۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹

ایرانیان به مصر بروند و سرزمین فراعنه را ببینند؟ پاسخ این سوال هزار و یک حاشیه دنبال خودش دارد که چندتایش می تواند موضوع را کلا منتفی کند.

امید کریمی: رابطه ایران و مصر سالهاست شکرآب است. بگذریم از اینکه چندوقتی است به یمن انقلاب مصر، اوضاع بهتر شده و دو طرف کمی هم را پذیرفته اند (اینجا) اما این پذیرش تا حدی نیست که وقتی روسای دو دولت تصمیم می گیرند رابطه تاریک سیاسی را با رابطه خوش رنگ و لعاب گردشگری، روشن کنند (اینجا)، هنوز هم پیدا می شوند مخالفانی که آب به آسیاب دعوا بریزند و اندک پنبه های رشته شده را دوباره پنبه کنند. (اینجا)

موضوع باز شدن مرزهای ایران و مصر روی مردم دو کشور برای گردشگری، یکی از برنامه های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دو دولت محمود احمدی نژاد بوده است؛ چه آن زمان که اسفندیار رحیم مشایی رییس بود، چه حالا که محمدشریف ملک زاده رییس است. هرچند که در دوره ای نامی از مصر برده نمی شد، اما سرزمین فراعنه یکی از هدف های گردشگری بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کنار دیگر بازارهای هدف برای جذب توریست، روی آنها برنامه ریزی می کرد.

اکنون اما مصر، هدف ویژه گردشگری است؛ ایران و پس از سفر محمود احمدی نژاد در زمستان گذشته به مصر، یک طرفه ویزای گردشگران مصری را لغو کرد تا ثابت کند حسن نیت دارد (اینجا و اینجا) و سپس مصر مرزهایش را برای ایرانیان گشود؛ وزیر گردشگری مصر دو هفته بعد ناگهانی به ایران آمد (اینجا) و مجوز ورود گردشگران ایرانی به مصر صادر شد.

بک ماه پس از آن هم نخستین پرواز گردشگری تهران-قاهره انجام شد. (اینجا)

 

 

اما این پرواز به مزاق سلفی ها خوش نیامد. آنها مقابل خانه کاردار ایران تجمع کردند (اینجا و اینجا) و حضور گردشگران ایرانی را به ترویج تشیع و نفوذ سپاه پاسداران به مصر ربط دادند. هرچند که نخست وزیر مصر چنین چیزی را رد کرد (اینجا)

البته پیش از این رسانه های مصری گسترش روابط ایران و مصر را با شرط و شروط پذیرفته بودند. به عنوان مثال روزنامه الاهرام، نزدیکی روابط با تهران مشروط به پذیرش افکار عمومی دانسته بود. (اینجا) و همین تحلیل پیش دستانه که دو ماه قبل از نخستین پرواز تهران-قاهره انجام شد، نشان می دهد که مصری ها چندان خوششان نمی آید روابط حسنه ای با ایرانیان داشته باشند، حتی اگر ویزای سفر به ایران هم لغو شده باشد.

پس از این تجمع، برنامه مصرگردی ایرانیان حداقل برای دو ماه لغو شد و همین موضع گیری سخنگوی وزارت امور خارجه در پی داشت (اینجا) هرچند بیش از اینکه پاسخ دهنده باشد، نشان از ترجیح ایران به توسعه گردشگری دو کشور داشت. ضمن اینکه به موازات، دانشجویان ایرانی هم این بار به جای مقابله به مثل، گل به حافظ منافع مصر هدیه کردند (اینجا)

واکنش ها فقط همین دو مورد نبود (در این جدول موضع گیری ها را ببینید) ضمن اینکه کیفیت سفر به مصر و تصاویری که از گردشگری ایرانی ها در مصر منتشر شد، واکنش های داخلی هم در پی داشت.

اما مصر کجاست؟ هنوز هم مقصد گردشگری رویایی است که همه دنیا برایش سر و دست بشکنند؟ دنیا چنین نظری ندارد. (اینجا) بر طبق گزارش های منابع اقتصادی جهانی از میان 140 کشور جهان در جدول رقابتی سفر و گردشگری 140 کشور جهان که هر دوسال یک بار از سوی همایش اقتصاد جهانی منتشر می‎شود،مصر از نظر امنیت و سلامت به پایین‎ترین ردیف‌ها سقوط کرده است.

همه اینها به کنار، اما توریست های ایرانی به مصر رفتند چه نظری دارند؟ آنها ظاهرا راضی اند (اینجا و اینجا)

اما این رضایت به چه قیمت است؟ لگدمال شدن غرور ملی؟ (اینجا)

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    45 14
    فقط سلفی ها ناراضی هستند . اصلاً سلفی ها فقط از شیعه بدشون میاد
  • میثم IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    40 4
    شده قضیه ی گربه و گوشت و دست نرسیدن به گوشت! پارسال اذربایجان بود.امسال مصر سال دیگه ترکیه و .. ..بهتر نیست کلا پروازهای خارجی رو لغو کنیم؟!
  • مهدی IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    37 16
    زنده باد اریایی ها مارا چه به کشور شما بیام خاروخاشاک کشورتونو ببینیم از خداتونم باشه بیان بهشت ایران
  • بدون نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    2 0
    ویزای یک طرفه خیلی ناراحت کننده است.شبیه قانون کاپیتولاسیونه.
  • احمد IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    1 0
    اگه با صبر و بردباری و منطق با هاشون برخورد کنیم بهتر از اینه که مثل سلفی ها بچه گونه و حماقت بار برخورد کنیم. فرهنگ ایرانی با بردباری و زرنگی سازگاری بیشتری داره تا با حماقت و تندروی. با ایجاد یک خط گردشگری منافع خوبی رو میشه تحصیل کرد.