ایرنا نوشت: وزیر حمل و نقل عراق از شرکت های خصوصی ایرانی خواست به طرح ساخت خط آهن بصره – شلمچه کمک کرده و در آن سرمایه گذاری کنند .

'باقر جبر صولاغ' امروز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود عراق به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی در حال حاضر بودجه سرمایه گذاری در این طرح مهم را ندارد وبه همین دلیل از شرکت های خصوصی ایرانی دعوت می کند که در این طرح سرمایه گذاری کنند.

وی اضافه کرد که طرح خط آهن بصره به مرز شلمچه به طول 32 کیلومتر است که از طریق آن خط آهن عراق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل شده و اینگونه شهرهای ایران از طریق راه آهن به کربلا و نجف و بغداد مرتبط می شوند.

وزیر حمل و نقل عراق خاطر نشان کرد که وزارت حمل و نقل طرح احداث راه آهن را بر اساس پرداخت مدت دار، در هیات دولت مطرح کرد، اما با آن موافقت نشد.

باقر جبر صولاغ ادامه داد که بر همین اساس تصمیم به جذب سرمایه گذاری گرفتیم و به 'عباس آخوندی ' وزیر راه و شهرسازی ایران موضوع را اطلاع دادیم تا زمینه برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در این طرح فراهم شود.

طرح خط راه آهن خرمشهر به بصره به طول 44 کیلومتر است که 12 کیلومتر آن از خرمشهر تا مرز شلمچه ، توسط ایران به اتمام رسیده اما طرف عراقی به دلیل مشکلات مالی تاکنون نتوانسته است بخش مربوط به داخل عراق را به اتمام برساند.

با احداث خط راه آهن شلمچه به بصره و تکمیل آن، راه آهن ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و به اعتقاد کارشناسان تحول بزرگی در ترانزیت و تبادل کالا و مسافر ایجاد می کند.

راه آهن خرمشهر - بصره قرار است بر روی رودخانه اروند از مرز بین المللی شلمچه و از روی یک پل تک پایه که قابلیت جابجایی و باز و بسته شدن را دارد، عبور کند.

این خط آهن علاوه بر تسهیل حرکت زایران ایرانی به عتبات عالیات در عراق ٬ شبکه راه آهن عراق را به ایران و سپس به چین وصل می کند که برخی از آن به عنوان احیا گر جاده ابریشم یاد کرده اند.

وزیر حمل ونقل عراق دهم دیماه 93 تفاهم نامه همکاری های حمل و نقلی با وزیر راه و شهرسازی ایران در تهران امضا کرد.

تفاهمنامه مشتمل بر پنج حوزه همکاری های حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی، آبراه اروند و صدور خدمات مهندسی بوده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =