خانه‌ای از شن و مه/ چرا خرید ویلا در چمستان غیر‌اقتصادی و غیر‌اخلاقی است؟

هفته نامه تجارت فردا در گزارشی به کنکاش در رابطه با ویلاسازی در شمال ایران پرداخته است.

فرهاد حسین پور

دوری از دود و بوق و ترافیک. سکوت و حیاط و درخت پرتقالی که می‌شود زیرش خوابید و به صدای شجریان گوش کرد. دریا و آب‌تنی و ساحلی که می‌شود کنارش قدم زد و خاطرات خوش را به یاد آورد. این تصویرها را کنار ده‌ها امید و آرزوی دیگر گذاشته‌اید و قصد دارید همه خوبی‌های عالم را با خرید یک ویلا محقق کنید. واقعاً چنین تصوری دارید؟ ما به شما می‌گوییم چرا تحقق این همه رویا در یک ویلای شمالی غیر‌ممکن است. برای اینکه تصورات و انتظارات خود را از یک ویلای دنج و خوش‌موقعیت و پر‌امکانات در عالم واقعیت آزمون کنید، چند راه پیش رو دارید. یا باید مثل ما به چمستان سفر کنید و از نزدیک همه چیز را به چشم خود ببینید، یا باید دل به آگهی‌های اینترنتی و روزنامه‌ها ببندید و به توصیفات اغراق‌آمیز کارکنان آژانس‌های املاک گوش دهید و دست آخر اینکه باید فیلمی از امکانات و موقعیت ویلای مورد نظر را در وایبر و فیس‌بوک و وب‌سایت‌ها ببینید و به اصطلاح گردش مجازی کنید. به هر حال از همین ابتدا باید بدانید شما با تصویرهای اغراق‌آمیز، توصیفات دروغین و گفتارهای غیر‌مستند زیادی مواجه می‌شوید و اگر قدرت و امکانات راست‌آزمایی این همه ادعای دروغین را ندارید و می‌خواهید حتماً صاحب یک ویلا شوید، باید بگوییم به احتمال بسیار زیاد کلاه بزرگی بر سر شما خواهد رفت. مدت زمان زیادی از آن روزها که مردم همه خوبی‌های عالم را در سرزمین سرسبز شمال می‌دیدند نگذشته اما همان‌ها که روزگاری «عاشق جنگل و بوی ساحل» بودند امروز اگر به شمال سفر کنند، همه خاطرات گذشته خود را نقش بر آب می‌بینند. شمال، دیگر شمال گذشته نیست. بوی شمال عوض شده و طعم غذاها و میوه‌های طبیعی آن مثل گذشته نیست. تصور شما از «شمال جدید» چیست؟

آغاز سفر ما

مدت‌ها بود که شمال نرفته بودیم تا اینکه ماموریتی به ما محول شد. عزیزی حکم کرد که به چمستان برویم و ویلایی انتخاب کنیم. تخصص ما خرید هیچ ملکی نبود و هرچه اصرار کردیم مورد قبول واقع نشد. اولین مشکل این بود که به خاطر مشغله فراوان، نمی‌توانستیم زمان کافی برای دیدن و انتخاب کردن در نظر بگیریم. به هر حال باید می‌رفتیم و تصمیم گرفتیم در اولین چهارشنبه پیش رو حرکت کنیم. صبح زود برخاستیم و حرکت کردیم. مدت‌ها بود که گذرمان به جاده هراز نیفتاده بود. در میانه‌های راه تصمیم گرفتیم برای انتخاب ویلا، چند معیار در نظر بگیریم. معیار اول، جاده بود و بعد زمانی سفر و چقدر جاده هراز از این منظر خوب بود. سه ساعت تا آمل و نیم ساعت تا چمستان.

چمستان یعنی کجا؟

می‌گویند قدیم‌ها نامش «چمنستان» بوده که حالا شده چمستان و برخی هم معتقدند «چمازستان» بوده که به خاطر رویش فراوان نوعی سرخس بر آن نهاده‌اند. هرچه هست امروز نه آنقدر چمن دارد که بگوییم چمنستان و نه دیگر نشانی از چماز است که بگوییم چمازستان. بهتر است بگوییم چمستان. «چم» در فرهنگ لغت معین به معنی رگ خواب و نقطه‌ضعف افراد است و اینجا همان‌جاست که روی نقطه‌ضعف شما دست می‌گذارند. حدفاصل آمل تا چمستان و پس از آن نور و محمود‌آباد در دو سوی جاده پر است از آژانس املاک. در تمام جاده تعدادی محدود فروشگاه لوازم کشاورزی دیدیم و در عوض صدها آژانس املاک را مشاهده کردیم. جاده آمل‌-‌چمستان پر است از تابلوهای تبلیغاتی اغوا‌کننده. شعارهای تبلیغاتی اغراق‌آمیز که بعدها به چشم خود دیدیم که دروغی بیش نیست. هیچ کس به درستی نمی‌داند اما احتمالاً شمار آژانس‌های املاک در همین منطقه از هزار فراتر می‌رود. به طور متوسط هر صد متر یک آژانس املاک می‌بینید که خبر از وقوع یک فاجعه می‌دهد. ما بعدها فهمیدیم عمق فاجعه بیشتر از آن است که در ابتدا تصور می‌کردیم. اولین نشانه‌های زوال را در یک آژانس املاک دیدیم. آنجا که بر تابلوی بزرگش نوشته بودند «فقط با 30 میلیون تومان صاحب ویلا شوید». آیا با 30 میلیون تومان می‌توانستیم برای عزیزمان ویلا بخریم؟

بازار به ظاهر رونق دارد

کمی آن طرف‌تر از آمل، کنار جاده تابلوی تبلیغاتی بزرگی دیدیم که ما را به یک آژانس املاک بزرگ هدایت کرد. چند ماشین گران‌قیمت مقابل آژانس پارک شده بود. از ماشین پیاده شدیم و چشم‌هایی را دیدیم که به آمدن ما خیره شده بود. تا به در ورودی برسیم، همه سر جای خود قرار گرفتند. صدای تلویزیون کم شد و جوانی که با تیشرت قرمز روی کاناپه به خواب رفته بود، از جای خود برخاست. وارد شدیم و سلام کردیم. مردی که ته‌ریش داشت و پیراهنش را روی شلوار پارچه‌ای‌اش انداخته بود به استقبال ما آمد. از این صحنه دو پیام گرفتیم. پیام اول این بود که برخلاف هیاهوی تبلیغاتی و آگهی‌های بی‌شماری که هر روز در روزنامه‌ها منتشر می‌شود، بازار ویلا کساد است. ما همچنین متوجه شدیم مردی که پیراهنش را روی شلوارش انداخته بود، مدیر آژانس است و جوانانی که تیشرت پوشیده بودند و شلوار جین به پا داشتند، کارکنان و کارگزاران آژانس هستند. پیام اصلی اما این بود که مدیر آژانس شغل دولتی دارد. بعدها فهمیدیم مدیر آژانس در فرمانداری یکی از شهرهای اطراف سمت مهمی دارد. نشستیم و مذاکره را آغاز کردیم. مدیر آژانس خواست از قدرت خرید و سلیقه‌مان بگوییم. گفتیم و چند دقیقه بعد فهرستی از چند ویلا به ما نشان دادند. چند دقیقه بعد جوانی مامور نشان دادن ویلا به ما شد و سرانجام راه افتادیم. اولین ویلا در روستای «پیشگون» واقع شده بود. روستایی نزدیک آمل که روزگاری مردمانش کشاورز بودند و باغدار و همراه ما معتقد بود دو سال دیگر نه از کشاورز نشانی خواهد ماند و نه از کشاورزی. پرسیدم چرا حاضر می‌شوند زمین‌های کشاورزی را بفروشند؟ گفت: سود کشاورزی مضحک است و کاملاً غیر‌اقتصادی. فروش ویلا اما سودآور است و بسیار وسوسه‌کننده. پرسیدم قیمت زمین در این منطقه چند است؟ گفت: چند سال پیش می‌شد زمین را متری دو هزار تومان خرید اما تا 200 هزار تومان افزایش پیدا کرد اما امروز که بازار کساد است، خیلی‌ها زمین را متری 80 هزار تومان هم می‌فروشند. از تعداد خرید و فروش ویلا در آژانسی که کار می‌کرد پرسیدم، گفت: بازار به معنای واقعی کساد است. یکی دو سال پیش روزی 10 قطعه ویلا و زمین معامله می‌کردیم اما این روزها ماهی 10 ملک هم معامله نمی‌شود. همان‌طور که صحبت می‌کردیم، از جاده‌ای خاکی و پر از دست‌انداز می‌گذشتیم. جاده‌ای که روزگاری محل گذر تراکتور و تیلر و کمباین بوده اما این روزها به گذر خریداران کم‌شمار ویلا تبدیل شده است. به «ویلای دوبلکس جنگلی خوش‌ساخت» رسیدیم. پیاده شدیم. کمی آن طرف‌تر شالیزار بود و آن طرف‌تر در دوردست‌ها، می‌شد اجتماعی از درخت‌ها را دید. اطراف ویلا اما خالی بود. نه درختی، نه سبزه‌ای، نه شالیزاری. ما متوجه شدیم اینجا قبلاً شالیزار بوده و بعدها که صاحب زمین درگذشته، فرزندانش زمین پدری را قطعه‌قطعه کرده و فروخته‌اند. وارد حیاط شدیم. در اطراف حیاط چند نهال کاج کاشته بودند که در حال خشک شدن بود. همراه ما کلید را از زیر سنگی مقابل در ورودی برداشت. در را باز کرد و وارد شدیم. چون نفر اولی بودم که وارد شدم، احساس کردم خانه عنکبوتی را خراب کرده‌ام. روی صورتم دست کشیدم. درست احساس کرده بودم. پرسیدم چند وقت است که برای این ویلا مشتری نیاورده‌اید؟ گفت: دو روز پیش خودم اینجا را نشان مشتری دادم. احساس کردم دروغ می‌گوید مگر اینکه احساسم در مورد تار عنکبوت روی صورتم اشتباه باشد. همه جای طبقه همکف را دیدیم. سالنی در حد 30 متر با آشپزخانه، سرویس دستشویی و یک اتاق خواب. کف را هم با سنگ پوشانده بودند. خواستیم طبقه بالا را ببینیم. پله‌هایی که ما را به طبقه بالا می‌برد، با حداقل هزینه ساخته شده بود. حتی چوب هم نبود. پله‌ها را با «ام‌دی‌اف» ساخته بودند. به همراهم گفتم این پله‌ها حتی اگر به بهشت ختم شوند، ارزش بالا رفتن ندارند. بالا نرفتیم و از خیر این ویلا گذشتیم. ویلای دومی در سمت راست جاده «کلوده» و در روستای «ورکاده» بنا شده بود. بنایی نیم‌دوبلکس و 140‌متری که 440 متر زمین داشت. خیلی ناراحت‌کننده بود چون به بهای از بین رفتن یک باغ بزرگ گلابی چند واحد ویلای به اصطلاح جنگلی ساخته بودند. ویلای بدی نبود اما خوابیدن در قبرستان گلابی‌ها کمی سخت بود و مطمئن بودم عزیزی که ما را مامور خرید ویلا کرده بود، چنین چیزی را نمی‌پذیرفت. روستای بعدی «کردکتی» نام داشت. همراه ما ویلای خوش‌ساختی را نشان‌مان داد که مالکش، کارمند بنیاد مسکن در یکی از شهرهای اطراف بود. این واحد خوش‌ساخت بود اما در اطرافش هیچ اثری از سر‌سبزی و دار و درخت دیده نمی‌شد. ما به این نتیجه رسیدیم که این منطقه را ترک کنیم و به چمستان نزدیک‌تر شویم.

ایرکای مظلوم

به آژانس املاک دیگری سر زدیم. مدیر آژانس با لهجه مازندرانی صحبت می‌کرد. خانه‌اش و دفتر کارش کنار جاده اصلی آمل-‌ چمستان بود. خودش با ما همراه شد و پیشنهاد کرد از روستای سعادت‌آباد دیدن کنیم. از مدیر آژانس پرسیدم مگر زمین‌های منطقه سعادت‌آباد وقفی نیست؟ شاید انتظار یادآوری چنین موضوعی را نداشت بنابراین با مکث گفت: زمین‌های سعادت‌آباد وقفی است اما روستاهای اطراف آن وقفی نیستند. بنابراین از سعادت‌آباد گذشتیم و مستقیم تا روستای ایرکا توقف نکردیم. اعتراف می‌کنم که ایرکا روستایی بی‌نهایت زیبا بود اما به دلیل آنچه در این روستا دیدیم، غصه زیادی خوردیم. آن‌طور که محلی‌ها می‌گفتند در گذشته مردم روستا از راه کشاورزی و دامپروری امرار ‌معاش می‌کردند. برنج و گندم، محصولات کشاورزی رایج در گذشته بودند و در کنار آن کشت سبزی و صیفی هم رواج داشت. مدتی بعد که احداث چاه عمیق رایج شد، مردم منطقه به کشت برنج رو آوردند اما پس از آنکه کشت برنج غیر‌اقتصادی شد و از صرفه افتاد، مردم به باغداری رو آوردند. در سال‌های اخیر که حاشیه سود فعالیت‌های کشاورزی کاهش یافت، مردم باغ‌ها و زمین‌های خود را به دلالان فروختند و با زندگی روستایی خداحافظی کردند. آنچه ما در ایرکا دیدیم، از دو جهت شبیه فاجعه بود. یکی به خاطر اینکه بیشتر زمین‌های کشاورزی تبدیل به ویلا شده بود و دوم هم به این دلیل که ویلاهای ساخته‌شده در این منطقه به شدت بی‌کیفیت و غیر‌مهندسی بود. به هر حال ویلاهای منطقه ایرکا چشم ما را نگرفت و این روستای بسیار زیبا را ترک کردیم. پس از آن به روستاهای حاجیکلا، همصفا، تن رز، افراده و میرنا هم سر زدیم. در میرنا شنیدیم که نیمی از املاک منطقه متعلق به تهرانی‌هاست و سر راهمان دیدیدم که تهرانی‌های متمول چه ویلاهای بزرگ و پر‌امکاناتی می‌سازند. هرچند شنیدن این خبر که تهرانی‌های منطقه در چند روستا مدرسه ساخته‌اند خیلی خوشحال‌کننده بود اما پیش خودمان فکر کردیم آنچه محلی‌ها از دست می‌دهند در مقابل آنچه تهرانی‌ها به این منطقه می‌آورند چقدر می‌ارزد؟ وقتی داشتیم منطقه را ترک می‌کردیم، ویلایی دیدیم که در زمینی به مساحت سه هزار متر ساخته شده بود و دارای زمین بدمینتون و استخر بزرگ بود. شاه‌نشین ویلا 100 متر مساحت داشت و در ارتفاع بسیار بالایی ساخته شده بود. راستی اگر زمین‌های منطقه تبدیل به ویلا شود، این شاه‌نشین‌ها چه ارزشی دارند؟

خانه‌های از پای بست ویران

برای اینکه تعداد بیشتری ویلا ببینیم به آژانس املاک دیگری سر زدیم. حوزه تحت پوشش این آژانس منطقه‌ای بود که شامل چمستان و نعمت‌‌آباد و عبدالله‌آباد و چند روستای دیگر می‌شد. از نعمت‌‌آباد شروع کردیم. منطقه‌ای روستایی که تهرانی‌ها در گوشه و کنار آن سکنی گزیده‌اند و بافت روستا را تغییر داده‌اند. ویلایی در بافت روستایی دیدیم که متعلق به یکی از حسابرسان مطرح کشور بود. ترجیح می‌دهیم به سمت او اشاره نکنیم اما ملکی که دیدیم، آخرین ویلایی بود که توسط او و برادرش ساخته شده بود. پس از آن به یک شهرک تازه‌تاسیس رفتیم و ویلای نسبتاً خوبی دیدیم. دو موضوع اما باعث شد آن را به عنوان گزینه نهایی انتخاب نکنیم. اول اینکه بیرون از شهرک، خانه‌هایی محقر دیدیم که افراد فقیری در آن ساکن بودند و دیگر اینکه شنیدیم بخشی از شهرک وقفی است. این را در مورد خیلی از بناهای نعمت‌‌آباد هم شنیدیم. به هر حال از شهرک کوروش خارج شدیم و مدیر آژانس ما را به شهرک‌های دیگری برد. ما فکر کردیم خرید ویلا در شهرک‌ها می‌تواند گزینه بهتری باشد به این دلیل که شهرک‌ها محصورند و نگهبان دارند و احتمال سرقت از ویلا کمتر است به همین دلیل از مدیر آژانس خواستیم شهرک‌های بیشتری به ما نشان دهد.

یکی از شهرک‌هایی که دیدیم، به ظاهر نگهبان داشت. نوشتم به ظاهر، چون نمی‌دانم به مرد شکم‌گنده‌ای که با شلوارک و زیرپوش و دمپایی راه می‌رود و قلیان می‌کشد، می‌شود گفت نگهبان شهرک؟ به هر حال از ماشین پیاده شدیم و خواستیم از ویلاهای این شهرک بازدید کنیم. کمی آن طرف‌تر، زن غمگینی مراقب پسربچه‌اش بود. این طرف هم کارگری لباس‌هایش را کنده بود و داشت پاهایش را می‌شست. وارد ویلا که شدیم، گنجشکی را هراسان دیدیم. به شدت ترسیده بود و به در و پنجره می‌کوفت. پنجره را که باز کردم، متوجه فضای بیرون شدم. چند متر آن طرف‌تر شالیزار بود و زمینی که شاید به زودی تبدیل به ویلا شود. ویلایی که من و خانواده‌ام باید بهترین زمان‌هایمان را در آن سپری کنیم. سعی کردم خودم را از این فکر خلاص کنم. داخل ویلا گشتم و همه جای آن را خوب وارسی کردم. این ملک هم گزینه مناسبی نبود چون 16 ویلا در کنار هم و چسبیده به هم ساخته بودند و بیشتر من را یاد حمام‌های نمره می‌انداخت. از این شهرک خارج شدیم و مدیر آژانس به خیال اینکه دنبال ویلاهای ارزان‌تر هستیم، ما را به شهرکی برد که بعدها اسمش را گذاشتم شهرک توالت‌های صحرایی. نمی‌دانم از این نوع دستشویی‌ها دیده‌اید یا نه اما چیزی شبیه فاجعه هستند. توالت‌های صحرایی معمولاً از ورق‌های نازک فلزی ساخته می‌شوند. بسیار سبک هستند و زمانی که مشغول قضای حاجت هستید، مدام به این فکر می‌کنید که نکند باد دیوارهای دستشویی را با خود ببرد. ویلاهای این شهرک هم دست کمی از دستشویی‌های صحرایی نداشت. بسیار بی‌کیفیت و نازک ساخته شده بود. یک بار از مدیر آژانس املاک پرسیدم این خانه‌ها چرا ستون ندارند؟ خندید و گفت: به نکته مهمی اشاره کردی و بعد برایمان یک خاطره تعریف کرد. خاطره خرید یکی از این ویلاها برای خانواده‌ای که استطاعت مالی نداشتند و در عین حال می‌خواستند در شمال آلونکی داشته باشند. چند ماه پیش که به ویلای خود سر می‌زنند، آن را بدون سقف می‌بینند. ظاهراً چند روز پیش از آن، بادی قوی می‌وزد و سقف خیلی از خانه‌ها را می‌کند. بعد هم بارانی می‌بارد و همه زندگی این بخت‌برگشته را نابود می‌کند. به مدیر آژانس گفتم لطفاً ما را زودتر از این خانه‌های از پای‌بست ویران دور کن.

مائو و اتحادیه کمونیست‌ها

روز به پایان رسیده و شب، زمان خوبی برای دیدن ویلا نیست. جاده چمستان به آمل را می‌گیریم و برمی‌گردیم. شنیده‌ایم در آمل تنها یک هتل وجود دارد. قدیم‌ها نامش هتل شهرداری بوده و بسیار قدیمی و تاریخی است. با این حال من این هتل را به واسطه درگیری سپاه و مردم آمل با اعضای «اتحادیه کمونیست‌ها» می‌شناسم. سال 1360 بود که عده‌ای از کمونیست‌های طرفدار مائو در ایران در روستاهای اطراف آمل یک گروه مخفی به نام «اتحادیه کمونیست‌ها» را تشکیل دادند و چند بار به آمل حمله کردند. نبرد آنها در هتل شهرداری آمل به پایان رسید و پرونده این تشکیلات برای همیشه بسته شد. برای ما بیتوته در این هتل می‌توانست جالب و به‌یادماندنی باشد اما به دلایلی که خواهم نوشت، شب خوبی در این هتل نداشتیم. وارد هتل که شدیم مرد محترمی ما را پذیرش کرد. مرد خوبی بود اما فکر می‌کنم کاش او را در قسمت پذیرش استخدام نمی‌کردند. به نظر می‌رسید هتل، تعداد محدودی مسافر دارد چرا که پارکینگ هتل خالی از ماشین بود و ما ندیدیم کسی در راهروهای هتل رفت‌وآمد کند. دقیقاً خاطرم نیست که چطور با مرد محترم هم‌صحبت شدیم اما جمله عجیبی از او شنیدیم که ما را نگران کرد. مسوول پذیرش در پاسخ به اعتراضی که به نوع برخوردش داشتیم، گفت: «ما حقوق می‌گیریم و برای ما مهم نیست چرا کسی به این هتل نمی‌آید.» وقتی تعجب من را دید، ادامه داد: «بگذارید شما را راحت کنم. این هتل تنها هتل شهر است و ما نیاز به تبلیغ هم نداریم.» وقتی مجبور شدیم خودمان چمدان خود را حمل کنیم و از پله‌ها بالا ببریم، پیش خودم گفتم کاش در چمستان و نور، ویلایی اجاره می‌کردیم و به این هتل تاریخی نمی‌آمدیم. به هر حال خسته بودیم و خواستیم بخوابیم. اما به چند دلیل خواب‌مان نبرد. یکی اینکه مسواک نزده بودیم و نه مسواکی در هتل وجود داشت و نه خمیردندانی. صدای ماشین‌ها هم مزاحم استراحت‌مان بود و از همه مهم‌تر اینکه توالت فرنگی اتاق، هر 15 ثانیه آب‌گیری می‌شد. صبح هم که برای صبحانه به رستوران رفتیم، فقط کره و پنیر و مربا روی میز گذاشته بودند با پارچی شربت پرتقال گرم و سبدی نان. صبحانه خوبی نبود. هتل تاریخی را با یاد مائو و اتحادیه کمونیست‌های ایران ترک کردیم و برای ادامه بازدیدها به چمستان رفتیم.

آژانس دروغ

هوا برخلاف روز قبل کمی گرم‌تر بود. برای شروع به آژانس املاک بزرگی در نزدیکی‌های آهو‌دشت مراجعه کردیم. تجربیاتی که در این آژانس به دست آوردیم بی‌نظیر بود. کارکنان این آژانس به ظاهر افرادی مطلع و تحصیل‌کرده بودند اما اظهارات اغراق‌آمیزی داشتند که هیچ وقت نشنیده بودم. ما سعی کردیم چهره‌ای ساده از خود نشان دهیم به همین دلیل آنها مجال پیدا کردند تا استعدادهای خود را در زمینه دروغگویی و بزرگ‌نمایی مسائل به شکل خلاقیت‌آمیزی بروز دهند. مورددارترین ویلاها را به ما نشان دادند. بزرگ‌ترین دروغ‌ها را گفتند و از آنجا که ما را انسان‌های ساده‌ای می‌دانستند حتی زحمت فکر کردن به خود ندادند. به این جمله توجه کنید: «خورشید در منطقه ما تا ساعت 2 می‌درخشد و پس از آن به پشت کوه‌های البرز می‌رود.» این جمله با هیچ منطقی جز منطق کارکنان آژانس‌های املاک در منطقه چمستان جور درنمی‌آید. وقتی این جمله را شنیدیم 30 دقیقه از 12 گذشته بود و بعدازظهر که دوباره گوینده جمله را دیدیم، خورشید را نشانش دادیم. می‌دانید چه گفت؟ گفت: «خیلی عجیب است. امروز خورشید قاطی کرده.» بعدازظهر همان روز وقتی در حال بازدید املاک بودیم، در مورد ویلاهای 30 میلیون‌تومانی و اقساط 30ماهه از او پرسیدیم. می‌دانید چه گفت؟ گفت: «آژانس ما هیچ وقت سراغ چنین کلاهبرداری‌هایی نمی‌رود. این کارها را بنگاه‌هایی می‌کنند که قدرت رقابت ندارند.» جالب اینجا بود که این حرف را زمانی زد که ما زیر تابلوی تبلیغاتی بزرگی متعلق به آژانس آنها در خیابان اصلی چمستان بودیم. دوستم گفت: «پس این تابلوی تبلیغاتی شما چه می‌گوید؟» یادم نیست چه گفت ولی خوب به خاطر دارم که کلاً حرف را عوض کرد. اما اجازه بدهید از املاکی که به ما نشان داد بگویم. ملکی نشان‌مان داد که کنار مسجد بود. باغ خرمالو را خشکانده بودند و داشتند 16 واحد ویلا می‌ساختند. واعظی در حال سخنرانی بود و ما بی‌آنکه چیزی بگوییم شنیدیم که گفت: «قرار است مسجد را از این محل جابه‌جا کنند.» ویلای دیگری نشان‌مان داد که داخل یک شهرک بود. بعدها فهمیدیم زمین‌های این شهرک موقوفی است. ملک دیگری را دیدیم که می‌گفتند سونا و جکوزی و استخر و یک شاه‌نشین دارد. وقتی از ملک بازدید کردیم، فوق‌العاده متعجب شدیم. به حوض دو متری می‌گفتند استخر و به کانکسی که روی سقف گذاشته بودند می‌گفتند شاه‌نشین. قیمت این ملک 130 میلیون تومان بود. ویلای دیگری دیدیم که ترک بزرگی در دیوارهای بیرونی‌اش داشت. کارمند آژانس املاک گفت: «مالک این ویلا پول لازم است» و دلیلی آورد که ده‌ها بار شنیده بودیم. گفت: «پدرش دیالیزی است و پسر می‌خواهد این ویلا را بفروشد تا خرج دوا و درمان پدر کند.» این جمله را از صبح چندین بار شنیده بودیم.

ویلای دیگری دیدیم که نمای داخلی‌اش به طور کامل از چوب بود. نقشه خوبی داشت اما در منطقه خوبی ساخته نشده بود. قیمت این ویلا را 190 میلیون تومان اعلام کردند. دوباره ویلای دیگری دیدیم که در یک باغ گلابی واقع شده بود. کوچک اما خوش‌نقشه بود اما قیمت بالایی داشت. آنچه ما را خیلی ناراحت کرد، درخت‌های گلابی بزرگی بود که در حال خشک شدن بودند. ما در عرض دو روز بیش از 50 مورد ویلا دیدیم و بیش از 100 مورد هم دروغ و حرف‌های اغراق‌آمیز شنیدیم. قیمت‌های غیر‌واقعی با اطلاعات نادرست و خیلی عجیب بود که بیشتر کارکنان آژانس‌ها، مخاطب خود را موجودی بی‌شعور و بی‌عقل فرض می‌کردند.

و‌از و جوربند

در آخرین مرحله از ماموریت‌مان به دو روستای «و‌از» و «جوربند» سر زدیم. دو روستای خوش آب و هوا و بسیار پر‌متقاضی. اول سراغ جوربند رفتیم. روستایی خوش آب و هوا که در مقابل هجوم تهرانی‌ها سربلند بود. غریبه‌ها فقط رگه‌هایی از این روستای بزرگ و پر‌جمعیت را تسخیر کرده بودند. البته تهرانی‌ها شاید نمی‌دانستند اطراف ویلاهایی که ساخته‌اند، مرغداری بزرگی وجود دارد که بوی دام و طیور می‌دهد. هرچند بعدها شنیدیم تلاش زیادی می‌کنند تا بساط مرغداری جمع شود. اقبال با ما یار بود که با مدیر یک آژانس املاک آشنا شدیم که به جرات می‌توانیم بگوییم صادق‌ترین فردی بود که در این چند روز دیده بودیم. او ما را به نقاط مختلف جوربند برد و املاک زیادی نشان‌مان داد. ویلایی در بافت روستایی دیدیم که خوش‌نقشه و صمیمانه ساخته شده بود اما وقتی پیش خودمان ارزش زمین و مساحت بنای ساخته‌شده را به اضافه 15 درصد سود سازنده محاسبه کردیم، دیدیم قیمت مد نظر فروشنده بسیار بالاست. فروشنده، قیمت ملک را 170 میلیون تومان اعلام کرده بود اما قیمت واقعی با محاسبه سود سازنده احتمالاً 120 تا 130 میلیون تومان بود. نکته جالب این بود که فروشنده حاضر به کاهش قیمت هم نبود. ملک دیگری در یک شهرک کوچک دیدیم که درخت گردو و درخت هلو داشت. ساخت بنا اما افتضاح بود. کمی آن طرف‌تر بنای مستحکمی دیدیم که دو ایراد بزرگ داشت. اول اینکه در مجاور آن، ساختمانی در حال ساخته شدن بود که حریم بنا را رعایت نکرده بود و دیگر اینکه قیمتی دور از واقعیت داشت.230 میلیون تومان برای ملکی در جوربند رقمی اغراق‌آمیز بود. ویلای دیگری دیدیم که در زمینی کوچک ساخته شده بود. منظره مقابلش دیدنی اما مساحت بنا کم بود. این ملک حیاط محقری داشت در حالی که تهرانی‌ها به حیاط بزرگ و سرسبز اهمیت زیادی می‌دهند. موضوعی که در مورد روستای جوربند متوجه شدیم این بود که همبستگی زیادی میان اهالی وجود داشت و این همبستگی باعث شده بود که قیمت زمین و ویلا در سطح بالاتری نسبت به کل منطقه شکل گیرد. البته این منطقه از نظر آب و هوا و بافت روستا عالی بود اما قیمت‌ها تحت تاثیر ارتباط‌های منسجم افراد بسیار بالا‌تر از سطح واقعی‌اش شکل گرفته بود. انگار نوعی اتحاد نانوشته میان اهالی جوربند وجود داشت که قیمت‌ها را پایین نیاورند.

راهنمای ما که اهل جوربند بود، اصرار داشت که به‌جای ویلا زمین بخریم و با سلیقه خودمان بسازیم. ما متوجه شدیم این شیوه صرفه اقتصادی بیشتری دارد اما ما را با حاشیه‌های زیادی مواجه می‌کند. پس از جوربند به روستای و‌از که مسیری رویایی و بسیار زیبا داشت سر زدیم. در وصف این روستای زیبا هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. منطقه‌ای حفاظت‌شده با زمین‌های محدود که بسیار خوش آب و هواست. هیچ جا ندیدیم که در خانه‌های این منطقه از کولر استفاده کنند اما برعکس حدس زدیم که این منطقه در زمستان بسیار سرد و غیرقابل تحمل باشد. به خصوص اینکه هنوز گاز‌کشی نشده بود. البته شنیدیم که می‌گفتند گاز تا آخر زمستان به و‌از می‌آید اما به وعده‌های فروشندگان و کارمندان آژانس املاک به هیچ عنوان نمی‌شود اعتماد کرد. راه مواصلاتی و‌از ایراد دیگر این منطقه بود. جاده آنقدر کوهستانی و پیچ در پیچ بود که نمی‌شد تصور کرد فردی بدون داشتن خودرو پر‌قدرت بتواند در فصل زمستان از گردنه‌های خطرناک این منطقه عبور کند. به این ترتیب احتمالاً اگر فردی در این منطقه ویلا بخرد، شاید در بهترین حالت در 9 ماه از سال بتواند از ملکش استفاده کند.

در این منطقه ویلاهای عجیبی در کمرکش کوه و روی تپه‌ها ساخته شده بود که همراه ما آن را به خانواده آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی نسبت داد. جالب این بود که وقتی با یکی از اعضای خانواده آقای‌ هاشمی تماس گرفتیم تا از صحت و سقم این موضوع مطلع شویم، به طور کامل آن را تکذیب کرد و حتی نمی‌دانست منطقه و‌از در کجا قرار دارد. ظاهراً تکنیک نسبت دادن ساخت و سازها به افراد مشهور خوب جواب داده که متصدیان بنگاه‌ها همچنان از آن استفاده می‌کنند. در این سفر هم بارها از ساخت و ساز بازیکنان فوتبال و بازیگران سینما و سیاستمداران شنیدیم. و‌از را در حالی ترک کردیم که هوا رو به تاریکی می‌رفت. در راه بازگشت سعی کردیم در مورد آنچه در این دو روز دیده بودیم صحبت کنیم.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید در منطقه چمستان ویلا بخرید یا ساخت و ساز کنید، به نتیجه‌گیری ما توجه کنید. ما سعی کردیم چند معیار را برای انتخاب یک ویلای مناسب در نظر بگیریم. این معیارها به طور قطع می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

 هیچ وقت فکر نکنید خرید ویلا نوعی سرمایه‌گذاری است. به این دلیل که نقد‌شوندگی ویلا بسیار کم است یعنی شما وقتی به نقدینگی نیاز دارید، به آسانی نمی‌توانید ویلای خود را بفروشید.

 دسترسی به منطقه چمستان بسیار راحت است. یک خانواده تهرانی که در مناطق مرکزی تهران سکونت دارند، با احتساب توقف در راه می‌توانند بین سه ساعت تا سه ساعت و نیم به منطقه چمستان برسند. جالب است بدانید که جنس افرادی که در جاده هراز رانندگی می‌کنند تا افرادی که در جاده چالوس تردد دارند، متفاوت است. ما احساس کردیم در جاده هراز به قوانین بیشتر احترام گذاشته می‌شود تا در جاده چالوس.

 سعی کنید در شهرک‌های با نام و نشان ویلا بگیرید. امنیت ویلا بسیار مهم است. اگر ملک شما امنیت نداشته باشد، هر بار که برای استراحت به ویلای خود سر بزنید، با صحنه‌هایی مواجه می‌شوید که خوشایند نیست. گاهی روستاییان از سر تعارض با غریبه‌ها رفتار می‌کنند. قبول کنید که تهرانی‌ها مزاحم فرهنگ و سنت آنها هستند پس سعی کنید با آنها احترام‌آمیز برخورد کنید. مردم این منطقه مذهبی هستند پس لطفاً عقده‌های خود را به این منطقه نیاورید. مثلاً در ایامی که مردم این منطقه عزاداری می‌کنند، صدای ضبط را زیاد نکنید. در روستاها آشغال نریزید و مسیر جاده‌ها را آلوده نکنید.

 برای خرید، استحکام بنا را در نظر بگیرید. خیلی از بناهای ساخته‌شده در این منطقه فاقد استانداردهای مهندسی هستند. به خود و خانواده خود رحم کنید. هیچ ملکی در چمستان بی‌دلیل ارزان نیست. املاک ارزان این منطقه یا استحکام ندارند، یا خارج از بافت قانونی ساخته شده‌اند، یا زمین موقوفی دارند. هنگام خرید از قانونی بودن اسناد اطمینان پیدا کنید.

 ویلایی بخرید که به گرم شدن کانون خانواده شما کمک کند. در بیشتر ویلاهایی که دیدیم، به اتاق خواب اهمیت بیشتری داده شده بود تا به سالن پذیرایی. اتاق‌های خواب در اکثر ویلاهای منطقه چمستان دارای دستشویی و حمام است. ببخشید که بیشتر نمی‌توانیم توضیح دهیم اما موضوع این است که بیشتر تهرانی‌ها دنبال جمع کردن خانواده و صحبت کردن بیشتر و گرم کردن کانون خانواده هستند تا استراحت در اتاق خواب و مسائل دیگر اما سازندگان ویلاها طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که مهمانان شما در اتاق خواب احساس استقلال بیشتری داشته باشند.

 داشتن حیاط سرسبز، آرزوی دست‌نیافتنی بیشتر پایتخت‌نشینان است. سازندگان ویلا در چمستان به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند. بیشتر ویلاها در مناطقی بنا شده‌اند که نشانی از سرسبزی شمال ندارند. بیشتر حیاط‌ها هم خشک و غیر‌قابل کشت هستند. نه گلی، نه بوته‌ای، نه درختی و نه حتی چمنی. همین موضوع باعث شده خیلی از ویلاها زشت‌تر به نظر برسند. به هر حال اگر دنبال ویلای سرسبز و حیاط‌دار هستید، باید بدانید در چمستان چنین ویلاهایی کم پیدا می‌کنید.

 یادتان باشد در هر کجای چمستان خانه بخرید، جیرجیرک‌ها وجود دارند. آنها مدام جیرجیر می‌کنند بنابراین اگر اعصاب ندارید، هرگز در چمستان ویلا نخرید.

 دسترسی به جاده اصلی یا مراکز درمانی و خدماتی در شمال بسیار مهم است. سعی کنید ویلاهایی انتخاب کنید که به این مراکز نزدیک باشند.

 منظره و جذابیت‌های محیطی در انتخاب ویلا اهمیت زیادی دارند. خیلی از ویلاهای منطقه چمستان این ویژگی را ندارند. ممکن است فردی در جوار ویلای شما ملکی بلند‌تر بسازد. آن وقت رویای شما به باد خواهد رفت.

 در منطقه چمستان نشانی از فروشگاه‌های بزرگ نمی‌بینید. به این دلیل که این منطقه دو حالت دارد. یا بسیار شلوغ است یا بسیار خلوت. به این ترتیب دایر کردن فروشگاه بزرگ، کاری مقطعی محسوب می‌شود. پس برای خرید کالاهای مارک‌دار و لوکس باید به جاده ساحلی که در 30کیلومتری چمستان قرار دارد بروید.

 در نهایت اینکه گول قیمت‌های ارائه‌شده از سوی آژانس‌ها را نخورید. بازار ویلا در حال حاضر به شدت راکد است. خوشبختانه در ماه‌های گذشته بسیاری از آژانس‌های املاک در این منطقه تعطیل شده‌اند. دولت یازدهم در حوزه اقتصاد عاقلانه رفتار می‌کند و از آنجا که هدف اصلی‌اش کاهش تورم است، به احتمال زیاد در آینده هم اجازه جهش قیمت‌ها در بازار مسکن را نمی‌دهد. به این ترتیب زور با خریدار است. اگر می‌خواهید معامله به سود شما تمام شود، خیلی خود را مشتاق نشان ندهید. کافی است کمی صبر کنید. اطمینان داشته باشید قیمت‌ها بازهم کاهش پیدا می‌کند.

 دوست دارید بدانید ماموریت ما برای خرید ویلا چگونه به پایان رسید؟ برایتان می‌گوییم. ما عزیزمان را از خرید ویلا منصرف کردیم. از آن سفر فقط همین گزارش به یادگار مانده و تصمیمی قاطع مبنی بر اینکه خرید ویلا در شمال اشتباه است. کاش هیچ وقت زمین‌های کشاورزی به ویلا تبدیل نشود. اگر نه دیگر هرگز گلابی آب‌دار ایرکا، هلوی خوش‌طعم جوربند، گردوی خوشمزه و‌از، شبرنگ آبدار سعادت‌آباد و برنج خوشبوی آمل نخواهیم داشت. کاش تهرانی‌ها از خرید ویلا منصرف شوند. در عوض پول خود را در بانک بگذارند و با سودی که می‌گیرند، سالی دو بار به شمال مسافرت کنند. در پارک جنگلی اقامت نکنند و طبیعت را به نابودی نکشانند. اشتیاق دسته‌جمعی تهرانی‌ها به خرید ویلا باعث فعال شدن آژانس‌های دلالی می‌شود و آنها زمین و املاک شمالی را ارزان می‌خرند و بناهای از پای بست ویران می‌سازند و بعد من و شما باید روی بقایای درختان به قتل‌رسیده زندگی کنیم. باور کنید خرید ویلا نه صرفه اقتصادی دارد و نه صرفه اخلاقی. تا آن زمان کار همه ما باید این باشد که دولت را وادار به عقلانیت بیشتر کنیم. عقلانیت را به سیاستگذار برگردانیم و نشان دهیم که منابع طبیعی، جنگل‌ها، طبیعت، کوه‌ها و زمین‌های کشاورزی برای ما مهم‌تر از چند ساعت خوشگذرانی در قبرستان درختان است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 148
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    عالی بود و علمی
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      چرا نباید زمینهای کشاورزی رو بفروشیم؟مگه چقدر سود داره کشاورزی؟ من 27 سالمه، ارشد دانشگاه تهران و بیکار، به مادرم زمین کشاورزی ارث میرسه که داخل شهره، اگه بفروشیم میشه بالای یک میلیارد، با این بخشی از این پول من میتونم ازدواج کنم و یه کار آزادی هم جور کنم، چرا باید به کشاورزی ادامه بدیم که هیچ سودی نداره و پولش میره به جیب دلالها؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      تو اگه ارشد دانشگاه تهران داشته باشی با این طرز فکرت ، فقط باید بحال دانشگاه تاسف خورد..
    • جواد A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      بی نام یکشنبه 12 مرداد 1393 13:14:57 : شما اگه راه حل بهتری داری به این بنده خدا بگو حالا اگه بره کشاورزی کنه که امثال شما کیفیشو بکنید مشکلات خودش حل میشه؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      معلومه كه بيكاري،حتما هر جا رفتي براي مصاحبه و حرف زدي طرز فكرت را فهميدند براي همينه كه جايي استخدام نشدي
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      99 41
      کشاورزی هیچ یودی نداره مخصوصا برنجکاری...اونایی که تو کار نیست نظر ندن
    • گیلانی US ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      83 20
      خب چه اشکالی داره کشاورزی تمیز وشیک راه بندازی .کجا دنبا دیدید اینقدرمردمش بخوان یه شبه پولدار بشن. وقتی هم نظارتی نیست نور علی نور.چرا تو کشورهای دیگه هر کی هرجا دلش خواست ویلا نمیسازه . نمک ابرود که به گند کشیده شد خالا نوبت جاهای دیگه هست
    • سعيد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      بنظرت چرا بايد ارشد دانشگاه تهران مي خواندي؟ تو كه قرار بود زمين مادرت رو بفروشي و با پولش يه كاري راه بيندازي اصلا نيازي به اينهمه تحصيلات عاليه نداشتي. بنظر من شما راه را اشتباه رفته اي و الان هم نگاه اشتباه داري. متاسفانه در اكثر مناطق سرسبز قديمي مثل شمال و دماوند مشاوران املاك مثل قارچ سبز شده اند و تيشه به ريشه اقتصاد و سرسبزي منطقه زده اند.
    • محسن A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      منم بودم میفروختم تو ام بودی میفروختی . هرچی میکشیم از دست شما شعاردهنده هاست . خیلی راحته بیایی اینجا بگی نه نمیفروشم . ولی تو درامد ماهی به زور 500تومنو با یه شبه میلیاردر شدن یکی میکنی ؟ شعار نده که دیگه از شعار حالم بهم میخوره ..فقط باید قانون باشه که نتونه بفروشه میفهمی . . وقتی همه بیقانونن پس همرنگه جماعت شو تا یکی بیاد این وضع بی قانونیه مملکتو درست کن . البته لازم به گفتن من نیست ما همه خودمونو ثابت کردیم که تو بیقانونی هم رنگ جماعتیم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
      34 3
      کاش میشد مسولین از ابتدا به فکر بودند.انقدر خانه ها در تهران به صورت عمودی نبودند.که تهرانی ها بخوان برای شاد بودن به مناطق دیگه سفر کنن و اداب و رسوم و شیوه ی مردم روستا نشین رو تغییر بدن.واقعا تاسف باره که این مطالب رو خوندم
    • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      9 17
      اخه چرا تبلیغ بد میکنی چرا چرت میگی آب و هوای شمال قیمت نداره الان تو ساخت ویلاها بهترین متریال روز اروپا رو استفاده میکنن من اگه جای اون املاک ها بودم از مازندران پرتت میکردم بیرون و اینکه کشاورزی فوت شده تو مازندرانبجای پاک کردن صورت مسعله خود مسئله رو حل کن
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    نو كيسه ها و آنهايي كه پول را همه چيز مي دانند كل كشور را به گند كشيده اند نه فقط شمال را .
    • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      211 8
      عزیز من عدم اجرای قانون مملکت را به این روز انداخته است. طرف توی منطقه ممنوعه ویلا ساخته کسی با هاش کاری ندارد؟ تو اگه تونستی تو تهران توی خانه ات یک دیوار بکشی باید جایزه نوبل بگیری
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      حالا هیچ خواننده ی دیگری به جز شجریان نیست که گوش بدیم؟
    • میرزا IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      72 1
      قوانین باید بازدارنده باشند.... قوانین سفت و محکم است که به یک مملکت نظم و انضباط میدهد. وقتی قانون را با کیسۀ نو کیسه ها میشود دور زد... و دیگر هیچ .
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      54 25
      با مزه اینه که میگین کار تهرانیهاست، شما 2 نفر تهرانی به من نشون بده حرفت حجت میشه برام تو خود تهرانم دیگه تهرانی نیست
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    از خواندن اين گزارش لذت بردم نثر زيبا و منسجم آن دستكم در خبر آنلاين بي نظير است . خدا امواتت را هر شب جمعه صد بار رحمت كند . بايد آن را براي همسرم بخوانم و عمري دعا گو باشم .
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      260 6
      عزیز جون دقت کن گزارش مال هفته نامه تجارت فرداس.اون طفلکیا زحمت کشیدن باید گفت دست تجارت فرداییا درد نکنه.
  • علی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    گزارش فوق العاده ای بود
  • ایرج A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    خیلی جالب بود متشکر که تجربیاتتون رو نوشتین
  • عباس شریفی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    198 6
    این گزارش واقعیت های زیادی را انعکاس داده.واقعا دست نویسنده درد نکند.من خودم یکی از قربانیان ویلا سازی در شمال هستم.پس اندازم را صرف خرید ویلایی کردم که کیفیت نداشت و زمینش هم مشکل داشت.این ویلا مانده روی دستم ونمی دانم با آن چه کنم
    • ش A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      21 26
      پز بده بگو شمال ویلا داریم حالشو ببر. اولا ارزون بوده ثانیا گرفتار ویلا و اطاق خالی نشدی.
  • علی.ف A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    یکی ار جالب ترین مقالاتی که تا حالا خونده بودم ....
  • سید علیرضا خسروی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    شمال قربانیان زیادی داردکه دراین گزارش به خوبی به آن اشاره شده اما یک مورد هم من می گویم.اخیرا دیدم که به جای میلگرد مثلا 16 از میلگرد 12 استفاده می کنند.حتی شنیدم که به جای میلگرد در پی ساختمان از سیم خاردار استفاده می کنند.از سیم خاردار. همچنین شنیدم یکی ویلایی خریده که روی شاه لوله گاز بنا شده.خداوند آخر و عاقبت همه را به خیر کند از نویسنده گزارش هم تشکر می کنم
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      131 3
      متاسفانه در تهران و خيلي جاها هم همين وضعه،بساز بفروش ها براي سود شان از مصالح ميزنند،مثلا به جاي ميلگرد 16 از 12 استفاده مي كنند
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      52 3
      نظارت مسئولین در شمال بسیار ضعیف است از طرفی امکانات گردشگری عمومی و سفر ارزان بسیار کم است
    • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      30 3
      تو منطقه 10 تهران خیابان مالک اشتر کوچه اتابکی از این ساختمانهای بی کیفیت خیلی زیاد ساخته شده و مهندس ناظر و شهرداری ایرادی نمی گیرند. با زلزله 5 ریشتری ستونها خراب میشه.
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    84 8
    ممنون از اطلاع رسانی که کردید.
  • جواد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    خیلی یکطرفه بود این مقاله و فقط سعی در القا نظر منفی نویسنده نسبت به چمستان رو داره. 1 چمستان فقط جاده آمل تا چمستان نیست و شامل منطقه زیبای لاویج با آبگرم معروفش پارک جنگلی کشپل سد خاکی الیمالات بقعه های تاریخی آقاشاهبالو سازیک و... میشه. فاصله چمستان تا ساحل دریا فقط 12 کیلومتر نه 30 کیلومتر 2 اینکه بعضی از مناطق وقفی هستش درسته و معمولا توسط صاحب زمین یا ویلا و یا بنگاه به خریدار اطلاع داده میشه و اینکه کسی که این املاک رو میخره حتما از مشکلاتش و نحوه حل اون اطلاع داره.... 3 درسته که بعضی ها ممکنه از سمتی که دارن سوِی استفاده کنن ولی این دلیل نمیشه که هر کی پست دولتی داره و تو جایی سرمایه گزاری میکنه حتما یه خلافی انجام داده
    • بی نام RU ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      47 7
      تو مازندران یک بسته پفک بخوای بخری باید مواظب باشی که سرت کلاه نره و بهت گرون نفروشند چه برسه به ملک
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    نویسنده در جایی گفته از ملک سر رشته نداره اما میبینیم خیلی حسابگر و در واقع یه بنگاهی تمام عیاره.
  • جواد A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    4 خریدارای ویلا فقط تهرانیها نیستن و از اقصی نقاط ایران مشتری هست برای ویلا ها 5 شما دقیقا این رو از کجات درآوردی؟؟؟ " یادتان باشد در هر کجای چمستان خانه بخرید، جیرجیرک‌ها وجود دارند. آنها مدام جیرجیر می‌کنند بنابراین اگر اعصاب ندارید، هرگز در چمستان ویلا نخرید" به هیچ وجه اینطور نیست... 6 " فروشگاه بزرگ، کاری مقطعی محسوب می‌شود" شما واقعا فروشگاه های 24 ساعته ای که حتی تو مسیر راه وجود دارن رو ندیدی؟؟؟ و اینکه آیا شما برای خرید اجناس لوکس میای چمستان؟ آیا تو تموم محله های تهران اجناس لوکس میفروشن؟؟؟؟ 7 چطور قیمت خونه و آپارتمان توی دود و دم تهران باید متری فلان قدر باشه ولی قیمت های مفت ویلاهای چمستان که حتی 1/10 قیمت ویلاهای ساحلی و آپارتمان تو تهران نیست گرونه؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      71 16
      مي بينم دلالها در نظر دادن فعال شدن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    عالی بود.تشکر.من خودم توی شیرگاه باغ پرتغال خریدم اما فعلا قصد ساخت ندارم چون دلم نمیاد درختاشو بکنم.تمام قشنگی شمال به درختاشه
  • جواد A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    8 " برای خرید، استحکام بنا را در نظر بگیرید." کاملا موافقم و راهش اینکه از خرید ویلاهایی که پروانه ساخت و پایان کار ندارن خودداری کنید. 9 " اتاق‌های خواب در اکثر ویلاهای منطقه چمستان دارای دستشویی و حمام است." اینکه یک چیز اصولی توی معماری ساختمان هم رعایت میشه هم از نظر شما مشکل داره 10 " گاهی روستاییان از سر تعارض با غریبه‌ها رفتار می‌کنند." مشکل از اونجا ناشی میشه که شما خودت رو شهری میدونی و اونا رو روستایی و از بالا نگاه میکنی مشکل اینه احترام نمیزاری تا احترام ببینی اینکه آشغالای خونت رو میریزی تو کیسه زباله و میاری پرتش میکنی وسط خیابون مشکل اونجاست که صدای موزیکتو تا ته میبری بالا بدون توجه به اینکه ساعت 12 شبه و همه همسایه هات خوابن و ...
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    62 6
    آفرین
  • جواد A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    53 52
    این مقاله جای بحث زیاد داره اینکه یه نفر از یه منطقه ای خوشش نیاد و مغرضانه راجعبش مطلب بنویسه اصلا درست نیست. راجع به تغییر کاربری زمین هم جای بحث زیاده. مطمینا اکثر بومی های اونجا هم با این روندی که داره پیش میره موافق نیستن ولی کار غیر اصولی طرح هادی تفصیلی اسکان دام صدور پروانه ماده 90 100 و... مهندسای بی تجربه و... باعث این قضیه بوده و مردم منطقه کم تقصیرن...
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    73 6
    خوب بود، اميد آنكه دست دلال ها و بالابرنده هاي قيمت هاي كاذب در همه زمينه هاي ملكي اين مملكت و نه فقط ويلا كوتاه بشه
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    88 5
    خدا کند خرید و داشتن ویلا از سر تمامی تهرانی ها بیفتد که البته ارزویی دست نیافتنی است
  • شهربانو IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    104 5
    متاسفانه در هر نقطه شمال که مسیری برای تردد ماشین ایجاد شده ، قطعه قطعه شدن زمینها و نابودی طبیعت به چشم می خورد. اقتصادی نبودن کشاورزی و هجوم خریداران زمین که در مناطق مذکور به تهرانیها شهره شده اند باعث به تاراج رفتن سرمایه های چندین هزارساله طبیعت شده است. شنیده ام که شکستن شاخه هر درخت مثل شکستن بال فرشته ای ست. فرشتگان سرزمینمان را بی بال و پر نکنیم.
  • مجتبی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    76 6
    ایکاش فیلیمی در این زمینه ساخته شود با حضور هنرپیشه های معروف سینما که اثر خودش را بگذارد. چمستان ، آمل ، محمودآباد و نور و... فضا ها و سواحل بسیارکثیفی دارند. شهرداریها هم که کاملا ول کردند . مردم هم که اصلا رعایت نمی کنند . دولتها هم که اصلا برنامه ای برای فرهنگ سازی ندارند همه و همه فقط به فکر منافع شخصی و سازمانی خودشان هستند . نیجه این میشود که در طی یک یا دو دهه دیگر این سرمایه ونعمت خدادادی هم نوسط خودمان کفران شده و از بین میرود . به نظر من سازمان محیط زیست ایران باید قدرت اجرایی بالایی داشته باشد دائما باید نظارت وکنترل داشته باشند بر محیط زیست . محیط زیست نیاز به وزیر دارد و وزیر باید دائما تحت نظارت و پاسخگوی باشد .
  • زمانی RO ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    77 2
    با سلام و عرض ادب،اکثر زمینها مشکل سند دارند وهمچنین ساختمان ساخته شده علاوه بر استفاده از مصالح بی کیفیت ،بدون کندن پی و فونداسیون و فقط با چیدن دیوار روی زمین درست میشود.موفق و پیروز باشد.................لطفا برای دوستان و آشنایان اطلاع رسانی نمایید.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    78 3
    چمستان در قدیم واقعا آرامش بخش بود ولی این ویلاها آرامش چمستان را بهم زدند. واقعا کجا بریم که چند تا ویلا توش قد نکشیده باشه تا بتونیم دلمون رو به صدای باد و پرنده بدیم؟
  • علی A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    44 18
    من هم با آقای بی نام موافقم چرا باید کشاورزی کرد و کلی زحمت و رنج متحمل شد و دست آخر سودش به جیب دلالان بره و دولت هم هیچ حمایتی از کشاورز نکنه حتی از یک بیمه درمانی برای کشاورز دریغ میکنند من که میگم همه رو بفروشید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    53 1
    فقط چمستان نیست. تمام شمال اینطوریه. چند سال پیش یه باغ و شالیزار چند هکتاری نزدیک خونه ما بود همشو با بولدوزر ظرف چند ماه از بین بردن که جاده بسازن. ولی به جای پول به صاحب زمین سند های تکه های زمینشو دادن که مجبور شه بفروشه. بعد افراد شورای شهر اومدن دارن همون زمین ها رو از صاحبش خریدن و دارن آپارتمان و ویلا میسازن و مجتمع ویلایی و مرکز تجاری و ...به چند برابر قیمت میفروشن.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    19 53
    من بعنوان شخصى كه منظماً در دو جاده چالوس و هراز تردّد ميكنم بايد بعرض برسونم كه نظر نگارنده محترم گزارش در مورد ميزان رعايت " مقرّرات راهور " در دو جادّه ياد شده دقيقاً عكس چيزى است كه در گزارش اومده.
  • hamid A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    53 9
    با سلام سفرنامه ی بسیار عالی و کاملی بود ماکه خیلی استفاده بردیم .دست نویسنده درد نکنه وهمین طور خبرانلاین
    • رمحمدی RO ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
      3 5
      چرابایدکشاورزی رافقط درمنطقه چمستان دیدمگردرجاهای دیگه مازندران زمین وجودنداردبرای کشاورزی مگرنه آنست که مادرمنطقه محروم هستیم بزرگان ماازکشاورزی چه چیزی گیراوردن جزبدبختی وبیچارگی بدون زمینهی جاهای دیگه روحفظ کنن
  • بی نام EU ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    84 1
    ایکاش بجای ویلاسازی توی مناطقی که آسیبی به محیط زیست و کشاورزی نمیزنه به تعدادکافی مهمانپذیر یا سوئیت با قیمت و امکانات مناسب ساخته میشد تا مردمی که به شمال میروند هم ازطبیعت استفاده کنند و هم نگران اقامتشان نباشند.این فکر ویلا خریدن بیشتربه خاطر گران بودن و کیفیت خیلی پائین هتلها و ویلاهای اجاره ایه.اگراین مشکل حل بشه فکر ویلاخریدن ازسر خیلیها میفته.
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      36 0
      آفرین. متعجبم چرا مسئله به این مهمی را فقط شما مطرح کرده اید. وظیفه دولتهاست که جهانگردی را با ساخت مراکز و سخت گیری در قانون "ساماندهی" کنند. مردم ویلا میخرند چون امکانات سفر کم است همانطور که ماشین میخرند چون وسایل نقلیه عمومی کارایی کافی ندارند.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      39 2
      پیشنهاد شما کاملاً بجاست اما: 1 کیفیت خدمات رسانی هتل ها بده 2 مهمتر آنکه مردم از خرید ویلا دنبال یک آزادی نسبی هم هسنند که در هتل ها میسر نیست چه خوب جه بد شیوه زندگی بخشی از مردم با روایت رسمی سازگار نیست و هتل ها قادر به برآورده کردن آن نیستند
  • حمید IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    29 25
    کارشناس خرید ویلا ، لطفا روش شناخت جنس رانندگان را بیان فرمایید ، چگونه می شود جملات ذیل را پذیرفت ؟ جالب است بدانید که جنس افرادی که در جاده هراز رانندگی می‌کنند تا افرادی که در جاده چالوس تردد دارند، متفاوت است. ما احساس کردیم در جاده هراز به قوانین بیشتر احترام گذاشته می‌شود تا در جاده چالوس.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    74 32
    ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﻳﺰ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻯ ﺟﻴﺮﺟﻴﺮﻛﺎ ﺍﻋﺼﺎﺑﺖ ﺧﺮﺩ ﻣﻴﺸﻪ ﺟﻂﻮﺭﻯ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻫﻤه ﺳﺮﻭﺻﺪﺍ ﻭﺗﺮﺍﻓﻴﻚ ﺯﻧﺪﻛﻰ ﻣﻴﻜﻨﻰ ﺑﻌﺪﺷﻢ ﺍﻳﻦ ﺗﻬﺮﺍﻧﻴﺎى ﻛﻪ ﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﺍﺯﺷﻮﻥ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﺮﺩﻯ ﺣﺘﻤﺎ ﺩﻳﺪﻯ ﻛﻪ ﺟﻘﺪﺭ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﺗﻮ ﺳﺎﺣﻞ ﻭﺟﻨﻜﻞ ميريزن
  • حسین IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    29 5
    ممنونم از گزارش جامع و واضح شما خیلی جالب بود و درس عبرتی برای فروشندگان و خریداران محترم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    29 3
    گزارش بسیار زیبا و مفیدی بود.... از خواندن آن بسیار لذت بردم....
  • بی نام EU ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    15 0
    چه فایده داره ماها به هم آفرین بگیم مسئولین بفکرنباشن واین مسائل بوجود بیاد اصلا فکر نکنم وقتشو داشته باشن این مقالات ونظرات رو بخونن
  • روستایی دل شکسته A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    40 31
    من یه شمالی هستم جالبه که فرهنگ برا هیچ کس مهم نیست یه استان ویلا سازی شده بجای هتل سازی گروهی ناشناس آخر هفته می آیند بدون هیچ کنترلی جوانان ما را به خطر می اندازند کارهای غیر قانونی و شرعی می کنند و می گویند چهار دیواری اختیاری بیکاری هم که زیاده . کسی هم که جرات امر به معروف نداره گناه را نیاورید اینجا ، روستا های ما نابود شد آقای رئس جمهور شما لااقل کاری بکنید تا این ویلا بازیها تمام شود و همه به خانه خودشان برگردند مازندران زمین نمانده به کجا و کی شکایت کنیم ؟ آدم سودجو و قانون شکن هم که همه جا هست پس کجاست مجری قانون
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    9 6
    من نظرم را نمی نویسم چون شما هیچوقت انتشار نمی دید شما رو با مشکلاتتون تنها می گذارم تا شما باشید خبر جای دیگر و منتشر نکنی و صدای مردم و در نیاری
  • حامد A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    34 9
    سلام من فقط میتونم به حال این نویسنده بگم شرمندتم واقعا این جوری ها هم که تند و بی منطق پیش رفتی نیست من حدود 2سال در همین چمستانی که شما یک طرفه فقط بد گفتین ویلا دارم و با مردمان بسیار خوب و خون گرمی برخورد داشتم از قدیم بزرگترا میگفتن هر چقدر پول بدی اش میخوری با اون پولی که این دوست نویسنده میخواد هزینه کنه تو بهشت زهرا تو تهران هم یه زمین متر در دومتر هم بهش نمیدن چه برسه به یه ویلا تو یه منطقه از شمال اونم سمت جنگل و دور از رطوبت شرجی بودن زیاد.ما همش باید کلامونو قاضی کنیم چطور یه ادم عاقل باید قبول کنه که یه ویلا رو با 700 متر زمین با یه بنای لوکس150 متری را به ماها 30میلیون بفروشن؟ما همه در ایران زندگی میکنیم ساخت یه بنا اونم با بدترین جنس ها الان متری400هزینه میشه
    • ابراهیم A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
      16 3
      دقیقا با شما موافقم
  • امیر A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    29 23
    این نوشته کاملا غیرعلمی و غیر اصولی نوشته شده است . نویسنده نه از جغرافیای شهری اطلاعی دارد نه از موقعیت ویلا های شمال . این نوشته مجموعه ای از عقده های رها شده ای است که گویا تعمدا به منظور تخریب شکل گرفته است . وقتی شما حالت ریاکارانه به خود می گیرید و می گویید خودمان را ساده جلوه دادیم توقع دارید طرف مقابل با شما صادق باشد ؟ واقعا فکر می کنید کلوده جزو چمستان است ؟ ورکاده چمستان است ؟ اگر ویلا ساخته نشود و کسی سرمایه گذاری نکند و درخت را قطع نکند تا ویلا بسازد شما که با سود پولی که در باتک گذاشتید سالی دو مرتبه در کجای شمال می خواهید اقامت کنید ؟ شاید در باغ گلابی ؟ روستاهای چمستان باغ های انبوه گلابی دارد ؟ باغ های انبوه خرمالو دارد ؟ کدام منطقه شمال ایران جیرجیرک ندارد ؟
  • ارش IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    7 32
    بده مگه ایران ما ساخته بشه
    • ایرانی DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      28 7
      آقای محترم به این نمیگن آبادی این ویرانی کامل جنگاهاییه که چندینو چند سال طول کشیده تا به این شکل دربیاد. اونوقت افرادی مثل جنابعالی این زیبایی رو به بهانه هایی از همین دست تخریب میکنن
  • بی نام RO ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    33 4
    تمام سواحل دریا توسط ارگانهای دولتی و نیمه دولتی وخصوصی تصرف شده ومردم کم بضاعت را از دسترسی به آب دریا محروم کرده اند ایا این عدالت است ؟ آقای احمدی نژاد مصمم بودند که سواحل دریا را از دست سود جویان آزاد کنند امیدوارم دولت محترم تدبیر و امید راه ایشان را ادامه داده و گامی در جهت استفاده عموم از مواهب طبیعت بر دارند
  • علی A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    32 0
    کاش یکی میومد عین همین مطلب و برای شمرون مینوشت همه چی رو نابود کردن درخت خونه های قدیمی الانم اگر گذرتون افتاد خیابون شریعتی نرسیده به میدون قدس نبش داروخانه طالقانی ببینین که یه سر در قدیمی هم محلمون داشت دارن خراب میکنن
  • حامد A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    9 18
    بعدشم ماها چرا باید این گفته ها رو باور کنیم پس فرق من با یه کودک در چیه؟اگه من با این حرف که ویلا 30میلیون هستش بخوام بیام شمال اول از همه به شعور خودم باید شک کنم من هم روز اول با این اگهی ها مواجه شدم ولی پیش خودم که حساب کردم دیدم اصلا با عقل جور در نمیاد برای همین به دنبال ویلای خوب گشتم الان هم از محل این ویلا هم از شهرکش که دوست عزیز گفتش دور از ساکنین هست راضی هستم در ضمن من که خالی از ساکنین ندیدم.چمستان اب و هوای بسیار عالی داره و از منطقه لاویج که بعد از رامسر تنها اب گرم خوب تو شمال هستش نام برد که تمام بزرگان ایران و هنرپیشه های سینما هم ویلا هم زمین دارن.بیاید مردم رو با واقعیت اگاه کنیم نه با اطلاعات دروغ در اخر میتونم بگم هیچ کجا مدینه فاظله نیست.......
  • همت IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    23 2
    باتشكراز نگارنده محترم ..چند تامورد ازقلم افتاده بود خواستم يادآوري كنم ..اول وضعيت گروني اجناس مورد نظر اوليه است كه توي شمال وتوي پيك شلوغي هرجنسي رو به هرقيمتي بخواهند ميفرشن ...دوم به محض ورود به خطه شمال ، اولا،حتي جهت نزديك شدن به ساحل جايي پيدا نميشه ثانيا،اگه پيدابشه اهالي محترم با يك طناب عوارضي ايجادكرده وفقط براي ديدن آب دريا ازتون عوارض ميگرن ..ساخت وسازهاي بي حساب وكتاب باعث ازبين رفتن كشاورزي ،وافزايش شغلهاي مجرمانه و..وبه تبع آن افزايش اعتياد ازراه خرج كردن پولهاي بادآورده و....ميشود .دعا نميكنيم حوادث طبيعي باعث توقف اين موارد بشه ولي دعا ميكنيم مسئولين فكري كنند
  • سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    33 4
    آیندگان در باره ی ما چه خواهند گفت؟؟ نسل ما دریاچه های این سرزمین را خشک کرد نسل شیر و پلنگ را منقرض کرد مراتع را بیابان کرد و با حفر چاه های عمیق و هدر دادن آب آنها، چشمه های جوشان را خشکاند. ما با جاده کشی در جنگل ابر و کوه دماوند، میراث گذشتگان را به حراج گذاشتیم. الان هم داریم شالیزارها و چشم اندازهای سرسبز شمال را به گورستان آهن و سیمان تبدیل می کنیم. راستی چه پاسخی برای کودکان مان داریم؟ چه پاسخی؟؟؟
  • افشار IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    41 8
    خرید ویلا اصلا مقرون به صرفه نیست مگه آدم چند بار در سال میره شمال که سرمایه شو ببره بده ویلای بی کیفیت .
  • هموطن IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    27 12
    گزارش جالبی بود . دوستان به اصل مطلب دقت کنند ملا لغطی نباشید . درسته ما نباید روی گورستان درختان زیبای شمال ویلا بسازیم . و بسیار درستترکه اگر همان پول ویلا را در بانک بگذاریم سالی دو یا سه دفعه میتوانیم بهترین ویلا را اجاره کنیم . این یک واقعیت است .
  • رحمت A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    58 10
    به عنوان یک شهروند آملی از برخورد بد کارمند هتل شهرداری آمل عذرخواهی می کنم.
    • زهره RO ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      10 12
      شما چرا عذر خواهی میکنی؟ اصلا مگه این آقای شیک کارشناس عصبی توضیحی در مورد علت و نحوه برخورد بد متصدی هتل دادن؟ اصلا تو که ماموریت داشتی ویلا خریدنت چی بود؟ اصلا تو که ویلای چمستان میخواستی تو هتل شهر آمل چه میکردی؟ خب میرفتیم همون چمستان یا محموداباد، آمل که تو مسیرتون نبود. بعدشم تهرانی عزیز شیک، شما که تو صدای ماشینای هتل شهر خواب نازت میپره، تو تهران با اونهمه سر و صدا چطور پوستت خراب نمیشه؟؟؟ همه میدونم که آمل تقریبا از ساعت یک شب به بعد تردد خودرویی بسیار کمی داره. مخصوصا خیابونی که هتل داخلش هست. بعدشم مازندران کجاش گندم میکارن که مزارع انبوه گندم و برنج رو خراب کردن؟؟؟؟؟ باغ خرمالو؟؟؟؟باغ گلابی؟؟؟؟ چمستان؟؟؟؟؟ این یه نوشته ی احساساتی که نویسنده موقع نوشتن هیجان زده شده.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    17 15
    اميدوارم همه نظرات نگارنده مقاله، مثل عقيده ايشون در مورد تفاوت رانندگان جاده هراز چالوس نباشه، چون به عنوان كسى كه در هر دو جاده تردد ميكنم كاملاً معتقدم نه تنها نوع رانندگى در جاده چالوس قانونمند تره، بلكه كيفيت مراكز خدماتى و رستورانهاى جاده چالوس هم به مراتب بهتر از هرازه. حالا منظور از جنس افراد چيه من نفهميدم
  • sp EU ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    22 30
    من از این منطقه راضی ام و خونم هیچ مشکل نداره نمیدوم چرا باید به این صحبت های یک طرفه اعتماد کرد.
  • amir A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    20 5
    کاش هیچ وقت زمین‌های کشاورزی به ویلا تبدیل نشود. اگر نه دیگر هرگز گلابی آب‌دار ایرکا، هلوی خوش‌طعم جوربند، گردوی خوشمزه و‌از، شبرنگ آبدار سعادت‌آباد و برنج خوشبوی آمل نخواهیم داشت. کاش تهرانی‌ها از خرید ویلا منصرف شوند. در عوض پول خود را در بانک بگذارند و با سودی که می‌گیرند، سالی دو بار به شمال مسافرت کنند. در پارک جنگلی اقامت نکنند و طبیعت را به نابودی نکشانند
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    19 4
    متاسفانه هیچ یک از عزیزانی که نظر دادنند موقعیت جغرافیایی آن منطقه را نمی دانند این ویلاهای که ساخته شده نزدیک جنگل نه دریا بعضی از این عکسها حدود 50کیلومتر با چمستان فاصله دارد یکی از این عکسها مال منطقه بندپی شرق جاده شیخ موسی است
  • هادي IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    24 4
    يك كلام هشت سال تمام تلاش براي نابودي كشاورزي
  • سید A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    24 8
    از چمستان جایی قشنگتر نیست .شهری نزدیک جنگل .نزدیک لاویج با آب و هوای خوب .شهری با مردمان خون گرم و مهمان نواز.شهری در بلندی که همیشه باد دریا میوزد و شرجی در یا در اونجا نیست.من که هر موقع برم شمال فقط از ساحل نور استفاده میکنم و از جنگلهای چمستان و شهر چمستان رو دیدن میکنم و در رستورانی که در جنگل هست استراحت میکنیم.
  • مجی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    23 11
    "باور کنید خرید ویلا نه صرفه اقتصادی دارد و نه صرفه اخلاقی.منابع طبیعی، جنگل‌ها، طبیعت، کوه‌ها و زمین‌های کشاورزی برای ما مهم‌تر از چند ساعت خوشگذرانی در قبرستان درختان است." اگه اینطور بود چه دنیای خوبی داشتیم
  • شباهنگ A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    15 35
    آخه چه معنی میده که برن شمال برن قم مشهد و از اینجور جاها
  • مهدی از تهران IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    27 0
    اون کشاورزی که میبینه باید عمر و سلامتیش رو بذاره و کمر خم کنه تا فقط بتونه نون شب بیاره سر سفرش و میبینه فامیلش تو دِهِ مجاور زمینش رو فروخته و رفته شهر و سر و سامونی کرفته میگه مگه دیوانه ام منم نفروشم؟ دعا و ایکاش رو بذاریم کنار فقط این روند در یک صورت متوقف میشه اونم وقتی کشاورز و کشاورزی ارزش پیدا کنه و بچه کشاورز امیدش این نباشه فرار کنه بره شهر تا خوشبخت بشه هیچ چیز عوض نمیشه و فردا دریا رو هم خشک میکنن و جزیره خصوصی میسازن
  • مهندس IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    30 7
    من به عنوان یک مهندس معمار بیشتر ویلاهای خطه شمال را بررسی می کنم و می دانم هرچه پول دهی همانقدر آش می خوری. چه در شمال چه جنوب چه تهران اکثر مهندسان که پایبند به قوانین نیستند می توانند با کمترین هزینه برای شما خانه بسازند و این مورد فقط مربوط به منطقه خاصی نمی شود. این کارفرمایان هستند که در رعایت قوانین مهندسی باید مهندسان را یاری دهند. این خریداران هستند که باید در هنگام خرید از مهندسان مشاوره بگیرند نه از خبرنگاران
  • امین IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    17 29
    چطور من که 10 سال در چمستان زندگی میکنم هیچ تار عنکبوتی ندیدم حتما چشم تو تار میبینه و فکر کردی تار عنکبوت
  • علیرضا IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    27 20
    گزارش مغرضانه و بدور از واقعیت بود.
  • بی نام IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    20 10
    قابل توجه اونهايي كه نوشتن اين متن بي نظير و عالي و ... يك متني كه بتوان حداقل گفت خوب است رعايت عدم جانبداري و در كنار هم گذاشتن نظرهاي موافق و مخالف است نه آن كه سرتاسر سياه نمايي و القاي احساسات شخصي و برشمردن فقط نكات منفي. شما يك تنه خواستيد به جنگ يك غريزه دائمي و انكارناپذير مردم برويد. همه مردم ايران بدون استثنا در ذهنشان لحظات شيرين بودن در ويلاي كنار دريا را مجسم مي كنند و بعيد است كه كسي حتي از بافتن چنين رؤيايي لذت نبرد صرف داشتن يا ساختن ويلا اشتباه نيست بي رويگي اشتباه است نبود قانون و محدوديت و اخلاق اشتباه است والا اگر به درستي رفتار شود وجود ويلا در كنار دريا يك شغل مهم در گردشگري به حساب مي آيد و مي تواند موجبات تفريح و سرگرمي و گردشگري و رونق اقتصادي را فراهم كند
  • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    27 9
    سلام مرسی که من پشیمون کردی از خرید ویلا
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    25 4
    همینه دیگه هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری.
  • هموطن A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    24 4
    واقعا باعث تاسفه که ما ادما بخاطر راحتی و خوش گذرونی خودمون حاضریم جنگل و کوه و همه چیز را نابود کنیم غافل از اینکه داریم خونه خودمون رو نابود میکنیم .من از دیدن ویلاهایی که در جنگل ساخته میشه واقعا ناراحت میشم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    17 6
    البتًًًّه ويلا داشتن در نقطه خوش اب و هوا از منطق اقتصادى تبعيّت نميكنه كه بخوايم چرتكه بندازيم، يه كارهايى را ادم واسه دل انجام ميده و حالشو ميبره ويلا داشتن در شمال أز اين جنسه و طبعاً حسًّ ديگه اى داره... ضمناً بعنوان كسى كه از هر دو مسير هراز و چالوس رفت و امد دارم نظر گزارش نويس محترم را در اين ارتباط تأييد نميكنم بلكه بعكس در جاده چالوس فرهنگ رانندگى بسيار غنى تر و منطبق تره.
  • محمد علی اینانلو IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    21 15
    نمی‌دانم اس‌ام‌اس‌های فروش زمین‌های شمال مربوط به فروش کدام خطه از شمال است، ولی به هر حال مربوط به هر جای شمال که باشد اولین پرسشی که در ذهنم شکل می‌گیرد این است که مگر با وجود این همه ویلاسازی در شمال کشور زمینی هم مانده است. اگر مربوط به چمستان باشد که بنده 25 سال پیش گاهی به آنجا می‌رفتم و اگر می‌خواستم به کسی شمال کشور را نشان دهم و جنگل‌های آنجا را، به چمستان می‌رفتیم. دو سال پیش فرصتی پیش آمد که بار دیگر به چمستان بروم. تنها شبی آنجا ماندم زیرا حالم خیلی بد شده بود چرا که چمستان آن چمستان بکر نبود، تبدیل شده بود به زورآباد. هیچ چیز در آنجا روی حساب و کتاب نبود. همه قواعد زیر پا گذاشته شده بود. در شالیزارها خانه و ویلا ساخته شده بود. کنار جاده پر از زباله بود، منظره‌ای باورنکردنی. دیگر
  • بی نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    24 4
    از سازمان محيط زيست و مسولان تقاضا دارم اجازه ندهند كاربري زمينها تغيير كند زمين امانت ايندگان ماست نه ميراث گذشتگان ويلاهاي بدون مجوز و سند بايد خراب شوند حريم جنگل و رودخانه ها و دريا حفظ شود و همچنين امكانات رفاهي ارزان به صورت سوييت و هتل براي مردم فراهم شود تا كسي به فكر خراب كردن جنگل و زمينهاي كشاورزي نيافتد باور كنيد بايد از امروز شروع كنيم چون فردا دير است اين مقاله را من براي همه دوستان فرستادم
  • علی A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    21 43
    سلام من خودم تو منطقه چمستان دو ساله ویلا دارم اصلا هم هیچ مشکلی نداره تازه امنیت خیلی خوبی داره هنوز هیچ مشکلی پیش نیومد هم کسای هم که میشناسم ویلا دارن من ندیدم اینجوری باشه . اقای محترم تو که خودتو زدی به اون راه خودتو ادم ساده نشون دادی پس خودت مشکل داری شیشه خورده داری یعنی عقده ای هستی ادم عوضی هستی . خودت پول یه خونه اجاره کردن نداری میای از یه منطقه به این خوبی بد میگی . این زمین های کشاورزی قرار نیست که همیشه کشاورزی بمونه تقییر کاربری میدن به مجوز میگیرن میسازن . شما حرف این ادم رو باور نکنین این فقط میخواد این منطقه رو خراب کنه چون پول خریدن ویلا رو نداشته عقده داره میکشدش از منطقه بد میگه . تازه شمای که میخوای ویلا بخری نباید به حرف این و اون تصیمیم بگیری .خودت بیا ببین .
  • ساناز A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    25 17
    سلام . من میخوام بگم که چمستان واقعن منطقه خوشگل و جنگلیه از سطح دریا اختلاف داره اب و هوا شرجی کم تر داره و ویلا هاش قیمتش پایینه فقط و فقط بخاطر اینه که این منطقه 5 ساله شروع شده ساخت ساز قیمت پایینه . اخه منم الان 8 ماهه ویلا خریدم اول فکر میکردم منطقه بدیه ولی وقتی اومدم دیدم واقعا منطقه خوش اب و هوایی . اگهی هایم که املاکا میزنن قیمت پایین میزنن که فقط مشتری جلب کنن اخه املاک زیاده بازار رقابتی ولی مشکلی نداره . ویلا ها هم از 65 شروع میشه به بالا . امیدورام همتون بیاین چمستان . همه دوستام اشنا هام اومدن خریدن . راستی امنیتشم عالیه نگهبانی دارن . مردماش خون گرم هستن خیلی مهمون نوازن استقبال میکنن از غیر بومی . تازه اقای محترم چرا داری از یه منطقه بد میگی معلومه خودت اصلا ادم نرمالی نیستی
  • قاسم نائیجی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    22 4
    با سلام. بنده به عنوان یکی از شهروندان چمستان و کسی که مهندس معماریه باید بگم بخشی از انتقاد های این دوست عزیز در خصوص مشکلات فنی ویلاسازی در منطقه بجا و جای رسیدگی داره.که البته این محدود به چمستان و آمل نبوده و کلیه نقاط توریستی کشور رو شامل میشه اونهم بدلیل درک نادرست جامعه ما از توریسم...در رابطه با از بین رفتن کشاورزی و جایگزینی ساختمون سازی بجای آن هم برخی از دوستان به کم سود بودن کار کشاوزری در مقابل درآمد بالای ویلاسازی اشاره کردند...اما این مشکلات در شمال از کی شروع شد؟ توصیه من به این دوست عزیز نگارنده و دیگر دوستان به اصطلاح "تهرانی": شما لطفا در چمستان نه زمین بخرید نه ویلا...بگذارید ما مثل سابق با آب و هوای نامطلوب و مناظر نازیبای شهرمان زندگیمان را داشته باشیم.لدفن
  • عاشق شمال US ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    11 9
    اگه تمام چیزهایی که آرزو کردی میخوای هزینه کن برو خزرشهر همه چی تمومه
  • بی نام A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    22 4
    هیچ جای دنیا زمین کشاورزی را ازبین نمی برند ایرانیان ظالمترین افراد نسبت به گذشته تاریخشان وطبیت ومحیط زیستشانند
  • حبیب A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    15 1
    سلام به تمامی هموطنان عزیز و دلسوز طبیعت . بایستی قبول کنیم تا زمانی که دولتمردان ما از تولید کننده علی الخصوص کشاورزان برنج کار در شمال حمایت نکنند وضع بر همین منوال می باشد چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم. زمانی که قیمت کود شیمیایی در 2 سال اخیر 2 می شود همچنین پول کارگر به روزی 1500000 می رسد ولی در این 2 سال اخیر برنج مرغوب مارا باقیمتی کم و بدون افزایش نسبت به سال قبل می خرند دیگر انگیزه ای برای کشاورز باقی نمی ماند و در صدد فروش زمین های خود می افتد تا مرحمی باشد بر زخم هایشان و همچنین بتوانند مقروض بودن خود را به بانکها بپردازد . پس با تمامی احترامی که برای دوستان قائلم بی جهت شعار ندهند. با تشکر
  • حسن A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    13 0
    مقاله جالب و مفیدی بود.واقعا اگر همه بخواهند اینقدر در شمال ویلا سازی کنند که دیگر شمالی نمیماند.میشود تعدادی شهر شلوغ با خانه ها ی بی کیفیت و حداقل امکا نات شهری ... بهتر است امکانات اقامتی مانند هتل و سویت های با قیمت مناسب فراهم شود هم باعث رونق توریسم است هم ایجاد اشتغال می کند و هم به تخریب طبیعت منجر نمی شود...
  • مینو A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    13 3
    کاش این مقاله را دو سال پیش می خواندم
  • محمد A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    10 3
    سلام.. ممنون از گزارشتون كاملا موافقم من چند ساله ميرم چمستان و ميام و خيلي از اين ويلا هاي بي كيفيت و ديدم البته خودمم داشتم كه فروختم اصلا راضي نبودم مردم چمستان خوب و خونگرم هستن ولي متاسفانه سودهاي باد آورده يكسري از اهالي رو خراب كرده و فقط فكر منفعت خودشون هستن نه اخلاق و كيفيت و انسانيت. ممنون
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    5 4
    گزارش جالبی بود علی رغم اینکه کار ای زیادی داشتم ولی کامل خوندمش .ممنون ولی به کشاورزانی هم که زمیناشون رو میفروشند حق بدید چون باید به فکر اتیه فرزندان باشند واگر ما هم برای نیازهای اولیه مان محتاج باشیم به خودمان حق فروش اراضی کشاورزیمان را میدهیم
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    8 3
    هرچند مطلب جهت سیاسی داشت اما در آستانه خرید ویلا در شمال به این جمله فکر کردم: «چرا باید در قبرستان درختان گلابی ویلا بخرم» و از خرید ویلا منصرف شدم با تشکر از نویسنده
  • محمود A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    6 4
    نویسنده محترم بسیار زیبا و قابل تامل بود خدا خیرت بده که مارو هم از تجربیاتت آگاه کردی...
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    5 2
    جالب بود در مجموع
  • حامد IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    9 5
    سلام من یک انسانم واز نظر فطرت انسانیم مقاله ای که شخصیت همطنم رو خراب کنه قبول ندارم احساس میکنم این مقاله برگرفته از خصومت شخصی کس یا کسانی بوده وگرنه از اغاز خلقت زمینهای مسکونی جدا سازی شده نبود رفته رفته جنگلها و مراتع از بین رفت و شده خانه من و شما در شمال هم این روند بنابه تقاضا سریع تر انجام شد و ما رو راحت تر متوجه کرد در مورد کیفیت ویلا ها مسلما عرضه برابر تقاضا شکل می گیره توان مالی خریدار مد نظر ویلا ساز هست ایا ویلا های میلیاردی همین مشکلات رو دارن مسلما نه واین دوست عزیز احتمالا بنابه بو دجه مالیش ویلا دیده شاید توقع داشته با 50مییون بول بهترین ویلا در یک باغ بزرگ در بهترین منطقه بخره رویا پردازی بدون پول وامکانات برای دوستمون مشکل ساز شده بهتر بود اول جیب خودش رومیدید بعد خیال
  • حسین A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    13 2
    با سلام من یه دستگاه ویلا تو چمستان خریدم خیلی هم راضی هستم مردمان بسیار خوبی داره و منطقه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری هست و ضمنا بهترین منطقه اب و هوائی رو تو شمال داره و یه منطقه جنگلی بکر با جاهای دیدنی فراوان هست.
  • كيان A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    11 0
    با سلام ، جهت اطلاع بايد بگم كه محصولات كشاورزي و باغي هستند كه هر كيلو از آن قيمت يك بشكه نفت است . اگر وزارت خانه هاي عريض و طويل داريم ؛ وظيفه اونها چيست ؟ بايد مردم راه آگاه كرد و نشان داد كه توسعه صحيح چيست . متاسفانه مشكل اصلي اين است كه هيچ كس جاي خودش نيست ؟ تحصيلكرده هاي كشاورزي بايد مسئوليت هاي مهم را در ارگان هاي كشاورزي بعهده داشته باشند و استفاده اقتصادي و سالم از زمين ها را به مردم آموزش بدهند
  • یزدان A1 ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    14 2
    سلام اقا من حتما میخام ویلا بخرم حالا بالاخره ادم عاقل عقل داره و باید خودش حواسش باشه کلاه سرش نره اینا همش حرفه که حتما اگه بخری گول میخوری تهش باید گرگ باشی وگرنه ی بچه هم کلاه سر ادم میذاره
  • كريم IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    17 6
    با سلام بنده كاري به نظرات شخصي مقاله نويس ندارم فقط جهت اطلاع عرض نمايم بنده 5 سال است در نزديكي چمستان به سمت نور ويلايي خريداري كردم با كيبفيت بسيار عالي و بسيار راضي هستم و واقعا از مردمان خونگرم و بسيار مهربان و باشخصيت چمستان راضي هستم و دوستان بسيار خوبي هم انجا دارم و در شرف بازنشستگي هستم و قصد دارم بقيه عمرم را انجا زندگي كنم جالب است قبل از خريد ويلا در چمستان خيلي ها مثل اين دوست عزيز مقاله نويس از چمستان و مردمانش بد گفتند طوري كه بنده به تنكابن و جاده 2000 رفتم و انجا زميني خريدم كه متاسفانه پس از 3 سال اذيت شدن به ضرر فروختم و به چمستان امدم و خريد كردم و بسيار هم راضي هستم
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    7 1
    سلام دوستان به نظر من باید طبیعت را نگه داریم هم برای خود وهم برای نسل بعد من مهندس هستم ولی حاضر نیستم حتی یک متر از زمین های کشاورزی را بفروشم
  • تقوي A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    8 3
    سلام من پنج سال است د رشهربند به اصطلاح ويلا خريدم و انواع مشكلاتي مثل دزدي درخت و نهال شكستن شيشه ها و قطع برق و اب را پيش رو داشتم براي فروش كذاشتم ولي باز هم املاكي ها به فكر سود بيشتر خودشان هستند
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    15 0
    کاش منم 1 تیکه زمین کشاورزی داشتم میتونستم کشاورزی کنم ؛ مشکل اینجاست که ما ایرانیها تنوع طلب هستیم شمالی میخواد بیاد تهران ؛ تهرانی میخواد بره شمال
  • پیام A1 ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    8 1
    همه نظرها رو دادند.اما یک نکته اومدیم یکی مثل من توانایی خرید خانه نداشت توی شهر خودش و قیمت ها بالا بود و امید داشت بیاد اونجا یه خونه بخره تا نخواد این همه ماهیانه اجاره بکنه تو شکم صاحب خونش و آوارگی و کلا مشکلات مستاجری تکلیف امثال بنده که امید بسته با مبلغی خیلی پایینتر از شهر های دیگه بره اونجا و زندگی کنه. البته مشکل کار و درآمد هم نداشته باشه. مثلا بازنشسته و یا منبع درآمد مشخصی داشته باشه و مشکلی با زندگی کردن توی این شهرک ها نداشته باشه. ملت هر روز آواره این سوییت و اون اپارتمان هستن بعد این بنده خدا اومده 1 روز حداقل وقت گذاشته تا این متنو بنویسه .
  • پیام A1 ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    6 8
    و اینکه همه چیز که منابع طبیعی نیست.بعضیا هم واقعا راه حل بهتری ندارند و صد البته دوست دارند در جایی خوش آب هوا و دور از زندگی پر دود و دم شهری مابقی عمرشونو سپری کنند. به نظر من با اینکه بعضی از صحبتاشون درسته و دروغ و دغل توی بنگاه ها زیاده اما کلا مغرضانه متنشونو نوشتند و شاید هم از مشکل و عقده روانی خاصی رنج میبرند. باتشکر
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
      3 25
      دقیقا منم موافقم انگار این متن نوشته شده تا دیدگاه همه نسبت به چمستان و چمستانی بد بشه نویسنده ریز مطالب رو می نویسه ولی هیچی از خودش نمیگه انگار خودش املاکیه ولی تو جای دیگه شمال فعالیت می کنه و می خواد دید مردم نسبت به منطقه خاصی از شمال بد بشه انگار این مقاله رو هدفمند نوشته میگه من از املاکی چیزی نمی دونم ولی دوستم به من گفت براش خرید ملک کنم یعنی کل جاهایی که نویسنده رفته حتی یک مشاوره املاک سالم وجود نداشته؟ عموی من 2 سال پیش تو همین چمستان که میگید خرید کرده یه ویلا خرید تو یه منطقه خیلی زیبا جایی که به گفته مردم منطقه باغ بوده ولی هر سال میوه هاش رو نه کسی میخرید نه هیچی یعنی هزینه بیشتر از درامد بوده الان همون ویلا رو 50میلیون بهش سود میدن ولی عموم نمیفروشه
    • مهرداد A1 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      8 6
      نگارنده محترم با دیدگاهی مغرضانه به این موضوع پرداخته که گویی مشکل ساخت و ساز بی رویه و یا تغییر کاربری زمین ها و سایر مشکلات طرح شده فقط در شمال کشور و آنهم در چمستان روی می دهد. البته هر کسی حق ابراز نظر دارد، ولی این موضوع که فردی حداقل یک روز خود را صرف نوشتن مقاله ای کند که در آن حتی به حضور جیرجیرک ها و یا سایر مسایل پیش پا افتاده اشاره شده "صرفا به این خاطر که منصرف کردن همه اقشار را مد نظر قرار داده باشد"، بیشتر به چشم می خورد. من متوجه نشدم چرا اصرار نگارنده محترم بر سپردن پول به بانک های معلوم الحال بود و نه تکیه بر سرمایه گذاری بر روی سایر شیوه هایی که می توانند گره ای از مشکلات صنعت کشور باز کند.
  • حسین A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    10 3
    کسی که میاد ویلا یا زمین بخره خودش فکر داره ، خودش عقل داره .قبل از خرید سند،جواز ، منطقه و .... رو چک میکنه. شما طوری مقاله نوشتین که انگار فقط تو چمستان املاک و املاکی وجود داره. کاملا یکطرفه به قاضی رفتین و مقالتون کاملا مغرضانه هست.
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    5 8
    عالی بود ممنون استفاده کردیم
  • رضایی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    14 13
    به نظر من خرید ویلا در شمال کار احمقانه ای هست بخاطر اینکه آدم مجبور میشه هر سال فقط به یک منطقه شمال بره ولی اگه پول اون ویلا رو بذاره تو بانک با پولش میتونه سالی چند بار به هر کدوم از شهر های شمال که خواست بره و بهترین لذتها رو ببره
  • مهرداد A1 ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    7 2
    ایشان که در حد یک کارشناس به این موضوع پرداخته و نگاشته اند متاسفانه هیچ گزینه ای را جایگزین فروش زمین توسط باغداران مقروض ارایه نکرده اند. نگارنده محترم بهتر بود که از قلم شیوای خود و صرف مدت زمانی مشابه برای آگاهی مسئولین محترم استفاده کرده، مقاله کوتاهی به دست اندرکاران محترم می نوشتند، آنان را با مشکلات و دلایل فروش زمین آشنا کرده تا گامی در جهت ارتقای معیشت و مشکلات مردم آن خطه بر دارند. بنده از تاریخچه نامگذاری این منطقه بی اطلاعم ولی در ادامه برای آشنایی بهتر ه نگارنده محترم با واژه یا پیشوند"چم"، این واژه به معنای "پیچ" نیز استفاده می شود و در نامگذاری جغرافیایی کشور کاربرد فراوان دارد. همانند روستای "چم آسمان" مگر اینکه معتقد باشید آنان نیز به دنبال "رگ خواب" کسی تا آسمان رفت اند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    4 4
    داستان خوبی بود...نویسنده اش هم عالی بود
  • ارش IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    6 9
    نویسنده این عریضه چقدر به همه چی بدبینه
  • مهرداد خویدک A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    4 2
    با درود از اینکه نویسنده تجربیات خود را مکتوب نموده است بسیار سپاسگزارم و از این تجربیات استفاده نمودم.امیدوارم که همه ی هموطنان گرامی تلاش نمایند خاطرات و تجربیات خود را مکتوب کنند. بدرود
  • رضا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    8 4
    ممنون ازاینکه تجربیاتتو در اختیار مردم گذاشتی ، حقیقتا"من با خواندن این مطلب از خرید ویلا منصرف شدم.و با کمک شما از ضرر وزیان مالی که در انتظارم بود نجات پیدا کردم.
  • عباس A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    10 5
    ممنون . من می خواستم تا قبل از عید در مازندران ویلا بخرم با این توضیحات منصرف شدم .
  • سلام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    9 0
    سلام کشور سویددر این جور جاها شهرک های اقامتی با تمام امکانات به شکل کلبه های کوچک می سازد.و اجرا به قیمت کم می دهد تا همه استفاده کنن..و طبیعت خراب نشه
  • حمید RO ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    7 0
    از دوست عزیزمون که خیلی شیوا این مطالبو نوشتند تشکر می کنم من حرفهای ایشونو قبول دارم چون خودم همین مسیرهارو برای خرید رفتم اما نه به نیت ویلا . من 4 سال پیش قبل بازنشستگی با نیت ایجاد مشغله دنبال زمین کشاورزی برای ایجاد یک واحد تولیدی پرورش ماهی با اردک و ایجاد باغ خرمالو و... به جستجوی زمین گشتم از روستای کلوده محمود آباد شروع کردم و تمام روستاهای اطراف شهرهای مازندرانو گشتم اما پیدا نکردم تا ابنکه به منطقه زیباکنار گیلان رفتم و به صورت اتفاقی زمینی را دیدم که یک خانه قدیمی نیمه کاره داشت ولی متاسفامه نتونستم طرح مورد نظرم رو اجرا کنم چون شرایط در گیلان با مازندران فرق داره و کسی رو برای یاری پیدا نکردم تا زمینو آباد کنم چون همه دنبال سودند نه کار و تلاش به ناچار اونجارو برای فروش گذاشتم
  • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    4 0
    الان من تصمیم گرفتم بخرم البته حتمن باید اینموارد رو داشته باشه ، سند ثبتی ، انشعابات وصل ، فاصله تاجاده اصلی ، ومهمتراز همه قابلیت افزایش والحاق زمین به آن ، ودرنهایت قیمت مناسب چون الان با یک پیش قسط الباقی در چند قسط را میشود خریداری کرد . امیدوارم که بشه
  • حسین A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    7 3
    سلام، این نظر شما خیلی قدیمیه الان چمستان خیلی فرق کرده و پیشرفت خوبی داشته، بنده خودم ویلا خریدم و راضی هستم آدمای خوبی داره و به نظرم زیباترین منطقه تو ایرانه که جاهای دیدنی زیادی داره.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
    11 4
    واقعا عالی بود من قصد خرید ویلا داشتم الان ترجیح میدم پولمو بزارم بانک سودشو بگیرم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    3 0
    این حق تمامی مردم ایران هر جا که خوش اب هوا بود ملک بخرن این مقاله از نظر محیط زیستی عالیه که باید فرهنگ سازی شود هرجای ایران هستید رعایت کنید
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
    6 2
    جالب بود، .ولی حقیقت داره.
  • . نادر DE ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    6 3
    سلام از اطلاعات صادقانه ای که دادید متشکرم
  • عزیزی A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    5 0
    با سلام دوست عزیز زحمت کشیدید ولی انصاف را رعایت نکردید من سه سال ایلکای مظلوم ویلا دارم به قیمت مناسبیم با براورد خودم خریدم ادر این روستا مردمان خوبی مهمون نوازی ساکن هستند بسار منطقه امن میباشد خوب با پنجاه میلیون تومان میشه 50متر بنا ساخت پول زمینو انشعباتو نمیدانم سایر هزینهاش چی برادرخوب مشکلاتی هست بستگی به سرمایه و قدرت خرید هست منم مخالف خرید ویلا هستم پیشنهاد میکنم بجای خرید در تولید سرمایه گذازی شود ادم خوب بعد هم همه جا هست مگر بنگاهای تهران شهرهای دیگه نیست اینم جنگل تخریب نشه زمین کشاورزی تخریب نشه کار نظارت دولتو بخشداری ودهیارا ست که قبل ساخت جلوگیری شودبا تشکر از مردم مازندارن و روستای ایرکا و بخش چمستان عزیزی
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    5 8
    ممنون از بابت تجزیه و تحلیلتون اما یکم پیشه پا افتاده بود نه برای خریدار ویلا مهم هست چند سال پیش زمین ویلا کشاورزی بوده نه برای سازنده .تو خود تهران قبرستانها تبدیل به آپارتمان شده مسگر آباداما نه منطقیه که بگیم قبلأ اینجا چی بوده نه توجیه داره تو گذر زمان فقط مدارک کامل باشه. مطلب بعدی اینکه ساخت و ساز یک امر صنعتی و اشتغال زای بزرگی در عرصه اقتصاد هست چه آپارتمان چه ویلا چه سوله اینکه فکر کنیم جای ویلا خریدن سالی دوبار بریم اجاره کنیم کاملأ اشتباه هست تو زندگی با سطح استاندارد انسان هر هفته نیاز به تفریح و تغییر کوتاه دور از دنیایه مدرن داره .مساله بعد اینکه تهرانیا جای روستایی هارو تنگ نمیکنند بلکه به اقتصاد اون محله کمک شایانی میشه.
  • امیر IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    9 1
    تشکر از ذکر تجربیاتی که نویسنده داشته. به نظر من متخصصین و دانشمندان آمریکایی بیان ایران در مورد ساخت جاده و شهر و آب و هوا و سیاست های کلان حفظ طبیعت نظر بدن. همینطور است در مورد انباشت سرمایه و اقتصاد و مسائل دیگر. دانش شرط لازم برای ایجاد رفاه است و ایرانیها متاسفانه ساله است نتونستن درست عمل کنن
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    0 3
    بعد این همه بازدید و تهیه گزارش شما خودتون در روستای جوربند ویلا خریدین و در حال حاضر هم تعطیلات با خانوادتون میایین جوربند اوایل برای املاک بزرگ جوربند از نشریه هاتون میاوردین ک هنوز روی میز املاک موجود هستش جوربند با جاهای دیگه از هر لحاظ فرق داره اینو خودتون هم میدونین
  • م.ب GB ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    5 0
    ممنون بابت این متن و سفرنامه بسیار زیبا بنده شخصا با یکی از این موارد درگیر شدم. متاسفانه بسیاری از آژانس های املاک به هیچ وجه حقیقت را نمی گویند و فقط سعی در جوش دادن معامله دارند. این ویلا در منطقه عبدالله آباد چمستان واقع شده و صاحب ملک هنوز درگیر عدم انجام تعهدات توسط فروشنده است. اگر قصد خرید دارید لطفا به سادگی و تنها به اطلاعات آژانس اطمینان نکنید. ممنون
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    2 3
    به نظر من وقتی پول داری چرا ویلا نخری/ پول را درمیاری که خرج کنی و کیفشو ببری ولی منطقی و اصولی اگه اینقدر بی نظم و با هرج و مرج نبود خرید ویلا هم صرفه اقتصادی داشت
  • دریا A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    5 1
    قیمت ویلاهای شمال واقعا غیره واقعی و گران هست. این را در چند سفری که به چمستان و اطراف داشتم تجربه کردم. مراقب قیمت های نجومی باشید و به روی املاکی ها هم بیاورید که فکر نکنند با افرادی ساده روبرو هستند ویلا عین قارچ در شمال رشد کرده و امیدوارم در ۵۰ سال آینده شمال و دریا و جنگلی برای آیندگان بماند. اگر راه داشت روی دریا هم چهاردیواری بی ریختی میساختند و خداتومن به خریداران خوش نشین میفروختند در مورد کلمه شهرکی و نگهبانی بگم. اکثرا نگهبان در نگهبانی نیست. من خودم چندبار وارد شهرکها برای بازدید شدم و نگهبانی نبود که جلومو بگیره جز یک سگ و توله هایش شایدم در ویلاها مشغول آبیاری بوده اما بایستی حواسش به رفت و آمدها باشه یا نه ؟ شهرکیها پول شارج و مالیات میگیرند که خود هزینه ای هست.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    6 0
    من عاشق شمال و آرزوی داشتن ویلا توی شمال رو داشتم . توی سایتها عکسهایه ویلا و شرایط جذاب فروش رو دیدم . چند سری برای خرید ویلا به اونجا رفتم و هر بار که رفتم بیشتر فهمیدم که همه چیزهایی که میگن دروغ و هیچ پشتوانه قاتونی نداره .و اونا با چه حقه هایی آدمها رو گول می زنن و گرفتارشون میکنن . به خاطر پولها و آرامش خودمم که شده از خرید ویلا برای همیشه منصرف شدم
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    2 6
    تمامی دوستان برای بررسی ادعای درست یا غلط نویسنده این مقاله میتوانند بروند از توریست هایی ک چندین ساله از تهران اومدن شمال ویلا خریدن درباره امنیت؛کیفیت ساخت واینکه سرشون کلاه رفته یا خیر تحقیق و پرسجو کنند و بعد اقدام ب خرید ویلا بکنند معمولا همیشه یه تعداد توریست هایی ک ویلا دارن تو شمال یا ویلاهاشون هستن من که پرسیدم 90 درصدشون راضی بودن
  • ایمان A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    8 0
    تفاوت بین شمال ایران با شمال ترکیه رو ببینین ما حرف میزنیم اونها عمل میکنن ما نابود میکنیم طبیعت رو اما اونها اباد میکنن.
  • علی A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    5 2
    با درود از اینکه نویسنده تجربیات خود را مکتوب نموده است بسیار سپاسگزارم و از این تجربیات استفاده نمودم.
  • ناصر DE ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    3 0
    بنظر من هیچی ارزشش بیشتر از آرامش نیست وبرای داشتن آرامش باید هزینه کرد هم مرادی هم معنوی بنده هم بدنبال خرید زمین و ساخت ویلا هستم البته تا حد امکان در شهرکها که هم امنیت داشته باشد هم آسیب کمتری به طبیعت وارد شود الان میشود با پیش قسط 5تومان زمین خرید و به سلیقه خود ساخت مطالب جالبی ارائه شد که باعث شد در خرید خود دقت بیشتری کنم باتشکر
  • حامد A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
    8 2
    یعنی اکثر اینیایی که نظر مخالف دادن و شاکی شدن از این حرفا بطور واضح همین بنگاهیا هستن که نونشون تو فروش همین زمینهاست وداره نونشون آجر میشه من همه نظراتو خوندم خیلی تابلو مشخصه مخالفها کی هستن لعنت به کسایی که زمین بکر طبیعتو خراب میکنن بخاطر کسب ثروت
  • چمستانی IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    9 2
    با درود و سپاس از نگارنده مطلب من در منطقه چمستان به دنیا اومدم و بزرگ شدم . نگارنده خیلی دقیق حق مطلب را ادا کرده. بسیار بسیار عالی . همه مطالب بالا صحیح و درسته . حتی مطلب در مورد هتل آمل. کاش دهقان به دهقانیش برسه. کاش به زمین زخم نزنیم. تهرانی عزیز خرید ویلا و استفاده از اون برای چند روز به بهای از بین رفتن کشاورزی که آبا اجداد به ارث رسیده. یعنی بیکاری و مشکل غذا در آینده . مشکل زباله و ..... خواهش می کنیم به ما و طبیعت ما رحم کنید.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    24 0
    اکثر بنگاههای آنجا کلاهبردارند