روزنامه شهروند نوشت: آخرین روزهای اسفندماه، تنها چهار روز مانده به پایان سال، خبری خوش در ایلام پیچید اما در هیاهوی آخر‌ سال گم شد. ٥٠ تن از شکارچیان بخش پهله زرین‌آباد استان ایلام در راستای کمک به حفظ حیات وحش، اسلحه‌های خود را به محیط‌بانی زرین‌آباد تحویل دادند و با شکار خداحافظی کردند.

شکارچیان زرین‌آبادی با خداحافظی با شکار در راهی قدم گذاشتند که در سال‌های گذشته شکارچیانی از آذربایجان غربی، همدان و کرمانشاه در آن قدم گذاشته بودند و با شکستن اسلحه‌های خود، توبه شکار کرده بودند تا دیگر شکار نکنند و به حفاظت و حمایت از گونه‌های ارزشمندی بلند شوند که نسل آنها در آستانه انقراض است.

٢٥ اسفندماه بود که طی مراسمی با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان ایلام، دادستان شهرستان دهلران و جمعی از مسئولان محلی، ٥٠ شکارچی از شکارچیان ساکن بخش پهله زرین‌آباد با هدف حفاظت از گونه‌های ارزشمند جانوری اسلحه‌های شکاری خود را به محیط‌بانی زرین‌آباد تحویل دادند.

به گزارش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان ایلام، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان در این مراسم، اقدام ارزشمند و قابل تقدیر جمعی از شکارچیان بخش پهله زرین‌آباد در راستای جلوگیری از شکار بی‌رویه و حفظ تنوع ‌زیستی منطقه را ستود و گفت: «شما با انجام این کار سهمی بزرگ در حفظ حیات برای گونه‌های مختلف جانوری و محیط‌ زیست منطقه فراهم کردید.» مازیار سلیمان‌نژاد ادامه داد: «بخش پهله زرین‌آباد به‌دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی و توپوگرافی مناسب، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های مختلف جانوری است و توانسته طیف گسترده‌ای از حیات وحش را در خود جای دهد که جهت حفاظت از طبیعت بکر این بخش همواره به همکاری مردم محلی نیاز است.»

به گزارش ایرنا، او با اشاره به این‌که این حرکت فرهنگی شکارچیان پهله زرین‌آباد شایسته قدردانی است، یادآوری کرد: «این افراد کاری کردند که در صورت اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها می‌تواند الگوی دیگر شکارچیان استان و حتی کشور باشد.» سلیمان‌نژاد تاکید کرد: «این حرکت بی‌شک باعث حفظ حیات‌ وحش استان می‌شود چون شکارچیان با تحویل اسلحه خود سهم بزرگی در تداوم حیات گونه‌های مختلف جانوری و محیط ‌زیست منطقه ایفا می‌کنند.»

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان ایلام با اشاره به وضع زیست‌محیطی و تنوع ‌زیستی استان ایلام گفت: «بخش پهله زرین‌آباد به سبب برخورداری از شرایط آب و هوایی و طبیعت زیبای کوهستانی یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های مختلف جانوری در استان است و شکارچیان این منطقه با تحویل سلاح‌های خود از این پس به‌عنوان دوستدار طبیعت به محیط‌ زیست و حیات‌ وحش خدمت می‌کنند.» او ادامه داد: «یکی از اولویت‌های امسال این دستگاه فرهنگ‌سازی برای ترویج و حفاظت همگانی از محیط ‌زیست و تشویق شکارچیان استان برای تحویل سلاح‌های خود و کمک به حفظ گونه‌های جانوری است.»

شکارچیان ایلامی درحالی اسلحه‌های خود را به محیط‌بانی زرین‌آباد تحویل دادند تا با شکار خداحافظی کنند که در سال‌های اخیر، رسمی در میان شکارچیان شکل گرفته که در روزهای پایانی‌ سال یا نخستین روزهای سال، شکارچیان اسلحه‌های خود را می‌شکنند و توبه شکار می‌کنند. فروردین ٩٣ مردم شهر «نودشه» در منطقه هورامان از توابع استان کرمانشاه با شکستن اسلحه شکاری، سوزاندن قفس‌ها و آزادسازی کبک‌ها، شکار را کنار گذاشتند.

پس از آن چند تن از شکارچیان آذربایجان ‌غربی با کنار گذاشتن شکار حیوانات و پرندگان، اسلحه‌های شکار خود را پلمب کردند و شکستند. ‌سال ٩٤ به نیمه رسیده بود که خبرهای خوشی از همدان هم به گوش رسید. با سفر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به استان همدان، شکارچیان مجاز همدانی مجوز شکار خود را تحویل دادند و اسلحه‌های شکاری خود را شکستند. آخرین گام را شکارچیان ایلامی برداشتند تا تفنگ‌شکنی و توبه شکارچیان ادامه داشته باشد و در روزهایی که سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای حفاظت از حیات ‌وحش، مجوز شکار برای چهارپایان صادر نمی‌کند، آنها هم در راه حمایت از حیات‌ وحش قدم بردارند.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =