۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۸

بورس سهام تهران با افزایش تعداد شرکت هایی که در جریان معاملات بازار سرمایه با کاهش قیمت سهام مواجه می شوند، رو به روست.

گروه اقتصاد: جو منفی هر روز بیشتر بر فضای معاملات بورس اوراق بهادار تهران حاکم می شود. به طوری که روز به روز بر تعداد شرکت هایی که به سیر نزولی قیمت سهام تن می دهند افزوده می شود.
بر این اساس به نظر می رسد دمای مبادلات بورس تهران پیش از شروع زمستان به سمت صفر میل کرده است. آن گونه که در فاصله داد و ستدهای دو روز اول هفته جاری بیش از 23 درصد افزایش یافت.
امروز از 44.7 میلیاردی که در بورس سهم معامله شد،6.3 میلیارد آن به معامله سهام ایران ترانسفو اختصاص یافت که درمقایسه با روزهایی که مخابرات یا فولاد مبارکه، بیش از 80 درصد ارزش معاملات روزانه را به خود اختصاص می دادند می توان به پویایی دوباره بورس امیدوار بود ولی از 135 نمادی که امروز در بورس تهران معامله شد 84 شرکت با کاهش قیمت سهام مواجه شدند.
سبقت خودرویی ها
این روزها سرمایه گذاران که دیگر امیدشان از برگشت بورس به رونق چند ماه پیش ناامید شده است، به استقبال سهام خودرویی ها رفته اند.
خودرویی ها که در کنار بانکی ها از قدرت نقد شوندگی بیشتری برخوردارند، پس ازخروج مخابرات از تابلو معاملات به دلیل برگزاری مجمع و همچنین وضعیت نابسامان فولادی ها و سنگ آهنی ها به رونق دوباره رسیده اند.
البته P/E پایین این صنعت و اعلام پیش بینی سود محتاطانه از جمله دلایل اصلی استقبال از سهام خودرویی است. امروز رایان سایپا پس از بازگشت به تابلو معاملات ،ایران خودرو و سایپا با صف خرید روبه رو شدند و در مقابل سنگ آهنی ها با صف فروش 70 میلیونی همچنان صدر نشین بهترین تقاضای فروش هستند.
پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی خارک به دلیل کاهش قیمت نفت و فولاد مبارکه به دلیل کاهش قیمت فولاد و آهن پس از سنگ آهنی ها صف فروش امروز بورس را تسخیر کردند.
سهامداران فولادی باید منتظر گشایش بازار های جهانی در روز دوشنبه باشند و آیا فردا فولاد مبارکه در بورس فلزات عرضه ای خواهد داشت یا نه؟
تحت تاثیر چنین جوی، شاخص ها نیز امروز به کاهش هر روزه خود ادامه دادند. به طوری که شاخص کل قیمت به لطف ملی مس، پالایش نفت اصفهان و گل گهر با 57.9 واحد کاهش به رقم 9 هزار و 490 واحد رسید.شاخص بازده نقدی و قیمت نیز233 واحد کاهش یافت و بر روی رقم 38 هزارو 265 واحد ایستاد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =