راننده بومی ماشین سنگ شکن به «خبر» می گوید:«اگر کوهنوردان مانع نشوند، راه تا یکی دو ماه دیگر به نزدیکی آبشار می رسد.»

ماشین های راه سازی در سرمای پاییز و غیبت کوهنوردان، مشغول ایجاد جاده ای عریض به سمت آبشار سنگان هستند تا امکان رسیدن اتومبیل های گردشگران به نزدیکی این آبشار یخی را فراهم کنند. هرچند پیش از این مدافعان محیط زیست بارها از عوارض این کار برای طبیعت بکر منطقه سخن گفته بودند ولی سود هنگفت ناشی از تاسیس سفره خانه سنتی و فروش چای و قلیان، برخی ساکنان  منطقه را تحریک کرده که از ایجاد راه آسفالته به جای راه کوهستانی و زیبای کنونی دفاع کرده و حتی در احداث آن مشارکت داشته باشند. راننده بومی ماشین سنگ شکن به «خبر» می گوید:« اینجا معدن سنگ است ولی ما کاری به سنگ ها نداریم. اگر شما کوهنوردان مانع نشوید، راه را تا یکی دو ماه دیگر تا نزدیکی آبشار ادامه می دهیم.» او به سفره خانه... اشاره می کند و دعوت می کند تا چای و قلیان مهمان او باشیم. و در ادامه می گوید:«با چند تا درخت گیلاس و گردو که نمی توان زندگی یک خانواده را تامین کرد. چرا دارآبادی ها و درکه ای ها باید میلیاردر شوند، آنوقت ما نتوانیم از زمین اجدادی مان پول در بیاوریم. این انصاف نیست.»

سنگان، آبشاری است در نزدیکی روستای سنگان، در فاصلهٔ حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران. این آبشار در زمستان با یخ زدن، شکلی بسیار زیبا به خود می‌گیرد. در اردیبهشت ماه که یخ ها کم کم آب می شود، توریست های عادی می توانند با حدود 3 ساعت پیاده روی در مسیر کوهستانی، به این آبشار برسند.

این روزها ماشین های سنگ شکن و راهسازی در غیاب مسوولان محیط زیست، در حال احداث جاده ای جدید بر روی این مسیر مالرو هستند. سنگ هایی که آنها از کوه جدا می کنند، بی هیچ حفاظی به روی درختان ته دره و مسر رودخانه می غلطد. برای احداث جاده یاد شده، هیچ گونه مطالعه‌ی تکتونیکی، مکانیک خاک و ارزیابی زیست محیطی انجام نشده و جاده، در امتداد راه مال روی قدیمی و با «همت اهالی»  در دست اجرا است. با توجه به لرزه خیزی و سیل خیزی منطقه، بقای این جاده و ساختمان هایی که بنا خواهند شد، به شدت ناپایدار خواهد بود و در همان مقوله «بساز و بفروشی» غیر مسوولانه می گنجد.

کم توجهی مسوولان
عباس محمدی رییس انجمن کوهنوردان در این خصوص می گوید: «ساخت و ساز در ارتفاع بالا و رانش دامنه ها و فرسایش خاک که در پی آن می آید، آسیب جدی به حوزه‌ی آبخیز شهر تهران وارد می سازد.»

او می افزاید:« تجربه نشان داده است که جاده کشی در دره های اطراف تهران، به معنای کشیده شدن دامنه ی ساخت و ساز و آلودگی به ارتفاعات و تحمیل هزینه های سنگین خدمات رسانی، بر دوش مجموعه شهروندان است.»

محمدی همچنین می گوید:« شکی نیست که احداث جاده از سنگان به بالا، برخلاف مصالح همگانی است و باید هرچه زودتر متوقف شود. اطمینان داریم که بیشتر مردم منطقه کن و سولقان هم با این کار موافق نیستند و از مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست تهران درخواست داریم هرچه زودتر، از ادامه‌ این عملیات جلوگیری کنند.»

کو‌های البرز مرکزی، آبشارهای بلند دره سنگان، نمای قله پهنه حصار و مناظر روستا و دره سنگان بخشی از جذابیت‌های صعود به آبشار سنگان است.

این آبشار در منطقه کن و سولقان واقع شده است و حدود یک ساعت طول می‌کشد تا با ماشین از خروجی جاده امامزاده داوود در بزرگراه همت، به ابتدای مسیر پیاده روی این آبشار برسید.

‌به‌خاطر فاصله‌ کم سنگان با تهران، این آبشار در تمام طول سال کوهنوردان را به سوی خود می‌کشاند. مخصوصا زمستان‌ها که آب آن یخ می‌زند و منظره بدیعی را در منطقه می‌آفریند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =