کنسرت گروه " تبری" در حمایت از گروههای موسیقی مازندرانی در روزهای 29 و 30 خرداد در تالار وحدت تهران به اجرا در خواهد آمد...مازندرانی ها و تهرانی ها طی دو شب، با نواهای مازندرانی در تالار وحدت ، همنوا خواهند بود...

 زنده یاد استاد سید مهدی محمدی به اتفاق فرزندان خویش، "گروه طالبا" را با هدف احیاء و گسترش موسیقی فولکلور مازندرانی و انتقال آن به نسل های آینده (با قدمتی خانوادگی بیش از ۳۰۰سال) در سال 1370 تاسیس نمود. ازابتدای سال ۱۳۸۹ ، نام گروه به گروه "تبری" تغییر پیدا کرده است و شامل موسیقی مازندران (غرب، شرق، مرکز) گردید که رویکردی نو، علمی، پژوهشی وبا بهره مندی از تجارب اساتید برجسته موسیقی، سعی درحفظ، نگه داری، گسترش و بروزرسانی موسیقی مازندرانی با جامعه امروز  در دستور کار خود دارد.
گروه تبری در دودهه فعالیت رسمی و حرفه ای خود در جشنواره ها و همایش ها و فستیوال های متعدد در استان مازندران و مناطق مختلف کشور شرکت نمود و بارها توانسته در رشته های تک نوازی، تک خوانی و گروه نوازی موفق به کسب دیپلم افتخار، لوح های تقدیر نائل آید و رتبه های برتر را به خود اختصاص دهد.این گروه با شرکت در برنامه های مختلف فرهنگی و هنری دراستان و کشور ، بارها توانسته در رشته های تک نوازی، تک خوانی و گروه نوازی، موفق به کسب دیپلم افتخار و رتبه های برتر گردد.در فعالیت های برون مرزی نیز برنامه های مختلفی با شرکت درفستیوال ، برگزاری کنسرت، ورک شاپ و ... در کشورهایی نظیر (آمریکا، کانادا، بلژیک، هلند، فرانسه، انگلیس، الجزایر، ترکیه، سوئد، دانمارک، آلمان و...) و اخیرا در کشور بلارس موفق به کسب دو دیپلم افتخار گردید.این گروه در حوزه ضبط اثر دارای دو اثر به نام : بلبل سون و خوربیاردنه می باشد.

در ادامه فعالیتهای فرهنگی و هنری مزبور، گروه موسیقی «تبری» به سرپرستی «سیدجلال محمدی» و با همراهی برادران و خواهران محمدی و تعدادی از هنرمندان برجسته استان و کشور، با همکاری مؤسسه فرهنگی- هنری «فروغ فلق» در ساعت 21 روزهای جمعه و شنبه، مورخ 29 و 30 خرداد، تعدادی از قطعات زیبای موسیقی مازندران و قطعه‌هایی جدید از تولیدات گروه تبری را برای علاقه‌مندان به موسیقی مازندرانی اجرا در تالار وحدت به اجرا در خواهد آورد.

اجرای کنسرت موسیقی " تبری" ؛ رویداد فرهنگی و هنری مهمی در حوزه موسیقی منطقه ای و کشوری به شمار می رود که پس از نزدیک به سه دهه، بنا به اظهار سرپرست آن گروه، در مقام اجرای موسیقی مازندرانی در تالار وحدت در تهران برخواهد آمد. گروه «تبری»، به گفته محمدی، سرپرست آن؛ یکی از معدود کنسرت‌های موسیقی مازندرانی را قرار است در تالار درجه یک موسیقی کشور و یکی از 21 تالار برتر موسیقی جهان برگزار کند.
به گفته محمدی: " این اطمینان را هم به مازندرانی‌ها و علاقه‌مندان به موسیقی اقوام می‌دهیم که اعضای گروه، بهترین اجرای خود تا امروز را در تالار وحدت ارائه خواهند کرد. اگر کنسرت موسیقی مازندرانی در این 2 شب با استقبال مواجه شود، نام مازندران در عرصه موسیقی خواهد درخشید. ما در 2 سال اخیر به مردم استان‌ها و کشورهای مختلف نشان دادیم که مازندران، پشتوانه موسیقایی قوی و خوبی دارد و حالا نوبت آن رسیده است که این داشته‌های فرهنگی را در مرکز کشور هم بشناسانیم..."


اعضای گروه موسیقی " تبری" شرکت کننده در این کنسرت، شامل سید جلال محمدی، سرپرست و آهنگساز(نوازنده دوتار و کوبه‌ای)، سید عباد محمدی(خواننده، لَلِه‌وا، سرنا و قرنه)،سید حمزه محمدی(نوازنده کمانچه)،سیدجابر محمدی(دایره)،سید محمدرضا محمدی(دِسرکوتن)،سیده نرگس محمدی (نوازنده دوتار و همخوان)،سیده جمیله محمدی(دف و همخوان)، استاد محمدرضا اسحاقی(خواننده)، حاج سبحان چوپانی( نوازنده لَلِه‌وا)،رضا یوسفیان(نوازنده عود) و داریوش هاتف‌راد( نوازنده کمانچه باس) بوده و طراحی دکور بومی کنسرت مزبور نیز از سوی میثم روحی اجرا شده است. حضور و ظهور گروه موسیقی " تبری" با لباس های سنتی و بومی مازندران و احترام به فرهنگ و سنت نیاکان مازندرانی، از ویژگی های مشهود اجرای موسیقی این گروه جوان تبری است که در اجراهای پیشین نیز محل توجه حاضرین بوده است.

قطعات کنسرت این گروه نیز بر روی اشعار فولک مازندرانی و شعرهایی از «شعبان نادری»، «بهروز رستگار»، «علی‌اصغر وهابی»، «سید مهدی محمدی» و «نیما یوشیج» تنظیم شده است. در این برنامه، هر سانس دارای 2 بخش 45 دقیقه ای از اجرای موسیقی گروه " تبری" خواهد بود. مجموعه‌ای از ملودی‌های شاد و فاخر مازندرانی در کنار مقام‌های آوازی موسیقی مازندران، کارآواها و چند قطعه تازه ساخته گروه در این کنسرت اجرا خواهد شد. قطعه «تیرنگ بهاره»، یکی از قطعات تازه ساخته گروه در این مراسم خواهد بود.علاوه براین، آهنگی در وصف مازندران هم با نام «دماوند تِ نشونی»، تولید شده و از قطعات جدید قابل ارائه آن گروه در این کنسرت می باشد.
موسیقی‌های آیینی و میدانی، نومزه‌داری، قطعات فولک و بومی، موسیقی‌های شاد مانند لاک‌سری سما، تشت‌نوازی، بخشی از موسیقی سریال پایتخت3 و قطعات خاطره‌انگیز مازندرانی از مرحوم «محمد دنیوی» مانند «بَئیه شو»(شب شد)، از دیگر قطعات مورد اجرا در این کنسرت خواهد بود. علاوه براین، به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، قطعه‌ای مازندرانی درباره پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) به همراه چند ترانه بومی شاد مازندرانی ، برای نخستین بار اجرا خواهد شد. اجرای موسیقی سریال معروف پایتخت نیز با نوازندگان این گروه مویسقی مازندرانی بوده است.
هدف از اجرای این کنسرت یادمان، ضمن معرفی و شناسان هر چه بهتر و بیشتر موسیقی مازندرانی به مردم منظقه و کشور، فراهم آوردن موجبات تعامل بین موسیقی اقوام ایرانی و نواهای محلی در پایتخت نیز می باشد.براین اساس، موسیقی مازندران در این کنسرت به 3 قسمت غرب، مرکز و شرق استان تقسیم شده و در هر قسمت، قطعاتی از آن منطقه اجرا خواهد شد..اطلاعات تکمیلی و نحوه شرکت در این کنسرت در نشانی www.iranconcert.com قابل مشاهده خواهد بود.


حضور فراگیر مازندرانی ها و شمالی های مقیم تهران در کنار سایر شهروندان و دوستداران هنر و موسیقی نواحی و ایرانی، موجبات غنای روزفزون اجرای گروه موسیقی" تبری" و جامعه هنری مازندران و ایران را فراهم خواهد آورد. اجرای موسیقی " تبری" در تالار وحدت در تهران، طی دو شب متوالی، فرصت مغتنمی برای ادای احترام به موسیقی نواحی و سنتی و تعامل با موسیقی ملل و اقوام مختلف ایرانی و معرفی فرهنگ و هنر مازندرانی و ایرانی به مردم و مسئولان در کشور و خارج از آن خواهد بود. گروه موسیقی" تبری" با همکاری انجمن های مازندرانی های مقیم تهران؛ سفیر صلح و دوستی و شادی و راستی اقوام مازندرانی و ایرانی در تالار وحدت خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    4 0
    عالیه .واقعا ..امیدوارم موفقیتتون همیشه پایدار. باشه
  • تهرانی EU ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    3 0
    نوای مازندرانی در تهران...چه زیباست، خصوصا اجرای موسیقی مازندرانی با لباس های سنتی شمالی و ایرانی....دست مریزاد گروه موسیقی تبری...