۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶

دکتر رسول جعفریان در مطلب تاره خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین با مروری بر ذهنیت حاکم بر تمدن اسلامی به معرفی کتابی درباره تاریخ مفهوم علم در قرون وسطای اسلامی پرداخته است.

این عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می نویسد:
«این اواخر اندکی روی مفهوم علم در تمدن اسلامی تامل کردم. می دانم که هنوز یک درصد از آنچه را گفته شده ندانسته و کمتر از این را درک کرده ام، اما دریافته ام که این مسأله نهایت اهمیت را دارد. این اهمیت چنان است که حتی وقتی عوامانه بخواهیم حرف بزنیم، باید بگوییم اول باید مخ را اصلاح کرد، چه مخ فردی افراد را چه مخ جمعی را که خود یک فکر جمعی و مسلط و سفت و سخت است که دیر به دیر از جایش تکان می خورد. هر بار هم بخورد، دوباره به جای خودش بر می گردد.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در معرفی اثری از «فرانتس روزنتال» با عنوان «دانش پیروزمند» می گوید:
« این اثر از دهه شصت قرن گذشته است، اما برای ما فارسی زبانان این که پنجاه سال از یک کاری عقب باشیم به یک عادت تبدیل شده است. کتاب، مروری بر تاریخ مفهوم علم در قرون وسطای اسلامی دارد، مفهومی که برخی آن را تحقیر می دانند و به هر حال نوعی تطبیق است. مقصودم قرون وسطایی است. مترجم هیچ مقدمه ای ندارد که شاید لازم ندیده اند. اما روزنتال یک مقدمه کوتاه دارد که تاریخچه کتاب است و یک مقدمه هم در باره توجیه فکری نگارش این اثر. نخستین عبارت آن: تمدن ها به گرد مفهوم های معناداری با ماهیت انتزاعی می گردند که بیش از هر چیز دیگری، بدیشان ویژگی جداگانه ای می بخشد. چنین مفهوم هایی را می توان در آغاز ظهور هر تمدنی یافت. ...
روزنتال از اهمیت مفهوم علم در ابتدای اسلام یاد می کند که به گفته وی «بر اسلام چیرگی داشت و به تمدن اسلامی شکلی جداگانه و پیچیدگی ویژه خودش را بخشید....»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =