۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳

نتایج دومین دور انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حاوی یک پیام روشن است؛ اینکه اکثریت مردم کشور خواست‌های مشترک دارند. این خواست‌هادر کیفیت حضور پای صندوق‌های رأی و نیز انتخاب کسانی است که باید این رویکرد فراگیر را در خانه ملت نمایندگی کنند.

انتخاب قریب به 75 درصد نامزدهای همسو با گفتمان غالب در قوه اجرایی در انتخابات جمعه گذشته خلاف برخی ادعاهاست که مردم تهران را متفاوت از دیگر مردم کشور قلمداد می‌کند. در 21 استان ، 121 شهر و 55 حوزه انتخابیه مردم همان رویکردی را نشان دادند که تهرانی‌‌ها با اکثریت قاطع در هفتم اسفند و نخستین دور انتخابات مجلس انتخاب کردند. این درحالی است که شدت حملات به گفتمان محبوب مردم از اسفند ماه گذشته تاکنون مورد ضرب انواع حملات و اتهام‌ها بوده است. حملاتی که بیش از هرچیز می‌کوشد گفتمان اعتدال را ناکارآمد کرده و یا آن را از کار بیندازد. آخرین این حملات مربوط به بلوکه شدن 2میلیارد دلار از پول کشور در امریکاست. جنجال‌های افراطیون درباره این اتفاق در عرصه‌ای نابرابر از ابزارهای تبلیغاتی دنبال می‌شود. در حالی که عوامل اصلی بلوکه شدن پول کشور در بانک‌های امریکایی، خود مدعی شده‌اند و دولت یازدهم را شماتت می‌کنند برای ناتوانی در بازپس‌گیری آنچه خود در کمال بی‌تدبیری در اختیار بیگانگان قرار دادند. آنان همچنین هر روز "برجام" را به تیغ می‌کشند و با سیاه نمایی مغرضانه، رکود اقتصادی؛ آمار بیکاری؛ ناتوانی در جذب سرمایه برای جان‌بخشی به صنعت کشور را مصداق شکست برنامه‌های دولت یازدهم می‌خوانند.
نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم باردیگر بطلان تلاش‌هایی را نشان داد که در رفتاری انفعالی برای جبران عقب‌ماندگی‌اش در این رقابت سخت،‌ از هر وسیله‌ای دربی‌اعتبار کردن گفتمان غالب جامعه امروز ایران استفاده می‌کند؛ حتی اگر منافع ملی هم در این میان هزینه شود.
پیروزی 75 درصدی نامزدهای همسو با گفتمان اعتدال در انتخابات جمعه گذشته تأکید دوباره‌ای است براین واقعیت که جامعه ایرانی _ آنهم نه فقط در تهران، بلکه سراسر کشور _ متفاوت از گذشته‌ای است که مخالفان افراطی همچنان طالب آن هستند. اکنون مردم با درک واقعی از ریشه مشکلات و موانع برون رفت از آن دریافته‌اند که غوغاگری‌های مغرضانه برای حل مشکلات نیست بلکه تلاش جریانی است که می‌خواهد در برهمان پاشنه‌ای بچرخد که پیشتر بود.
همه مشکلاتی که اکنون جامعه ایران با آن روبروست، عریان و ملموس است. بدیهی است چاره اندیشی خردمندانه در این‌باره اصلی‌ترین خواست مردمی است که به رویکرد اعتدال رغبت نشان داده‌اند. اما در این میان دو نکته حائز توجه و تذکر است؛ نخست اینکه لازم است جریان‌های اقلیت به جای فرافکنی کم حاصل، چرایی نتایج حاصل از انتخاب مردم را تحلیل منطقی و واقعی کنند. آنان با قبول نتایج انتخابات به بازخوانی گذشته و حال خود پرداخته و همه تغییرات و اصلاحات لازم در خود را شجاعانه بپذیرند. این تذکر از روست که اقلیت امروز می‌تواند اکثریت فردا باشد اگر سخت سرانه بر قالب‌های رفتاری خود اصرار نکند.
دوم؛ دولت یازدهم اکنون با توجه به حمایت اکثریت بدنه اجتماعی از آن‌، اعتماد به نفس بیشتری یافته و لازم است در تحقق مطالبات مردم، کارامدی بیشتری را در همه عرصه‌ها نشان دهد. اعتماد مردم اصلی‌ترین سرمایه و نقطه اتکای دولت و مجلس آینده است. پاسداری از آن وظیفه همه منتخبان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =