چرا حضور دریابان شمخانی در شورای عالی امنیت ملی به نفع محیط زیست ایران است؟

سرانجام دیروز آخرین قطعات پازل کابینه‌ی یازدهم با معرفی دکتر معصومه ابتکار در مقام معاونت رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و امیر دریابان علی شمخانی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی تقریباً کامل شد؛ انتخاب‌هایی که همزمان شد با خبر لغو بخشی از تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا در حوزه محیط زیست و نیز افتتاح نخستین بوستان انرژی در پایتخت ایران. نوشتار پیش رو، کوشیده است تا ماجراهای نوزدهمین روز از شهریور 1392 را از منظر دوستداران طبیعت ایران، بررسی و تحلیل کند ...

    دیروز بسیاری از طرفداران محیط زیست ایران، با شنیدن خبر ورود دوباره‌ی معصومه ابتکار - قهرمان زمین - به ساختمانی که خود بنیانگذارش در پارک پردیسان تهران بود، نفس راحتی کشیدند. معصومه ابتکار، بی شک یک سرمایه‌ی اجتماعی بزرگ و ارزشمند برای نظام است و باید قبول کنیم که از معدود مدیران ارشد حکومتی است که میزان محبوبیتش امروز به مراتب بیشتر از 16 سال پیش است؛ زمانی که برای نخستین بار از سوی سید محمد خاتمی، عهده‌دار مسئولیت ریاست بر سازمان حفاظت محیط زیست شد. در آن دوره کم نبودند مدیران و نمایندگان و مردمی که هنوز با شنیدن نام سازمان محیط زیست، آن را با سازمان بهزیستی اشتباه می‌گرفتند. ابتکار اما در دوران هشت ساله‌ی صدارتش بر محیط زیست ایران، آن را بیش از هر زمان دیگری، وقار و اعتبار و شهرت بخشید. تعداد تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و تارنماهای مرتبط، هرگز در قبل و بعد از دوره‌ی 1376 الی 1384 به غلظت و فعالیت آن دوران نرسید. وی، یک توفان فکری در حوزه‌ی محیط زیست برپاکرد و البته نشان داد که بر خلاف اغلب رؤسای پیشین این سازمان، یعنی: منوچهر فیلی، عباس سمیعی، رضا حسین میرزاطاهری، هادی منافی و فاطمه واعظ جوادی که پس از پایان دوران مسئولیت‌شان در محیط زیست، دیگر هیچ حضوری در این حوزه نداشته و حتی اظهارنظری در باره فجایع و معضلات محیط زیستی کشور ارایه ندادند، وی همچنان از 1384 تا کنون فعالانه در حوزه محیط زیست باقی ماند و کوشید تا دغدغه‌ها و انتقادهایش را طرح کند. ویژگی ارزشمندی که به نظر نگارنده، راز محبوبیت بی رقیب معصومه ابتکار در بین دیگر رؤسای پس از انقلاب سازمان محیط زیست است و او را در کنار اسکندر فیروز بزرگ، بنیانگذار سازمان حفاظت محیط زیست در 42 سال پیش قرار می‌دهد؛ مردی که او هم هنوز عاشقانه طبیعت وطنش را دوست دارد و گاه در سوگ جراحت‌های وارد بر آن اشک می‌ریزد و اظهار نظر می‌کند. 

یک روز رؤیایی در طبیعت ایران ...


    به نظرم، هر چند که حسن روحانی بسیار دیر تکلیف صندلی سبز کابینه‌اش را مشخص کرد؛ اما با انتخاب معصومه ابتکار - یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران زن ایرانی که به راحتی می‌تواند در تعریف رجل سیاسی بنشیند - آن تعلل جبران شد و امید به اردوگاه طرفداران طبیعت ایران بازگشت؛ امیدی که با رفع پاره‌ای از تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا بر علیه ایران در حوزه‌ی محیط زیست می‌تواند پررنگ‌تر هم شود و امیدوارم با تبادل دستاوردهای علمی و تکنولوژیک در حوزه استحصال انرژی‌های نو و برچیده‌شدن کامل تحریم‌ها در راستای کمپین نه به تحریم، شاهد وقوع جهشی معنادار در این بخش باشیم. از این منظر، افتتاح دیروز نخستین بوستان انرژی در شرق تهران را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این رویه نه فقط در پایتخت که در دیگر کلان‌شهرهای کشور ادامه یافته و گسترش یابد.
    اما نکته‌ی آخر که شاید اهمیتش از انتخاب رییس پردیسان کمتر هم نباشد، معرفی دریابان علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی است؛ مردی که با توجه به اشرافش بر روند رو به اضمحلال جلگه‌ی خوزستان در اثر سدسازی‌های متعدد و اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای و نیز لمس بلایی که بر سر تالاب شادگان، هورالهویزه، هورالحمار، هورالعظیم و نخلستان‌های اروندکنار آمده است، به خوبی و با تمام وجودش درک می‌کند که چه رابطه‌ی دقیق و ژرفی بین ملاحظات محیط زیستی و پارادیم امنیت ملی وجود دارد. او حتی می‌تواند دیپلماسی محیط زیستی را برای مهار بحران ریزگردها در غرب کشور، نابودی هامون در شرق ایران و ماجرای سد دوستی در شمال خراسان فعالانه‌تر از هر زمان دیگر پیگیری کرده و به سامان رساند.
    حال به نظر شما خواننده عزیز خبرآن‌لاین، محمّد درویش حق دارد تا نوزدهمین روز از 1392 را به عنوان یک روز رؤیایی در تاریخ محیط زیست ایران ثبت کرده و آن را آغازگر شروع یک دوره طلایی برای طبیعت وطنی بداند که دوستش دارد و می‌دانم که دوستش دارید؟
    به نظر می‌رسد حال باید در مفهوم آن ترانه‌ی مشهور فارسی، تجدید نظر کرد! چرا که انگار من و این همه خوشبختی، دیگر محال نیست! هست؟

    پی نوشت:
    آشکار است که حمایت محمّد درویش و اغلب فعالان محیط زیستی که می‌شناسم از معصومه ابتکار و تیم همراهش در ساختمان پردیسان - که از حدود یک ساعت دیگر، رسماً کلید این ساختمان را از محمد جواد محمدی‌زاده تحویل می‌گیرد - نامحدود و بلاشرط نبوده و تا آنجا دوام و اعتبار دارد که ابتکار منافع طبیعت ایران را بر هر منفعت و مصلحت دیگری ترجیح دهد و عملاً ثابت کند که برای روان‌تر کردن حرکت اجتماعی روبه رشد مردم ایران، حفظ محیط زیست، مهم‌ترین راهبرد، آرمان، هدف و میثاق ملّی اوست؛ همانگونه که در اصل پنجاهم قانون اساسی‌مان بر آن به درستی تأکید شده است.

     در همین باره:
    - گزارش امروز لس آنجلس تایمز در باره انتخاب معصومه ابتکار و گفتگوی نگارنده در همین باره.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهین هاشمی A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    132 1
    امیدوارم جناب آقای شمخانی در مشئولیت جدید با توجه به نگرش استرتزیک خود پیوند منطقی میان امنیت و محیط زیست ایجاد نماید .
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      87 1
      آمین ...
    • مهدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      101 0
      شمخانی اهل خوزستان و زاده اهواز است و مشکلات کارون را به خوبی می شناسد. برایش آرزوی موفقیت دارم.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    7 68
    این روزا همه یاد گرفتن یک شرط می گذارن تو صحبت هاشون که انگار همه مسئولین آمدن برای عبور ازمسیری که اونا ریل گذاری کردن و با کوچک ترین لغزش از مسیر اونا باید برکنار بشوند
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      63 1
      کسی که سالهاست در زمینه ی محیط زیست تخصص داره، فعالیت میکنه و دغدغه ش محیط زیستیه که نابودیش برای من و شما شاید بیشتر از خودش ضرر داشته باشه حالا از خانم ابتکار میخواد منافع طبیعت ایران (نه منافع شخص و گروهی خاص) رو در اولویت قرا بده میشه شرط گذاشتن!!!
    • غلامعباس مهتدی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      43 0
      دوست گرامی: این اسمش شرط گذاشتن نیست. بلکه یادآوری میثاق همه طرفداران محیط زیست است که سرکار خانم دکتر ابتکار هم بی شک آن میثاق را هرگز از یاد نخواهد برد و مثل الهه راستگو، دروغگویی را پیشه خود نخواهد ساخت.
  • مهین باورصاد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    80 4
    برای خانم ابتکار در مسئولیت خطیرشان آرزوی موفقیت دارم.
    • کامیار عزتی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      35 1
      مطمئن هستم که ایشان موفق خواهند شد و بین محیط زیست و امنیت ملی می توانند یک پیوند قوی برقرار کنند.
    • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      1 26
      میشه قسمت خطیر مسئولیتشون رو بگید بدونیم چیه!
    • مهین IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      22 1
      پاسداری از اصل پنجاهم قانون اساسی.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      9 0
      خدمت اون دوستي كه گفتن قسمت خطيرش رو بگيد بايد عرض كنم خطير به معني بزرگ و مهم هست نه خطرناك كه اصولا به اشتباه برداشت ميشود! فكر نكنم محيط زيست موضوع بي اهميتي باشه
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    5 113
    "من حقوقدانم، من سرهنگ نيستم" چه معني ميده؟ من فكر كردم معنيش اينه كه از افراد نظامي قرار نيست تو كابينش استفاده كنه؛ شايدم شعارهاي قبل انتخابات بوده!!!
    • ارین DE ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      78 3
      دوست من لطفا مقایسه ای با کابینه دو دوره قبل داشته باشید در تعداد نظامی هایی که در دولت بودند. در دولت فعلی تنها وزیر دفاع و دبیر شورای عالی امنیت ملی نظامی هستند که کارشون غیر مرتبط با تخصص شون نیست
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      89 4
      بعضی نظامیا از بعضی لباس شخصیا خیلی بهتر هستن!!
    • سمیه IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      49 2
      نظامی بودن یا نبودن مهم نیست؛ مهم آن است که آدم انسان بودن را به هر صفت و لقب و عنوان و مقام دیگری ترجیح دهد که آقای شمخانی چنین است.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    40 2
    زنده باد مهندس درویش
  • عباس محمدی A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    22 1
    گاهی اوقات، حسودیم می شود که چرا من به اندازه ی درویش عزیز خوش بین نیستم!
    • کمال IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      10 0
      آقای عباس محمدی عزیز: یادتان هست در تاریخ 8 مرداد 1392 در سبزپرس و خطاب به آقای درویش و آخانی نوشتید: "به دوستان توصیه می کنم مقاله ی دکتر آخانی را در خبر آنلاین حتما بخوانند. درویش عزیز بسیار خوش بین است... و در عین حال، دلسوز! او فکر می کند که بهتر است "بهترین گزینه ی ممکن" را معرفی کند و نه بهترین گزینه را. اما، من دلم برای درویش می سوزد! چرا که مطمئنم آقایان بالادستی حتی اجازه ی ورود خانم ابتکار را به کابینه نمی دهند، چه رسد به افراد "بهتر" از او را؛ بهتر از خانم ابتکار، یعنی کسی که جلوی ساخت و سازگرایانی را بگیرد که تا مغز دستگاه های حکومتی رسوخ کرده اند... " . حالا دیدید درویش حق داشته تا خوشبین باشد؟
  • رضا داوری IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    21 0
    19 شهریور را در تقویم خودم ثبت کردم. ممنون از خبرآن لاین و پوشش خبری محیط زیستی خوبش.
  • ستوده US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    4 49
    مطمئن هستم نظر من برای عده زیادی از جمله آقای درویش خوشایند نیست اما کارنامه خانم ابتکار به عنوان معاون محیط زیست انقدر پر اشتباه هست که از انتصاب مجدد ایشان خوشحال نشم. ایشان در دوران تصدی قبلی خود آسیبهای فراوانی به محیط زیست ایران رساندند. امیدوارم در طول مدتی که از این پست دور بودن آموزشهای لازم در این زمینه را دیده باشند.
    • لیلا حاجی باقری A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      35 2
      آقا یا خانم ستوده: شما عملکرد خانم ابتکار را با چه کسی مقایسه می کنید؟!!
  • طرفدار محیط زیست IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    7 0
    ضمن تشکر از دقت نظر نویسنده محترم و دغدغه های درست ایشان به اطلاع میرسانم که اتفاقا بسیاری از طرح های ضد محیط زیستی از قبیل سدسازیهای بدون حساب و کتاب و انتقال آب بین حوضه ای و لطمه زدن به تالابهای شادگان و هورالعظیم و ... که شما هم بدرستی از آنها نام برده اید در زمان تصدی خانم ابتکار اجرا شده اند و حتی یک بار هم با واکنش ایشان مواجه نشدند. من سالهاست به دقت اتفاقات حول این محورها را رصد میکنم و هیچ واکنشی از ایشان را چه در دوره مسئولیت و یا قبل و بعد آن از ایشان ندیده ام. نتایج اسفبار این طرحها در سال های بعد آشکار شده اند و بعدا بدتر هم خواهد شدالبته امیدوارم در دوره جدید ایشان از محدوده مرکز فراتر فکر کنند و به مناطق دورتر نیز در تفکر خود اهمیت دهند.
  • محیط زیست A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    8 0
    محیط زیست رو مردم عادی و فقیر که نابود نمی کنند.....یه مشت رجل سیاسی و اقا زاده پول دار ....نابود میکنند ...با اخذ مجوز شکار بیرویه که کسی هم نمیتونه جلوشونو بگیر ند برای تفریح حیوانات رو میکشند.........با ساختن ویلا های میلیاردی و از بین بردن جنگل ها ....با گرفتن زمین های ملی و ساختن مجتمع های تفریحی و فروش انها واسه سود بیشتر....با اخذ مجوز کارخانه ها در مناطق بکر ......محیط زیست رو اقازاده هایی که با بریدن درخت های جنگل های شمال و فروختن چوب انها سود ملیاردی به جیب میزنند نابود میکنند ....نه مردم...کسانی که بیت المال و چپاول میکنند .... محیط زیست هم مثل همه چیز در ایران سیاسی نابود میشه.............اگر این مطلب رو سانسور کنی امیدوارم خدا دچار عذابت کنه....
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    5 0
    خانم ابتکار باید شبانه روزی برای نجات محیط زیست کشور تلاش کنند.از خانم ابتکار ملتمسانه خواهش میکنم حتی لحظه ها را برای بازگشت اوضاع محیط زیست کشور به نه سال پیش از دست ندهند.خواهش میکنم.التماس میکنم
  • مهدي تقوي A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    11 1
    خانم ابتكار قبلا هم رياست سازمان محيط زيست بوده اما واقعا اقتداري در برخورد با مخاطيان و احياي محيط زيست نديده ام كافي است كه فقط سي كيلومتر از تهران خارج شويد و نابودي باغهاي زيباي شهريار را مشاهده كنيد چرا در هيچ دولتي مقوله محيط زيست مهم نيست ؟چه بلايي بر سر شمال كشور مي ايد.
  • ارادتمند درویش IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    2 0
    جناب آقای درویش که در تعهد او به محیط زیست ایران هیج تردیدی نیست بخوبی می دانند و اثبات می کنند که مرگ یکی یکی تالاب ها ، خشکی دریاچه ارومیه که از وسط آن پل ساختند ، هوای آلوده کلان شهرها که با مهاجرت روستاییان گسترش یافت و هیچ کمربند سبزی با درختکاری نفس تازه به شهرها بدهد ، همه و همه ، خواهشمند است به زمان آغاز پسرفت ایران در محیط زیست دقت کنید ، مستند به زمان خانم ابتکار بر صدارت محیط زیست است. ایشان فقط به خاطر نگاه سیاسی حاکم بر دولت اصلاحات توانست با هماهنگی سازمان ملی جوانان ، رضایت تشکلها را به سمت خود جلب کند. همایشهای بی خاصیت بر کشور تحمیل کند که اگرچه برای حزب ایشان مفید بود ولی هیچ خاصیتی برای محیط زیست ایران نداشت. همانطور که برای ما کارکنان سازمان همانند دیگران کاری نکرد.