۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۵

در چهار انفجار انتحاری داعش در بروکسل، قلب اروپا، ۳۴ نفر کشته شده اند. این درحالی است که تنها در سه روز نخست سال ۹۵، بیش از ۲۰۰ ایرانی در جاده ها کشته شده اند.

متاسفم که چنین می نویسم؛ اما زمانی که درحال خواندن و انتشار خبر انفجار بنز پلیس راهور در تهران و کشته شدن راننده اش بودم، پوزخندی زدم. هرچند بسیار بابت این موضوع ناراحت شدم، اما خبر، حکایت از واقعیت تلخ و پنهانی از درون ما ایرانی ها دارد؛ هیچ کدام از ما اهالی این مملکت فرهنگ ترافیکی نداریم، حتی اگر پلیس باشیم.

یادم نمی رود؛ سه‌سال پیش در کافه خبر روبروی رییس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ نشسته بودیم و پرسیدیم؛ «شما به عنوان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروی شخصی ساعت 3 صبح از یک خیابان یک طرفه عبور می کنید؟»

و پاسخ داد: «خدا وکیلی این کار را نمی کنم. در یک مصاحبه دیگر هم گفتم اگر اینکه بگویم من اصلا تخلف نکردم دروغ است. من هم با سرعت می روم اما انصافا 20 سال پیش هم ساعت دو نصف شب پشت چراغ قرمز ایستادم. معمولا تلاش می کنم قانون را رعایت کنم اما اینکه بگویم اصلا خلاف نکرده ام، دروغ است. الان پسرم بیشتر رانندگی می کند و اجازه تخلف نمی دهم.»

رییس پلیس راهور تهران اعتراف کرد که تخلف کرده است، با سرعت می رود. این تلخ است. من هم اعتراف می کنم شب گذشته که در جاده بودم، در جاده ای دو طرفه، دقایقی با سرعت بیش از ۱۴۰ کیلومتر هم راندم، قبل از آن، چندباری از راست سبقت گرفتم و از خط ممتد هم رد شدم و البته نادم و پشیمان هم نیستم! خب پلیس در جاده نبود که نهایتا به ۱۲۰ کیلومتر رضایت بدهم و مراعات قوانین را بکنم.

باز هم تلخ است، اما اگر از هر ایرانی راننده ای بپرسید، حتما خواهد گفت که تا جایی پلیس نباشد، با همان پراید و پژو ۴۰۵ فکسنی هم بیش از سرعت مجاز می راند، از راست سبقت می گیرد، خط ممتد را نمی بیند، خیابان یک طرفه برایش اهمیت ندارد، خط عابر پیاده به چشمش نمی آید و البته معنای حق تقدم را هم نمی داند. چند نفر برای سال نو علاوه بر کارواش و دستی به سر و روی ماشین کشیدن، معاینه فنی هم رفتیم؟ اصلا معاینه فنی چقدر جدی است؟ کمپین نه به تصادفات هم امسال راه افتاده است، چقدر برای همه جذاب بوده است؟ 

پوزش می طلبم اگر گفتم هر ایرانی، اما واقعا هر ایرانی به اندازه زیادی درباره رانندگی کاهلی می کند و مرگ را برای ماشین جلویی و عقبی می بیند. چند نفر از ما ایرانی ها زمانی که محمود احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی در شب عید سال ۹۱ گفت در جاده ها نهایتا با سرعت ۸۰-۹۰ کیلومتر رانندگی می کند، موضوع را جدی گرفتیم و حس خوبی از این جمله رییس جمهور مملکت داشتیم؟ 

و حالا از ظهر دیروز افسوس می خوریم که داعش در بروکسل چهار عملیات انتحاری داشته و ۳۴ نفر کشته شدند. اصلا هم توجه نمی کنیم در روزهای نخست تعطیلات سال ۹۵ هر ساعت حداقل یک ایرانی در جاده ها کشته شده است. جانشین فرمانده ناجا هم البته تعبیر تکان دهنده‌تری دارد؛ کشته‌های سفرهای نوروزی تا این لحظه 13 برابر کشته‌های انفجارهای انتحاری بروکسل است!

واقعا میدان جنگ کجاست؟ جاده های ایران و یا قلب اروپا؟ ظاهرا ما نیازی به داعش نداریم، خودمان دست به کشتار خودمان می زنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 521236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    320 5
    مقاله خوبی بود، ای کاش اسمشو نمی آوردی
    • تاسف A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      این طرز تیتر زدن و مقایسه کردن ماله یک گروه تلگرامی دورهمی هست نه یک سایت که میخواهد معتبر باشد و خبری است بد نیست ایده ها و تیترهای مان را از تلگرام نگیریم و خودمان خلاقیت به خرج دهیم
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      64 3
      نصف تقصیر گردن خودروسازهای وطنی و لابی کثیفشون هست
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      49 0
      چطور برای وام 25 میلیونی به نفع دولت تبلیغ میکردید که مردم این ماشینا رو بگیرن حالا شدن داعش
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      23 6
      مشکل مشخص این که ایران بی کیفیت رین ماشین‌های دنیا رو داره حتی نسبت به مناطق داخلی مثل کیش نه اینکه بدترین راننده های دنیا
    • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      15 1
      شما خودت خلاف میکنی و پشیمون نمیشی حق نداری مطلب بنویسی بگی مردم رعایت کنند
    • مهدی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      24 0
      دوست عزیز مهرداد خان کجای دنیا اینقدر تلفات جاده ای هست؟ در آلمان سالیانه4050 نفر در جاده ها کشته میشن با جمعیت برابر ایران و عدم وجود محدودیت سرعت در اتوبان ها
  • نيما A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    چه قلم خوبي داره اين متن
  • سعید A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    102 6
    هنر نزد ایرانیان هست بس ۰۰۰
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    همون قدر که ماشین تولید می کنند و میدن بیرون، به فکر نیروی انسانی پلیس هم باشند. امسال 100000 اتومبیل اضافه شد. چند تا پلیس به جاده ها اضافه شد؟
    • ماهان IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      44 1
      با اضافه کردن پلیس هم به ان شرایط مطلوب نخواهیم رسید . مردم خودشون باید بفهمند . متاسفانه عده ی زیادی از رانندگان ما و حتی همون سرنشینان دیگه خودروها تخلف از قانون رو زرنگی می دانند و فکر می کنند سر راهنمایی و رانندگی کلاه می گذارند غافل از انکه کلاه بزرگتر بر سر خودشان می رود . متاسفانه سرنشینان دیگر خودروها خود می توانند عامل نظارتی بهتری بر رانندگان خودروها باشند ولی انان هم کوتاهی می کنند . متاسفانه مردم ما توهم فرهنگ چند هزارساله دارند در حالیکه فرض هم چنین فرهنگی باشد ، انان چیزی به ارث نبرده اند .
    • ميثم EU ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      21 2
      يعني ميگي بالاسر هر ماشين يه پليس وايسه؟ مشكل اصلي فرهنگ بد رانندگيه.اكثرا موقع رانندگي در حال تخلف كردن هستند. يا چرت ميزنن يا موبايل دستشونه يا با سرعت رانندگي ميكنن. كه با افزايش تعداد پليس هم درست بشو نيست. هركسي بايد خودش احساس مسئوليت و رعايت قانون بكنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    50 58
    مراجع تقلید تخلف راهنمایی و رانندگی را حرام اعلام کرده اند و فرموده اند گناه است،پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هم می فرمایند:"به خُردى گناه منگريد بلكه بنگريد كه بر چه كسى گستاخى كرده ايد ." رییس پلیس راهور هم که قشنگ میگه بله تخلف می کردم، ما هم که نه از خدا می ترسیم و نه از تصادف و مرگ، از نظر ما مرگ و تصادف و...مال ما نیست مال بقیه است، به کچاداریم می ریم؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      38 0
      دوستمون درست میگن اگه هر کس پلیس درونش رو بیدار کنه نیازی به این همه پلیس نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    20 29
    من خودم مسیرم اتوبان تهران کرجیا همت از ورداورد تا تهران هستش همیشه شبا که خلوته میرم،بله منم 120 میرم ولی نه بیشتر در حالی که سرعت مجاز 100 هست ولی دوربینای اکثر جاهای تهران تا 20 کیلومتر بالاتر عمل نمیکننیه جاهایی سر 100 میزنه خب خیلیا هم نمیدونن یا از رو شخصیتشون تو همون ساعت خلوت هم سرعت مجاز میرن ولی بعضی دوستان تا 150160 هم مثل جت میرن هیچوقت یادم نمیره یه پورشه پانامرا ان چنان از کنارم رد شد فک میکنم 200 تایی سرعت داشت و ماشینم پر بود و دوربینم ازش عکس گرفت ولی براش مهم نیست خب....ما خودمونیم که باید رعایت کنیم البته به پلیس هم انتقاد دارم که چرا سرعت مجاز کاهش داده تو مسیرایی که لازم نیست
  • مهندس DE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    27 1
    یارو‏ ‏بالچه‏ ‏اش‏ ‏رو‏ ‏بغل‏ ‏کرده‏ ‏پشت‏ ‏فرمان‏ ‏‏ ‏از‏ ‏فربی‏ ‏ناگهان‏ ‏وارد‏ ‏خیابا‏ ‏ن‏ ‏اصلی‏ ‏شده‏ ‏نناگها‏ ‏ن‏ ‏جلوی‏ ‏من‏ ‏ک‏ مسیره‏ ‏اصلی‏ در‏ ‏حرکت‏ ‏مستقیم‏ ‏‏هستم‏ ‏میگه‏ ‏چ‏ر ‏ا‏ ‏جلوتو‏ ‏نگاه‏ ‏نمیکنی‏ ‏إ؟‏ ‏بسه‏ ‏تا‏ ‏خلاف‏ ‏کرده‏ ‏یه‏ ‏چیزی‏ ‏هم‏ ‏طلبکاره‏ ‏..به‏ ‏خدا‏ ‏فرهنگ‏ ‏رانندگی‏ د‏رایران‏ ‏هیچ‏ ‏وقت‏ ‏درست‏ ‏نمی‏ ‏شه‏ ‏حتی‏ ‏اخلاق‏‏ ‏رانندگی‏هم‏ ‏در‏ ‏اکثریت‏ ‏وجود‏ ‏نداره
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    30 5
    عاقبت سفر فرستادن مردم همینه . وقتی جاده و ماشین استاندارد نیست اینهمه توی بوق و کرنا کردن سفر نوروزی برای چیه ؟
  • max IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    11 21
    متاسفانه حرف ها واقعیته اما تیترتون مورد داره مجبور نیستیند برای جذب مخاطب هر تیتری رو انتخاب کنید.
  • حمید A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    16 0
    سلام و عیدتون مبارک. تلفات رانندگی ما ایرانی ها ریشه در یک مشکل فرهنگی داره. اغلب ما هیچ وقت رعایت قانون را شخصیت اجتماعی خود تلقی نمی کنیم و قانون شکنی را دلیلی بر جسارت و زرنگ بازی خودمون می پنداریم. خوب این دیدگاه تو رانندگی فاجعه به بار میاره. به نظرم باید برای تخلفات خطرناک رانندگی مثل لایی کشیدنها، سرعت خیلی بالا، رانندگی در حال مستی، سبقت غیر مجاز جرایم زندان در نظر بگیرند، گواهینامه متخلف را باطل کنند و فرد را تا شش ماه به روانپزشکی بفرستند تا مشاوره بشه. این جریمه ها دقیقا در کشورهای غربی اعمال میشه. اگه چند سال دا دقت این قوانین اعمال بشه تلفات رانندگی به شدت کم میشه.
  • صالح A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    1 7
    جالب است که همه جا صحبت از احترام به خواست مردم و انتخاب مردم است اما اینجا مردم را به باد انتقاد و اتهام گرفته اید و البته کار شما صدردصد درست است اما زین پس آن شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه را تکرار نکنید.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    12 3
    بنده از هموطنان واقعا متعجبم که رانندگی بسیار بسیار وحشتناک خودشون رو متوجه نمیشوند و هر دفعه هم تقصیر را گردن کج بودن جاده میاندازند و کلا با همه چیز هم مخالفند هم با پلیس هم با افزایش جریمه و...عزیز من بد رانندگی میکنی خیلی بد رانندگی میکنی این دیگه اظهر من الشمس هست یه مقدار خودتون رو اصلاح کنید بعد که تصادفات کم شد ما میگیم اقا فرهنگ رانندگی ما خوبه جاده کجه یا ماشین مشکل داره ولی وقتی ماشین رو برمیداری دو برابر سرعت مجاز میری سبقبت غیر مجاز میگیری نتیجه این میشه عزیز من بحث چرا میکنی؟ بحث نداره بحث رو به سمت چیزای دیگه منحرف نکن عامل اصلی خودمون هستیم و الله خودمون هستیم یه کم فرهنگتون رو اصلاح کنید همه هم از دم ادعای راندگی خوب دارید و هر سال هم 20 هزار نفر رو از دست میدیم.
  • هالوی متفکر IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    9 2
    ما ملت ایران همه با هوش وزرنگیم افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم زنده یاد نسیم شمال
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    7 2
    رانندگى اشخاص، انعكاس و بازتاب كاملى از شخصيت و ظرفيت فرهنگى افراد است.
  • یاسر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    7 1
    خب اگه اینطوریه باید گفت داعش در جاده ها هم نیست بلکه درون تک تک ماها هست در یکی کمتر هست در یکی بیشتر بهرحال بی احتیاطی و ندیده گرفتن حقوق سایرین عامل مهم تصادف بشمار میاد
  • بی نام DE ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    4 8
    می خواستم‌بگم با نصیحت هیچی درست نمی شه. آموزش می خواد. اونم آموزشی که تصاویر واقعی از رانندگی یک فرد رو نشون بده و بگه چه حرکتی در اون موقعیت درست است.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    9 2
    ببینید بحث از بحث فرهنگ بد رانندگی خیلی فراتر میره به نظر من مشکل اصلی در اینجا است که ما مردمی هستیم که نمیخواهیم عیوب خود را بپذیریم و مدام عیب های خود را انکار و به گردن دیگر عوامل می اندازیم حالا یکی از این عیبها هم فرهنگ بد رانندگی است شما میبینید که یا میندازن گردن جاده یا پلیس اصلا حاضر نیستن بپذیرن مشکل بد رانندگی کردن دارن حتی من کامنتی دیدم طرف گفته بود حضور پلیس یاعث اضطراب ما میشه اصلا پلیس نباشه هم عیوب خودمون رو نمیپذیریم و هم اون چند تا چیزی که باید باشه مثل جریمه مثل حضور پلیس و اینها جزو چیزهای مسلم و اصول اساسی هست رو هم زیر سوال میبریم لذا باید فرهنگ پذیرش اشتباه و عیوب اول بیاد بعد یکی از این عیوب میشه فرهنگ بد رانندگی که باید طرف بپذیره تا تصحیح بشه
  • سید IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    1 20
    داعش شمایید که تو ممکلتید که مملکت رو بندازید به جون هم
  • رضا A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    1 0
    مشکل اصلی کیفیت جاده ها که اکثرا دو طرفه هستن و باریک و کیفیت پایین خودرو هاست دوستان نظر الکی ندن تو کشورهای دیگه کلی آدم هس ک تو حالت مستی رانندگی میکنن چرا اونجا اینقد تلفات ندارن فرهنگ‌ رانندگی هم باز بر میگرده به خودت دولت که همینجور الکی گواهینامه میده البته عنوان فرهنگ رانندگی درست نیست بهتره بگیم آموزش رانندگی که اگه خیلی سختش بکنیم اونوقت ارزش گواهینامه مشخص میشه و کسی به خودش اجازه نمیده راحت قوانین و زیر پا بزاره.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    1 0
    فرهنگ رانندگی بسیار پایین است درصد پایینی ایمنی ماشین مهمه .مهم تصادف نکردنه .
  • مرتضی IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    1 0
    هر سال سفر میرفتم راننده با احتیاطی بودم ولی تو جاده دلیجان لاستیک عقب ماشین تو سرعت 110 ترکید ماشین چپ کرد یه کشته دادم خودم مقصر بودم ولی اگه یه خودرو قوی تر بود این اتفاق نمی افتاد خودرو مورد نظرو حدس بزنید متشکرم
  • آريايي IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    1 0
    اگه با همين ماشيناي خيلي بد مثل آدم رانندگي مي كرديم اتفاقي نمي افتاد.
  • مهندس A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    2 0
    بحث‏ ‏کردن‏ ‏سر‏ ‏بی‏ ‏کیفیت‏ ‏ماشین‏ ‏وبی‏ ‏فرهنگی‏ ‏در‏ ‏رانندگی‏ ‏‏ ‏بی‏ ‏فایده‏ ‏است‏ ‏.‏ ‏چرا‏ ‏وقتی‏ ‏فرهنگ‏ ‏انسانیت‏ ‏درساخت‏ ‏ماشین‏ ‏‏ نرمال‏نباشه‏ ‏‏ ‏دردسر‏ ‏سازه‏ ‏وقتی‏ ‏هم‏ ‏خود‏ ‏راننده‏ ‏ها‏ ‏اخلاق‏ ‏رانندگی‏ ‏هم‏ ‏نداشته‏ ‏باشن‏ ‏باز‏ ‏هم‏ ‏دردو‏ ‏سازند‏ ‏‏ ‏درنتیجه‏ ‏فرهنگ‏ ‏درهمه‏ ‏‏ ‏خوب‏ ‏باشه‏ ‏عامل‏ ‏بی‏ ‏دردسر‏ ‏موفقیت‏ ‏هم‏ ‏زیاد‏ ‏میشه‏ ‏محکوم‏ ‏کردن‏ ‏هم‏ ‏درست‏ ‏نیست‏ ‏.‏ ‏همین‏ ‏دوم‏ ‏عید‏ ‏یک‏ ‏باد‏ ‏ضعیف‏ ‏به‏ ماشین‏ ‏بی‏ ‏کیفیت‏ ‏تیبا‏ ‏‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏سرعت‏ ‏‏ ‏‏ ‏هشا‏د ‏در‏ ‏جاده‏ ‏کوبری‏ ‏نائین‏ ‏درحرکت‏ ‏بوده‏ ‏برخوردکرده‏ ‏‏‏براحتی‏ ‏واژگون‏ ده‏ ‏یک‏ ‏کشته‏ ‏وسه‏ ‏مجروح‏ ‏داشته.‏ ‏تباهم‏ ‏شد‏ ‏ماشینإإإ؟‏ ‏
  • کیارش A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    1 0
    مشکل عظیم و اساسی رانندگی ضعیف و عدم احساس مسوولیت در برابر خود و دیگران است..فرهنگمون زیادی پایینه..هرکی تونستو پول داشت ماشین خرید بهش میگن راننده و این ینی تاسف