نتیجه کارایی بالاتر می‌شود.»
البته این فرصت‌ها نباید آن‌قدر طولانی شوند که کارکنان در آن‌ها غرق شوند. پیشنهاد این مطالعه، فرصت‌های 10 دقیقه‌ای است.

53272

کد خبر 244281

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    17 0
    حتما چشب توي ايران همش قابل اجراست !!
  • بدون نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    25 0
    اين گفته ها و كارهاي انجام شده براي خارجي هاست نه ما . مدير خوب و لايق اينجا ديدين سلام من و بهش برسونيد . اينجا اگه حرفي بزنيد اخراج هستيد اگه انتقاد بكنيد ميريد توي حاشيه و از چشم مديرتون ميافتيد. اگه حرف خودتونو جاي ديگه بيان كنيد طرف مدير مربوطه رو ميگيرند شما ميشيد كارمند بده
    • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      11 0
      من توي يه شركت بزرگ با بيش از 500 كارگر و كارمند كار مي كنم چند وقت پيش مديريت اداري تصميم گرفت پرسشنامه رضايت شغلي از كاركنان پر كنه. فرم رو تهيه كرد داد به كارگزيني گفت از همه فرم سفيد امضا بگير بعدا خودمون پرش مي كنيم هر كي هم كه امضا نكرد بگو تا با لگد از شركت پرتش كنم بيرون!
  • باران IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    6 0
    جان من این چیزای که نوشتی به چه معناست؟ اگر بشه که چی میشه!!!!!!!!!!! اما حیف وصد حیف که به هیچ عنوان عملی نیست.
  • بدون نام US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    6 2
    دلت خوشه این همه جوون بیکار دارند دربه در دنبال کار میگردند کار نیست اونوقت شما در مورد خشنودی کارکنان توسط مدیران حرف می زنید///////
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    10 0
    من در وزارتخانه ... مشغول به كار هستم مدير من با مني كه كارشناسم بهترين فحشش تو 1 آدم بيخود ييلخي هستي و خيلي فحشهاي ديگه كه تو شان من نيست ايجا عنوان كنم هر چي هم پاداش بين خودشون پخش ميكنن به ما هم فحش ميدن دلتون خوشه ها
  • یک مدیر IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    4 4
    با وجود تمام هزینه ها و سختی ها، سالها دنبال روش هایی برای جلب رضایت کارکنان شرکت کردم اما تنها نتیجه ای که بعد از این همه مدت گرفتم یک چیز است: در ایران، با فرهنگ اشتباه مسئولیت ناپذیری و عدم مشارکت، به هیچ عنوان این روش ها کارساز نیست و تنها موجب سوء استفاده از امکانات می شود. شاید در طول این همه سال فقط دو الی سه نفر بودند که از شرایطی که برای آنها فراهم شده بود سوء استفاده نکردند... تا وقتی مردم ما یاد نگیرند که به حقوق دیگران احترام بگذارند و با شناخت جایگاه خود، حد و حدودشان را رعایت کنند، تنها راه پیشرفت، اجبار و مدیریت نظامی است!!
    • ميثم با 4 سال سابقه IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      5 0
      خوب مشكل از شماست كه همچين نيروهايي رو استخدام كردين. اگه مديران ما موقع جذب نيرو به يه سري از مسائل بهتر توجه كنن اين مشكل پيش نمياد. همه وقتي ميخوان نيرو بگيرن ميگن آقا سابقه كار چقدر داري يا كي معرفيت كرده يا ... وقتي هم كه يكي پيدا ميشه يه بي سابقه استخدام ميكنه اونقدر بهش حقوق كم ميده كه طرف بعد از چند ماه ميره دنبال مار ميكرده . بنظرتون كي ضرر ميكنه ؟ مسائل زياده فقط بايد مديران ما تفكر بهتر و بيشتري داشته باشن.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    مدیر ما رو یه هفته اس که عوض کردن، هر روز که مدیر جدید میاد کارها رو مرحله به مرحله تحویل بگیره .... . خیلی میزشو دوس داشت
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    2 0
    ای آقا دلت خوشه تو ایران از این حرفا خبری نیست. اگه بخوای به مدیر شرکت کوچیکترین حرفی بزنی تا سه هفته جواب سلامتو نمیده همینطوری که مدیر ما برخورد میکنه. چی بگیم حرفی بزنی فکر میکنن پررو شدی باید بزارنت کنار....
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    3 0
    تدابیر خوبی است.
  • نگار IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    4 0
    هی نق بزنید و غر بزنید. خیلی از شرکت ها هم دارن از این روش ها استفاده می کنند. درسته که اوضاع اصلا جالب نیست اما به جای غر گاهی می شه یه حرکتی کرد. آدم کامنتا رو می خونه چه حس بدی بهش دست می ده

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین