تحقیقات جدید نشان می‌دهد قوانین منع مکالمه یا ارسال پیامک در حین رانندگی، خطر تصادفات جاده‌ای را آن قدرها کاهش نمی‌دهد. برعکس متخصصان معتقدند درگیر بودن با این مسئله حواس رانندگان را بیشتر پرت کرده است.

فاطمه محمدی‌نژاد: موسسه داده‌های تصادفات بزرگ‌راه‌ها، سازمانی غیرانتفاعی در ایالات متحده است که توسط صنعت بیمه خودرو اداره می‌شود و دی تازه‌ترین تحقیقات خود، نرخ تصادف ماهانه را در 4 ایالت، پیش و پس از ممنوعیت مکالمه در حین رانندگی مقایسه کرده است.

به گزارش سی.نت، تحقیقات برای این مطالعه که روز جمعه منتشر شد، در نیویورک، واشنگتن، کانکتیکات و کالیفرنیا صورت گرفته است. همچنین داده‌هایی از ایالات مجاور که قانون منع را وضع نکرده‌اند نیز جمع‌آوری شده است. تحقیقات موسسه داده‌های تصادفات بزرگ‌راه‌ها نشان می‌دهد که نرخ تصادفات رانندگی پس از وضع قوانین ممنوعیت تغییری نکرده و در ایالات مجاور بدون وجود این قانون نیز نرخ تصادفات ثابت بوده است.

موبایل یا غیرموبایل، فرقی نمیکند
این مطالعه بیان می‌دارد قوانین منع استفاده از گوشی‌های همراه، رانندگان را به استفاده از هندزفری‌ها ترغیب کرده است؛ اما هیچ نشانی دیده نمی‌شود که هندزفری‌ها از تصادفات رانندگی کاسته باشد.

راس رادر، سخنگوی موسسه بیمه امنیت جاده‌ای که حمایت مالی این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «خطر هندزفری‌ها به هیچ عنوان کمتر از گوشی‌ها نیست و این نشان می‌دهد که مسئله اصلی، حواس‌پرتی راننده است. این خیلی مهم‌تر از استفاده رانندگان از تلفن همراه است.»

به عبارت دیگر، این حواس‌پرتی بر سر استفاده از تلفن همراه است که باعث بروز تصادفات می‌شود. با این حساب، روشن کردن رادیو، انتخاب یک موسیقی روی آی‌پاد، تنظیم سیستم موقعیت‌یاب جی.پی.اس، خوردن سیب‌زمینی، گشتن کیف برای پول خرد هنگام نزدیک شدن به عوارضی، یا برگشتن به عقب برای دعوا با بچه‌ها، همه کارهایی هستند که تمرکز راننده را به هم زده و می‌توانند باعث تصادف شوند.

رادر گفت: «از زمان اختراع ماشین، مردم بدون تمرکز حواس رانندگی می‌کرده‌اند. اهمیت دادن به تلفن همراه مانند اهمیت دادن به حواس‌پرتی راننده نیست. عدم تمرکز چیزی است که همیشه باعث بروز تصادف می‌شود و به نظر نمی‌رسد تلفن‌همراه به این مشکل بیفزاید.»

در واقع رادر ابراز داشت که تحقیقات نشان داده‌اند با وجود این‌که استفاده از تلفن همراه در آمریکا طی سال‌های اخیر به حال انفجار درآمده و تقریبا 89 درصد مردم این کشور دارای تلفن همراه هستند، اما این وسیله هیچ‌گونه نقشی در افزایش نرخ تصادفات رانندگی در آمریکا نداشته است.

این تحقیقات زمانی منتشر شد که دولت ایالات متحده در صدد اجرای قوانین منع استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است. هفته گذشته، ری لاهود، وزیر ترابری آمریکا اعلام کرد قوانینی وضع خواهند شد که رانندگان کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را از ارسال پیام‌کوتاه هنگام رانندگی منع می‌کنند.

در حلا حاضر 6 ایالت از جمله، کالیفرنیا، کانکتیکات، نیوجرسی، نیویورک، اورگون و واشنگتن به علاوه منظقه کلمبیا و جزایر ویرجین، تمام رانندگان را از استفاده از تلفن‌های همراه هنگام رانندگی منع می‌کنند. 19 ایالت نیز ارسال پیامک را برای تمامی رانندگان ممنوع کرده‌اند.

حتی با وجود ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه، دیگر عوامل حواس‌پرتی رانندگان مرتب رو به افزایش است. شرکت‌های خودرو‌سازی بسیاری از جمله فورد در حال قرار دادن امکاناتی از قبیل صفحه‌نمایش‌های پخش تلویزیون و موسیقی، ابزارهای جستجوی گوگل، و سیستم Wi-Fi برای اتصال لپ‌تاپ‌ها به اینترنت هستند.

فناوری از حواس‌پرتی می‌کاهد
اما به عقیده رادر، هدف قرار دادن فناوری‌های خاص راه مبارزه با این مشکل نیست. در واقع او بر این باور است که فناوری می‌تواند مشکل حواس‌پرتی راننده را حل کند.

به عنوان مثال، سازندگان خودرو‌های اشرافی چون مدل لکسوس تویوتا، بی.ام.و، ولوو و مرسدس بنز، فناوری‌های تشخیص تصادم را به برخی مدل‌های خود افزوده‌اند.

سیستم لکسوس، عقب خودرو را کنترل کرده و در صورت احتمال تصادف خودروی عقبی با روشن کردن چراغ‌های چشمک‌زن هشدار می‌دهد. هم‌چنین این سیستم قادر است قسمت جلوی خودرو را جلوتر برده تا از صدمات ناشی از ضربه‌های سخت در تصادفات جلوگیری کند.

مرسدس بنز، سیستمی راه‌اندازی کرده که چراغ خطرها و علائم ایست، پیاده‌روها، دوچرخه‌سوارها و دیگر خطرات جاده‌ای را شناسایی می‌کند. هم‌چنین سرعت و فاصله آن‌ها را نیز مشخص می‌کند. سپس سرعت خودرو را تغییر داده و اجازه نمی‌دهد راننده از تقاطع‌ها عبور کرده و یا با جسمی برخورد کند.

بی.ام.و نیز دوربین‌های دید در شب را برای تشخیص موانع نصب کرده است. اگر کسی در جاده باشد، مثلث هشدار روی داشبور برای اطلاع راننده چشمک می‌زند.

مدل XC60 ولوو از یک سیستم لیزری با نام امنیت شهری استفاده می‌کند که جاده پیش‌روی خودرو را کنترل می‌کند. اگر تشخیص دهد که خودرو در حال نزدیک شدن به یک وسیله نقلیه است و راننده تلاشی برای جلوگیری از تصادف نمی‌کند، سیستم بصورت خودکار ترمز می‌گیرد.

رادر گفت:« این فقط یک ادعای توخالی نیست. ما نمی‌گوییم که صحبت با تلفن همراه یا ارسال پیامک امن است، چیزی که می‌گوییم این است که ممکن است راه‌های موثرتری از وضع قوانین بر استفاده تلفن‌های همراه برای کاهش تصادفات وجود داشته باشد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =