درشرایطی‌که اروپا و آمریکای شمالی در سرمای شدید به سر می‌برند، دیگر کشورهای نیم‌کره شمالی زمستان بسیار گرمی را تجربه می‌کنند. آیا این شرایط آب‌وهوایی عجیب درنتیجه گرمایش جهانی است یا آن‌را نفی می‌کند؟

برخی افراد با نهایت اعتماد به نفس عنوان می‌کنند که شرایط بسیار سخت و سرد زمستان اخیر ثابت می‌کند که نظریه گرم شدن زمین بی‌معناست. سوال از این افراد این است: آیا دفعه بعد که موج گرما را در تابستان مشاهده کرده و یا شاهد زمستانی ملایم و معتدل بودید، آیا قبول می‌‌کنید که حق با نظریه‌پردازان بوده است؟ اگر نه، چرا؟ اگر سرمای ناگهانی بدین معناست که آب‌وهوا در حال سرد شدن است، پس مسلما اثری از هوای گرم هم گرمایش هوا را ثابت می‌کند. نکته اینجاست که برودت یا حرارت شدید، هیچ چیزی را در مورد روند گرمایش زمین اثبات نمی‌کند. آب‌وهوا نشان‌دهنده دمای متوسط در طول دهه‌ها است.

به عقیده این‌گونه فراد، پرسیدن این سوال منطقی است که اگر جهان در حال گرم شدن است، پس چرا بسیاری از نقاط نیم‌کره شمالی پایین‌ترین دما را تجربه کرده‌اند؟ پاسخ این است که در طول چند دهه گذشته هوای سرد قطب شمال در طول زمستان بیشتر در همان قطب باقی‌ مانده و با بادهای قدرتمند اطراف قطب محاصره شده است. در زمستان جاری، این حلقه ضعیف شده و در بسیاری از مناطق هوای سرد به سمت جنوب جریان پیدا کرده است.

نتیجه این شد که هوای یخ‌بندان به جاهایی چون فلوریدا، چین و انگلیس رسید. با این حال قطب شمال، گرینلند، بخش اعظمی از مناطق مدیترانه‌ای و جنوب آسیا، گرم‌تر از معمول بوده‌اند. بنابراین در کل زمستان نیم‌کره جنوبی احتمالا سردتر از سال‌های پیش نیست، فقط بدین معناست که گرما به شیوه دیگری توزیع شده است. با این حال دمای متوسط سطح زمین در ماه ژانویه احتمالا یکی از گرم‌ترین ماه‌ها خواهد بود.

بسیاری از دانشمندان جوی، آب‌وهوای اخیر را چیزی جز جریان‌های شدید گاه‌به‌گاهی نمی‌دانند. دیگر محققان زیاد مطمئن نیستند. ژیانگ‌دانگ ژانگ، از مرکز تحقیقات بین‌المللی قطب شمال در فربانکس آلاسکا، معتقد است الگوهای چرخش جو در قطب شمال به شدت در حال تغییر است. به گفته وی این تغییرات ممکن است به آب‌وهوای غیرطبیعی اخیر مربوط باشند.

در هر حال، ممکن است در آینده برخی مناطق هوای سردتری را تجربه کنند. اما این مسئله تصویر اصلی را تغییر نخواهد داد. جهان از قرن بیستم گرم شده و همچنان در حال گرم‌تر شدن است. هر کس که به شما بگوید هوای سرد خلاف این مسئله را ثابت می‌کند، ممکن است از لحاظ ذهنی دچار مشکل بوده و یا کاملا دروغگو باشد.

(توضیح عکس: مرغابی‌های مهاجر در برابر دیواری قدم زده‌اند که شخصی روی آن نوشته است: من به گرمایش جهانی اعتقاد ندارم)

نیوساینتیست، ترجمه: فاطمه محمدی‌نژاد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۲۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
    1 3
    متاسفانه مطبوعات ايران هم سعي دارند اين تئوري كودكانه كه انسان باعث گرم شدن كره زمين شده است را بعنوان حقيقت ثابت شده علمي نشان دهند. در حالي كه اساسا گرم شدن زمين يك دروغ است و گرم ترين سال ثبت شده در دهه 1930 بوده. اين به اين معني است كه گرماي زمين تغييرات طبيعي خود را دارد و انسان نقشي در اين ميان ندارد.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۳
    2 0
    گرمای زمین دروغ نیست.واقعیته