نویسندگان این کتاب خواندنی به شما کمک می‌کنند تا آن دسته از مهارت‌های اخلاقی که رهبران قوی بدان نیاز دارند را شناسایی کرده و مورد توجه قرار دهید.

 به گزارش خبرآنلاین، «هوش اخلاقی» با زیر عنوان «رویکردهای نوین اثر بخشی سازمانی و موفقیت رهبران کسب و کار» نوشته «داگ لنیک، فرد کی‌یل» با ترجمه علی محمد گودرزی از سوی انتشارات رسا منتشر و با استقبال مخاطبان مواجه شده است. این کتاب در سه بخش «هوش اخلاقی» با موضوعاتی چون «کسب و کار موفق، انسان ذاتا اخلاق گراست، حوزه اخلاقیات، حس اطمینان نسبت به حوزه اخلاقیات، «رشد مهارت های اخلاقی» شامل «صداقت، مسئولیت پذیری، دلسوزی و گذشت، هیجانات»، «رهبری اخلاق گرا» شامل «رهبر اخلاق گرا، رهبری سازمان های بزرگ، هوش اخلاقی و کار آفرینی و...» با عناوین و 4 ضمیمه تدوین شده است.

در مقدمه کتاب می خوانیم: «امروزه، سازمانها به صورت فزاینده ای خود را درگیر مسئله ای می بینند که آن را معمای اخلاقی می نامند، یعنی اوضاع وشرایطی که باید یک بار دیگر کارهای خلاف و کارهای درست را تعریف کرد، زیرا مرز بین کارهای درست و خلاف بیش از پیش از بین رفته است. درچنین شرایطی مدیر باید از نظر اخلاقی جوی سالم برای کارکنان در سازمان به وجود آورد. تا آنان بتوانند با تمام توان وبهره وری هرچه بیشتر کار کنند. این امر، نیازمند وجود رهبری با هوش اخلاقی (Moral Intelligence) بالا است. هوش اخلاقی، توانایی درک درست از خلاف، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنهاست. رهبران با هوش اخلاقی بالا، کار درست را درست انجام می دهند، اعمال آنها پیوسته با ارزشها و عقایدشان هماهنگ است، عملکرد بالایی دارند و همیشه کارها را با اصول اخلاقی پیوند می زنند.»

«همبستگی بسیار قوی و بالایی بین اصول نیرومند اخلاقی و موفقیت در کسب و کار وجود دارد.» در این کتاب، دو تن از متخصصین و رهبران جهانی، این رابطه مهم را به طور دقیق نشان داده‌اند و شایستگی‌های خاصی را تعریف کرده‌اند که مشمول حوزه‌ «هوش اخلاقی» می‌شوند، و دقیقا نشان داده‌اند که چگونه می‌توان این مقوله را در سازمان‌ها رشد و توسعه داد. لنیک و کی‌یل به شما کمک می‌کنند تا آن دسته از مهارت‌های اخلاقی که رهبران قوی بدان نیاز دارند را شناسایی کرده و مورد توجه قرار دهید.

این راهنمایی‌ها انعکاس‌دهنده‌ تجربه‌های حاصل از تعالیم و آموزش‌های ارائه شده در حیطه‌ امور اجرایی در بالاترین سطح حرفه‌ای و در خلال چند دهه فعالیت تخصصی می‌باشند. «هوش اخلاقی» همچنین به معرفی پیشرفت‌های چشمگیر علمی در فراهم‌سازی پرسشنامه‌ شایستگی‌های اخلاقی می‌پردازد که یک مقیاس کمی و دقیق است که مشخص می‌نماید شما و سازمان‌تان در حال حاضر، در چه موقعیتی قرار دارد.»

 

بنابراین گزارش، در بخشی از کتاب با عنوان «نقشه اخلاقی مغز» می خوانیم:

«مطالعات انجام شده در مورد افراد مبتلا به آسیب مغزی به ما نواحی خاصی از مغز را نشان می دهد که در تصمیم گیری ها و استدلالات اخلاقی دخیل می باشند. البته این یافته ها مشخص نمی کنند وقتی با یک تصمیم اخلاقی مواجه می شویم دقیقا مغز ما به چه نحو عمل می نماید. برای کشف این موضوع دانشمندان با استفاده از تکنیکی که (ام آر آی کارکردی) نامیده می شود به مطالعه مغز افراد سالم و به هنجار پرداخته اند (اگر بتوان دانشجویان دانشکده را که متداول ترین آزمودنی های پژوهش ها هستند «سالم و به هنجار» محسوب نمود.) ام آر آی های کارکردی همان روند ام آر ای را دنبال می کنند که ممکن است شما برای تشخیص یک بیماری و یا آسیب خاص با آن آشنا شده باشید. ام آر آی های معمولی «عکس های فوری» از برش ها یا قطعه های نازک بافت بدن می گیرند در حالی که ام آر آی ها کارکردی از اسنکرهای پیشرفته تری استفاده می کنند که تغییرات موجود در جریان خون را در نواحی مختلف مغز شناسایی می نمایند.

وقتی قسمت خاصی از مغز درگیر با فعالیتی مشخص و تعیین شده می شود تصویر دریافتی ام آر آی کارکردی از آن ناحیه «روشن تر» می شود. به عنوان مثال اگر شما در مقابل اسکنر دستگاه ام آر آی کارکردی قرار داشته باشید و به صدایی بسیار بلند گوش دهید، منطقه ای از مغز شما که به پردازش این صدا می پردازد فعالیت افزون تری را نشان می دهد. فناوری ام آر آی کارکردی در این مطالعه برای تهیه نقشه مربوط به قسمت های خاص و منحصر به فرد مغز که در هوش اخلاقی دخیل می باشند به کار رفته است. به عنوان مثال یکی از مطالعات نشان می دهد که مشاهده تصاویر شامل مضامین غیر اخلاقی (از قبیل حمله های فیزیکی، کودکان فقیری که در خیابان ها رها شده اند، صحنه هایی از جنگ) نواحی مختلفی از مغز را فعال می نمودند که با نمایش دیگر انواع مختلف عکس ها فعال نمی شدند. حتی عکس هایی که مضامین هیجانی شدیدی را در بر داشتند.»
6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =