۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۰

احمد فرهنگ‌نیا

جشنواره با «هر شب تنهایی» افتتاح شد و طبعاً نشست‌های رسانه‌ای عمدتاً جذاب جشنواره هم با حرف‌های عوامل «هر شب تنهایی» شروع شد: رسول صدرعاملی، حامد بهداد، کامبوزیا پرتوی و فرج حیدری. به همین اندازه، غایب هم داشتیم: لیلا حاتمی، آتوسا قلمفرسایی، کمال طباطبایی و علیرضا برازش که می‌توانست با حرف‌هایش نشست را جذابتر هم بکند. فیلم، دومین فیلم از سه‌گانه معناگرای صدرعاملی است و ماجراها همچنان در مشهد می‌گذرد.

اولین نشست رسانه‌ای را کامران ملکی اجرا می‌کرد که در خلال اجرا، اولین سؤال تکان‌دهنده نشست‌های جشنواره‌ای را به این شکل از فرج حیدری پرسید: «آقای فرجی، در آن فضای شلوغ حرم امام رضا (ع)، چقدر خود حضرت به شما کمک کردند تا کار را به سرانجام برسانید؟» حیدری به جای جواب دادن به چنین سؤال پیچیده‌ای، سر درددلش باز شد: «این سومین فیلم سخت عمرم بود. حتی از ولایت عشق هم سخت‌تر بود. ولی ما با عشق کار کردیم و نتیجه این شد. در آستان قدس، خیلی برای ما محدودیت ایجاد کردند. از مسئولین آن‌جا می‌خواهم کمک کنند فیلمسازان سختی نکشند. چون همه با عشق می‌آیند.»

رسول صدرعاملی که به اندازه فیلمبردارش ـ و حتی بیشتر از او ـ از محدودیت‌های فیلمبرداری در آستان قدس به تنگ آمده بود، در طول نشست، یک خط در میان به این موضوع اشاره می‌کرد؛ آن‌قدر که وقتی کامران ملکی سؤال یکی از حضار را خطاب به صدرعاملی خواند که «چرا فینال فیلمتان این شکلی است، بهتر نبود آن شکلی می‌شد؟»، صدرعاملی جواب داد «این فیلم بیش از این‌که نتیجه تلاش من و لیلا و حامد باشد، نتیجه کار گروه فیلمبرداری بود؛ به خاطر شرایط ویژه‌ای که به‌خاط محدودیت‌ها داشتیم... مثلاً خدام آن‌جا که خیلی‌هایشان برای کسب آمرزش آمده بودند، دائماً به یک چشم دیگر به ما نگاه می‌کردند و مدام فکر می‌کردند ما داریم گناهی بزرگ مرتکب می‌شویم».

ماجرای حلالیت طلبیدن مسئول آستان قدس از گروه فیلمبرداری «هر شب تنهایی» هم یکی دیگر از نکات پشت‌صحنه فیلم بود که در نشست مطرح شد: صدرعاملی گفت با این‌که فیلمبرداری کلاً در ماه رمضان بود و دوهزار تا دوربین آستان قدس هم مدام مراقب حرکات ما بود، اما گروه ما آنچنان اصول را رعایت کرد که مسئول آستان قدس در پایان، نه‌تنها از ما بلکه از کل سینمای ایران حلالیت طلبید و گفت «ما را ببخشید، ما درباره شما جور دیگری فکر می‌کردیم».

حضور حامد بهداد در اولین نشست جشنواره، توجه تیزبین‌ها را به خود جلب کرد. بهداد در نشست رسانه‌ای فیلم «حس پنهان» در جشنواره سال گذشته، با قطعیت گفته بود دیگر هرگز در هیچ نشستی شرکت نخواهد کرد. اما خب این چیزها خوراک این جماعت روزنامه‌نگار است. ملکی وقتی این سؤال یکی از خبرنگاران حاضر را از بهداد پرسید و جواب روشنی از بهداد نگرفت، خودش جواب خودش را داد: «فکر می‌کنم به خاطر آقای صدر عاملی و رفاقتت با من بوده که به این نشست آمده‌ای، نه؟» بهداد گفت بله.

صدرعاملی وقتی با سؤالی مبنی بر بی‌رمق بودن فیلمش مواجه شد گفت «برای این فیلمنامه‌ها به‌شدت تحقیق شده و من سعی کردم به دو وادی خرافه‌گویی و شعارزدگی نیفتم. اگر بی‌رمق است، من معذرت می‌خواهم»! در پایان نشست هم صحبتش را تکمیل کرد و گفت «برای تماشای این فیلم، فقط باید کمی حوصله کنیم و همان ده دقیقه اول نگوییم که ای بابا این هم سفارشی است». اما صدرعاملی به هر حال می‌داند فیلمش حاصل سفارش صدا و سیما است: «بله، فیلم ما سفارشی هست، ولی ما سفارشی نساختیم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =