نمایش نسخه ترمیم‌شده «رگبار» در ایتالیا / نظر اسکورسیزی درباره فیلم بیضایی

نسخه کاملا ترمیم‌شده اولین فیلم بلند بهرام بیضایی که مراحل ترمیم آن توسط بنیاد تحت مدیریت مارتین اسکورسیزی انجام شده، در جشنواره‌ای ایتالیایی روی پرده رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها تقریبا تمام جشنواره‌های درجه یک دنیا بخشی را به شاهکارهای قدیمی اختصاص داده‌اند.

کن این کار را از سال 2004 با راه‌اندازی بخش کلاسیک‌های کن آغاز کرد و در ادامه جشنواره‌های ونیز و برلین هم به کن پیوستند، اما اولین جشنواره‌ای که به طور اختصاصی بخشی را برای نمایش فیلم‌های‌ »از‌نو‌کشف‌شده و ترمیم‌شده» اختصاص داد، جشنواره ایتالیایی Il Cinema Ritrovato بود.

این جشنواره که امسال بیست و هفتمین دوره خود را جشن گرفته، از 29 ژوئن تا 6 ژوئیه در بولونیا در حال برگزاری است. جشنواره Il Cinema Ritrovato توسط آرشیو فیلم بولونیا و با حمایت شهرداری بولونیا برپا می‌شود.

امسال یکی از فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره، «رگبار» اولین فیلم بلند بهرام بیضایی کارگردان ایرانی تولید 1351 (1972) بود که نسخه کاملا ترمیم‌شده آن 30 ژوئن روی پرده رفت.

مراحل ترمیم فیلم تحسین‌شده بیضایی سال 2011 توسط بنیاد سینمای جهان تحت مدیریت مارتین اسکورسیزی در Fondazione Cineteca di Bologna/ L'Immagine Ritrovata laboratory انجام شد و هزینه این کار را موسسه فیلم دوحه در قطر تامین کرد.

برای اینکار بیضایی یک نسخه 35 میلی‌متری از فیلم «رگبار» را با زیرنویس انگلیسی در اختیار بنیاد سینمای جهان قرار داد. از آنجا که نسخه دیگری در دسترس نبود، مراحل ترمیم هم به لحاظ فیزیکی و هم از نظر دیجیتالی به زمان زیادی احتیاج داشت.

رگبار بهرام بیضایی

نسخه موجود بسیار آسیب دیده بود و مسئولان عملیات ترمیم بیش از 1500 ساعت صرف ترمیم آن کردند.   

اسکورسیزی حدود 20 سال پیش یکی از بانیان تاسیس بنیاد سینمای جهان بود که کارش ترمیم و حفاظت از فیلم‌های در خطر نابودی است.

او درباره ترمیم «رگبار» بیضایی گفت: «بسیار مفتخرم که بنیاد سینمای جهان این فیلم خردمندانه و زیبا را ترمیم کرده که اولین فیلم بلند بهرام بیضایی است. حال‌ و ‌هوای فیلم من را یاد بهترین چیزهایی انداخت که در فیلم‌های نئورئالیستی ایتالیایی دوست دارم و داستان زیبایی یک قصه باستانی را دارد - می‌توانید پس‌زمینه بیضایی در ادبیات، تئاتر و شعر فارسی را حس کنید. بیضایی هیچگاه آن‌قدر که استحقاقش را داشت، مورد حمایت قرار نگرفت. او اکنون در کالیفرنیا زندگی می‌کند و فکر کردن درباره این موضوع که فیلمی چنین استثنایی که زمانی بسیار در ایران محبوب بود، در آستانه نابودی همیشگی قرار داشت، دردناک است. نگاتیو اصلی فیلم ضبط یا نابود شد و تنها چیزی که در دسترس بود یک نسخه 35 میلی‌متری با زیرنویس انگلیسی بود. اکنون تماشاگران در سراسر دنیا می‌توانند این فیلم چشمگیر را ببینند.»     

نسخه ترمیم‌شده «رگبار» آوریل پیش هم در پنجاه و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سان فرانسیسکو روی پرده رفت.

پرویز فنی‌زاده، پروانه معصومی، منوچهر فرید، محمدعلی کشاورز و پروین سلیمانی از بازیگران فیلم «رگبار» هستند. این فیلم درباره معلم جدید مدرسه‌ای در جنوب شهر است که آشنایی او با خواهر یکی از شاگردانش ماجراهایی به همراه دارد.

«رگبار» سال 1351 در پنجمین دوره جشنواره سینمایی سپاس تهران در سه بخش بهترین فیلم (باربد طاهری)، بهترین فیلمنامه (بهرام بیضایی) و نقش اول مرد (پرویز فنی‌زاده) برنده شد و در اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تهران هم در بخش بهترین فیلم جایزه لوح بز بالدار - جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کرد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باربارا IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    99 3
    درود بر اسکورسیزی! مسئولین سیاسی کارِ وطنی یاد بگیرن. ما سرِ فیلمها و کلن سینمامون چی آوردیم؟ ای کاش اسکورسیزی یک فکری هم برای بقیه آثار مطرح ده های 30 و 40 و 50 و حتی 60 ما میکرد! ما که خودمون در خواب غفلتیم!
  • هومن IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    36 1
    مارتی مچکریم.
  • رامین A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    25 0
    کاش دایی جان ناپلنون و آرامش در حضور دیگران هم نترمیم بشه
    • باربارا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      10 0
      فقط همین دو تا؟ یک دنیا فیلم هست که حداقل من با کیفیت خوب نتونستم ببینم: شب قوزی، بیگانه بیا، گوزن ها، خشت و آینه، نفرین و .... خیلی فیلم های دیگه. کاش میشد یکجور این درخواست رو به گوش اسکورسیزی رسوند. سینمای ما اینقدر بی صاحبه که حتی فیلمهای دهه 60 و یا حتی 70 رو هم خیلی هاش رو با کیفیت عالی نمیشه پیدا کرد، فیلم های زمان شاه که جای خودش! ولی بازم دم اسکورسیزی گرم!
  • احمد ملایری IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    30 1
    هنر مرز نمی شناسد در یک کلام قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری