کوه شاه، متعلق به شاه نیست؛ لطفاً امانش دهید!

تا ساعتی دیگر راهی دیار کرمان می‌شوم، جایی که قرار است مردمان طبیعت دوستش از سراسر پهنه‌ی پهناورش خود را به پای زیباترین کوه استان، معروف به کوه شاه برسانند و نسبت به پاکتراشی‌اش به بهانه‌ی برداشت سنگ آهن اعتراض کنند. یادداشت پیش رو، شرح مختصری است بر دلایل دوستداران طبیعت ایران برای مخالفت با نابودی کوه شاه؛ کوهی که ظاهراً اگر پسوند شاه نداشت، شاید اینگونه به تاراج نمی‌رفت! می‌رفت؟

    کوه شاه، با بلندای 4374 متر، دومین چکاد مرتفع استان کرمان و پنجمین قله بلند کشور است. این آسمانخراش بلندمرتبه‌ی زیبا در کیلومتر 25 شهرستان بافت در مسیر جاده بافت - کرمان قرار دارد و به دلیل برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فردش، نه فقط شهرتی منطقه‌ای یا ملّی که جهانی دارد.

چشم انداز زیبایی از کوه شاه

    در حقیقت به دلیل موقعیت استقرار این کوهستان زیبا و مرتفع که تقریباً در قلب یکی از خشک‌ترین و کم‌آب‌ترین محدوده‌های سیاسی 31 گانه کشور - استان کرمان - واقع شده است، اهمیت راهبردی آن به منظور تضمین استمرار حیات را دوچندان ساخته است. به سخنی دیگر اگر شهر بافت به عنوان یکی از 70 شهر سالم کشور معرفی شده است و اگر توانسته با مجوز سازمان بهداشت جهانی در شمار هزار شهر سالم و پاک جهان جای گیرد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایلش، برخورداری از خدمات بوم‌سازگان (اکوسیستم) کوه شاه است. چرا که کوه شاه، پر برف‌ترین، پرآب‌ترین و سرسبزترین منطقه‌ی جغرافیایی جنوب شرق ایران است و کیفیت هوایش از سوی برخی از مجامع جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، در شمار پاک‌ترین هوا در کره زمین شناخته و معرفی شده است؛ زیست‌بومی که متجاوز از ششصد گونه گیاهی نادر را در خود مأوا داده و از این منظر دارای یک زیگونگی (تنوع زیستی) کم رقیب است. از همین رو، پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رود جنوب شرقی کشور - هلیل رود - از این کوهستان است که سرچشمه می‌گیرد و افزون بر آن، ده‌ها رودخانه و چشمه‌ی دیگر را جان بخشیده است. موهبتی که سبب شده تا افزون بر 200 هزار نفر در این منطقه سکنی گزیده و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری استان شکل بگیرد. علاوه بر این، وحوش فراوانی از علفخوار و گوشتخوار از جمله بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران، پلنگ در این ارتفاعات زیست می‌کند.

چهره خراشیده امروز کوه شاه! چرا؟

    حال با دیدن تصاویر وحشتناکی که خبرگزاری مهر از شدت تخریب و پاکتراشی این کوهستان به بهانه‌ی اکتشاف سنگ آهن منتشر کرده است، درمی‌یابیم که چگونه مسئولین و مدیران غافل منطقه به دست خود تیشه به ریشه‌ی آینده‌ی این کهن تمدن ارزشمند استان کرمان و ایران می‌زنند.
    در حقیقت، در صورت استمرار این تخریب‌ها، آشکار است که نه‌تنها از آبدهی هلیل‌رود کاسته خواهد شد؛ بلکه بسیاری از چشمه‌ها و کاریزهای منطقه با بحرانی جدی‌تر روبرو شده و عملاً شرایط دشوار استان کرمان که با وضعیت هشدار در باره منابع آب زیرزمینی‌ و نشست زمین روبرو است، بحرانی‌تر و غیرقابل جبران‌تر خواهد شد.
    چنین است که اینک، یک کمپین مردمی با نام کمیته مردمی نجات کوه شاه تشکیل شده تا خود رأساً و در سکوت مسئولین منابع طبیعی و محیط زیست منطقه، بتوانند طبیعت‌ستیزان نادان یا آزمند را که چوب حراج به آینده‌ی بافت و زرند و کرمان زده‌اند، از این حرکت بازدارند و نگارنده می‌رود تا به این کمپین پیوسته و در جمع آنهایی که تا غروب امروز - 21 شهریور 1392 - خود را به دامنه‌ی کوه شاه می‌رسانند، دست مریزادی گفته و با یادآوری ماجرای کوه‌کُشی در خراسان شمالی و عواقب نامیمونش بر بجنورد، بکوشد تا به سهم خویش از بروز این فاجعه ممانعت کند.
    امید که سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار که امروز راهی ارومیه شده است تا درد این پهنه‌ی کفن‌پوش (بخوان: نگین فیروزه‌ای دیروز) وطن را از نزدیک لمس کند، دستوری بایسته برای بررسی ماجرای غم‌انگیز کوه شاه که مراحل فنی ارزیابی محیط زیستی را هم ظاهراً طی نکرده است، صادر کنند.
    انشاالله.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    117 0
    سفر به سلامت. انشاالله بتوانید کوه شاه را از گزند زمینخواران و معدن کاوان آزمند نجات دهید.
  • بی نام A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    58 0
    سفر به خیر
  • محمد A1 ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    59 1
    هرضرری کردیم خودمان انجامش دادیم.دلیل اصلیش خودمان هستیم.چه تحریم باشه چه گرونی باشه و چه تخریب اثار تاریخی یا طبیعی.اگر خودمان درست از منابع کشوراستفاده کنیم میتوانیم پیشرفت چشمگیری کنیم.نمونش همین اخبار.برای چی همچین کاری رو شما مسولین انجام میدین؟؟؟الان چه کسی به مردم این منطقه و کشور جوابگو میشه؟یاشاید تقصیر کشورهای دیگس!!نخیر مشکل خودمون تا زمانی که خودمونو درست نکنیم کشور پیشرفت نمیکنه
  • امیرم IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 14
    میرفت . ربطی به این بهانه ها نداره ، کسایی که دنبال پول هستند و رانت دارن فرقی نمیکنه رو چه اسمی دست بزارند . از شما بعید بود!!! خوب بود یه جنبش سایبری بود که یه نقشه از نقاط در خطر مثل همین کوه رو درست میکرد و رو سایتش میزاشت یا تو سایتهای اجتماعی تا کسایی که میخوان سفر کنند و دوست دار محیط زیستن از این نقشه مقصد انتخاب کنن و شاید در حفظ این منابع کمکی کنه
  • بی نام EU ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 15
    مگه كميته امداد امام مال خود امام رحمت الله ؟
    • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      14 0
      استعاره بود !
  • شين A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    22 1
    تيتر خيلي خوب بود ! اشتباه گرفته اند !
  • مسعود كرامتي A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    30 0
    ننگ بر طبيعت ستيزان نادان و آزمند
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    23 0
    به یزدان که ما گر خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    16 0
    در دوره ای از تاریخ ایران کوه ها قداست ویژه ای برای مردم داشتند اینکه کوه ها رو دارند تخریب میکنند نشانه تخریب و پسرفت فرهنگ مردم ایرانه
  • ا|مسعود|ا IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    20 2
    تو مملکتی که مسئولینش برا جون آدما ارزش قائل نیستند،هیچوقت انتظار نمیره که به طبیعت احترام گذاشته بشه. باید به سنگ سر زدن و خون گریستن .....
  • کاوه RS ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    17 1
    درود بر شما - ممنون از همراهیتان - ایران برای همه ایرانیان است
    • کریم آب منگل A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      0 28
      این چه حرف نادرستی است؟ یعنی میفرمایید ایران علاوه بر مردم پاک ما برای ضد انقلاب خارج نشین و منافقین و کسانی که فتنه آمریکایی-انگلیسی-اسرائیلی 88 را آفریدند و آن جنایتهای وحشتناک را انجام دادند نیز است؟!!!
    • فریدون همایون شهری A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      22 1
      سلام دادا کریم. موگوم حتمی منظورت از اینا که گفتی تقریبا 70 میلیونی میشه که ایجا زیادین دیه. ها؟ والا آب وهوای ایران هدر مشه اسفاده کنن.
  • azy US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    4 3
    ....هرچند{اینها }یکی ازروشهاشون بازی با کلمات بوده است درسالهای اخیر,امازیاده خواهان حریصان وانگلهای زندگی انقدر حرص وطمع به جان وروحشان چنگ انداخته که کوه شاه حتی اگه کوه خمینی هم باشه مثل یک شاه توت (به قول جنابعالی )بسیار درشت وخوشمزه میبلعنش!....سفرتون به سلامت دوست واستاد گرامی اقای درویش امیدوارم طبیعت خودش به شما وهمه کسانی که بخاطر اصل زندگی تلاش میکنند توانایی دوچندان بده!
  • بینام EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    2 0
    بابا این چه وضعیه تورو خدا این از وضعیت دریاچه و کوه و دشت اونم از وضعیت جنگلهای شمال که چند روز گذشته اخبار نشون داد دارن زباله ها رو توی جنگل خالی میکنن نمیگم فقط دولت مردم هم مقصرن اصلا همه تیشه برداشتیم داریم به ریشه طبیعت میزنیم تورو خدا کی میخوایم از خواب بیدار شیم و بفهمیم این طبیعت ارث بابامون نیست که هر کاری که خواستیم باهاش بکنیم
  • ام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    تورو به خدا مسئولین جلو این تخریب رو بگیرین که از این بدتر نشه÷