۰ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸

متأسفانه تجربه اخیر نشان داد که رهبران فلسطینی، دوستان وفادار و قابل اعتمادی نیستند و به همین دلیل دستگاه های تصمیم گیرنده در جمهوری اسلامی باید در سیاست خود نسبت به رهبران فلسطین - نه ملت و آرمان فلسطین- تجدید نظر کنند.

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در جریان سفر به آنکارا طی سخنانی در چهارمین کنفرانس حزب آزادی و عدالت ترکیه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را رهبر جهان اسلام توصیف کرد. خالد مشعل در ادامه حزب عدالت و توسعه را نمونه‌ای موفق از اسلام مدرن و میانه رو توصیف کرد و گفت: از صمیم قلب خودم و قلب حماس، به نام ملت فلسطین، این موفقیت بزرگ را تبریک می‌گویم. ‌ای مردم ترکیه! باید به حزب عدالت و توسعه افتخار کنید که نمونه بزرگ موفقیت است!. هر چند سخنرانی رئیس دفتر حماس بیشتر جنبه انشائی و عاطفی دارد و شخص خالد مشعل یک خطیب زبردست و توانائی به شمار می رود، اما رئیس دفتر حماس شیوه مداحی شعرای اموی را در پیش گرفته است. می گویند ولید بن عبدالملک حاکم شام در دوران بنی امیه در بهره گیری از شعرای ضعیف النفس دوره خود مانند الاخطل و جریر و الفرزدق توانائی و شیطنت خاصی داشت. ایجاد رقابت میان این 3 شاعر دوره اموی، برای کسب صله بیشتر موجب شد که جریر در قصیده ای خطاب به ولید بن عبدالملک بن مروان اورا ولیعهد خدا بر روی زمین توصیف کند:
انت لرب العالمین خلیفه ولی العهد الله بالحق عارف (تو برای خدا جانشین و ولیعهد و آگاه به حق و حقیقت هستی !).
خالد مشعل هم در سخنرانی خود در چهارمین کنفرانس حزب توسعه وعدالت بدون توجه به جایگاه و شأن واقعی رجب طیب اردوغان او را رهبر جهان اسلام توصیف کرد. متاسفانه یکی از مشکلات ملت فلسطین در طول 65 سال گذشته اینست که رهبران آنان هیچگاه ثبات اخلاقی نداشته اند و به اصطلاح "نان را به نرخ روز می خورند". مرحوم یاسر عرفات رهبر سابق فلسطین بدون توجه به این که جمهوری اسلامی اولین کشوری بود که برای ملت فلسطین سفارتخانه ایجاد کرد و پرچم فلسطین را بر فراز سفارت سابق رژیم صهیونیستی بر افراشت، در جنگ تحمیلی از مواضع دیکتاتور معدوم عراق جانبداری کرد. در جریان سفر یاسرعرفات به خوزستان در سال 1358 در استادیوم ورزشی تختی اهواز بانوان بزرگوار و با غیرت اهوازی که از تمکن مالی چندانی هم برخوردار نبودند، هر چه طلا با خود داشتند برای کمک به ملت فلسطین تقدیم رئیس سابق جنبش فتح کردند. یک سال بعد همین یاسر عرفات همزمان با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سفر به بغداد با کمال بی شرمی صدام حسین دیکتاتور بغداد را برادر خود توصیف کرد. در سال گذشته در جریان سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل پیش از هیات اسرائیلی، محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین و هیات همراه تالار سخنرانی را ترک کردند. ملت ایران در طول 33 سال گذشته به دلیل کمک به ملت فلسطین شدیدترین فشارهای اقتصادی، سیاسی و مالی را تحمل کردند اما هرگز از حمایت و پشتیبانی مردم فلسطین دست نکشیدند. هر چه ملت ایران در طول 3 دهه گذشته چه در عرصه جنگ نظامی و تحریم اقتصادی کشید، تنها و تنها به دلیل حمایت از مبارزات ملت فلسطین بوده وگرنه ملت ایران با جامعه جهانی هیچ مشکلی ندارد.
همین امروز اگر جمهوری اسلامی ایران از پشتیبانی آشکار از ملت فلسطین دست بکشد همه مشکلات سیاسی واقتصادی ایران تمام خواهد شد. اما متأسفانه رهبران فلسطین همواره ثابت کرده اند که هرگاه دوستان جدیدی پیدا کرده اند، دوستان قدیمی و دلسوزان واقعی خود را فراموش کرده اند. پشت پا زدن حماس به نظام بشار اسد، و چرخش این جنبش به سمت ترکیه که عامل اصلی این همه ناامنی در سوریه است، نشان می دهد که قطب نمای سیاسی رهبران فلسطین همواره جهت مناسب را به درستی نشان نمی دهد. اما در برابر، فلسطینیان هیچگاه ایثار و از خودگذشتگی ملت ایران را در طول 33 سال گذشته به یاد نمی آورند که نمونه آن مدح بی حد و حساب رجب طیب اردوغان توسط خالد مشعل است .
این سوال اکنون مطرح است که ترکیه که روابط گرم و استراتژیکی با رژیم صهیونیستی دارد چه خدمتی به ملت فلسطین کرده که اکنون آقای خالد مشعل، از رجب طیب اردوغان به عنوان رهبر جهان اسلام یاد می کند؟ شاید برای همین "نمک نشناسی است" که سرنوشت فلسطینیان اینگونه رقم زده شده که با وجود 300 میلیون عرب در خاور میانه وشمال افریقا همچنان باید تحت سیطره اسرائیل باقی بمانند. خداوند هم در قرآن مجید هم در سوره رعد آیه 11 می فرماید:"ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" که البته این آیه مصداق مناسبی برای عملکرد سیاسی رهبران فلسطین تلقی می شود زیرا تا رهبران فلسطین در ذات خود تغییری واقعی ایجاد نکنند، اتفاق مهمی به سود مردم فلسطین، رخ نخواهد داد.
متأسفانه تجربه اخیر نشان داد که رهبران فلسطینی، دوستان وفادار و قابل اعتمادی نیستند و به همین دلیل دستگاه های تصمیم گیرنده در جمهوری اسلامی باید در سیاست خود نسبت به رهبران فلسطین - نه ملت و آرمان فلسطین- تجدید نظر کنند و رفتار سیاسی خود را تغییر دهند. در حقیقت آقای خالد مشعل با سخنرانی اخیر خود در کنفرانس حزب توسعه و عدالت در ترکیه"مشعل" روشن ملت فلسطین را حد اقل در وجدان وذهن ملت حق جوی ایران برای همیشه خاموش ساخت.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    7 1
    شما یه کشور رو نام ببرید که بعد از حمایتهای ایران به ایران وفا دار مونده باشه سالهاست این شعار چراغی که ه خانه رواست به مسجد حرامه زمزمه میشه اما کو گوش شنوا جالبه که ملت همه اینو فهمیدم ولی دولت .....
    • علی IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      0 4
      بسم الله یکم. اولین مثال نقض سوریه است و کوبا و ونزوئلا و... که نمونه اش حمایت در دفاع مقدس بوده است. که البنه دفاع هم حد و حصر دارد در دیپلماسی و به اصول دیپلماسی بر می گردد. دوم توقع نداشته باشید که یک شعار ساده ی بی حد و مرز و مبهم اصل در دیپلماسی بشود . عزت، حکمت و مصلحت اصول دیپلماسی جمهوری اسلامی است. یا تشکر .
  • گلباز IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    4 2
    دستگاه های تصمیم گیرنده در جمهوری اسلامی باید در سیاست خود نسبت به رهبران فلسطین - نه ملت و آرمان فلسطین- تجدید نظر کنند و رفتار سیاسی خود را تغییر دهند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!به این میگن شتر سواری دولا دولا
  • مجید IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    5 5
    واقعا باعث تاسفه بان کی مون رهبر ایران رو رهبر جهان اسلام می دونه اون موقع مشعل اردوغان رو رهبر اسلام می دونه
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    5 1
    اگر به جای باج دادن به این نمک نشناس ها به مردم خودمان میدادند چی می شد
  • علی US ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    3 0
    گفتید:"همین امروز اگر جمهوری اسلامی ایران از پشتیبانی آشکار از ملت فلسطین دست بکشد همه مشکلات سیاسی واقتصادی ایران تمام خواهد شد" ترا بخدا , ترا به پیغمبر...مردم ایران را بخاطر فلسطین بدبخت(تر) نکنید. اگر کسی خانواده و زندگی دارد, اول باید به بچه خود برسد و سپس به بچه دیگران. حداقل اگر به فکر ایران نیستند, فکری به شیعیان عراق کنند که با سیاست ایران, شاید دوباره تار و مار شوند.
  • علی US ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    1 1
    ترا بخدا , ترا به پیغمبر...مردم ایران را بخاطر فلسطین بدبخت(تر) نکنید. اگر کسی خانواده و زندگی دارد, اول باید به بچه خود برسد و سپس به بچه دیگران. حداقل اگر به فکر ایران نیستند, فکری به شیعیان عراق کنند که با سیاست ایران, شاید دوباره تار و مار شوند.
  • رنجبر EU ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    3 0
    نتیجه کاسه داغ تر از آش بودن بهتر از این نمی شه