معاون رئیس جمهور گفت که هنوز دولت تصمیمی مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه نگرفته است.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور در امر قانون اساسی و محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس مهمانان مناظره مناظره تلويزيوني «ديروز امروز فردا» درباره تعامل دولت و مجلس بودند. {بخش اول اين مناظره را اينجا بخوانيد}.
در بخشي از اين مناظره معاون رئيس جمهور به کنايه از تغيير قانون برنامه پنجم پس از يکسال از تدوين آن در امر ادغام وزارتخانه​ها سخن گفت و اظهار داشت: مجلس در امر قانون گذاري خود نبايد در کار اجرايي دخالت کند. مجلس مثلا براي پنج سال ريل گذاري مي​کند اما يکسال نشده، ريل را عوض مي​کند! مثل همين موضوع ادغام وزارتخانه​ها!
عضو هيات رئيسه مجلس هم توضيح داد: بر اساس برنامه پنجم قرار بود 22 وزارتخانه به 17 عدد کاهش داده شود اما پس از آن وزارت ورزش هم با راي مجلس به مجموعه وزارتخانه​ها افزوده شد. براي همين از سوي مجلس اعلام کرديم که به جاي 17 وزارتخانه، تعداد وزارتخانه​ها 18 عدد باشد. چون وزارت ورزش با راي مجلس ايجاد شده بود. اما دولت بي​توجهي کرد و به استناد اينکه بايد وزارتخانه​ها 17 عدد بشود، دست به ادغام اخير زد.
محمدحسين فرهنگي در پاسخ به سوال مجري برنامه که از او مي​پرسيد، «به نظر شما اختلافات ميان دولت و مجلس چگونه شکل مي​گيرد؟»، گفت: من استارت {سرآغاز} اختلاف نظرها را در رفتار دولت مي​دانم که تبعات بعدي آن در مجلس بوجود مي​آيد.
ميرتاج​الديني هم که به تعارضات ميان دولت و مجلس اذعان داشت، در پاسخ به اين سوال، ادامه داد: اين اختلاف نظرها بيشتر در حوزه اجرا است که با الگويي کارآمد مي​توان آن را رفع کرد. وي در پاسخ به اصرار مجري برنامه که خواستار پاسخي شفاف به سوالش بود، گفت: من تحليل آقاي فرهنگي را قبول ندارم. چون گاهي مجلس شتابزده عمل مي​کند. مثلا در اين مورد اخير، هنوز دولت نظر خود درباره «ادغام» را اعلام نکرده بود و تنها وزير راه و شهرسازي را سرپرست وزارت ارتباطات کرده بود. اما مجلس شتابزده يک طرح دو فوريتي را تصويب کرد!
وي با اشاره به اينکه در برنامه چهارم دولت موظف به کاهش يک وزارتخانه شده بود، ادامه داد: در برنامه پنجم اين حکم سنگينتر شد و دولت ملزم به کاهش چهار وزارتخانه شد که سال گذشته انجام شد. اما چون وزارت ورزش هم تاسيس شده بود، دولت باز هم خواست يک وزارتخانه را کم کند. در حال حاضر بخش​هاي عظيمي از وزارت ارتباطات واگذار شده و بخش​هايي که در اختيار دولت است، در حد يک وزارتخانه گسترده نيست و کارمندان آن کمتر از هزار نفر هستند. البته من نمي گويم که حتما وزارت ارتباطات «ادغام» مي​شود. چون دولت هنوز نظرش را نگفته است. شايد دولت بخواهد آن را به عنوان يک نهاد يا سازمان درآورد. وقتي هنوز دولت نظرش را نگفته، مجلس مي​تواند در قالب يک کميته مشترک، از دولت سوال کند. نه اينکه قانون برنامه را اصلاح کند!
ميرتاج​الديني در بخش ديگري از اين مناظره گفت: دولت معتقد است که محدوده وزارت ارتباطات کوچک شده و مي توان آن را در يک وزارتخانه ديگر ادغام کرد يا آن را تبديل به يک سازمان نمود. اما در اصلاحيه اخيري که در مجلس در دست بررسي است، نمايندگان گفته​اند دولت براي ادغام بايد از مجلس کسب نظر کند و هيچ وزيري هم سرپرست وزارتخانه ديگر نشود. اين​ها دخالت در اجرا است! رئيس جمهور به استناد قانون برنامه مي​تواند وزارتخانه​ها را ادغام کند و مي​تواند هرکسي را که خواست سرپرست وزارتخانه​اي بکند. مجلس نمي​تواند در اين امور دخالت کند.
فرهنگي هم به وي متذکر شد که بر اساس قانون برنامه پنجم براي ادغام وزارتخانه​ها رئيس جمهور بايد از مجلس مصوبه گرفته و شرح وظايف وزارتخانه​ جديد را اعلام کند.
گفتني است رئيس جمهور چندي پيش با اعلام سرپرستي علي نيکزاد بر وزارت ارتباطات، تقي​پور وزير پيشين را برکنار کرده و او را به عنوان مشاور خود در دولت حفظ کرد. پس از آن نيکزاد اعلام کرد که دولت در پي ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازي به منظور تشکيل وزارت زيربنايي است.{اينجا}
بخش بعدي اين مناظره متعاقبا ارسال خواهد شد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =