دکتر محمدعلی نجفی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، دیدارها و گفت وگوهای مختلفی را با شخصیت ها، مراکز و نهادهای هنری، علمی و گردشگری آمریکا به انجام رساند و به توافق هایی نیز دست یافت.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران که همراه با هیات رییس جمهوری برای شرکت در اجلاس شصت و هشتم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، در جریان دیدار با چند تن از اعضای مؤسسه ایرانشناسی امریکا در خصوص مبادلات فرهنگی و نقش و اهمیت آن در تاریخ کشورها و ملت ها سخن گفت.
وی اظهار داشت: برای جلوگیری از افراط و تفریط ها معرفت و شناخت درست از فرهنگ و تاریخ کشورها لازم است.

تقویت دیپلماسی فرهنگی در دولت یازدهم
معاون رئیس جمهور با تشریح سیاست های دولت ایران در حوزه فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: دولت یازدهم هم در حوزه داخلی و هم در حوزه خارجی دارای رویکرد های سیاسی و فرهنگی جدیدی است. وی، تقویت دیپلماسی فرهنگی را از اولویت های این دولت برشمرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این حوزه اعلام کرد.
مقامات مؤسسه ایرانشناسی امریکا نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پیشنهادهایی برای تبادل استاد، دانشجو و محقق ارایه :77/ردند.
در این دیدار که حدود ۱۲ تن از استادان و ایرانشناسان برجسته امریکایی حضور داشتند، طرفین برای تبادل هیات های فرهنگی و نیز تبادل برنامه پیشنهادی به یکدیگر به توافق هایی دست یافتند.
همکاری دوجانبه موزه متروپلیتن و موزه های ایران

گفتنی است، نجفی در ادامه دیدار و گفت وگوهای خود در ضیافت ناهار رئیس و مقامات موزه متروپولیتن نیویورک شرکت و ضمن تشریح رویکردهای ج.ا.ایران در حوزه فرهنگی و مبادلات فرهنگی و هنری میان کشورها، بر نقش فرهنگ به عنوان چراغ ارتباطات میان کشورها و استفاده از آن برای مقابله با تشدید افراطی گری که خطر جدی برای کشورها به شمار می رود، تأکید کرد.
وی، گسترش رفت وآمدهای هیات های متقابل و همکاری های دوجانبه میان موزه متروپولیتن و موزه های فرهنگی وهنری در ایران را به عنوان محورهای اصلی تعامل و همکاری برشمرد.
مقامات موزه متروپولیتن نیویورک نیز ضمن استقبال از نقطه نظرها و پیشنهادهای رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، با اشاره به بخش های مختلف موزه مشهور نیویورک به ویژه بخش ایران و کشورهای اسلامی، تجربیات خود در همکاری های فرهنگی و موزه ای با سایر کشورهای جهان را به عنوان موضوعی مطرح کردند که می تواند برای پیشبرد همکاری با سازمان میراث فرهنگی ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.
نجفی و هیات همراه در پایان این دیدار، از بخش های مختلف موزه متروپولیتن به طور فشرده بازدید کردند.

معرفی استعدادهای گردشگری ایران در آمریکای شمالی

همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، هنری، صنایع دستی و گردشگری ایران در یکی از برنامه های فشرده خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بیش از ۴۰ تن از ایرانیان فعال در زمینه گردشگری و مؤسسات گردشگری در آمریکا دیدار و گفت وگو کرد.وی، در این نشست به معرفی بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری پرداخت و ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه گردشگری و جهانگردی در ایران، گفت: به رغم اقدامات انجام شده در سال های گذشته، مشکلات زیادی وجود دارد که در حال بررسی و حل آنها هستیم.وی افزود: با توجه به اینکه امروز رفت وآمد جهانگردان و گردشگران بهترین فعالیت فرهنگی برای معرفی کشورهاست، این صنعت باید تقویت و شرایط و استعدادهای گردشگری ایران در منطقه امریکای شمالی معرفی شود.نجفی، بر ضرورت حفظ ارتباطات و تبادل نظرها در زمینه رفع مشکلات این صنعت در ایران با مسئولان مؤسسات گردشگری در امریکا تأکید کرد.در این دیدار؛ مدیران و مسئولان مؤسسات و مراکز گردشگری نیز ضمن تشریح و بیان دیدگاه های خود در زمینه صنعت گردشگری، مشکلات فراروی آنها در زمینه امکان فعالیت بیشتر در این عرصه را با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مطرح و پاسخ های خود را دریافت کردند.

آمادگی دانشکده میهمانداری نیویورک برای تبادل استاد و دانشجو

محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران همچنین در ادامه دیدارها با نهادهای فرهنگی و گردشگری آمریکا، از دانشکده میهمانداری، گردشگری و مدیریت ورزشی دانشگاه نیویورک بازدید و با رئیس و چندتن از اساتید این دانشکده گفت وگو و تبادل نظر کرد.در این نشست نیز رئیس دانشکده میهمانداری دانشگاه نیویورک ضمن تشریح بخش های مختلف و رشته های مختلف تحصیلی و اینکه بیش از ۹۵ درصد دانشجویان این رشته جذب بازار کار می شوند، آمادگی خود را برای همکاری و مبادله استاد و دانشجو با مراکز مطالعاتی و دانشگاهی ایران در زمینه گردشگری و هتلداری اعلام کرد.نجفی، نیز ضمن معرفی سازمان میراث فرهنگی به تشریح تجربیات این سازمان در زمینه تربیت دانشجو در زمینه هتلداری و مدیریت گردشگری پرداخت و از پیشنهادهای دانشگاه نیویورک در زمینه استمرار تماس ها برای بررسی زمینه های همکاری متقابل استقبال کرد.

ایجاد زمینه برگزاری نمایشگاه های مشترک در ایران و آمریکا
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران همچنین در جریان دیدار با چند تن از مدیران و اعضای مؤسسه مطالعات موسیقی شهر پیتسبورگ ایالت پینسیلوانیای امریکا، در خصوص مبادلات فرهنگی و نقش و اهمیت آن در تاریخ کشورها و ملت ها سخن گفت.
وی، در این دیدار بر آمادگی ایران برای پیشبرد سیاست های تبادل گروه های هنری تأکید کرد.
در این دیدار، در زمینه همکاری های مشترک از جمله برگزاری نمایشگاه های مشترک در ایران و آمریکا و نیز همکاری در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری تأکید شد.

تماس وزارت خارجه آمریکا با نجفی

نجفی درباره‌ی تماس وزارت خارجه‌ی آمریکا با او در روز پنجشنبه‌ی گذشته، گفت: از وزارت امور خارجه آمریکا تماس گرفتند و گفتند، هدیه‌ای برای مردم ایران داریم، سپس آن هدیه را با تشریفات ویژه به ما دادند. این هدیه، جام سیمین «شیردال» بود که یک شیء تاریخی است که در سال 2003 میلادی توسط گمرک آمریکا در بخش مبارزه با عتیقه ضبط شد. آن‌ها معتقدند قدمت این شیء به 700 سال قبل از میلاد می‌رسد، این در حالی است که ما گمان می‌کنیم احتمالا متعلق به دوره‌ی هخامنشی است.

وی افزود: آن‌طور که به ما توضیح دادند، این شی در سال 2000 میلادی توسط یک عتیقه‌چی عرب از طریق سوییس به آمریکا برده شد و برای راحت‌تر شدن کار، آن‌ها این شیء را به‌عنوان یک شیء متعلق به کشور سوریه ثبت کردند و به مبلغ 950هزار دلار آن را فروختند که بخش مبارزه با قاچاق آمریکا، پس از بررسی‌هایی که انجام داد، متوجه شد که این اثر به منطقه‌ی پلدختر لرستان در ایران متعلق است که 25 سال پیش، همراه با چند شیء از یکی از انبارهای این منطقه‌ی تاریخی سرقت شد. این شیء ابتدا به سوییس برده و پس از مدتی به‌صورت قاچاق به آمریکا فرستاده شد.

او توضیح داد: نیمی از بدن این «شیردال» به‌شکل شیر و سر و پاهایش به‌صورت عقاب است و سه جام کوچک به آن متصل شده است.

بازپس‌گیری الواح هخامنشی صبوری می‌خواهد

معاون رییس‌جمهور همچنین درباره‌ی الواح هخامنشی و تصمیم‌هایی که درباره‌ی آن‌ها گرفته شد، توضیح داد: معاون مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو برای صحبت در این زمینه به نیویورک آمد و آنجا مشخص شد که برای جابه‌جایی و انتقال این الواح به ایران در حال حاضر یک مشکل حقوقی و قانونی وجود دارد؛ شکایت بی‌اساسی که باعث شده است، در حال حاضر الواح در حالت توقیف باشند.

نجفی افزود: مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در طول چند سال گذشته، تلاش‌هایی را برای جابه‌جایی این الواح انجام داده و ایران نیز از نظر اطلاعات به این مرکز کمک‌های زیادی کرده است. با این وجود، مسوولان مرکز شرق‌شناسی امیدوار بودند، مسأله‌ی توقیف الواح هخامنشی هرچه زودتر حل شود؛ اما همه معتقدند این قضیه قدری زمان‌بر است و باید برای انجام آن صبور باشیم.

احتمال سفر رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به ایران

او با تأکید بر توافقی که در زمینه‌ی استفاده‌ی مشترک از اطلاعات الواح توسط ایران و مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو انجام شده است، افزود: درباره‌ی همکاری‌های فرهنگی، بخصوص در بخش خواندن الواح، این آمادگی به‌صورت کامل وجود دارد.

او همچنین با اشاره به احتمال حضور رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در ایران تا یک‌ماه آینده، گفت: اگر این سفر رخ دهد، به‌طور دقیق درباره‌ی نحوه‌ی تعامل و همکاری‌ها در این زمینه صحبت می‌کنیم.

وی با اشاره به شکسته بودن بخش عمده‌ای از الواح هخامنشی و سخت شدن کار خواندن آن‌ها، اظهار کرد: سر هم کردن آن‌ها مانند پازلی است که زمان می‌برد، این اقدام یک کار علمی است. تا کنون تعدادی از الواح به‌صورت سه‌بعدی عکس برداری شده‌اند و قرار است درباره‌ی در اختیار قرار دادن آن‌ها نیز صحبت شود.

او تأکید کرد: پرستیژ خواندن الواح هخامنشی و در اختیار داشتن آن‌ها برای مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو اهمیت دارد. به همین دلیل، آن‌ها آمادگی کامل دارند تا مشکل توقیف الواح را هرچه سریع‌تر برطرف کنند. این الواح همان‌طور که 70 سال پیش به دانشگاه شیکاگو امانت داده شدند، هنوز امانت هستند و مسوولان این دانشگاه امید دارند که بتوانند این امانت‌ها را سالم به ایران برگردانند.

شیردال به موزه‌ی ملی برده شد

نجفی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی سرنوشت جام سیمین «شیردال» اظهار کرد: امروز این جام به موزه‌ی ملی ایران برده می‌شود و کارشناسان موزه، مطالعه و پژوهش روی آن را آغاز می‌کنند تا درباره‌ی تاریخ خلق و مسائل مرتبط با آن، اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

معاون رییس‌جمهور همچنین درباره‌ی تعداد آثار ایرانی که هنوز در اختیار آمریکا است‌، اظهار کرد: در محلی که جام «شیردال» در آن نگهداری می‌شد، حدود 2500 شیء تاریخی دیگر از نقاط مختلف دنیا وجود داشت که توسط بخش مبارزه با قاچاق آمریکا کشف شده است و احتمال دارد در میان آن‌ها آثار دیگری از ایران نیز باشد که نخست باید شناسایی شوند.

او تأکید کرد: ایران قبل از انقلاب اسلامی نیز برگرداندن آثار تاریخی‌اش را از کشورهای دیگر مانند آمریکا، در دستور کار داشت. امیدواریم بتوانیم آن‌ها را نیز به نتیجه برسانیم. البته نباید فراموش کرد که بخشی از آثار ایران در اختیار عتیقه‌داران است که باید در این زمینه اطلاعات مناسبی کسب کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی آینده‌ی ارتباطات فرهنگی ایران و آمریکا نیز توضیح داد: کاری که انجام شد، یک نقطه‌ی شروع بود. امیدواریم نقطه‌ی پایانی برای آن نباشد، دولت «تدبیر و امید» به مسأله‌ی دیپلماسی فرهنگی پایبند است و بر ارتباط مردم با مردم اعتقاد دارد تا جایی که دیدم، در گفت‌وگو و ارتباط میان دو طرف نیز اشتیاق وجود دارد و حتی برخی مدیران موزه‌های آمریکا نیز می‌گویند، «ایران‌پرست» هستند. با توجه به این نوع ارتباط، آینده‌ی روشنی را در این زمینه می‌بینم.

 نجفی در زمان رونمایی از جام «شیردال» در حالی که آن را در دست گرفته بود، درباره چگونگی نگهداری از آن، به شوخی گفت: خوشبختانه این اثر تا کنون سالم مانده، چون در دست قاچاقچیان آثار عتیقه بوده است، امیدوارم از این به بعد نیز در موزه‌ی ملی ایران از آن خوب محافظت شود.

در پایان این نشست، نماینده‌ی موزه‌ی ملی ایران با حضور رییس یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جام سیمین «شیردال» را در جعبه‌ی مخصوصی قرار داد و پس از تأیید رییس یگان حفاظت، آن را به موزه‌ی ملی ایران برد.

 

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    105 0
    افرین ،نجفی دوست داریم
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    84 1
    نجفي مچكريم
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    70 0
    .... مچکریم روحانی...
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    33 0
    پس چي شد اون الواح هخامنشي؟
  • دانیال A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    64 0
    با تشکر از دکتر نجفی
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    82 0
    آقای نجفی این چند روز در آمریکا تلاشهای زیادی را انجام دادند بدون اینکه در طول سفر خبری از اقدامات ایشان گزارش شود. من درود می فرستم به این مرد خستگی ناپذیر.
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    46 0
    همسفران سابق زاحمدی نزادیادبگیرن
  • زهرا IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    39 0
    آقای نجفی یک فکری هم برای نگهداری صحیح از این آثار ارزشمند داشته باشید ممنون
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    14 0
    این اثر متعلق به غار کلماکره در لرستان است.یدمه در سالهای 71 72 اشیاء بسیار زیادی این غار کشف شد و خیلیها چه پولهایی از قاچاق این اشیا به جیب زدند. داستان از اونجا شروع میشه که یکی از اهالی روستا در پی دامش میره و به این غار میرسه. با فرزندانش تا میتونه عتیقه جمع میکنن و بعد دیگر اهالی و بعد به گوش قاچاقچیان عزیز رسمی و غیر رسمی و ....
  • میراث EU ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    15 3
    درود برمرد بزرگ . اقای نجفی یه سر و سامانی هم به وضعیت رفاهی پرسنل خودتون بدید که در شان دولت تدبیر و امید نیست .
  • گل آقا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    4 0
    روحانی،مچکریم...