ایالات متحدۀ آمریکا از اتحادیۀ اروپا در خرید محصولات چینی پیشی گرفت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، ایالات متحده آمریکا اولین مشتری و خریدار محصولات چینی در جهان است. صادرات محصولات چینی به ایالات متحدۀ آمریکا بین ژانویه و اکتبر 2012، به 289.3 میلیارد دلار افزایش یافته است. این در حالیست که حجم صادرات پکن به اتحادیه اروپا رقم 276.8 میلیارد دلار را در همین دورۀ زمانی نشان می دهد. ایالات متحدۀ آمریکا از اتحادیۀ اروپا در خرید محصولات چینی پیشی گرفته و به خریدار اول محصولات ساخته شده در چین (Made in China) تبدیل شده است. شن دانیانگ، سخنگوی وزارت اقتصاد چین بدون ارائۀ آمار و جزئیات بیشتری به مطبوعات اعلام کرد:" بزرگترین بازار فروش محصولات چینی ایالات متحده آمریکاست و اتحادیه اروپا در رتبۀ دوم قرار دارد."
با این حال اتحادیه اروپا از مهمترین و اصلی ترین شرکای تجاری چین است و طبق برخی از آمار حجم تبادلات میان اروپا و چین از ایالات متحدۀ آمریکا نیز بالاتر است. از سویی "امپراطور مکانها" (لقبی که به دلیل حضور گستردۀ چین در جهان به این کشور داده اند) محصولات مورد نیاز خود را به میزان بیشتری از اتحادیه اروپا وارد می کند. اما با این حال این رقم طی 10 ماه سال جاری به دلیل بحران اقتصادی به میزان 3% کاهش یافته است. در حالیکه برای ایالات متحده آمریکا این میزان شاهد افزایش 9.1 درصدی بوده است. شن دانیانگ، سخنگوی وزارت اقتصاد چین با اشاره به کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سه ماهۀ دوم سال جاری می گوید: اتحادیه اروپا وارد بحران دوم اقتصادی شده است.
کاهش تبادلات میان چین و ژاپن
از دیگر مشتریان چین که حجم تبادلات خود را با این کشور کاهش داده، ژاپن است. بخش قابل توجهی از کاهش تبادلات میان دو کشور به دلیل بالا گرفتن اختلافات ارضی بر سر جزایر سنکاکو و یا همان دیائویو است. ژاپن در حال حاضر در لیست مشتریان چین در رتبۀ چهارم قرار دارد. کاهش تبادلات میان چین و ژاپن رقم 2.1% (275.47 میلیارد دلار) را نشان می دهد. این در حالیست که حجم تبادلات آسیایی چین با 10 کشور آسه آن به میزان 9.4% در طول 10 ماه اول سال جاری افزایش یافته است.
سخنگوی وزارت اقتصاد چین می گوید: وضعیت اقتصادی جهان طی سال جاری حاد و پیچیده بوده و همچنان سایۀ عدم اطمینان و کاهش تقاضاهای خارجی وجود دارد. گفتنی است رشد تجارت خارجی- موتور اصلی دومین اقتصاد جهان- به شکل قابل توجهی سرعت خود را از دست داده است. حجم صادرات این کشور نیز از میزان 20.3% در سال 2011 به 7.8% در 10 ماه اول سال جاری کاهش پیدا کرده است. سخنگوی وزارت اقتصاد چین افزود: رسیدن به هدف رشد اقتصادی 10 درصدی در تجارت خارجی برای سال جاری به طور حتم دشوار خواهد بود. گفتنی است حجم تجارت خارجی چین بین ماه ژانویه و اکتبر سال جاری تنها 6.3% رشد داشته است. این مقام چینی با این حال با خوشبینی یادآور شد که حجم رشد تجارت خارجی چین از متوسط رشد جهانی بالاتر است و رقم آن در سال 2012 از 10.4% عبور خواهد کرد.

 

26331

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    81 1
    این رو هم بگید محصول چینی ای که به آمریکا و اروپا میره به لحاظ کیفیت با محصولاتی که به خاورمیانه میاد فرق می کنه
    • الي EU ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      3 0
      جنس درجه يك ميره آمريكا و با مارك هاي درجه يك آمريكا رقابت ميكنه ، جنس درجه 3 و 4 مياد ايران كه تاب رقابت با توليد داخل رو هم نداره