معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان اصفهان گفت: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی از دل صنایعی ایجاد می شود که بیش از 95 درصد آن از دل صنایع داخلی تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، محمد حسین دهقان در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که به همت معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و گروه شرکت های بین المللی سپهر آئین در مجموعه خانه لطفی نجف آباد برگزار گردید، بر لزوم اهمیت دادن به این صنعت با قدمت تاکید نمود.

وی ادامه داد: جوانان متعهد، تلاش و کوشش و جدیت بسیاری برای برگزاری این مراسم ها دارند و به نوعی جایگاه صنایع دستی را شناخته اند، زیرا این هنر میراث ارزشمند ایران اسلامی است که با توجه به مولفه های توسعه پایدار باید آن را برای آیندگان حفظ و حراست نمود و در این راستا معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان بایستی با رویکرد جدیدی کار خود را آغاز نماید.

مهندس دهقان گفت: باید بپذیریم که مادر همه صنایع، صنایع دستی است و از زمانی که بشر زندگی خود را آغاز نمود، برای رفع نیاز به تولید روی آورد. اكنون جهان در آستانه عصری جدید به سر می‌برد، عصری كه در آن دگرگونی شیوه‌های تولید محصولات و ساخته‌های بشر چهره زندگی او را دگرگون خواهد نمود؛ پس اگر قرار باشد، تغییری ایجاد شود می بایست ارتقاء سطح تجارت در این حوزه باشد که در دوره های گذشته به این مهم توجه شایسته ای نشده است و اگر فقط برای یک هنر و صنعت هزاران بسته برای سطح کیفی اثر داشته باشیم تا زمانی که حضور بازرگانی تقویت نشود، تمام برنامه ها بی فایده است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی در ادامه افزود: بسیاری از مشکلات با همراهی و همدلی مسئولین شهری حل می شود که متاسفانه در این مراسم ها، حضور مسئولین ارشد کمرنگ تر است.

وی ادامه داد: مسئولین شهرستان باید به این باور برسند که اگر قرار است به اقتصاد مقاومتی نائل آییم باید به این صنعتگران و هنرمندان توجه خاص نماییم.

دهقان با اشاره به اعمال تحریم های اقتصادی و تلاش متخصصان و کارشناسان در کشور برای کاهش آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها، اظهار داشت: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی از دل صنایعی ایجاد می شود که بیش از 95 درصد آن از دل صنایع داخلی تولید می شود.

وی افزود: چه صنعتی را می شناسید که با وجود 196 رشته مصوب تا این حد قابلیت داشته باشد؟ ولی متاسفانه حوزه آسیب پذیر و حساس صنایع دستی در این زمینه دچار مشکل شده است.

در ادامه برگزاری مراسم، عضو شورای شهر شهرستان نجف آباد با بیان اینکه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نماد و نماینده ایران اسلامی است گفت: از زمان کودکی در صنایع دستی فعالیت می کردم و تابستان ها در اوقات فراغت قالی می بافتم در حالی که جوانان امروزی تمام زمان خود را صرف شبکه های اجتماعی استفاده نادرست از تکنولوژی کرده و اصالت هنر را فراموش کرده اند.

اکرامیان با اظهار نارضایتی از وضعیت موجود، آنچه را که جایگزین شده یک جایگزین بی محتوا و بی اصالت خواند و افزود از سال 1345 قالی ماشینی را در راوند کاشان آوردند و آرام آرام قالی بافی و رشته های دیگر به تدریج حذف شد و به جای آن کوبلن دوزی آمد.

عضو شورای شهر نجف آباد در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه قرار دادن فضاهای شهری در اختیار هنرمندان حفظ ارزش هاست، از هنرمندان خواست به میراث پر ارزششان بیاندیشند و برای ماندگاری اش تلاش کنند.

به گزارش خبرآنلاین در بخش دیگری از این جلسه مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت بین المللی سپهر آیین، از دیگر سخنرانان مراسم بزرگداشت صنایع دستی بود که ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی اظهار داشت: نجف آباد سومین شهرستان پرجمعیت استان اصفهان است که در بسیاری از زمینه ها همچون صنایع دستی (چاقوسازی، قفل سازی، کلاه مالی، لوده بافی و ...) پیشرو است.

مسعود پورحمیدی با ارائه پیشنهاد طرح ایجاد پارک صنایع خلاق به طور پایلوت در سطح نجف آباد به عنوان راهکاری موثر برای مدیریت و توسعه نظام مند صنایع فرهنگی، اضافه کرد: باید با همکاری شهرداری و شورای شهر نجف آباد، بخشی از زمین به صورت اختصاصی در مبادی ورودی یا خروجی شهر نجف آباد به پارک صنایع خلاق که فراتر از صنایع دستی است اختصاص یابد تا مشکل عدم تمرکز به عنوان بزرگترین مشکل هنرهای سنتی و صنایع دستی در شهر نجف آباد مرتفع گردد و زمینه برندسازی جمعی، توسعه بازرگانی داخلی و خارجی این محصولات فراهم و در یک نظام واحد، اشتغال زایی ویژه ای ایجاد گردد.

وی با توجه به کوچک بودن کارگاه های صنایع دستی و عدم آگاهی هنرمندان و صنعتگران این عرصه از بازارهای هدف، قوانین و فرایندهای صادرات و همچنین کمبود توانایی تقبل هزینه های ورود به بازارهای هدف، بر ایجاد شرکت تخصصی مدیریت صادرات در پارک صنایع خلاق با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد.

عضو کمیته علمی برند جشنواره و همایش نام و علامت تجاری برتر (برند) اصفهان افزود: ارزیابی برند های صنایع دستی برای نخستین بار بر مبنای مدل بومی در سطح استان اصفهان با همکاری معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی استان اصفهان و خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان انجام شد و زمینه ارزیابی 15 برند فعال و آموزش 600 نفر از هنرمندان، صنعتگران و تلاشگران حوزه های هنرهای سنتی و صنایع دستی در جشنواره گذشته فراهم آمد.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =