۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۸

انفجارهای مرگبار در منطقه مرزی ریحانلی در ترکیه از هر منظری که مورد ارزیابی قرار گیرد یک نتیجه خواهد داشت و آن افزایش فشارها بر دولت اردوغان است.

تا کنون اطلاعات دقیقی درباره دستگیر شدگان مرتبط با این انفجارها که منجر به کشته شدن 46 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر شد، اعلام نشده است. شبکه المیادین روز یکشنبه اعلام کرد عمده دستگیر شدگان از اتباع ترکیه بوده اند اما ترکیه هنوز به طور رسمی اطلاعاتی در این خصوص منتشر نکرده است.  

درباره این انفجارها چند سناریوی محتمل را می توان مطرح کرد:

نخست: ترکیه ادعا می کند این انفجارها حتی با فرض اینکه دستگیر شدگان و عاملان، از اتباع ترکیه باشند کار سازمان اطلاعات و امنیت سوریه، مخابرات است. ترکیه مدعی است سوریه این انفجارها را ترتیب داده  تا ترکیه را مجبور به دست کشیدن از حمایت شورشیان و مخالفان مسلح کند. آنکارا اینگونه اقامه دلیل کرده است که این منطقه پناهگاه نزدیک به بیست هزار سوری آواره و مخالف مسلح بشار اسد است. اگر این ادعا صحت داشته باشد مایه شرمساری ترکیه است چرا که تاوان حمایت بی چون و چرا از معارضین سوری را می پردازد و در عین حال توان پاسخ دهی به آن را در شرایط کنونی ندارد چه اینکه سیاست اردوغان بر حمایت همه جانبه از تروریست های سوری است نه وارد شدن مستقیم به جنگ با دمشق.

دوم: اگر اتباع ترک بدون گرایش به سرویس های اطلاعاتی خارجی در این انفجارها دست داشته اند، باید دید آنها از اعضای پ.ک.ک هستند یا مخالفان افراطی دولت اسلامگرای اردوغان. هردوی این گروه ها برای انجام این عملیات انگیزه داشته اند. افراطیون پ.ک.ک از آتش بس مشکوک و تحمیلی پدید آمده میان آنکارا و اوجالان ناراضی هستند و مخالفان افراطی دولت اسلامگرای اردوغان از سیاست حمایت بدون قید و شرط این کشور از اسلامگراهای تندروی اخوانی و سلفی و سوق دادن ترکیه به سمت و سویی که با منافع ملی و لائیسیته مورد تاکید در قانون اساسی ترکیه همخوانی ندارد. در هر دو صورت دولت اردوغان با چالش و شرمندگی مواجه خواهد بود به این معنی که اولا اتهاماتی که آنکارا از شب وقوع انفجارها تا کنون متوجه دمشق کرده بی مورد خواهد بود و علاوه برآن دولت اردوغان مجبور خواهد بود یک توضیح اساسی نیز برای اعضای پارلمان و نمایندگانی که تا همین حالا از سیاست های دولت او در حمایت از مخالفان مسلح در کشور همسایه و وضعیت امنیتی کشور ناراضی بوده اند ارائه کند.

سوم: این امکان وجود دارد که برخی از گروه های خارجی از جمله معارضین، تروریست های مرتبط با القاعده فعال در سوریه و یا عوامل رژیم صهیونیستی در این انفجارها دست داشته باشند تا منطقه را بیش از پیش درگیر و آشفته تر نمایند و تنش میان آنکارا-دمشق را به حد اعلا برسانند، چرا که همه این گروه ها از طولانی شدن این روند نفع می برند.
چهارم: ممکن است با توجه به دیدار قریب الوقوع اردوغان با اوباما، ترکیه با بهانه قرار دادن این انفجارهای مرگبار بتواند این کشور را وادار به واکنشی تند علیه سوریه کند و مثلا  موافقت واشنگتن برای تعیین منطقه پرواز ممنوع در سوریه یا تشدید و تسریع مجهز کردن بیشتر مخالفان مسلح به سلاح های پیشرفته و فوق سنگین را به دست بیاورد. باید دانست که طولانی شدن بحران سوریه هرچقدر که ممکن است برای امریکا و رژیم صهیونیستی مطلوب باشد برای آنکارا نامطلوب است و این کشور از هر راهی که بتواند این بحران را زودتر به پایان برساند استقبال می کند.

اما تا کنون آنچه حاصل شده این است که فشارها بر اردوغان به دلیل به خطر انداختن منافع کشور با حمایت بی قید و شرط از مخالفان بشار اسد افزایش چشمگیری یافته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =