آخانی: چنارها را می‌پوسانند بعد می‌گویند ناچار بودیم قطعشان کنیم!

دکتر حسین آخانی، دکترای گیاه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران می‌گوید: وضعیت تهران بسیار خطرناک شده و مسئولان شهری دارند با سیاست‌های اشتباه به مرگ درختان سرعت می‌دهند.

فهیمه حسن‌میری: این روزها خبرهای نگران‌کننده‌ای از خیابان ولیعصر که یکی از خاطره‌انگیزترین خیابان‌های تهران است به گوش می‌خورد. ماجرای قطع شدن چنارهای خیابان ولیعصر توسط شهرداری نگرانی‌ها و سوال‌های زیادی را برای طرفداران حفاظت از محیط زیست و علاقمندان به این خیابان به وجود آورد. برای بررسی ابعاد بیشتر این قضیه و دانستن این که چرا چنین بلایی سر این درخت‌ها آمده، سوال‌هایمان را از دکتر حسین آخانی، دکترای گیاه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران پرسیدیم.


همانطور که می‌دانید اخیرا شهرداری بعضی از چنارهای خیابان ولیعصر را قطع کرده و علت این کارش را پوکی و بیمار بودن این درخت‌ها اعلام کرده است. مگر نمی‌گویند عمر چنار گاهی تا 400 سال هم می‌رسد، پس چرا با این که چنارهای خیابان ولیعصر تازه حدود 70 سال دارند، دچار چنین وضعیتی شده‌اند؟

رویشگاه طبیعی چنار در حاشیه رودخانه‌ها، جویبارها و محیط هایی است که خاکشان زه‌کشی مناسب دارد و بافت آن دارای تخلخل همراه با شن و ماسه است. چنار درختی است که اگر رویشگاه طبیعی آن فراهم باشد، سال‌های متمادی و بالای 100 سال به راحتی می‌تواند زندگی کند. الان نه تنها در خیابان ولیعصر بلکه در همه تهران، رویشگاه طبیعی برای چنار وجود ندارد و با توجه به فعالیت‌های عمرانی، ساختمان‌سازی و گسترش شهر محیطی غیرطبیعی برای آن به وجود آمده است. وقتی به تهران نگاه کنیم می‌بینیم که تمام جویبارها را بتن و آسفالت کرده‌اند و تمام چنارها حتی در خیابان شانزده آذر و خیابان قدس در لایه‌های ضخیمی از آسفالت و بتن فرو رفته‌اند در حالی که ریشه‌ها باید بتوانند تنفس کنند و در چنین شرایطی مسلم است که چنارها بیمار و پوسیده می‌شوند.

 یعنی شما این دلیل شهرداری را قبول دارید که به این دلیل به قطع درختان اقدام کرده است؟

این حرف من به این معنی نیست که شهرداری تقصیری نداشته و صرفا به قطع کردن درختان پوسیده اقدام کرده است. فقط می‌توانم بگویم تاسف می‌خورم از این همه مهندس و مشاور تحصیل‌کرده که در شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز مشغول فعالیت هستند و به این نکته مهم توجه نمی کنند که ریشه گیاه احتیاج به تنفس دارد. ما در داخل خاک، باکتری‌ها و قارچ‌هایی داریم که با درختان همزیست هستند، اگر با بتن کردن زیر درختان را بپوشانیم، هم باکتری‌ها و قارچ‌ها از بین می‌روند و هم ریشه گیاهان نمی‌تواند تنفس کنند. نتیجه آن می شود که درخت ضعیف شده و مستعد بیماری می‌شود. بارها نسبت به وضع موجود اعتراض کرده‌ایم و مطالبی را نوشته‌ایم و دیگر نمی‌دانیم به چه کسی باید بگوییم. طرف دیگر قضیه این است که به نظر می‌رسد بخشی از این مشکلات عمدی است.

 منظورتان از عمدی بودن چیست؟

به هر حال این درختان مزاحم فعالیت‌های عمرانی و بلندمرتبه‌‌سازی‌ها و پارکینگ سازی هستند بنابراین بهتر است آنها را از بین برد. همین چهار سال پیش در دانشگاه تهران به بهانه بیماری و پوسیده بودن افتادند به جان درختان و 140 درخت را جلوی چشم ما دانشگاهیان سر بریدند و هیچ کاری هم از دست کسی ساخته نبود. سوالی که معمولا در محافل خصوصی می شود این است که ماموران شهرداری طبق قانون با شنیدن هر گزارشی از قطع درختان در منازل برای اخذ جریمه حاضر می شوند، ولی ما نمی‌دانیم اگر خود شهرداری اقدام به قطع کرد چه کسی باید آنها مورد مواخذه و جریمه قرار دهد. شورای شهر و سازمان محیط زیست باید تکلیف این خلا قانونی را روشن کنند.

آب و نور چطور؟ درخت‌های تهران با این مشکلات مواجه نیستند؟

بله علاوه بر مشکل خاک، با مشکل نور هم مواجهند. تهران مدام بالاتر و بالاتر می رود. نور شرط اول زیست درخت است. اخیرا یکی از مدافعین تراکم سازی مطرح کرده که متوسط طبقات ساختمانهای تهران کمتر از بسیاری شهرهای بزرگ است. ظاهرا ایشان فراموش کرده‌اند که در شهرهای بزرگ مجتمع‌های آپارتمانی دارای فضای سبز مناسبند ولی در تهران با توجه به نوع مالکیت چنین امکانی وجود ندارد. درباره آب هم که همینطور، منابع آبی مورد نیاز این درختان در جای دیگری صرف می شود. وقتی یک ساختمان 3 واحده به یک آپارتمان 15 واحده تبدیل می‌شود یا وقتی شهرداری در چیتگر دریاچه مصنوعی عظیمی درست می‌کند و چمن کاری گسترش می‌دهد دیگر آبی برای درخت باقی نمی‌ماند و مسئولان شهری هم دارند با سیاستهای اشتباه مرگ درختان را سرعت می‌بخشند. برای نمونه تقریبا در تمام کوچه‌های گیشا این اتفاق افتاده و تمام درختان تنومند گیشا یکی بعد از دیگری قطع شدند. بلوار وسط گیشا که زمانی دارای نارونهای زیبا بود هر سال به بهانه هرس و بعد هم سنگفرش کردن کم کم عاری از درخت شد.

حالا با این فرض که این چنارها پیر و بیمار شده باشند، کار دیگری به جز قطع کردن نمی‌شد برای آنها انجام داد؟

کار دیگری می‌شد انجام داد ولی مساله اینجاست که اراده‌ای برای نجات آنها وجود ندارد. وقتی هدف صرفا استفاده از بتن باشد، نگاه علمی گم خواهد شد. اگر درختی پیر و مریض است باید قطع شود اما مساله اینجاست که باید سعی کنند قبل از قطع کردن درخت‌ها، محیط درخت‌های سالم را تغییر بدهند و فضای خاکی مناسب را به وجود بیاورند تا اگر درختی پیر و بیمار شد با درخت جدید جایگزین شود. خیابان ولیعصر باید یک بلوار فضای سبز با جویبار طبیعی و بدون بتن داشته باشد به طوری که این فضای پارک‌مانند از هرگونه ماده آلاینده، سیمان و بتن عاری شود و تنه درخت با فاصله قابل توجهی بتواند با فضای بدون بتن در تماس باشد. نمونه این گونه فضای سبز را می توان در تاشکند، سمرقند و بخارا دید.

 این گفته یکی از کارشناسان محیط زیست مبنی بر این که تا 10 سال دیگر، 90 درصد درخت‌های خیابان ولیعصر از بین می‌رود تا چد حد صحت دارد؟

درباره این موارد نمی‌توان به طور قطع و با عدد و درصد پیش‌بینی کرد با این حال با توجه به این که تا الان نیمی از این درخت‌ها از بین رفته و با روندی که در حال ادامه است، شاید این تخمین چندان هم دور از واقعیت نباشد. اما اگر بخواهیم این بهانه‌ها را دستاویزی قرار دهیم که در مقابل وضعیت این درخت‌ها چاره‌جویی نکنیم، کار غلطی است و در حد امکان باید سعی کنیم با مناسب کردن شرایط آنها طول عمرشان را افزایش بدهیم و درختان باقیمانده را نه تنها در خیابان ولیعصر بلکه در هر جای تهران و ایران حفظ کنیم. از همه مهمتر با وضع قوانین مناسب حق فضای سبز در همه جای شهر و برای همه مردم به رسمیت شناخته شود. اگر فضای خاکی و آبی مناسب در اختیار باشد حتی گیاهان خودروی تهران بعد از مدت کوتاهی زیباترین فضای سبز را ایجاد می‌کنند. دانش اکولوژی شهری مبتنی است بر پتانسیل‌های بومی ذخایر ژنتیکی نه وارد کردن گیاهان خارجی و چمن کاری.

جایگزین کردن درخت به جای چنارهای پوسیده در خیابان ولیعصر امکان‌پذیر است؟

تا زمانی که شرایط را مناسب نکنند، جایگزین کردن درخت‌ها هم جواب نمی‌دهد و همین سناریو تکرار می‌شود. درخت‌ها به خاک و آب مناسب نیاز دارند، جویبارهای خیابان ولیعصر باید طبیعی باشند نه این که این مسیرهای سیمانی وجود داشته باشد. اگر مسیرهای سیمانی برداشته شود و خاک درخت‌ها مناسب شود آنوقت می‌توان درختان دیگری را جایگزین کرد و به همین درخت‌های موجود هم امید داشت ولی تا زمانی که این شرایط اصلاح نشود، این کارها فایده ندارد.

آمار و اطلاعاتی از روند نابودی درخت‌ها در شهر تهران در دست هست؟

آمار دقیقی وجود ندارد اما بر اساس مشاهداتی که داشته‌ام، باید بگویم مرگ درختان به طور گسترده در تهران در حال انجام است. درختان موجود هم در تنش شدیدند و اصلا شادابی در آنها دیده نمی شود. الان توجه همه به خیابان ولیعصر جلب شده اما در بقیه نقاط شهر هم همین اتفاق در حال رخ دادن است. من به تازگی شنیدم که در فرهنگسرای اشراق کلی درخت قدیمی و تنومند قطع شده است. هر کجای شهر را که می‌بینید این اتفاق‌ها می‌افتد و وسعتش زیاد است. ما در سالهای گذشته شاهد فاجعه قطع وسیع درختان در اتوبان چمران هم بودیم.

 یعنی به نظر شما عملکرد شهرداری قابل دفاع نبوده و عملکرد موثری در زمینه حفاظت از فضای سبز شهر نداشته است؟

بله به نظر من عملکرد این نهاد قابل دفاع نبوده و به محیط زیست و فضای سبز شهری آسیب زده‌ است و از شورای شهر و کمیته محیط زیست شورای شهر تعجب می‌کنم که چرا تا به حال شهردار را مواخذه نکرده‌اند. یکی از انتقادهایی که به شهرداری وجود دارد این است که بخشهای عمرانی ظاهرا با پارک‌ها و فضای سبز هماهنگی ندارند و هرکدام دنبال کار خودشان هستند. متاسفانه در کشور دچار وضعیتی شده‌ایم که فقط می‌خواهند به دلیل منافعی که شرکتهای پیمانکاری دارند، مرتب بتن‌سازی و تجدید بتن انجام ‌شود. هر بار که در خیابان تغییر سنگفرش انجام می‌شود،‌ حجم زیادی از مواد آلوده‌کننده و سمی را به ریشه گیاهان وارد می‌کنیم. من سال گذشته در برلین بودم و دیدم که در خیابان‌های آنجا سنگفرش هیچ پیاده‌رویی از سیمان و بتن نیست بلکه از خاک است به همین دلیل هم درختان آن شهر سالم است و شهر شادابی است، ولی وقتی به تهران رسیدم و پژمردگی درختان را دیدم بسیار غمگین شدم. به خود می گفتم چه خوب بود اگر مدیران ما را سالی یکی دو ماه ماموریت می‌دادند تا در شهرهای سالم زندگی کنند تا مفهوم توسعه پایدار و زندگی سالم را تجربه کنند و در برنامه هایشان آنها را به کار ببرند. مساله اینجاست که متاسفانه اصول علمی در این نهادها فراموش شده است به عنوان مثال این که شهرداری عید که می‌شود، شروع به هرس شدید درختان می‌کند. این کار نوعی قتل عام درختان است مخصوصا این که این کار را به شرکت‌های پیمانکاری می‌سپرند که آنها هم احتمالا کار را به افرادی می‌سپارند که دانش زیادی در این مقوله ندارند و به درختان آسیب زیادی زده می‌شود. وقتی سطح فتوسنتزی درخت کاهش پیدا کند، قدرت جذب آب و مواد معدنی را از دست داده و مستعد بیماری می‌شود. این هرس‌ها در شهر آلوده‌ای مثل تهران، درخت را زخمی کرده و باعث می‌شود به راحتی باکتری و ویروس وارد درخت شود.

خب پس با این حساب چرا شهرداری درخت‌ها را هرس می‌کند؟

من نمی دانم. شاید از روی ندانم کاری یا آموزشهای غلط قدیمی. شاید هم با برگ درختان مشکل دارند و می‌خواهند کار ماموران شهرداری ساده‌تر شود؛ در صورتی که اگر زیر درخت‌ها را فضایی آزاد خاکی حدودا 2 یا 4 متری اختصاص می‌دادند، برگ‌ها همانجا ریخته و به هوموس تبدیل شده و باعث تقویت خاک می‌شدند. در ضمن آب باران هم به خاک نفوذ می کرد و آب آلوده کف خیابانها کمتر جذب ریشه می شد. اما مساله اینجاست که متاسفانه همیشه پاک کردن صورت مساله انتخاب می‌شود.

 پیش‌بینی شما از ادامه این وضعیت در تهران چیست؟

وضعیت ما الان شبیه این است که روی شاخه درختی نشسته‌ایم و با اره داریم همان شاخه را قطع می‌کنیم. به نظر من ما داریم به یک بیراهه می‌رویم و اسم این کار را هم گذاشته‌ایم عمران و توسعه شهر! این مدیریتی است که کم و بیش در تمام دوره‌ها هم به چشم خورده است و بیشتر هدفش جلب توجه کوتاه مدت و همچنین تامین منافع شرکت‌ها و پیمانکاران فعالیتهای عمرانی است. وضعیت شهر تهران بسیار خطرناک و شکننده شده است. این جمعیت عظیمی که در تهران زندگی می‌کنند، با این حجم آلودگی که وجود دارد، نیاز به فضای سبز دارند و شهرداری و شورای شهر وظیفه دارند مطابق استانداردهای بین‌المللی این فضای سبز را برای مردم فراهم کنند. اخیرا نامه‌ای توسط 520 نفر از محققان و دانشمندان دنیا به سران کشورهای دنیا نوشته و در آن اشاره شده که ادامه روند تخریب محیط زیست و مخصوصا گسترش شهرها باعث نابودی نسل انسان خواهد شد. امیدواریم اینها به گوش دولتمردان جدید ما هم برسد و تدبیرهای لازم را به خرج دهند تا از این بحران‌ها بیرون بیاییم.

الان که هم دولت جدیدی سر کار می‌آید و هم شورای شهر جدید قرار است کار خودش را شروع کند و احتمال دارد شهردار هم عوض شود، به نظر شما چه کارهایی را برای بهبود وضعیت محیط زیست می‌توانند انجام دهند؟

الان که آقای روحانی مشغول تعیین افراد کابینه جدیدشان هستند، امیدواریم مدیریت محیط زیست را دست متخصصین بدهند. مدیریت‌های سابق نشان دادند که کارشان سیاسی است و در مقابل کسانی که مخرب محیط زیست هستند مماشات می‌کنند. تفاوتی هم بین دولت‌های مختلف نبوده و در هیچکدام دارای مدیریت و نگاه درست به منابع طبیعی و محیط زیست در کشورمان نبوده‌ایم. ما در شهرداری و محیط زیست افرادی را می‌خواهیم که دنبال تداوم مدیریت قبلی خودشان نباشند بلکه اگر هم یک ماه فرصت خدمتگزاری برایشان فراهم شد در آن یک ماه درست کار کنند و برایشان تنفس کودکان از بقای میزشان مهمتر باشد. خواهش من به عنوان یک شهروند این است که ایشان تدبیر به خرج داده و برای حفظ این آب و خاک افراد غیرسیاسی و جسور را در راس امور مربوط به حفظ محیط زیست بسپارند و لوایحی را به مجلس ببرند که جلوی گسترش بیش از حد شهرها گرفته شود و بیش از این با منابع آبی کشور بازی نشود. این درست نیست که با سد زدن همه آبهای کشور به شهرهای بزرگ منتقل شود و فجایعی چون خشک شدن دریاچه ارومیه و ریزگردها اتفاق بیفتد. انتظار دیگری  هم که وجود دارد این است که به جای دادن پول یارانه به ساکنان شهرهای بزرگ، این پول را به حمل و نقل عمومی و مترو و راه‌آهن اختصاص بدهند نه جاده‌سازی و اتوبان‌سازی و پل سازی. پیشنهادم به شورای شهر هم این است که فارغ از مسائل سیاسی شهردار را انتخاب کنند. بهتر است شهرداری را انتخاب کنند که نگاهش حفظ پایداری شهر باشد نه این که به آن نگاه توسعه‌ای داشته باشد چراکه شهردارهایی که سیاسی بوده و تخصصی نیستند، با قدرت سیاسی‌شان به شهر آسیب می‌زنند.
45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم تهران A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    شهردار بايد جلوگيري كند از اين فاجعه همه اش تبليغات ورييس جمهور شدن؟؟؟؟؟ كار اصلي شهرداري تهران، يعني حفاظت از اين درختان تاريخي اين شهر وما مردم تهران ناراحتيم
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      85 5
      همه مردم ایران ناراحتیم
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      49 1
      همه ناراحتند اما شما ببینید ما سر خشک شدن دریاچه اورمیه چی کشیدیم وقتیکه مسولان بی توجه به خواسته های به حق مردم بودند و گاهی انگ می چسباندند و عده ای به اصطلاح هموطن هموطن نمک بر زخم می پاشیدند
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      19 1
      من سه شنبه پیش کمی پایینتر از سر توانیر داشتم میرفتم جایی که تو یه قسمت خیابون دیدم سه یا چهارتا از درختا قطع شدن.تقریبا روبروی انشتارات سروش یا کمی بالاتر.هاج و واج مونده بودم و خدا میدونه رسما بغض کردم!این درختا برای من یعنی نوشتالژی.با اینکه مرتب از این خیابون رد میشم ولی همیشه و همیشه با یه حس خاصی به درختاش نگاه میکنم و دوسشون دارم.همیشه هم میگم کاش اینا زبون داشتن و از اون همه چیزهایی که تو این سالا دیدن برامون میگفتن.این درختا یه جورایی سمبلن برای تهران. تو رو خدا مسئولین به فکر باشن.
    • محمد IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      25 2
      شوما اون شهردار را به من نيشان بده . البته بهتره شما بچه گانه نظر ندي و 4 سال زحمتشو به خاطر اينكه رقيب روحاني بوده منكر نشي . ولي بعد انتخابات اصن ما شهرداري نديديم . اگر هست و هيچ كاري نميكنه چرا بازخواست نميشه . اگر نيست كه جاش زودتر يه شهردار بيارن.
    • باربارا IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      16 15
      ظاهرا جناب قالیباف بعد از انتخابات به کل بیخیال تهران و شهرداری شدن و حتی در جریان کاملن برعکس همه اون تلاش ها جهت نشان دادن یک مدیر سازنده و دلسوز دارن عمل می کنند. نه انگار که همچین مسئولیت مهمی دارند. به خدا شهردار تهران بودن چیزی از ریاست جمهوری کم نداره، که حتی سخت تر هم هست. اما چرا آقایون اینقدر همه چیز رو سیاسی می بینند و .... رو نمیشه زیاد درک کرد؟ یعنی ساختن و سر و سامان دادن تهران و .... اینقدر کم اهمیته؟ آقای شهردار درختان و فضای شبز تهران را دریاب!
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    62 10
    آقایانی که ادعای مدیریت حرفه ای دارن با امکانات مدرن امروزه ، نه تنها هنوز نتونستن خیابانی رو مثل ولیعصر در تهران بسازن بلکه از پس نگهداری درختانی که سالها پیش کاشته شدن هم بر نماین
    • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      46 2
      اکثر خیابانهای تهران لخت هستند و درختی ندارند . این درختان قدیمی هم که درحال خراب شدن هستن . درسته این کار؟ درخت آزاری به انسان داره؟
  • کارمند فنی و حرفه ای اردبیل IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    39 5
    حرف ایشان کاملا درست است . خود کرده را تدبیر نیست . متاسفانه با هیمن شیوه بیش از 50 درخت مثمر و غیرمثمر موجود در محوطه مرکز شماره یک فنی و حرفه ای شهرستان اردبیل که عمرشان در حدود 20 سال بود ، در اقدامی تعجب آور قلمع و قمع شد .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! هر انسان دوستدار طبیعت با دیدن چنین صحنه هائی دلش آتش می گرفت .درختانی که بعضی هایشان میوه هم داشتند .
    • دوستدار محیط زیست IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      21 1
      واقعا باید به شدت با چنین مدیران و مسئولین نالایق برخورد کرد که دست به چنین خیانتی زده اند . نمی دانیم در این شرایط مقامات و ارگانهای مسئول چرا به وظایفشان عمل نمی کنند مثل سازمان بازرسی - محیط زیست -نمایندگان مجلس -استانداری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حالااااااااا IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    39 4
    بازم بگید تهران شهر مرفعین بی درد که این همه غیر از تهرانی به جونش افتادن
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    40 2
    وضعیت چنارهای میدان‌های نارمک هم اسفبار است و هر روز شاهد خشکی و قطع انها هستیم.
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    19 1
    من هم موافقم آقای بازیان که شهردار ارومیه بود همین کاررو انجام داد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    46 5
    خدا دستشونو قطع کنه که ریشه درخت بی زبونو قطع میکنن
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    34 2
    ضعف از شورای شهر است که نظارت ندارد
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    33 2
    به جان مردم اهمیت نمی دهند ( آلودگی هوا ناشی از بنزین غیر استاندارد، گسترش بی رویه ی تهران، تجمع کارخانه ها و صنایع در حومه ی تهران و ...) چه برسد به درختان
  • فرشاد EU ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    37 3
    چه عجب بالاخره یکی به زبون اومد برای این درختها! تلوزیون که فقط و فقط در صورتی انتقاد میکنه که ببینه طرف یه ذره دیدگاهش با خودشون فرق داره در غیر اینصورت انتقادی در کار نیست، باقی رسانه ها هم که یا سکوت می کنند یا زیر سایه رسانه ملی قرار دارند..... صدای مردم هم که بجایی نمیرسه
  • رضا A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    7 31
    یک پیشنهاد! اگر این حضرات قادر به نجات این موجودات مفید نیستند، حد اقل قسمتی از تنه درخت را باقی بگذارند و آن را به یک هنرمند چوب تراش بسپارند تا از تنه آن اثری هنری خلق کند تا رهگذران قدری از دیدن آن لذت ببرند و یا اگر نمی خواهند پول خرج کنند، درخت را از جایی ببرند که رهگذری بتواند روی آن لختی بیاساید.
    • بی نام EU ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      37 4
      این کار رو با چوب خشک می کنند نه با درخت....
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    48 1
    چطور واسه سوزوندن چند درخت (اگه خبر درست بود) در باغ قلهک اونهمه بلوا برپاشد ولی اینجا هیچی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • puria A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    4 32
    فقط درختهای ولیعصر بیچاره نشدند اوضاع کاسبهای ولیعصر هم با این مالیات ها یی که میگیرند دست کمی از درختها ندارند......
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      35 1
      اون کاسب هی خیابان ولی عصر ا همون جنس را 10 برابر باهات حساب می کنند
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      35 3
      همون کاسب ها خیلی از این درخت ها رو خشک کردند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    5 18
    تموم این حرفا بهونه است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    35 3
    کلا خیابون ولی عصرو نابود کردن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    12 26
    به نظرم نباید در کار توسعه شهر تعلل کرد ولی باید علمی روش کار بشه با کلنگ تبر نمیشه
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      33 6
      قطع درخت یعنی توسعه؟!!!
  • بی نام DE ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    35 1
    بعید نیست یه روزی برسه که تهران فقط خیابون باشه و اتوبان و ساختمون، نه پرنده ای نه درختی نه هیچی
    • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      0 0
      اون روز رسیده داداش شما تو ایرون نیستی...
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    33 1
    چرا بیشتر مسولان با یک وسیله ای به جان محیط زیست ایران افتاده اند؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    26 1
    ای بابا . همه گیاهان و درختان را نابود کنید تا خیال همه راحت بشه !! کلا ایران کویر لوت بشه ببینم درد بعدی چیه؟درخت اضافه است!!
  • بی نام EU ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    30 20
    راه حل های ارایه شده عجیب هستند. عمده گلایه ایشان بتونی بودن جویبارهای خیابان ها و پیاده رو های مجاور درختان است. همین جویبارها و پیاده رو های بتونی با یک بارش باران مشکلات فراوانی ایجاد میکنند وای به حالیکه پیاده رو ها و جوی های آب خاکی باشند!
    • آخانی A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      30 22
      مشکل اصلی نبود سهم فضای سبز در خیابانها و مناطق مسکونی است. با دلیل ارزش بالای زمین در تهران زمین موجود یا به خیابان، اتوبان و پارکینگ اختصاص داده می شود و یا به ساختمان سازی. در اینجا سهم پیاده رو و فضای سبز نادیده گرفته می شود. اگر شما به شهرهایی مانند برلین یا فرایبورگ سفر کنید می بینید که براحتی می توان آنرا اجرا کرد. تازه آنجا مرتب بارندگی می شود و چرا این مشکلات نیست؟ اگر راه نفوذ باران به خاک فراهم باشد نه تنها با بارندگی مشکلی ایجاد نمی کند بلکه جلوی سیل هم گرفته می شود.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      23 2
      در مورد تهران حرف شما درسته ولی در شهرستانها هم این دیده میشه و دلیلش عدم اطلاع و فرهنگ سازی نکردنه. البته در تهران هم مثلن در پیاده روی هر خانه یا حیاط آن هم میشه درخت کاشت و فضایی نمیگیره ولی باز همون عدم اطلاع و نبود فرهنگ و اینکه به من چه ها و من که صاحبخونه نیستم ها مانع شده
    • به آخانی EU ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      25 5
      تفاوت اقلیمی تهران رو با برلین در نظر نمی گیرید؟ آب و هوای آلمان به نحوی هست که خاک به صورت توده به هم چسبیده است اما در هوای نیمه کویری و خشک تهران که همین الان هم با مشکل آلودگی ذرات معلق روبرو هست، پیاده روها و جوب های خاکی اونهم در مرکز شهر آلودگی محیط زیست رو افزایش میده مگر اینکه مدام آب پاشی صورت بگیره و مواد ارگانیک به خاک افزوده بشن. آیا با رفت و آمد گسترده مردم در این خیابان این کار ممکن هست؟ البته ساختار بلوکی در تهران میتونه به افزایش فضای سبز کمک کنه، اما این کار هم چنارهای ولی عصر رو نجات نمیده ....
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    39 1
    هر درختی که قطع شود باید درختی دیگر جایگزین شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    26 1
    نمیدونم چرا مسئولین اهمیت درخت در محیط شهری را درک نمیکنن؟؟ متاسفانه شهرهای دیگه هم همینطوره کما بیش
  • بی نام EU ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    14 2
    همه جاي ايران همين وضعه بايد ميومدين ياسوج درخت هاي زيباي بزرگترين خيابون ياسوج رو ميديدين كه به بهانه عريض كردن خيابان ها همه رو قطع كردن تصور كنين يروز صبح از خواب پاشين وارد خيابون كه بشين فك كنين اشتباهي اومدين
  • امیر محمودی A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    18 2
    هروقت میشنوم یا میبینم اسیبی بفضای سبز وارد میشود عمیقا ازخود بیخود میشوم ومیخواهم باعثشو به سرنوشت همان فضا دچارکنم تا قدر عافیت بداند اما دریغ که انسانهای دوست دار ان فضا بسیار رقیق القلب هستند . ای انسان بهشت هم با فضای سبزش بهشت است !؟
  • بهلول IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    45 14
    چرا جناب سردار دکتر خلبان قالیباف پاسخگو نیستند؟
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      1 17
      کسی سوال نپرسیده
    • متعجب A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      20 5
      اينم سوال: اين چه وضعشه آقاي قاليباف؟ چرا مراقب فضاي سبز شهري نيستيد؟
  • تهرانی US ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    13 1
    خیانتی که به مردم با بی توجهی به محیط زیست کشور میشود نابخشودنی وحیرت انگیز است.صحبتهای آقایان عیسی کلانتری واسماعیل کهرم را درکنار صحبتهای آقای آخانی بگذارید تا پی ببرید درهیاهوی سیاسی کشور چه مرگ خاموشی را دارند برای ملت تدارک میبینند.دریغ از یک گزارش درصدا وسیما از این جنایتها.آیا این سکوت از رسانه ای که میتواند جلوی این موج رعب آور ووحشت انگیز را با یکسری برنامه منظم دربهترین وپربیننده ترین ساعات شب بگیرد اتفاقیست؟ایران در خیلی ساده وشیک ومکارانه دارند به محلی تبدیل میکنند که امکان جریان زندگی درآن وجود نداشته باشد.به عقیده بنده عاملان اصلی این اتفاقات محیط زیستی درکل کشورباید توسط نیروهای امنیتی شناسایی و مجازات شوند چون با ادامه این روند فردا دیر است.خیلی دیر
  • باربارا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    14 1
    متاسفانه این وضعین بیشتر یا حتی همه شهرهای ایرانه! و شوربختانه فضای سبز و درختان هیچ جایی در فضای فکری مدیران شهری ما ندارند. درختی که چند دهه طول می کشد تا با این تناوری و زیبایی و بزرگی برسد را یک شبه قطع می کنند. جنگل های شمال را ببینید. درخت را که نمی شود یک شبه کاشت و در عرض چند روز رشد کند و بزرگ شود، نیاز به سالها مراقبت و ... دارد، که متاسفانه شهرداری ها اصلن هیچ توچهی به این سرمایه ملی که بخش مهمی از چشم انداز و زیایی یک شهر رو شامل میشه، ندارند. درخت (و درختان) به تنهایی سهم عمده ای در زیباتر شدن یک شهر دارند، اما قطع کردن (شما بگویید کشتار درختان) نشان می دهد که مدیران و مسئولین ما کوچکترین توجهی و علاقه ای به زیباییِ یک شهر ندارند. امیدوارم خبرآنلاین این مسله رو دنبال کنه.
  • نيما IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    21 1
    اتوبان چمران رو نابود كردن با اون درخت هاي زيباش.حالا درخت هاي وليعصر رو شروع كردن .شوراي شهر بايد كاري كنه بعد مي گن چرا زمستون هوا الوده است.خب چرا بايد هوا الوده نباشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    19 1
    يه كارتوني ديده بودم كه همه درختاي شهرو قطع كرده بودن و درخت مصنوعي گذاشته بودن، با اين وضع ياد اون انيميشنه مي‌افتم كه به چه حال و روزي افتاده بودن بيچاره‌ها
  • حسن US ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    6 1
    با افزایش اتوبان ها ما داریم استقبال می کنیم از ماشین ها و افزایش تردد اون ها متاسفانه در مدیریت تهران فقط به کارهای زد و بندی بسنده شده و می شود. مثلا چرا در ایستگاه های بی ار تی صفحه نمایشگر نصب شده به درد کی میخوره؟ هر سال سنگفرش خیابون عوض میشه هر ماه بلوک های بتونی جوی های آب عوض میشه این برای رفاه من و شماست؟ من که باورم نمیشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    1 5
    امان از سیاست زدگی که گریبان استادان ما را بگیرد! ممنون از آزادی خواهی شما. چرا نظر من را که در مورد انتقاد به دکتر آخانی بود، چاپ نکردید!؟ فقط موارد تاییدی را چاپ می کنید. من یک سوال خیلی ساده از آقای دکتر آخانی داشتم و اینکه چرا ایشان الان به فکر چنارهای تهران افتاده اند و تا دیروز از شهرداری تهران طرح می گرفتند؟ و سیاست های مورد قبول ایشان بود ولی یهو!؟
    • آخانی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      5 0
      آقا یا خانم محترم فبل از هر چیز ادب و اخلاق حکم می کند نام خود را بنویسید، بخصوص وقتی تهمت هم متوجه کسی می کنید. من 15 سال عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستم حتی یک بار هم با شهرداری همکاری نداشته و طرحی هم نگرفته ام. در طول عمر دانشگاهی خود هم 3 طرح پژوهشی بیرون از دانشگاه داشتم که ارتباطی به شهرداری نداشته است. اگر شما مدارک و شواهدی دارید لطفا ارسال کنید تا با نظر موافق من منتشر شود. اما اینکه ذکر می کنید این برای اولین بار است که من به این سیاستها اعتراض می کنم بازهم در اشتباهید و نشان می دهد که مرا نمی شناسید و همینطوری مطلبی را نوشته اید. من تا به حال دهها مطلب (به من ایمیل کنید تا برایتان بفرستم) در رسانه ها منتشر کرده ام که برای نمونه می توانید به سبز پرس مراجعه کنید.
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    5 1
    به نظر من تنها جایی که حکم اعدام کاربرد داره و هیچوقت ازش استفاده نمیشه در مورد کسانی هست که درختان را قطع میکنند ما انسانها جز به گند کشیدن این کره خاکی کار دیگری بلد نیستیم هر جایی که پای انسان به آنجا برسد در کمتر از سال به آلوده ترین نقطه تبدیل میشود این انسان کثیف حق نداره درختانی که سرشار از سود و انرژِی برای این کره خاکی هستند را از بین ببره اون انسان باید بمیره
  • امین IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    5 1
    قبلا که از شهرستان به تهران میومدم با دیدن درختاش روحیم عوض میشد و شادابی اونا منو هم شاداب میکرد،ولی الان دیگه تهران اون تهران شاداب نیست،کمتر میشه اون درختا و اون جوی بار های قشنگ رو دید،دیگه انگار اون خاطره ها دارن با درختا میمیرن.
  • امین IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    6 0
    یادآوری اینکه:یکی از مواردی که پیامبر اسلام حضرت محمد در جنگها به آن سفارش میکرد،قطع نکردن درختا بود،انقدر اهمیت داشت این موضوع.
  • عباس IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    3 0
    آدم ها میان و میرن..این درخت ها هستند که نفس دوباره به آیندگان میدن.. باید به محیط زیست خودمون احترام بگذاریم.. طبیعت با گرما و.. عکس العمل های مختلف با این کمبود پوشش گیاهی مقابله میکنه...
  • بی نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    3 5
    حقتونه!میخواستید به قالیباف رای بدین تا درختاتون رو قطع نمیکرد