بیشترین اعتبار بیابان زدایی کشور به دریاچه ارومیه اختصاص یافت

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بیشترین میزان اعتبارات ملی و ستاد بحران برای اجرای طرح بیابان زدایی، برای مقابله با پدیده بیابان زایی و طوفانهای نمکی به استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرآنلاین، خداکرم جلالی در بازدید از پروژه اجرایی حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستانهای آذرشهر افزود: امسال 850 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و ستاد بحران برای اجرای طرح بیابان زدایی در 90 هزار هکتار از اراضی کشور اختصاص یافته است.

وی افزود: بیشترین میزان این اعتبار یعنی حدود 600 میلیارد ریال برای مقابله با پدیده بیابان زایی و طوفانهای نمکی به استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی پیش بینی شده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : در این طرح در هر هکتار 200 اصله بوته نهال یا درختچه های مقاوم به شوری و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کاشته می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به طرح تثبیت بافت خاک در روستای خاصلوی شهرستان آذرشهر خاطر نشان کرد : کاشت درختچه های گز و بوته های قره داغ و آتری پلکس در این منطقه بسیار خوب جواب داده است و در آینده نزدیک با ایجاد بافت جنگلی ، احتمال وقوع طوفان های نمکی و ریز گردها به حداقل خواهد رسید .

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این بازدید گفت : شهرستانهای آذرشهر ، شبستر و عجب شیر به علت قرار گرفتن در مسیر جهت وزش باد ، بیشتر در معرض ریز گرد و غبار نمکی قرار دارند و بیشترین اعتبار برای مقابله با طوفانهای نمکی به این حوزه اختصاص یافته است .

محمد صادق پور مهدی افزود : سال گذشته 60 میلیارد ریال از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای طرح مقابله با ریزگردهای نمکی اختصاص یافته بود که امسال این رقم به 300 میلیارد ریال خواهد رسید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم در این بازدید گفت : طرح مقابله با بیابان زایی در سه شهرستان آذرشهر ، عجب شیر و شبستر اجرا می شود .

مهندس داور نامدار افزود : در این طرح درختچه های گز در 500 هکتار از اراضی شهرستانهای عجب شیر، 500 هکتار درختچه گز ، بنه و بوته های قره داغ و آتری پلکس در آذرشهر و همچنین در شهرستان شبستر نیز هزار هکتار بوته های مقاوم به شوری کاشته می شود .

ایشان اجرای طرح قرق مطلق و جلوگیری از چرا را در 2300 هکتار از زمینهای حاشیه دریاچه ارومیه از دیگر اقدامات ضروری برای تثبیت خاک و حفظ و تقویت پوشش گیاهی در این مناطق اعلام کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =