۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰

هفته نامه همشهری تندرستی نوشت:

آدم‌‌های مشهور از دور خوشبخت و شاد و بی‌دغدغه به نظر می‌رسند اما در زندگی آنها مسائل و مشکلاتی هست که در زندگی آدم‌های عادی کمتر به چشم می‌خورد؛ مشکلاتی که حتی باعث می‌شود عمر آنها کوتاه شود! دکتر محمد‌رضا خدایی، روانپزشک، این ماجرا را تحلیل می‌کند
فرضیه اول: استرس
به طور کلی سبک زندگی شخصیت‌های معروف از جمله بازیگران فوتبالیست‌ها، خواننده‌ها تا حد زیادی با افراد معمولی جامعه متفاوت است؛ چراکه جامعه انتظار بیشتری از این افراد دارد و همین موضوع استرس فرد مشهور را افزایش می دهد. البته استرس‌ها به سه گروه بد، خوب و خنثی تقسیم می‌شوند؛ به عنوان مثال استرس ناشی از مرگ عزیزان جزو استرس‌های بد‌قرار می‌گیرد اما شنیدن خبر وقوع زلزله در یکی از شهر‌های کشور با‌وجودی که به طور مستقیم به خود فرد مربوط نمی‌شود اما یک استرس خنثی ایجاد می‌کند. از طرفی استرس همیشه به دلیل بروز عوامل ناخوشایند به‌وجود نمی‌آید؛ مثلا قبولی در کنکور یا برنده شدن در یک قرعه‌کشی استرسی را ایجاد می‌کند که به آن استرس خوب می‌گوییم. شهرت هم می‌تواند موجب بروز این نوع استرس شود و تنظیمات فیزیولوژیکی بدن فرد را به هم بریزد. بعضی از افراد حتی افراد مشهور از نظر شخصیتی آسیب‌پذیر‌ترند و بیش از حد معمول دچار استرس می‌شوند اما قادر به کنترل آن هستند؛ در صورتی که برخی دیگر قدرت مدیریت استرس را ندارند و این استرس می‌تواند سلامت‌‌شان را به خطر بیندازد.
سال گذشته «ماریو موروسینی» بازیکن ایتالیایی هنگام دیدار تیم‌های لیورنوو بیسکارا درست اواسط بازی روی زمین افتاد و تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و این بازیکن جوان جان باخت. البته به گفته پزشکان با وجود استرس بازی‌های جام و به دنبال آن افزایش فشار خون، مرگ این فوتبالیست خیلی هم دور از نتظار نبوده است.
فرضیه دوم: خواب و خوراک نامنظم

بد‌خوابی و بد‌خوراکی بین افراد مشهور یک اصل جا افتاده و عادی است. بسیاری از این ستاره‌ها به دلیل فشرده بودن برنامه‌های کاریشان تغذیه مناسب و خواب منظم و درستی ندارند. آنها عادت دارند شب‌ها تا دیر وقت بیدار بمانند و به جای آن روز بخوابند. این در حالی است که براساس پژوهش‌های معتبر، خواب روزانه به اندازه یک خواب شبانه با کیفیت آرامش بخش‌نیست و بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه کلیفرنیا نشان می‌دهد افرادی که خواب خوب شبانه دارند در مقایسه با دیگران از طول عمر بیشتری برخوردار خواهند بود.
آگاتاکریستی خالق 66 رمان جنایی از جمله هرکول پوآرو و خانم مارپل 20 روز قبل از خود‌کشی اعلام کرده بود که به شدت افسرده است و از اختلالات خواب به ویژه کابوس‌های شبانه و بی اشتهایی عصبی رنج می‌برد.
فرضیه سوم: اختلال‌های شخصیتی
من از همه بهترم!
بدون شک به تعداد آدم‌‌های روی کره زمین، شخصیت‌های متفاوت وجود دارد. البته بعضی‌ها از نظر شخصیتی شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند اما شخصیت، یک ویژگی منحصر‌به‌فرد است که هم ذاتی است و هم تحت تاثیر عوامل محیطی شکل می‌گیرد؛ به عنوان بعضی‌ها از نظر شخصیتی گوشه‌گیر هستند اما برخی دیگر ناسازگار و گروهی محافظه‌کارند در این بین افراد هستند که قدرت تنوع‌طلبی و ریسک‌پذیری زیادی دارند، به آنچه دارند قانع نیستند و همیشه به فکرتغییر و پیشرفت و شرایط ثابت را نمی‌پسندند این گروه از معروف شدن بدشان نمی‌آید و اتفاقاً دست به هر کاری می‌زنند تا در جامعه مطرح شوند. حالا اگر فرد از نظر روانی آمادگی مشهور شدن و معروف شدن را داشته باشد، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ همان طور که بسیاری از بازیگران مشهور ایرانی در کنار شهرت هنری زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی باثباتی هم دارند. در مقابل افرادی که به ویژه در سنین پایین و یا بدون داشتن ظرفیت‌های روانی کامل به شهرت می‌رسند، دچار تبعات و حاشیه‌های شهرت خواهند شد؛ به عنوان مثال دچار خود‌شیفتگی یا به اصطلاح نارسیسیسم می‌شوند؛ به این معنی که احساس عمیق خود بزرگ‌بینی و نوعی بی‌نظیر بودن پیدا می‌کنند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید «تام کروز» بازیگر مطرح هالیوود در جشن تولد 45 سالگی‌اش اعلام کرد در دهه سوم زندگی دچار خود‌شیفتگی شده بود و اگر کمک همسر و روانپزشکش نبود، همچنان با این مشکل روانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. آقای کروز اعتراف می‌کند که شهرت دردسر و بلای جان است و باید به صورت منطقی با آن کنار آمد چراکه در غیر این صورت زندگی ستاره‌ها را به خطر می‌اندازد.
فرضیه چهارم: روابط خانوادگی ناموفق
سبک زندگی خطرناک
در اینکه شهرت، فرد را وادار به تغییر سبک زندگی می‌کند شکی نیست اما اصولاً شخصیت‌های معروف، افراد متفاوتی هستند که به دلیل همین متفاوت بودن‌شان، تصمیم به مشهور شدن گرفته‌اند. گاهی این متفاوت بودن و میل به تنوع‌طلبی روی زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی فرد تاثیر‌گذار است و در بسیاری از مواقع می‌بینیم که فلان بازیگر یا خواننده چندین ازدواج ناموفق دارد و بعد از گذشت سال‌ها همچنان از مشکلات خانوادگی رنج می‌برد. همانطور که می‌دانیم بخش مهمی از امید به زندگی و طول عمر با کیفیت در روابط خانوادگی منسجم نهفته است و نداشتن خانواده به معنی واقعی کلمه می‌تواند به مرگ زودرس شما منجر شود.
هیث لجر، بازیگر استرالیایی نقش ژوکر در «شوالیه تاریکی» نمونه بارز یک شخصیت مشهور است که شهرت کار دسترش داد، تا جایی که از همسرش جدا شد و به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر دست به خودکشی زد و بعد‌ها پزشکان علت مرگش را مسمومیت دارویی اعلام کردند.
وایسا دنیا، من می‌خوام پیاده شم!
بهداشت روان، بهداشت جسم و بهداشت معنا سه ضلع مثلث زندگی را تشکیل می‌دهند، بدین صورت که اگر مراقب سلامتی جسمی‌تان باشید، از روان‌تان محافظت کنید و به معنای زندگی که همان رسیدن به آرزو‌ها و در نهایت کمال است، پی ببرید، طول عمر با کیفیتی خواهید داشت تعدادی از ستاره‌ها در سنین پایین به همه خواسته‌هایشان می‌رسند و در واقع دچار نوعی پوچی می‌شوند و امیدشان را به زندگی از دست می دهند چراکه آرزویی ندارند که برای رسیدن به آن تلاش کنند. گاهی نیز این آرزو به حدی عجیب و دست‌نیافتنی است که به افسردگی و حتی خودشکی فرد منجر می‌شود. بعد از اقدام به خود‌کشی بسیاری از ستاره‌ها این سئوال برای مردم جامعه مطرح می‌شود که چرا فلان شخصیت مطرح با آن همه موفقیت، پول موقعیت اجتماعی و... امیدی برای زندگی کردن نداشت؟
جیم‌کری، هنر‌پیشه و کمدین آمریکایی در سال 2004 میلادی برای اولین بار در برنامه تلویزیونی «60 دقیقه» اعلام کرد که به افسردگی شدید مبتلاست. همچنین جی کی رولینگ، خالق هری‌پاتر در سال 2010 میلادی جدایی از همسرش و مهاجرت را مهم‌ترین دلیل ابتلا به افسردگی دانست و گفت: «این افسردگی موجب شده حتی به خود‌کشی فکر کنم اما به کمک روانپزشکم موفق شدم تا بیماری‌ام را کنترل و تا حدی درمان کنم.»
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نونا IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    3 0
    مثلا الیزابت تیلورم جوون مرگ شد ....