نظرسنجی های متعددی که از چندماه قبل توسط دستگاههای مختلف در موضوع انتخابات صورت گرفته یک نتیجه مشترک دارد: آقایان هاشمی و خاتمی همچنان در رده های بالایی قرار دارند و رای شان از سایر چهره های سیاسی بیشتر است.اغلب این نظرسنجی ها توسط همان دستگاههایی انجام شده که در انتخابات سالهای84و88 اقدام مشابهی انجام داده و پیروزی آقای احمدی نژاد را پیش بینی کرده بودند.

چرا این اتفاق می افتد؟ مگر نه این است که خاتمی در 8 سال گذشته و به ویژه در 4سال اخیر به اتهامات سنگینی چون خیانت و وطن فروشی و فتنه انگیزی و دریافت پول از بیگانگان متهم شده است؟ و یا جز این است که هاشمی رفسنجانی به زیرپاگذاشتن ارزشهای نظام و همسویی با فتنه گران و همراهی با امریکا و اسرائیل متصف شده و دو فرزندش،مهدی و فائزه،بدلیل اتهاماتی مشابه، به زندان و محاکمه کشیده شده اند؟

پس رمز اقبال به هاشمی و خاتمی را در کجا باید جست؟ چرا بین شدت تبلیغات علیه این دو نفر و بالاتر رفتن جایگاهشان در نظرسنجی ها نسبت مستقیم وجود دارد؟ و سوال مهمتر اینکه آیا نتیجه نظرسنجی های کنونی این است که ورود یکی از این دو نفر به عرصه انتخابات، به معنای یک سونامی بزرگ است و  در های ساختمان ریاست جمهوری  بر همان پاشنه ای خواهید چرخید که 24سال قبل و 16 سال پیش چرخید؟

دست کم می توان گفت که اصولگرایان تندرو و نیز  جریان حامی احمدی نژاد این رخداد را امری محتوم می پندارند و از نتیجه نظرسنجی ها می ترسند . حتی رفتار عده ای که به هاشمی طعنه می زنند که"یک بار دیگر بیا و طعم شکست را بچش" به کودکی شبیه است که عبور از دالان تاریک برایش وحشتناک است و برای غلبه بر ترسش، جیغ کشان می دود. اگر نگرانی از رئیس جمهور شدن هاشمی و خاتمی(در صورت کاندیداتوری ) نبود،این همه نگرانی و تشویش هم جایی نداشت، کما اینکه چنین نگرانی ای در باره مشایی و عارف و ... وجود ندارد.

نویسنده این سطور معتقد است اصولگرایان تندرو( هم آنانکه هنوز کسوت حمایت از احمدی نژاد را بر تن دارند و هم آنهاکه سابقا سینه چاک رئیس جمهور فعلی بوده اند و اینک هر روز یک دور تسبیح به او ناسزا می گویند) ترس شان را کنار بگذارند و اولانتیجه نظرسنجی ها را درست تحلیل کنند و ثانیا برای تغییر نتیجه نظرسنجی ها دست به کار شوند.

واقعیت آن است که محبوبیت هاشمی و خاتمی در نظرسنجی ها " نه به احمدی نزاد" است، همانطور که در سال 84 آرای احمدی نژاد،"نه به هاشمی" و در سال 88" نه به موسوی" بود. آقای احمدی نژاد با وجود همه شعار های اصولگرایانه و عدالت خواهانه و انقلابی و بگم بگم و حمایت از محرومان، وضعیتی را پدید آورده است که چندآتشه ترین حامیانش هم او را به رگبار بسته اند. اکثر شعارهای احمدی نژاد ( و نه عملکردش) مثبت و ارزشمند بود، اما مردم و اصولگرایان احساس می کنند از او رکب خورده اند . حال، اگر اصولگرایان با عذرخواهی از اشتباهشان بدلیل حمایت بیدریغ از آقای احمدی نژاد و اصلاح طلبان  با معذرت خواهی از رفتارهای غیرمدنی و خلاف مصالح ملی شان در سالهای گذشته و هردو گروه اصلاح طلب و اصولگرا با فاصله گرفتن از بخش عصبانی و تندرو جناح شا ن،نامزدهای دارای برنامه را به صحنه بیاورند ، نظرسنجی ها از سمت هاشمی و خاتمی، به سویی دیگر خواهد چرخید.

هم طرفداران خاتمی و هم حامیان هاشمی قبول دارندکه فضای زمانه ما نه با سال68نطباق دارد نه با سال76.و مهمتر آنکه رئیس جمهورشدن هریک از این دو تنش هایی را در جامعه برخواهد انگیخت که از ظرفیت و حوصله مردم خارج است. شاید صواب و ثواب در آن باشد که کشور، یک دوره آرام و بانشاط را به لحاظ سیاسی،اقتصادی و اجتماعی تجربه کند و فرصتی برای جبران ناکارآمدی های دولت نهم و دهم بیابد.

و آخر سخن اینکه تا وقتی شاخص بورس در بازار سیاست،دست عصبانی ها و تندروها باشد، آش همین است و کاسه همین. و فلش نظرسنجی ها از سوی هاشمی و خاتمی به سمت دیگر نامزدهای خردورز و منطقی و کارآمد نخواهد چرخید و آرامش هم حالا حالاها به سراغ مان نخواهد آمد.

 

 

کد مطلب 291590

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 118
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    به قول بابا پنجعلي الكيه
    • زمان IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      مردم قیاس بین مصدق یا امیرکبیر نمی کنند که فقط در تاریخ خوانده اند و خودشان ندیده اند اما زمان ریاست جمهوری خاتمی را دیده اند و آنرا با زمان فعلی مقایسه می کنند . انصافا بدور از هر غرض ورزی سیاسی وضعیت آنزمان با امروز ما در مقایسهای اقتصادی ، سیاسی ، بین الملل و ... را می توان قیاس کرد؟
  • اصولگرا GB ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    اگر اقبال مردم به هاشمی خب بیاد تایید صلاحیت هم میشه دیگه چی؟
  • بدون نام GB ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    سال 84 هم که دولت اصلاحات انتخابات رو برگزار میکرد میگفتند هاشمی برنده هست اما مردم چیز دیگری گفتند
    • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      مردم ؟
    • رضا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      بله مردم ... همونایی که سال 76 و 80 به دوم خردادیا رای دادن .. شک داری مردم باشند؟ عجب!!
    • بدون نام GB ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      18 میلیون نفر به آقای احمدی نزاد رای دادند مردم نیستند ؟ نکنه دولت اصلاحات تقلب کرده؟
    • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      92 15
      رای اصلاح طلبان در سال 84 بین چند کاندیدا تقسیم شد.
    • محمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      58 4
      سال 84 كه دولت اصلاحات انتخاباتو برگزار كرد . انتخابات 84 به دور دوم كشيد. پس تنها گزينه هاشمي بود. احمدي نژاد به خاطر شخصيت متفاوتش با بقيه كانديدا راي اورد . اون موقع مردم نيازشون رئيس جمهوري با شخصيتي بر خلاف خاتمي بود و امروز با سياست هايي بر خلاف احمدي نژاد. پس هاشمي به درستي در نظرسنجي ها راي مياره.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    عبارت "يک دور تسبيح" جالب بود
    • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      101 7
      بازار بورس سياست در پاراگراف آخر هم همينطور
    • رضا فخار IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      من هم قبول دارم که براي حفظ آرامش و بهبود اقتصاد جامعه بهتره اين دو نفر نيان. هر چند که در دوران خودشون موفق بودن و چه بسا باز هم باشن.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      302 6
      اين جمله معركه بود:"حتی رفتار عده ای که به هاشمی طعنه می زنند که"یک بار دیگر بیا و طعم شکست را بچش" به کودکی شبیه است که عبور از دالان تاریک برایش وحشتناک است و برای غلبه بر ترسش، جیغ کشان می دود"
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    دلیلش عملکرد بسیار ضعیف دولت نهم و دهمه ، هـــــــــمــــــــــــیــــــــــــــــــــن...
    • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      دلیلش پی بردن مردم به حقانیت هست. دلیلش بصیرت واقعی هست.
  • حقیقت IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    انشاالله هاشمی می یاد و مملکت رو از این وضع اسفناک نجات می دهد.
  • علی US ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    366 7
    دوستمون رک میگفتی که به کی رای بدیم دیگه چرا خودتو اذیت می کنی!
  • بدون نام GB ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    این نظر سنجی کی برگزار شده و چه کسانی در آن شرکت داشته اند؟
    • mosa IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      این نظر سنجی در خیابانها و معابر عمومی انجام شده و از عامه مردم سوال شده ، از خود من هم پرسیدند که جواب دادم شرط شرکت در انتخابات حضور خاتمی یا رفسنجانی میباشد والسلام!!!!
    • آمارگیر IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      8 46
      این نظر سنجی در زمستان ، دور کرسی و باشرکت برو بچ انجام شده باور نمیکنی از 118 بپرس!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    چه تحلیل زیبایی-درود بر شما
    • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      80 4
      بررسی اقبال مردم به این 2 بزرگوار رو خوب اومدی
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • مصطفی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    176 8
    این هم یکی به نعل بود یکی به میخ. نمی دونم شاید شما نگارنده منطقتون این هست هر کی به غیر این دو بزرگوار.خوب این همه کاندیدا اونها از نظر نظرسنجی ها کجا هستن؟در میان آنها هم به گفته شما آدمهای معتدل و با برنامه هم هستن چرا مردم به اونها اقبال ندارن؟
  • تيمور IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    ضربه هايي كه اصولگرايان به اين مملكت زده اند سالهاي سال طول مي كشد تا جبران گردد.
    • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      من اشتباها منفي دادم حلال كن
    • بهزاد IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      243 2
      دمت گرم گل گفتى،من كه ياد كسانى افتادم كه نمى توانند حتى يك نانوايى را اداره كنند،
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    این پست ریاست جمهوری (شیر بی یال و دم و اشکم) رو بردارید تا خیلی ها! راحت شن.
    • نازنین IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      50 2
      به نکته بسیار ظریفی اشاره کردید.
  • مجتبی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    نویسنده این مطلب احتمالا طرفدار جناب لنکرانیه!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    خدا کند که بیایند.
  • سام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    هم طرفداران خاتمی و هم حامیان هاشمی قبول دارندکه فضای زمانه ما نه با سال68نطباق دارد نه با سال76.و مهمتر آنکه رئیس جمهورشدن هریک از این دو تنش هایی را در جامعه برخواهد انگیخت که از ظرفیت و حوصله مردم خارج است. من این قسمتو نمیفهمم چرا نویسنده به جای طرفداران هاشمی و خاتمی نظر میده ؟
    • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      52 0
      کلاً این مقاله را برای همین موضوع نوشته به نظر می یاد نویسنده بیشتر از اینکه به دنبال تحلیل دلیل اقبال و محبوبیت آقای خاتمی و یا هاشمی باشه از این طریق می خواهد تخریب کنه که احتمالاً بتونه کاندیدای مورد نظر خودشو که اسم "دیگر نامزدهای خردورز و منطقی و کارآمد " هم روش گذاشته رو و یحتمل بزودی معرفی خواهد کرد تبلیغ کنه.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    سال 88 رای به احمدی نژاد نه به موسوی بود؟
    • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      بله عزیزم. باور کنید یا نه (هرچقدم دوس داشتین منفی بدین) خیلی از افراد که در ابتدا شاید طرفدار موسوی بودن با دیدن سو وضع طرفداراش و نوع نگرش خودش در این مورد رای به احمدی نژاد دادند. این واقعیتیه که خودم با چشمام دیدم حالا شما میخواد خوشتون بیاد یا نیاد
    • بدون نام GB ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      با بدون نام دوم کاملا موافقم
    • امیر IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      35 1
      واقعا متاسفم برات عزیز که انتخابت برای یه کاندیدا سرو وضع طرفدارانش هست نه برنامه هاش تا وقتی این برنامه ها هست مملکت همینه
    • بدون نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
      25 1
      والا تا جایی که ما عکسای خبرگزاری ها رو میبینیم، سر و وضع طرفدارای احمدی نژاد هم همچین تعریفی نبود!!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    اگه دلیل اقبال مردم به خاتمی تنفر از احمدی نژاده به جای اقای خاتمی مثلا عاشق یکی از وزرای اخراجی کابینه احمدی نژاد نمیشن؟اونجوری که بهتر میتونن تنفر خودشون از احمدی نژاد رو نشون بدن....
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    اصلاح طلبان احتياجي به معذرت خواهي ندارند...... اصولگرايان هم 1000 دفعه معذرت بخوان فايده نداره با اين آشي كه تو اين چند سال پختن...... به نظر مي ايد نويسنده فقط خواسته بگه هاشمي و خاتمي از خودشون چيزي ندارن و چهره منفي احمدي نژاد هست كه اونها رو محبوب كرده.... اون موقع كه احمدي نژاد ي وجود سياسي نداشت خاتمي 20 ميليون راي داشت (راي واقعي!!!!) و الان هم به لطف دوستان اصولگرا مردم متوجه نظرات افراطي خودشون بر عليه رفسنجاني شدن...اصولگرايان در ظاهر هم اظهار ندامت نمي كنند ولي اگه بخوان در عمل اظهار ندامت كنند بايد يه چند سالي از چشمها دور باشند....بيشتر از اين نمي نويسم چون چاپ نمي كنيد ... نوشته از نوع اصولگرايانه و طبيعتا سطحي، پر از تناقض و مزخرف بود...
    • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      174 5
      احسنت خيلي منطقي بود حرفات
    • یکی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      161 3
      چه جواب قاطع و محکم و درستی آفرین!
    • بدون نام IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
      2 9
      حرف هایی که در اینجا زده شده درست نیست اصلاح طلب ها به اندازه کافی به کشور ضرر زده اند
  • نیما IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    17 77
    حساس نشین... حساس نشین هنوز زوده واسه این قضاوت ها
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    237 9
    بالاخره يكي هم گفت كه اصول گرايان هم بايد عذر خواهي كنند كه به خاطر منافع خودشان مردم را بيچاره كردند
  • amin IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    طرفداران هاشمی و خاتمی بدن
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    294 9
    شما در یک پوسته انتقادی از احمدی نژاد هر چه خواستید به خاتمی و هاشمی تاختید که به نظر من نظراتتان درست هم نبود. هیچکس نمی تواند و نخواهد توانست عملکرد مثبت این دو را در دوره ریاست جمهوریشان را از ذهن مردم ایران پاک کند. به دلیل "عملکرد مثبت" آنهاست که مردم به آنها اقبال دارند...
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    117 8
    یک ناجی می خواهیم
  • جعفر IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    264 8
    با سلام حضور محترم آقای مهاجری با توجیح شما در مورد اقبال مردم نسبت به هاشمی و خاتمی مخالفم. من معتقدم که مردم شکست دوران احمدی نژاد را شکست کلیت اصول گرایی می دانند. و می دانند که راه حل گذر از این بحران با چند تاکتیک کوچک از درون اصول گرایی نخواهد بود. چیزی که برایم جالب است این است که قاعدتا حتی یک اصول گرا نیز در این دوره نباید کاندید میشد. می بایستی در یک دوره 4 ساله به بازسازی و بازنگری خود می پرداختند. با سپاس فراوان از جنابعالی
    • بدون نام GB ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      از طرف خودت صحبت کن
    • احمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      45 0
      دامت حفاظاته...!
    • بدون نام US ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      35 2
      حالا کی گفت از طرف تو صحبت کرده که ناراحت می‌شی؟
    • با نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      23 1
      نه که شما اصلا از طرف مردم صحبت نمیکنید.من جای حامیان اصولگرایان بودم تا آخر عمر سکوت میکردم
    • بدون نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      14 0
      عالی
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    حالا اصولگرایان ! چه گلی به این مملکت زدند ؟ خاتمی سالم ترین شخصیت سیاسی این مملکت است .
    • بدون نام GB ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      بله دست دادن با زنان و جوروج سوروس و....
    • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      39 2
      جواب بدون نام انگلیسی: آخه زمان خاتمی چاوز هنوز نمرده بود که بره با مادرش معانقه کنه!
    • وشنوه EU ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      34 1
      نخیر بقل کردن مادر مرحوم چاوز چه زود فراموش کردید بدون نام
    • سعید IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      41 2
      اگه این جورج سوروس نبود شماها میخواستید به چی گیر بدبد؟ این حاج حسین شریعتمداری که فک کنم شبا هم خواب جورج سوروس رو می بینه! بیچاره خاتمی اونقد خوب بوده که هروقت میخوان بهش گیر بدن غیر از این چیزا (جورج سوروس، دست دادن با زن ایتالیایی و...) چیزی ندارن بگن. حالا این جورج سوروس کی هست؟
  • رحیم IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    107 3
    دیگر نامزدهای خردورز و منطقی و کارآمد یهو بگو لاریجانی میخواد بیاد بهش رای بدین دیگه
  • محمد DE ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    204 8
    رئیس جمهورشدن هریک از این دو تنش هایی را در جامعه برخواهد انگیخت که از ظرفیت و حوصله مردم خارج است. خیلی حرفت بی ارزش است .تو رو چه کار به مردم؟ میخوای بگی که شعورت از مردم بیشتره ؟ خیلی مطلب مفتی بود!
    • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      42 96
      من طرفدار اصلاحاتم و اصولا اگر خاتمی یا هاشمی در انتخابات حاضر باشند، حتما به ایشان رای خواهم داد. ولی اگر نباشند و نیایند به قالیباف رای خواهم داد و اتفاقا تحلیلم هم بر اساس همین جمله است که بد هم نیست که کمی از فضای سیاست و تقابل و تنش دور باشیم و به ساختن کشور ویران شده در این هشت سال بپردازیم و برداشتم این است که قالیباف نسبت به دیگر اسامی مطرح شده به عنوان کاندیدا گزینه مناسب تری‌است. البته باز هم تاکید می‌کنم در نبود خاتمی و هاشمی.
    • بدون نام EU ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      59 3
      آقای بدون نام من مطئنم شمااصلاح طلب نیستی چون هیچ اصلاح طلبی به قالیباف رای نخواهدداد.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    ممنون آقای مهاجری - متن بسیار جامعی بود
    • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      6 51
      به نظرم براي خواندن يک مطلب بايد با نويسنده همراه شد و بدون عصبانيت و موضع قبلي آن را خواند.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    کلاً هر وقت دولت دست اصولگراها بوده راه به جایی نبردیم چوم محتاط و ترسو هستند و بیشتر به دور پیله خود و دایره محدود می چرخند و افق دید بالایی ندارند.
    • سعید IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      5 17
      خیلی ببخشید!!!!!!!!غیرازدوره احمدی نژادکی دولت اصول گراداشتیم
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    115 7
    حامیان احمدی نژاد به جای عذرخواهی واستعفا فرار به را در پیش گرفته اند؟!! فکر میکنند ملت ایرا مثل خودشان........ عقل ندارند؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    رای مردم به احمدی در سل 88 نه به موسوی بود !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کی میگه اینو ؟
    • امین IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      41 0
      باید اینجوری توجیهش کرد دیگه ، وگرنه .... ، بیخیال بهتر از کیهان نوشته هر چی هست .
  • شاهین EU ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    من تعجب میکنم مردم ما حافظه تاریخیشون چه قدر ضعیفه . دوستان این اقایونی که الان دارین رو چشتون میذارین هر کدوم ۸ سال رییس جمهور بودن هیچ کاری نکردن ، زمان اقای خاتمی چه پیشرفتی کرد مملکت؟ حتما میگی نذاشتن خوب پس به چه درد میخوره الانم بیاد ۸ سال دیگه دوباره میگه نذاشتن، یا اقای هاشمی تورم ۴۵ درصد به مردم تقدیم کرد یادتون نره اوج گرونی تورم زمان ایشون بود صفهای کیلومتری مرغ و گوشت ، حتما اونم میگی زمان جنگ بود خوب الانم تحریمها وضعیت بدتر از جنگ ۸ ساله به وجود اورده! دوستان اگه بخوایم هی به گذشته برگردیم همون اشو همون کاسست . خود دانین ، من طرفداره نه احمدی نژادم نه این ۲تا
    • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      103 9
      یه ضرب المثل میگه اونی که خوابیدو میشه از خواب بلند کرد ولی اونی که خودشو به خوابیدن زده هر کاری کنی بلند نمیشه. داداش شما کجای کاری
    • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      93 6
      شما نگران حافظه نباش تریبون که دارید به جای لجن پراکنی منطقی توضیح بدهید
    • Amin US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      176 4
      خاتمي چه كرد؟!شما تورم ٤٥ درصدي زمان هاشمي و يادت هست بعد تورم ٩ درصدي انتهاي دولت خاتمي رو يادت نيس؟ كي اين تورمو اينقدر پايين اورده؟كي از توليد حمايت كرد كه توليد كننده ترغيب به استخدام بيشتر بشه كه در نتيجه اون همه شغل ايجاد شد؟ كي صندوق ذخيره ارزي رو با اون حجم دارايي با قيمت نفت ١٠ دلاري تحويل داد. دولت كي ما رو تو گندم خود كفا كرد؟ با اينكه يه دوره خشكسالي داشتيم. كي موضوع گفتگوي تمدن هارو تو سازمان ملل مطرح كرد كه تمام كشورهارو به تحسين وا داشت. در زمان دولت كي تيم فوتبال ٢ بار به جام جهاني رفت و ورزش كشور پيشرفت كردو تو مسابقات المپيك سيدني به اون خوبي عمل كرديم؟ اقتصاد،فرهنگ،ورزش،و كشاورزي و پيشرفت كردن حال اينكه دولت كنوني توان حفظ وضع موجودو هم نداشت چه برسه به رشدش؟خاتمي مرد بود.
    • شاهین EU ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      دوست من تو اول حرف زدن یاد بگیر توضیح پیش کش من وقتمو واسه امثال تو تلف نمیکنم توضیح مفید دادم ، یاد بگیر نظرتو با احترام به دیگران بیان کنی
    • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      41 1
      فكر ميكنم تورم 45 درصدي بهتر از تورم 250 درصدي باشه
    • شاهین EU ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      7 119
      اقای امین بله ما زمان اقای خاتمی از نظر اقتصادی خوب بودیم اما چرا؟ اقای خاتمی برنامه خاصی داشت ؟ خیر بعد اون حجم نقدینگی زمان هاشمی مردم بعد جنگ به فکر سرمایه گذاری افتادن که نتیجش این بود که پولهای انباشت شده به اقتصاد برگشت ولی در کنارش گرونی مسکن زمان اقای خاتمی یادتون هست؟ واردات بیرویه یادتون هست؟ شما راجبه کدوم تولید صحبت میکنید؟ خود کفایی تو گندم؟؟؟؟ برادر من زمان اقای خاتمی فهمیدن که یکی از شاخصهای پیشرفت تو دنیا خود کفایی تو گندم است به خاطر همین برنامهای پیاده کردن تا کشاورزی که گوجه میکاشت یا پیاز حالا گندم بکاره یعنی صورت مساله رو پاک کردن که نتیجش گرونی اقلام دیگه کشاورزی بود مثله گوجه سیب زمینی ....من بازم میگم من طرفداره هیچ کدوم نیستم و میگم یه کم فکر کنین چرا همشون بد بودن ؟
    • کهیار IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      26 3
      با سلام من با نظر آقای شاهین موافق نیستم اما این دلیل نمیشه که با بی احترامی با ایشان مخالفت بشه...حداقل ما درست رفتار کنیم!
    • احمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      11 0
      تو که حافضت قویه خودت بیا رئیس جمهور شو!!!!!!
    • امیر IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      14 0
      اقا شاهین خواب خوابن معلوم نیت کدوم دوالت و با اقای خاتمی وهاشمی اشتباه گرفته دوستان درباره مزیتا صحبت کردند من میگم آقا شاهین بیدار شو با تخریب به جایی نخواهی رسید
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    59 2
    فقط و فقط سیاست مدارانی قدرتمند باید وارد شوند
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    168 5
    درسال 88 نه به موسوی بود؟ مطمئنی این جمله رو درست نوشتی؟
  • بدون نام PH ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    28 1
    دوران اصولگرا ها بین مردم تمام شده است.اصولگرار های سینه چاک با حمایت این چند سالشان از احمدی نژاد تمام اعتبار خود را بر باد دادند ...
  • jamal IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    152 8
    اگه میخوان به نظر مردم احترام بذارن خاتمی وهاشمی باید بیان/وگرنه نباید گفت انتخابات ازاد است!!!!!!!!!!
  • reza IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    طرفدارای خاتمی و هاشمی رای مثبت بدن
    • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      1 53
      طرفدارای جبهه پایداری رای مثبت بدن
  • محسن IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    56 29
    تا کنون یه آدم حسابی که در قد و قواره رییس جمهوری باشه نیامده ولی خیرالموجودین در بین آنها آقای حسن روحانی هستند
  • عبدی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    8 163
    مقاله منطقی بود ؛او انگشت اشاره را بسوی کسی نگرفته بللکه وضع موجود را تحلیل کرده ؛حال خود انتخاب کنید
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    314 2
    شما که بیشتر ترسیدی برادر من.... کلی مقدمه چینی کردی و بعد میگی به هاشمی و خاتمی رای ندیم... به تو چه ربطی داره؟ کی میگه الان مث سال 68 نیست؟ چه فرقی داره برادر؟ شما برو در مورد ترافیک و محیط زیست مقاله بنویس نه سیاست
  • اهوازی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    9 168
    خاتمی نمی آید ولی ای کاش از رضایی حمایت کنه
    • بدون نام IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
      18 0
      آخه خاتمی و رضایی چه شباهتی به هم دارن عزیزممممم؟؟!!
  • بهروز IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    82 3
    در حد کلاس سوم قدیم بود، یهنی چهارم جدید!
  • مهیمن IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    5 48
    یادتون رفته که خاتمی در جواب هر انتقاد و اعتراضی میگفت:نمیدونم.نمیتونم.نمیزارن؟ عوضش احمدی نزاد با همه ی ایراداتش شجاع بود.بالا برین پایین بیاین مرتضوی رییس تامین اجتماعیمه. خداییش کجا خاتمی از این عرضه ها داشت؟نمیترسین دوباره بیان و بگن دست ما بسته است؟
    • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      19 1
      حداقل مملکت یه ثباتی تو اقتصاد و تورم و بازار کار داشت
  • عباس IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    32 1
    محاکمه فرزندان هاشمی نشان داداوچوب سیاستمداری رامی خوردواگربیایدبالاترین رای راخواهدآورد.کشورنیازبه سیاستمداران کاکشته دارد.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    6 0
    فرايندي براي انتخاب (بهترينها يا بدترينها) انتخابات ذاتا براي انتخاب بهترين است . اين بهترين هم توسط مردم انتخاب مي شود تا در اجراي برنامه هايش حمايت گردد. قاعدتا گروههاي مرجع و داناي جامعه نيز در معرفي فرد برتر ، لايقتر و تواناتر مشاركت مي كنند . حال اگر اين فرايند معكوس گرد چه مي شود ؟ اگر گروههاي سياسي در پي كانديدكردن ضعيف ترين و نالايق ترين فرد باشد چه اتفاقي مي افتد و چه مراحلي شكل مي گيرد؟ اين مقدمه ضروريست تا مشخص گردد فرايند انتخاب بدترين ها به چه شكل است و بهترين ها چگونه است ؟ 1- اگر فرايند انتخابات رياست جمهوري بگونه اي باشد كه 500 نفر افراد مختلف براي يك پست نامزد باشند و آنها از هر طبقه و صنف و مسلكي باشند، با پشتوانه و بدون پشتوانه انتخابات چگونه خواهد بود؟ 2- اگر انتخابات من
  • علی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    103 3
    نترس برادر . خداوکیلی اگر انصاف داری حرف زور نزن . اجازه بدین این دوبزرگوار بیان . مردم هم خودشون تصمیم بگیرند.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    1 40
    کی گفته در صدر قرار دارند !!!!!! جوکه دیگه
  • رضا IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    48 2
    حقیقتش اینه که آقای هاشمی تاقبل از انتخابات88 تودل مردم جای زیادی نداشت.اما صحبتاش توی آخرین نمازجمعه اش و پس نگرفتن حرفاش تاالان ، اونو محبوبش کرد.هرچند لیاقتش برهیچکس پوشیده نیست
  • احمد A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    23 1
    يه جوري از مردم حرف مي زنه انگار مردم نمي فهمن و اينا بايد به مردم حالي كنند كه بايد به كي اقبال نشون بدن. سئوال اساسي اينه: آيا اصلا به انتخابات و فلسفه اون اعتقاد داريد؟ آيا مي پذيريد كه اون كه مردم انتخاب مي كنند بايد خواسته هاي مردم رو پي گيري كنه؟ يا احيانا بايد مثه شماها مردم رو هدايت كنه!؟
  • احمد A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    55 1
    "...همانطور که در سال 84 آرای احمدی نژاد،"نه به هاشمی" و در سال 88" نه به موسوی" بود...." كلا جمله بسيار خاصيه! ادم مي مونه چي بگه!! چجوري مي شه يه همچين حرف كاملا ناميزوني رو زد؟! آرا احمدي نژاد!!... نه به موسوي!!؟
  • بدون نام US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    42 1
    می گوید سال 88 رأی به هاشمی به معنای نه به موسوی بود! تحلیلهای خارق العاده ای این روزها می بینیم.
  • حسن IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    6 21
    خیلی جالبه! واسه خودشون نظرسنجی برپا می کنن! واسه خودشون نتیجه اعلام می کنن! واسه خودشون شعار می دن! آخر سر هم واسه خودشون ایجاد توهم پیروزی می کنن! مگه آدمیزاد چند دفعه بناست از یک سوراخ گزیده شه!!! یه خورده عقل هم نعمت خوبیه ها!!!
  • عباس IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    46 2
    خاتمی وهاشمی رای دارند چون برنامه دارند . درود بر انها
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    38 1
    برخلاف نظر جناب نویسنده رای به هاشمی و خاتمی رای به احمدی نژاد نیست رای نه به کلیت اصولگرایان است . لازم نیست اصولگرایان برای تبرئه خود از حمایت سینه چاکانه از احمدی نژاد خود را به کوچه علی چپ بزنند و سوت بلبلی بزنند .
  • داود IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    2 54
    باسلام اول یه فرض غلطی را برای خودتون مبنا گرفتید بعد اومدید رو این فرض هرچه دلتان خواست گفتین بابا 16 ساله توی انتخابات های مختلف هاشمی و طیف هاشمی رأی نمیاره عزیزم این نظرسنجی از همان دستگاههایی درمیاد که سال 88 به موسوی گفتند برنده ای و ایشون هم متوهم شد و توهم تقلب شکل گرفت. کدوم نظرسنجی؟ کدوک دستگاه؟ اتفاقاً توی همین نظرسنجیهای دروغ سال 84 می گفتند احمدی نژاد 4درصد رأی میاره و آخر میشه... پس چی شد؟
    • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      18 0
      انصافا تو متوهم تری یا اونا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    51 2
    از آقای محمد مهاجری ، نویسنده این مقاله و "عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان" بیشتر از این مقاله هم نباید انتظار داشت! همون حرفهای حسین شریعتمداری رو میزنه این آقا ! واقعا دلایل اقبال مردم به آقایان هاشمی و خاتمی "نه" گفتن به احمدی نژاده؟ واقعا چقدر فکر کردی و این حرفارو گفتی؟
  • reaza sjd EU ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    18 39
    ببینین آش چقدر شور شده که هاشمی واسه ملت شده منجی!
  • محمد IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    16 2
    مردم بايد هم هاشمي رو بهترين كانديدا بدونن مردم سال 84 به احمدي نژاد راي دادن تا دولت از دست افرادي كه "هميشه ميخوان باشن" در بياد. الان پشيمون شدن از اين . ترجيح ميدن اون افراد باشن ولي زندگي آروم و بدون اين همه دغدغه و مشكل داشته باشن.
  • عارف IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    1 53
    به سلامتی 8 سال دولت پاک و بدون فساد احمدی نژاد
    • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      17 0
      وای که چقدر خندیدم
  • مهرزاد IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    6 5
    فضایی که در جامعه هست یه جور انتقامجویی کودکانه است که هیچ کمکی به مردم نمی کنه. شما خودتونو خسته نکنید. این دوره هم تغییری به وجود نمی آدو مردم مثل دفعات پیش حسرت دوره ای رو که گذشته رو می خورن.
  • رضا IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    17 1
    آقای هاشمی تو رو خدا به داد مردم برسید
  • حمید حسینی IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    2 14
    خردورز یعین دکتر ولایتی دیگه؟
  • سعید IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    4 1
    نه خاتمی نه هاشمی هیچکدام نمی توانندوضعیت مملکت را بهبود ببخشند چرا که به یمن و برکت آقایان اصولگرا بلایی به سر اقتصاد این مملکت آورده اند که آخر همت این آقایان یا هر مدیر مدبر دیگری فقط می توان از بدتر شدن این وضعیت جلو گیری کرد
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    1 0
    اتفاقا مردم در نظر سنجی ها به همین "دیگر نامزدهای خردورز و منطقی و کارآمد" رای داده اند. مگر اینکه بگوییم عموم مردم اشتباه می کنند و خردورزان کسان دیگه هستند که البته رای هم در نظرسنجی ندارند.
  • سيد A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 2
    خاتمي وهاشمي در دل مردم جاداراند وبعضي ها در سر زبان مردم جا دارند