دعوای تنظیم قراداد خانه در دفاتر اسناد رسمی و بنگاه های املاک مردم را بلاتکلیف کرده است.

زهرا تالانی: در حالیکه عرف این است که برای تنظیم قرداد به بنگاه املاک برویم اما قانونی تصویب شده که مطابق آن دفاتر اسناد رسمی مسئول این موضوع هستند. محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران معتقد است که هزینه تنظیم قراداد در دفاتر پایین است و رسیدگی به آن از نظر حقوقی آسانتر است،در مقابل مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه بنگاههای املاک می گوید: بیش از 50 سال است که مردم برای خرید، فروش، رهن و اجاره به بنگاه های املاک مراجعه و اقدام به عقد مبایعه نامه می کنند،برای همین کمتر کسی به اسناد مراجعه می کند.
در همین زمینه گفت وگویی را هم با مصطفی ترک همدانی حقوق دان انجام داده ایم که می خوانید:


همانطور که می دانید به تازگی قانونی تصویب شده که مطابق آن مالک و مستاجر برای تنظیم قرارداد می توانند به دفاتر اسناد رسمی بروند،اما بنگاه های املاک نسبت به این قانون اعتراض دارند.به نظر شما در این میان تکلیف مردم چیست؟

در قانونی که سال 1309 تصویب شد، بنگاه های املاک می توانند دلالی کنند و مالک و مستاجر را به هم معرفی کنند . در این قانون پیش بینی تنظیم قرارداد نشده است اما ممانعتی هم برای آنها وجود ندارد و در این سالها در بنگاه های املاک این کار انجام می شود.در قانون سال 1376 هم که برای مالک و مستاجر تصویب شده به این مورد اشاره نشده که برای تنظیم قرارداد مستاجر کجا مراجعه کند. بنابراین برای تنظیم قراداد اصلا نیازی به دفاتر اسناد و بنگاه های املاک نیست . مالک و مستاجر می توانند با حضور دو شاهد در خانه این قراداد را امضا کنند.

 

اگر مشکلی برای هر یک از طرفین پیش آمد این قرارداد از نظر حقوقی می تواند به آنها کمک کند؟

بله،چون دو شاهد وجود دارد.اصلا نیازی به کد رهگیری و سند رسمی نیست،اما مردم از این موضوع اطلاع ندارند.

 


اما گفته می شود اگرقرارداد در بنگاه های املاک تنظیم شود، مالک یا مستاجر در صورت دیدن خسارت می توانند به بنگاه مراجعه کنند؟

بله،پیش بینی شده که اگر مشکلی پیش آمد،دلال یا همان بنگاه های املاک خسارت را به طرف معامله بدهد اما برای اجرای این قانون باید دلال ضامن معتبر یا فیش واریزی به بانک داشته باشد که تقریبا تعداد کمی از بنگاه ها زیر بار این موضوع می روند و خسارت را ساقط می دانند.


47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    36 13
    مساله رسمی شدن قرارداد نیست که خوب هرچه از نظر حقوقی دقیق تر باشد بهتر است.مهم وقتی است که طرفین به مشکل بربخورند.خوب رویه معمول پیگیری از طریق شورای حل اختلاف و ارجاع به مراجع قضایی است اما در دفاتر اسناد رسمی با مراجعه به واحد اجراییات مشکل سریع حل می شود و تمامی خسارات طرفین قابل پرداخت است آنهم بدون دبه و متضرر شدن طرفین
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
      11 2
      با نظر این اقا کلاهبرداری ها بیشتر شده و مراجعه به وکلا بیشتر اینجوری به نفعشون هست . :)
  • ابي IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    8 25
    خوب پس تكليف زحمتي كه بنگاه ها با وقتي كه گذاشتن و خرج تلفن، آب و برق و اجاره مغازه خودشون و مالياتي كه ميدن چي ميشه؟ خوب اگه اينجوريه دفتردار بايد بره خونه رو نشون 20 تا مشتري بده تا يكي از مشتري ها خونه رو اجاره كنه!!! اگه اينجوريه مردم بايد بيان تو دفترخونه در مورد مقدار اجاره چك و چونه بزنن؟!!!! يا دفتردارا بايد قيمت ملك رو تعيين كنن؟ پس يعني بايد دفترخانه ها شمارشون رو اعلام كنن تا مردم خونشون رو به اونا بدن تا براشون مشتري پيدا كنن؟ يا اينكه بايد هركي مي خواد خونشو اجاره بده يه تابلو جلو خونش نصب كنه و مستاجر ها براي فهميدن اينكه چه كسي خونشو اجاره ميده بايد كوچه به كوچه بگردن؟؟!!! آيا براي همه اين كار ها راحت تر نيست يك مرجع مشخص بشه تا هر كي مي خواد خونشو اجاره بده و هركي دنبال خونه مي گرده به اونجا مراجعه كنه؟ و اسم اون مرجع رو بزاريم «بنگاه املاك»
  • محمد IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    3 12
    کلیه قراردادهایی رسمی موجود دراملاک از سوی وکلای قوه قضائیه .اداره بازرکانی - اداره ثبت واسناد تنظیم گردیده است.وازنظرقانونی کامل بوده وقابل اجرا و پیگیری میباشد. درضمن 1در 100 مالکان ومستاجرین ازدادوستد همدیگر خبرندارند که این اطلاعات از طریق مشاورین املاک به اطلاع طرفین رسیده وبا فعالیت وپشتکار مسکن انجام معامله میشود(_که این امر از عهده دفاتر اسنادهم خارج میباشد)
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    4 8
    چه جالب. پس بگید هر کی به هر کیه دیگه !
  • رامین A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    6 0
    ولی ما که رفتیم دارایی برای تسویه گفتن که باید کد رهگیری با هالوگرام داشته باشه.
  • اکبر A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    6 0
    وقتی به ادارات مخصوصا به دارایی مراجعه می شود اجاره نامه رسمی با کد رهگیری می خواهند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    25 1
    تو کشورهای دیگه مثل اروپا و آمریکا از طریق اینترنت خود مالک و مستاجر هم دیگه رو پیدا می کنن و بعدش ی قرارداد که فرم ثابت داره رو میبندن و امضاء می کنن . در عین درستی و راستی و کسی هم فنگ نمیندازه ( مثل این بنگاه دارها ) قانون هم ازشون حمایت می کنه و سریع رسیدگی می کنن . تو ایران واقعآ شرایط زندگی با این فرهنگ و مردم و قانون و دولت بسیار سخت و زجر آوره . میشه گفت ایران ی چیزی تو مایه های مریخه و اصلا شرایط ی زندگی نرمال رو ما نداریم .
  • امیر IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    11 3
    احتمالا" جناب حقوقدان ما نمی دانند که در فرآیند خرید ملک اخیرا" بسیار هوشمندانه همه چیز زنجیروار به هم وصل شده است تا شما اتفاقا" بریا معامله یک ملک مجبور شوبد هم به بنگاه بروید هم به محضر.. ما در حال معامله یک ملکی هستیم که سالها مستجر آن بودیم و با مالک تفاهم کاملداریم و یک مبایعه نامه فیمابین تنظیم کردیم تا بعدا" برویم محضر و سند بزنیم..وقتی برای دریافت مفاصا دارایی مراجعه کردیم فرمودند که طبق قانون باید کد رهگیری از بنگاه بیاوریم ...به ناچار به یک بنگاه مراجعه کرده و با پرداخت کمیسیون یک کد رهگیری گرفتیم و تقدیم دارایی کردیم..برای سند زدن هم که حتما" باید محضر رفت تا رسمی شود...با این حساب چجوری میشه بدون محضر و بنگاه ملکی خرید؟
  • یک حقوقدان A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    20 2
    متاسفانه متصدیان بنگاههای املاک هیچ تسلطی به مباحث حقوقی مرتبط به اموال و مالکیت در نظم حقوقی کنونی کشور ندارند و همین باعث پدید آوردن مشکلات و معضلات بسیار زیاد در بین مردم و بار بسیار عظیمی از پرونده های حقوقی با محوریت موضوع "الزام به تنظیم سند رسمی، خلع ید، اجور معوّقه ..." گردیده است. هر چه از صلاحیت و اعتبار این بنگاههای املاک کاسته و تبع آن دفاتر اسناد رسمی که متخصص در امور حقوقی نقل و انتقال رسمی املاک هستند؛ در این موضوع دخیل گردند؛ به نظر حقیر مشکلات و معضلات حقوقی و دادگاههای ما کمتر خواهد شد. این کشور همیشه از عدم تخصص رنج کشیده است!
  • ایرانی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    5 1
    اولا : نظر کارشناس محترم صرفا در خصوص اجاره بود در حالیکه تیتر خبر ( خرید و فروش و اجاره ) ذکر شده کاش امانت دار باشید . ثانیا : آقای کارشناس ظاهرا یا کارشناس نیستند و یا در خصوص قوانین به روز نیستند . چرا که برابر مواد 22 و 46 قانون ثبت عین و منافع املاک ثبت شده باید رسما ( برابر قوانین موجود فقط در دفتر اسناد رسمی )منتقل شده و این انتقال در دفتر املاک ثبت بشه.در غیر اینصورت اصولا انتقال صورت نگرفته. ثالثا : بد نیست همه دوستان توجه کنند که نظم قراردادها و معاملات جامعه بستگی به قدرت قانونی اونها داره و مسلمه که سند رسمی قو یترین و قابل اعتماد ترین قراردادهاست . رابعا اینکه : آقای کارشناس محترم ،حاضرین به عنوان خریدار یا فروشنده و یا موجرو مستاجر مبالغ هنگفت ناشی از معامله منزل خودتون رو در قبال قرار داد عادی نوشته شده توسط غیر کارشناسان تسلیم یا دریافت کنید و یا خونه فروخته شده رو تحویل بدین ؟ بهتر نیست جامعه رو به سمت نظم سوق بدیم ؟ بد نیست سری به دادگاهها بزنید تا تعداد مال باخته هایی رو که به قرار دادهای عادی ( نه رسمی) اکتفا کردن برآورد کنید ، خصوصا در رابطه با پیش فروش آپارتمانها !. موید باشید .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    5 20
    باسلام اصولا مشاور املاک بعنوان امین محسوب شده و اختلافات رابطور کدخدا منشی حل مینماید درغیر اینصورت براثراختلافات حجم پروندهای دادگستری بدون شک بالا خواهد رفت مشاور املاک نعمعتیان
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    5 26
    باسلام اصولا مشاور املاک بعنوان امین محسوب شده و اختلافات رابطور کدخدا منشی حل مینماید درغیر اینصورت براثراختلافات حجم پروندهای دادگستری بدون شک بالا خواهد رفت مشاور املاک نعمعتیان
    • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
      16 2
      ما که تجربه داشتیم مستاجر کرایه نمیداد به بنگاه گفتیم هیچ کاری نکرد برامون آخرشم مجبور شدیم از دادگستری کمک بگیریم برای تخلیه
  • دانیال A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    18 5
    متاسفانه برخی مشاورین املاک به مردم القا کرده اند که سند آنها رسمی ست ! و مردم حتما باید در بنگاه سند اجاره تنظیم و تمدید کنند به جز مبایعه نامه که کد رهگیری ضامن استعلام از داراییی ست بقیه قراردادها به شرطی که مفاد آن محکم و قانونی تنظیم شود و در مورد اجاره نامه حتما با امضای دو نفر شاهد بالغ و مرد و 4 نفر شاهد زن وفق قانون موجر و مستاجر سال 1376 باشد اعم ازین که در خانه یا بنگاه یا هر جای دیگر نوشته شود هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه سند عادی محسوب می شوند اما اجاره نامه رسمی از حیث تخلیه ملک برای موجر بهتر و سریعتر ست و نیازی به مراجعه به شورای حل اختلاف ندارد . دانیال کارشناس رسمی املاک
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    11 1
    وقتی مالک خانه اش برای برای اجاره به بنگاه میسپارد تا مستاجر برایش پیدا کند خیلی بعیده بعداً بنگاه را دور بزند و بروند خودشان یا در دفتر خانه قرارداد بنویسند و معمولاً کار را با همان بنگاه تمام می کنن هر چند بعضی از مشاورین املاک بی انصاف هستند !
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    16 2
    وقتی مالک خانه اش برای برای اجاره به بنگاه میسپارد تا مستاجر برایش پیدا کند خیلی بعیده بعداً بنگاه را دور بزند و بروند خودشان یا در دفتر خانه قرارداد بنویسند و معمولاً کار را با همان بنگاه تمام می کنن هر چند بعضی از مشاورین املاک بی انصاف هستند !
  • جواد IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    1 6
    البته نظرات خوبی نوشته شده بود و این نکته نیز قابل بیان هست : همانطور که همین عزیز کارشناس فرموده اند که با داشتن دوشاهد مسئله قابل پیگیری است ، حالا وقتی مشکل پیش آمد چطور میتوان این دوشاهد ( حتما یکی از طرف شماست ودیگری از طرف مقابلتان) را هی به دادگاه فراخواند. ولی مرسوم شده است که داشتن یک مبایعه نامه معتبر(بنگاه املاک یا محضر ) مشکل شاهد را حل خواهد نمود . موید باشید.
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    7 30
    ضمن سلا م متاسفانه در این زمانه هر کسی که صبح زود از خواب بیدار میشه اسمش را میزاره کارشناس در حالیکه اولا مشاور املاک پدرش در میاد تا برای ملکی مستاجر پیدا کند و هزاران بار تلفن میزند وشاید ده نفر را ببرد تا مستاجر بپسندد یا نپسندد ثانیا احتمالا زحمتی که یک مشاور میکشد شاید به همان مشاور قسمت نشود وهمکارش همان ملک را اجاره دهد وتمامی زحمات مشاور به باد رود ثالثا کدام دفتر خانه ای هست که به ملک مشتری ببرد دفترخانه ها فقط پول الکی میگیرند در حالیکه کلیه زحمات بر عهده مشاور املاک هست ضمنا در شهر خوی که من مشاور املاک هستم وقتی ملکی را به اجاره میدهیم تا اخر سال در هر اختلافی هستیم وانها را حل میکنیم اقای کار نشناس هزاران مطلب دیگر را می توانم بیان کنم وکارشناسانی مثل شما را ضایع کنم اما ما مثل شما ادعا نداریم پس بیخو د وقت مردم را با اراجیف نگیر
  • مقیمی A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    8 14
    این مسئله صرفاً برای افزایش در آمد دفاتر اسناد رسمی بوجود آمده و بس !!!
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    26 4
    واقعا اگه اینجوری بشه عالی میشه بیشتر گرونی مسکن از همین دلال بازیای بنگاهیاست
  • مسعود A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    27 2
    عامل اصلی گرانی قیمت و اجاره مسکن بنگاههای املاک هستند. من مشکل مسکن ندارم .این را میدانم ومیبینم که به چه طریق بنگاه دار ها به گرانی دامن میزنند .هم اکنون گران ترین اتو مبیل در بازار مطعلق به بنگاهدار ها میباشد در اطراف منزل من در تهران چندین پورشه مربط به انهاست. این مالی است که به چشم مردم دیده مشود .مابقی خدا میداند .هیچ دولتی نتوانسته جلو درامد بی حساب انها که اکثرا سواد درست حسابی ندارند را بگیرد.به امید روزی که دولت کنترل اجره بها وقیمت خانه را در کنترل خود در اورد. مثل بعضی از کشور های غربی.
  • مسعود A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    23 1
    عامل اصلی گرانی قیمت و اجاره مسکن بنگاههای املاک هستند. من مشکل مسکن ندارم .این را میدانم ومیبینم که به چه طریق بنگاه دار ها به گرانی دامن میزنند .هم اکنون گران ترین اتو مبیل در بازار مطعلق به بنگاهدار ها میباشد در اطراف منزل من در تهران چندین پورشه مربط به انهاست. این مالی است که به چشم مردم دیده مشود .مابقی خدا میداند .هیچ دولتی نتوانسته جلو درامد بی حساب انها که اکثرا سواد درست حسابی ندارند را بگیرد.به امید روزی که دولت کنترل اجره بها وقیمت خانه را در کنترل خود در اورد. مثل بعضی از کشور های غربی.
  • ariya IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    6 18
    ظاهرا معلوم شد بنگاه ها خانه ها رو گرون میکنن .حالا سوالی دارم که کی تخم مرغ و سبزی و روغن وووووو رو گرون کرده؟