انتشارات مروارید به تازگی دو مجموعه شعر عاشاقانه با عناوین «میان دو فنجان سرد می شویم» و «به مردن عادت نمی کنم» را منتشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، «گزارش محرمانه» نوشته تام راب اسمیت با ترجمه نادر قبله ای از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است. کتابی که بخش دوم از مجموعه سه گانه ای است که بخش اول آن با نام «کودک 44» در سال منتشر شده است.

تام راب اسمیت از فضای خاص اتحاد جماهیر شوروری به شکلی جذاب برای خلق تریلری جذاب و پرکشش استفاده کرده است. «کودک 44»، اولین رمان تام راب اسمیت، پرتره‌ای از دوران سیاسی و اجتماعی روسیه در عصر استالین است. اسمیت در این رمان از ماجرایی واقعی استفاده کرده تا داستان تلخش را درباره قتل‌های زنجیره‌ای بیش از چهل کودک به تصویر بکشد. این داستان بر اساس پرونده آندری چیکاتیلو نوشته شده که در دهه‌های هفتاد و هشتاد در روسیه کمونیستی، مسئول قتل پنجاه و دو کودک شناخته شد.

بخش دوم کتاب «گزارش محرمانه» است که از نظر تاریخی، دنباله‌ای بر کتاب «کودک 44» می‌باشد و در سال 2009، چاپ شد. شخصیت لئو دمیدوف و همسرش، رایسا، در کتاب دوم اسمیت هم حضور دارند.

شخصیت اصلی داستان همان فردی است که در “کودک 44″ به دنبال پرونده قتل کودکان است. او در این کتاب با دزدیده شدن دخترخوانده اش وارد پرونده دیگری می شود که او را به اردوگاه های کار اجباری می کشاند.

این کار هم جنایی- پلیسی است ولی حال و هوای جنایی آن کمتر است و بیشتر به درام نزدیک می‌شود. همچنین به دلیل پررنگ‌تر شدن نقد استالین کار بیشتر سیاسی می‌شود.

 

این ناشر همچنین به تازگی سه مجموعه شعر نیز منتشر کرده است. «میان دو فنجان سرد می شویم» اشعار منتشرنشده  نازنین نظام شهیدی که در سال‌های 77 تا 80 سروده شده‌اند و شعر هر سال در یک دفتر آمده است. و «به مردن عادت نمی کنم» مجموعه اشعار پروین سلاجقه. همچنین «فکر کنم باران دیشب مرا شسته امروز "تو"ام» نوشته کامران رسول زاده. این کتاب شامل شعرهای کوتاه سپید است که از بین آثاری کهشاعر در چهار سال گذشته سروده، گردآوری شده است. شعرهای این کتاب زبانی ساده دارند، ولی سعی شده است با همین زبان ساده مفاهیم عمیقی بیان شود و به نوعی می‌توان مجموعه حاضر را شامل شعرهایی سهل و ممتنع دانست.

رسول‌زاده در این اثر سعی کرده از ظرفیت‌های پنهان واژه‌ها برای بیان مفاهیم استفاده کند.

«کمی به من برس
من از رسیدن تو
حالم خوب می‌شود»
 
در قطعه شعری از کتاب «به مردن عادت نمی کنم» می خوانیم:
«...به مردن عادت نمی کنم
"این را از درزهای تابوت ها بپرس"
به رغم تنگی گور
با هر بهار در صف بنفشه ها قد می کشم

آسمان مرا احاطه می کند
و خورشید مادرخوانده ام می شود
می بینی؟
چگونه باران آبیاریم می کند
و گلدان های سفالی
برای در آغوش گرفتنم چگونه بی قرارند؟

همه ی این بی رسمی ها یعنی این که:
حتی اگر نخواهی
دلم برای تو تنگ می شود.»
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این آثار و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.  

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =