۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۹
علم یعنی حالت خوب باشد

"دکتر جکیل و مستر هاید" نام رمانی است از رمان‌نویس مشهور اسکاتلندی قرن نوزدهم، رابرت لویی استیونسن. ماجرای دو نفر که در حقیقت یک نفرند و یکی لایه پنهان آن دیگری است.

نویسنده کتاب سندرم جکیل و هاید با وام گرفتن از عنوان کتاب استیونسن کوشیده است توجه مخاطبان را به امری جالب توجه جلب کند.

شخصیت و ذهن ما لایه‌های پیچیده و درهم‌تنیده‌ای دارد و روان ما آنقدر که ممکن است در ابتدا تصور شود ساده و بسیط نیست. اگر این پیچیدگی‌ها زیاد و شدید شود با معضل رفتارهای متعارض و زندگی‌های دوگانه مواجه می‌شویم، ولی این بروز شدید و مرضی تنها سطح تعارضات روانی آدمیان نیست.

نویسنده کتاب برای توضیح منظور خود از مفهوم "سایه" در سنت روانشناختی/روانکاوانه کارل گوستاو یونگ بهره می‌برد. سایه ما بخش تاریک‌افتاده وجود ماست که خواهی نخواهی با ما هست. کتاب "سندرم جکیل و هاید" کمک می‌کند هر یک از ما بتوانیم به سایه وجود خود نقبی بزنیم و خودمان و کاستی‌ها و محدودیت‌هایمان را بهتر بشناسیم.

یکی از بدیع‌ترین و کاربردی‌ترین نکات کتاب این است: فهرستی از مهمترین ویژگی‌هایی که در دیگران نمی‌پسندید و برایتان بسیار ناخوشایند و آزارنده و تحمل‌ناپذیر است تهیه کنید، این فهرست همان ویژگی‌های سایه شماست! ویژگی‌هایی که در بخش تاریک‌افتاده ذهن و ضمیرتان با خود حمل می‌کنید و مشغول فعالیت است. نویسنده کتاب در بخشی زیبا و جذاب توضیح می‌دهد که چگونه خود بخشی تاریک و در سایه از روان خودش را کشف کرده و این امر در مورد خودش هم صادق است. راستش را بخواهید به عنوان خواننده کتاب من هم روش پیشنهادی کتاب را در مورد خودم به کار گرفتم و اذعان می‌کنم بصیرت‌بخش و مفید و راهگشا بود.

شاید برای کسانی مواجه شدن با لایه‌های تاریک‌افتاده وجودمان، با سایه‌مان، تجربه تلخ یا ترسناکی باشد، چنانکه به هر حال در ابتدا تجربه‌ای غیرمنتظره است و چه بسا نادلپسند. اما گمان می‌کنم آگاهی یافتن به ناخودآگاهی‌ها و علم به وجود سایه‌ها نهایتا نه تنها آزارنده نیست بلکه لذت دانستن و توانستن بیشتر را به همراه دارد؛ امکانِ اگر نه یکسره فراتر رفتن از محدودیت‌ها و حذف آنها، دست‌کم رها شدن از بند نشناختن آنها و نقابهای مختلف‌شان.

سندرم جکیل و هاید/ وقتی کسی در زندگی شما شخصیت دوگانه دارد - یا خود شما دارید - چه کار باید کرد؟ / نوشته بورلی انگل/ ترجمه فاطمه وحدت‌نیا / نشر آسیم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =