در آستانه برگزاری نشست زیست‌محیطی کپنهاگ، اداره آمار آلمان با ارایه گزارشی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای دنیا، چین را نخستین کشور ‌و ایران را دهمین کشور مسئول در آلودگی و گرمایش زمین معرفی کرد.

به گزارش دویچه وله و بر پایه گزارش تازه اداره آمار آلمان، چین، آمریکا، روسیه و هند مسئولیت انتشار ۵۰ درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا را بر عهده دارند. گزارش ادار‌ه آمار آلمان با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) ارائه شده است.

نشست کپنهاگ (پایتخت دانمارک) از ۷ تا ۱۸ دسامبر / ۱۶ تا ۲۷ آذرماه برگزار خواهد شد. مهم‌ترین هدف این نشست تدوین پیمانی است که به کاهش سیستماتیک مقدار گازکربنیک موجود در هوا که مسئول اصلی گرمایش زمین است منجر شود.

چین، آلوده‌کنند‌‌ه‌ترین کشور دنیا
تا سال ۲۰۰۷ / 1386، آمریکا آلوده‌کننده‌ترین کشور دنیا بود. اما از ۲۰۰۷ به بعد چین از آمریکا پیشی گرفت و این مقام را از آن خود کرد. این دو کشور در مجموع بیش از ۴۰ درصد از گازکربنیک موجود در هوا را متصاعد می‌کردند.
اداره آمار آلمان همچنین می‌گوید، انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در سراسر جهان از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ از ۲۱ به ۲۹ میلیارد تن افزایش پیدا کرد و چین مسئولیت حدود نیمی از این افزایش را بر عهده دارد.

ایران، پنجمین کشور آلاینده در حال توسعه‌ای است که دنیا را آلوده می‌کند
در کنار جمهوری خلق چین روسیه، هند، جمهوری کره و ایران از دیگر کشورهای در حال توسعه به شمار می‌‌آیند که بیشترین گازکربنیک دنیا را تولید می‌کنند.

در میان این کشورها روسیه تنها کشوری است که بعد از فروپاشی شوروی سابق، میزان انتشار این گاز در آن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد؛ در حالی که در ۴ کشور دیگر‌یادشده از سال ۱۹۹۰ انتشار دی‌اکسیدکربن در مجموع تا ۱۵۹ / ۳ درصد افزایش یافت.

منحنی افزایش دی‌اکسید کربن در ایران به شدت صعودی است
جدول منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ ایران بعد از چین بیشترین میزان افزایش تولید دی اکسید کربن را داشته است. در طول سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ تولید دی‌اکسیدکربن در ایران در مجموع ۱۶۵ / ۸ درصد افزایش یافته است. همچنین افزایش تولید سرانه این گاز در ایران در میان ۱۰ کشور یادشده بعد از چین بیشترین میزان (۱۰۳ / ۶ درصد) را شامل می‌شود.

ایران در سال ۱۹۹۰ در مجموع ۱۷۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن راهی جو کرده درحالیکه در سال ۲۰۰۷ این میزان به ۴۶۶ میلیون تن رسیده است.

آمریکا، نخستین کشور صنعتی آلوده‌کننده جهان
در میان کشورهای صنعتی، آمریکا، ژاپن، آلمان، کانادا و انگلستان بیشترین حجم گاز دی‌اکسیدکربن را تولید می‌کنند. اما روند چگونگی انتشار این گاز در این کشورها با یکدیگر متفاوت بوده است.

در حالی که آلمان و انگلستان به ترتیب از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ انتشار گازکربنیک را ۱۶ و ۵ / ۴ درصد کاهش دادند، میزان انتشار این گاز در دیگر کشورهای یادشده در همین دوره زمانی افزایش پیدا کرده است. بیشترین افزایش را کانادا با 32.5 درصد نشان داده است. اما این میزان هنوز پایین‌تر از متوسط افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن در سطح جهان قرار دارد که میزان آن بالغ بر ۳۸ درصد است.

آمار آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در کشورهای در حال توسعه تولید سرانه گازکربنیک به نحوی قابل ملاحظه پایین‌تر از کشورهایی است که درآمد سرانه بیشتری دارند. انتشار سرانه این گاز در انگلستان در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۶ برابر هند بود. این اختلاف از سال ۱۹۹۰ کاهش پیدا کرد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی علاوه بر انتشار گاز دی اکسید کربن میزان انتشار دیگر گازهای آلوده‌کننده هوا، از جمله متان، در کشورهای مختلف را نیز مشخص کرده است. این گاز بعد از دی‌اکسیدکربن دومین گاز از گازهای گلخانه‌‌ای است که مسبب جهان‌گرمایی (Global Warming) است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سخراوي IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
    0 0
    خنده داره كشوري كه از لحاظ صنعتي جز 50 كشور برتر دنيا نيست و توليد ناخالص داخليش بدون احتساب نفت كمتر از توليد ناخالص ايالت واشنگتن هست كه چهاردهمين ايالت امريكا از اين حيثه.اون وقت دهيمن كشور الوده كننده دنياست دليلش هم واضح هست :عقب افتادگي مملكت و كهنگي صنايع اونه.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
    0 0
    كاش اين آلودگي را به خاطر كارخانه هايمان توليد كرده بوديم و نه به خاطر اتومبيل ... آيا ايران دهمين كشور صنعتي جهان هم هست ؟؟
  • حامد IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۷
    0 0
    با ین اوضاع تازه داریم به دنیا تذکر میدهیم که از آلودگی هایشان کم کنند. دیگ به دیگ میگه روت سیاه.زکی