کسب و کار به شیوه هاروارد: دانستنی‌هایی درباره برند و استخدام بهترین‌ها

انشارات سازمان مدیریت صنعتی دو کتاب «استخدام و حفظ بهترین کارکنان» راهنمای قدم به قدم مدیران برای حفظ منابع انسانی و آشنایی با فرایند جذب نیرو و «مدیریت راهبردی برند» را ترجمه و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «استخدام و حفظ بهترین کارکنان» عنوان کتاب برگزیده دانشکده کسب‌ و کار دانشگاه هاروارد است. این اثر به قلم علی شیرازی، استاد‌یار دانشگاه فردوسی مشهد ترجمه و با مثال‌های واقعی، مدیران را در انتخاب افراد شایسته یاری می‌دهد.  ​استخدام نیروی کار برتر و حفظ آن چالشی مهم برای همه سازمان‌هاست. محتوای این کتاب عبارت است از: فرایند پنج مرحله‌ای برای استخدام، اجتناب از کار زدگی کارکنان و محاسبه میزان ترک سازمان، حفظ بهترین کارکنان در شغل شناسایی و مدیریت عوامل محیط کار و تعیین تاثیرشان در حفظ کارکنان.

مترجم در توضیح محتوای کتاب می‌نویسد: «کتاب با زبانی ساده اصول، فرآیند و روش‌های علمی و کاربردی کارمند‌یابی، استخدام، پرورش و حفظ منابع انسانی را با ذکر مثال‌های واقعی توصیف می‌کند.» وی با اشاره به آسیب بازارهای فرا رقابتی و بازار سیال و تاثیر آن بر کاهش تعهد و اعتماد متقابل سازمان‌ها و کارمندان، این موضوع را موجب افزایش اهمیت مساله حفظ کارمندان متعهد ارزیابی کرده است. نویسنده در مقدمه با طرح نمونه‌ای درباره آثار منفی استخدام نامناسب که بر اساس تحقیق «براد اسمیت» مشاور در امور استخدام شرکت‌های آمریکایی حاصل شده می‌نویسد: «وی پس از مطالعه 54 شرکت آمریکایی تخمین می‌زند که متوسط هزینه «استخدام بد» توسط تیم‌ مدیریت، بیست و چهار برابر هزینه حقوق پایه فرد استخدام شده است!»

بنابراین گزارش، این کتاب 7 فصل دارد. نخستین فصل کتاب با عنوان «فرایند استخدام» با یک فرایند پنج مرحله‌‌ای برای استخدام موثر شروع می‌شود. فصل دوم با عنوان «فراتر از اصول استخدام» مراحل کلیدی فرایند استخدام را به طور عمیق‌تری کاوش می‌کند. مولف در این فصل با تفسیر مفهوم «علایق درونی زندگی» به مدیران کمک می‌کند داوطلبان استخدام را در مشاغلی که حداکثر رضایت و موفقیت را به دست می‌دهد قرار دهند. فصل سوم با عنوان «حفظ بهترین کارکنان» پاسخی به چرایی اهمیت حفظ کارکنان است. «حفظ کارکنان مبتنی بر بازار خرد محور» عنوان چهارمین فصل کتاب است که به بررسی چالش حفظ کارکنان از منظر بازار می‌پردازد. «از دیدگاه بازار، مدیران باید نگرانی کمتری نسبت به درصد کلی ترک شغل داشته باشند و بیشترین میزان توجه خود را به حفظ کارکنان و صرف منابع بر روی افراد و بخش‌های کارمندی معطوف کنند که بیشترین ارزش را برای شرکت دارند.» فصل پنجم یعنی «پرورش استعدادهایی که دارید» بر موضوع روش‌های رسمی و غیررسمی آموزش کارکنان متمرکز است.

«عوامل موثر محیط کار بر استخدام و حفظ کارکنان» عنوان ششمین فصل کتاب است. این بخش علاوه بر بررسی اهمیت محیط کار بر تصمیم شخص در قبول و ماندن، به مساله چگونگی تغییر محیط کار با هدف افزایش جذابیت آن تاکید دارد. فصل پایانی با عنوان «زمانی که همه رشته‌ها پنبه می‌شوند» شناخته می‌شود. تداوم ارتباط شرکت با فرد جدا شده و موضوع باز استخدام به عنوان راهی برای آشکار شدن دلایل ترک شغل موضوع این فصل است.

«استخدام و حفظ بهترین کارکنان» در 164 صفحه، با قیمت 6 هزار و 500تومان به بازار نشر عرضه شده است.

بنابراین گزارش، کتاب «مدیریت راهبردی برند» تالیف ریچارد الیوت و لری پرسی بحث مدیریت برند را از دیدگاهی ترکیبی با چشم‌اندازهای روانشناسی و فرهنگی می‌نگرد. این کتاب با پشتوانه یک بنیان نظری مستحکم، مبانی قدرتمندی را در موضوع مدیریت برند ارایه می‌دهد و مفاهیم سنتی‌تر برند از قبیل دارایی و جایگزینی برند را در چارچوبی نوآورانه با یکدیگر می‌آمیزد.

علاقه‌مندان به‌ویژه دانشجویان رشته‌های مدیریت بازرگانی و بازاریابی با مطالعه این کتاب می‌توانند با مضمون برند و ابعاد ارتباطی آن ارتباطی نزدیک برقرار کنند. این کتاب برای مدیران بازاریابی و برند نیز که می‌خواهند در برندسازی و ساختن جایگاه برای برندشان علمی و با نگاهی کاربردی نگاه کنند مفید خواهد بود.

ناشر در توضیح کتاب آورده است: «مدیریت راهبردی برند، بحث مدیریت برند را از دیدگاهی ترکیبی از چشم‌اندازهای روانشناسی و فرهنگی می‌نگرد. این رویکرد، دانشجویان را با مکانیزم موضوع آشنا می‌کند و آنها را قادر می‌سازد با مضمون درونی آن ارتباط برقرار کنند. این کتاب مفاهیم سنتی‌تر برند از قبیل دارایی و جایگیری برند را در این چارچوب نوآورانه با یکدیگر در می‌آمیزد. همچنین این چارچوب اجازه می‌دهد، با توجه به خریدهایی که یک نیاز عملکردی را پاسخ می‌دهند و به فرایندهای تصمیم‌گیری احساسی منجر می‌شوند، نگرش برند به بخش‌های عملکردی و احساسی تقسیم شود. این کتاب با پشتوانه یک بنیان نظری مستحکم، مبانی قدرتمندی را در موضوع مدیریت برند ارائه می‌دهد. با وجود مثال‌های متعددی از برندهای سرشناس همچون ایکیا، استاندارد لایف، کوکاکولا و ایزی جت و مطالعات موضوعی درباره شرکت‌ها و برندهایی همچون ماسترکارد، اندرکس، نسکافه گلد بلند و انبوه تصاویر، دانشجویان خواهند توانست با عملکرد واقعی نظریه‌ها آشنا شوند و درکی همه جانبه از موضوع داشته باشند.»

کتاب «مدیریت راهبردی برند» در سه بخش کلی شامل معنای اجتماعی‌-‌فرهنگی برندها، دارایی برند و مدیریت برندها تدوین و تنظیم شده است.

در بخش نخست، ارتباط برندها با رفتار مصرف کننده و رشد فرهنگ مصرف کننده از منظر روانشناسی، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی بررسی می‌شود. درک روانشناسی اجتماعی برندها، احساسات و برندها، معنای نمادین برندها و برندها و سیستم‌های معنای فرهنگی موضوع هر یک از فصل‌های چهارگانه بخش نخست کتابند. بخش دوم کتاب، ایده دارایی برند را معرفی کرده و با توجه به روش‌های دقیق تحقیقات مصرف‌کننده و نظام‌های پیگیری، الگویی برای ارزیابی آن ارایه می‌کند. در نخستین فصل‌ این بخش با مفهوم دارایی برند و مباحث پیرامونی آن چون ارزش نام، تعریف دارایی برند و الگوی ترکیبی دارایی برند آشنا می‌شویم. در دیگر فصل این بخش ممیزی و اندازه‌گیری دارایی برند بررسی و مفاهیمی مانند درک طبیعت دارایی برند تشریح می‌شوند. بخش سوم با عنوان «مدیریت برندها» با استفاده از ترکیبی از درگیری مصرف کننده و معنای نمادین، به بررسی دو رویکرد راهبرد برند یعنی برندهای نمادین و برندهای کاربردی می‌پردازد. این بخش که بیشترین حجم کتاب را دربر می‌گیرد در پنج فصل شامل برندهای نمادین، برندهای کاربردی، گسترش و قبض برند، خدمات برندسازی و مدیریت برند شرکتی و برندها و تبلیغات، تدوین شده است.

این کتاب را دکتر احمد روستا، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ترجمه کرده است. چاپ نخست کتاب «مدیریت راهبردی برند» در 352 صفحه و با قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

 

6060

کد خبر 306107

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین