«تا به حال و هیچ جای دنیا ندیده ام برای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ها از کاندیداها تست بگیرند.» این جمله را تژا میرفخرایی استاد رشته روزنامه نگاری می گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین جلسه از 3 مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که درمیانه های مناظره و زمان رسیدن به سئوالات تستی و عکس های استفهامی، گلایه های نامزدهای حاضر در مناظره آغاز شد. نامزدهای مختلف به سئوالات طرح شده و نوع طرح سئوالات اعتراض داشتند و چنین تصمیمی را در شان نامزدهای ریاست جمهوری نمی دانستند اما آیا تصمیم صدا و سیما در گنجاندن چنین آیتم هایی در یک مناظره انتخاباتی سابقه داشته است؟ دکتر تژا میرفخرایی، استاد رشته ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در این باره می گوید: «راستش من مناظره ها را دقیق ندیدم اما تا به حال یادم هم نمی آید که هیچ جای دنیا برای مناظره انتخاباتی سئوال های تستی یا عکس های استفهامی که شائبه برگزاری تست هوش را به همراه بیاورد، استفاده شوند. سال های زیادی از زندگی ام را خارج از کشور بودم. در همه این سالها فقط دوباره در شرایطی قرار گرفتم که چنین تست هایی گرفته شود و هر دوبارش هم در محیط های دانشگاهی بود. یک بار در دانشگاه اسلو و یکبار هم در دانشگاه مان در آمریکا. البته در هر دو مورد، این آیتم اختیاری بود. یعنی هر کس که دوست داشت این کار را می کرد ولی هیچ وقت چنین اتفاقی را در مناظره های انتخاباتی تلویزیونی به یاد ندارم. حتی به یاد ندارم که جایی در این باره هم خوانده باشم که سئوال هایی از این دست از مهمانان پرسیده باشد. این نوع سئوال ها بیشتر برای کارهای پژوهشی یا سنجش های ابتدایی مورد استفاده قرار می گیرد و خیلی تصمیم درستی برای یک مناظره رسمی انتخاباتی نیست.»

اما شاید یکی از دشواری های این مناظره تعداد زیاد مناظره کنندگان است. میرفخرایی که یکی از چهره های برجسته پژوهش های مرتبط با تحلیل گفتمان های سیاسی است در این باره می گوید:« البته باز برای تان یک مثال می زنم. در نروژ 8 حزب سیاسی قوی وجود دارد. این احزاب برای پارلمان با هم رقابت می کنند اما چهره ای که قرار است از حزب نقش نخست وزیر را داشته باشد در راس گروه تبلیغات حاضر است. در این کشور من دیدم که مناظره های 8 نفره برگزار می شود ، یا حتی مواردی هست که آنها نمایندگان مختلف شان را هم به جلسه مناظره می آورند و مناظره ها شکل کنگره به خود می گیرد اما آنها توانستند این کار را با موفقیت انجام بدهند. البته این شیوه در هلند و کشورهایی دیگر هم سابقه دارد ولی در ایران، باید دید آیا مسئولان صدا و سیما این مناظره ها را مطالعه کرده اند یا نه؟ باید از این کشورهایی که تجربه اش را داشته اند، استفاده می کردیم. برگزاری مناظره های 8 نفری نشدنی نیست اما یک ایراد کلی وجود دارد. حرف های حاضرین در مناظره ها بر اساس تحلیل های فردی است چون ما احزاب را نداریم. 8 نفر برای یک رقابت انتخاباتی شاید زیاد است. مثلا برای مجلس شورای اسلامی ما 8 حزب نداریم که این نامزدها نمایندگان شان باشند. وقتی ما نظام احزاب را نداریم اینگونه وعده ها، وعده های فردی است و یک مسیر مشخص در گفتمان نامزدها و مشی اجرایی شان دیده نمی شود.»

/2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =