۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
چگونگی دسترسی کودکان به گردشگری

کارشناس حوزه گردشگری می گوید برای ایجاد ساختار درست در حوزه گردشگری کشور به فعالیت های زیر بنایی نیاز داریم.

حسن بهداد کارشناس حوزه گردشگری در این خصوص می گوید : برای ایجاد ساختار درست در حوزه گردشگری کشور به فعالیت های زیر بنایی نیاز داریم.

حسن بهداد خسرجی، کارشناس حوزه گردشگری در این خصوص می گوید: برای ایجاد ساختار درست در حوزه گردشگری کشور به فعالیت های زیر بنایی نیاز داریم. بخشی از این فعالیت ها با فرهنگ سازی در حوزه گردشگری همراه است. این فرهنگ سازی را نیز می توان با آموزش های زیر بنایی انجام داد. بر این اساس ، کودکان اصلی ترین مخاطبان این موضوع هستند.

بهداد معتقد است: آموزش به کودکان می تواند گردشگری را در کشور نهادینه کند چرا که برای فرهنگ سازی در این خصوص باید برنامه ریزی های دراز مدت و دقیق را مورد نظر قرار داد.

وی می گوید: کارشناسان معتقدند وقتی در سفرهای خانوادگی کودکان از نتیجه سفر راضی باشند، بزرگتر ها هم احساس رضایت خواهند داشت. رضایت یک کودک از برنامه های سفر سبب می شود که خانواده نیز اوقات خوبی را بدون اعتراض ها و بهانه جویی های کودک سپری کند.

بهداد در این خصوص عقیده دارد وقتی کودک از نوع فعالیت های گردشگری بزرگترها راضی نباشد ، در نهایت آرامش آنها را در سفر به هم می ریزد. پس باید در فعالیت های گردشگری خانوادگی بخشی را به فعالیت های کودکان اختصاص داد تا احساس کنند جدای از برنامه های مشترک خانواده ، بخش خاصی از برنامه ها به آنها اختصاص دارد .

این کارشناس گردشگری می افزاید: اگر چه در حوزه گردشگری، پرداختن به نیازهای همه افراد خانواده از اهمیت برخوردار است ، اما در این زمینه می توان به برنامه های ویژه کودکان نیز اهمیت داد. در واقع گردشگری کودک می تواند شامل مجموعه ای از فعالیت های گردشگری باشد که ویژه کودکان در نظر گرفته و برای مقاطع سنی مختلف تعریف می شود.

بهداد اظهار کرد: در این شکل از برنامه ها، همه فعالیت ها از آغاز تا انجام بر مبنای کودکان است و بزرگترها تنها به عنوان همراه در کنار آن ها حضور خواهند داشت.

بهداد می گوید:  آموزش جزو جدایی ناپذیر گردشگری کودکان است. این مساله از مهم ترین محاسن گردشگری کودک است که با آن می توان مفاهیم سفر ، گردشگری و حتی تفریح را در ذهن کودک نهادینه کرد .

این کارشناس گردشگری معتقد است از آنجا که در کودکان مسافرت و گردش بدون لذت بردن از شرایط تقریبا غیر ممکن است، باید برنامه های آموزشی نیز به گونه غیر مستقیم تنظیم شوند و همواره تفریح در اولویت آنها قرار بگیرد .

او در این خصوص به آشنایی کودکان با پدیده های غیر متعارف و غیر معمول در زندگی اشاره می کند و می گوید: گردشگری برای کودکان فرصتی برای آشنایی با بسیاری از این پدیده هاست؛ فرصتی که در شرایط عادی زندگی چندان به دست نمی آید. همین سبب می شود بسیاری از آموزش هایی که کودکان در مقاطع مختلف تحصیلی در مدرسه می بینند، امکان تحقق به شکل تجربی پیدا کند.


آموزش گردشگری را کودکانه کنیم
بسیاری از کارشناسان معتقدند که دانش کودکان بیشتر بر مبنای حافظه است و حافظه نیز وقتی اطلاعاتش در عمل به کار گرفته نشود در مدت زمان کوتاهی رنگ می بازد. این در حالی است که گردشگری فرصتی برای ثبت دائمی اطلاعات در ذهن ایجاد می کند که مبنای آن بر تجربه استوار است.

کارشناس گردشگری می گوید: گردشگری امکان بسیاری از آموزش ها را به صورت تجربی برای کودکان فراهم می کند.

بهداد راهنمای ملی گردشگری  این خصوص بر آموزش هایی تاکید دارد که اگر به کودکان منتقل شوند، به دلیل عدم درک درست آنان در این زمینه ، کمتر مورد توجه قرار می گیرند. از جمله آموزش هایی که این کارشناس گردشگری از آنها یاد می کند، می توان به حفظ بهداشت و محیط زیست، پاکیزگی آب ها، تمیز نگه داشتن شهر و محل زندگی، مراقبت از اموال عمومی، عدم صدمه وارد کردن به میراث فرهنگی و سایر موارد نام برد.


وی می افزاید: احترام به فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، رعایت حقوق دیگران و آموزش اصول توسعه پایدار در گردشگری از دیگر آموزش هایی هستند که گردشگری می تواند به کودکان بیاموزد.

بهداد معتقد است برای برنامه ریزی در خصوص گردشگری باید به مهارت های خاصی توجه کرد . به عبارت دیگر ، آموزش کودکان در این زمینه باید مانند آموزش در هر زمینه دیگری بر اساس مهارت در ارتباط با کودکان و انتقال مفاهیم  به آنان شکل بگیرد .
این کارشناس مدیریت گردشگری  بر اهمیت کودکانه کردن همه آموزش ها ی گردشگری برای کودکان تاکید دارد . او معتقد است اگر مفاهیم در حد فهم کودکان نباشد ، امکان هیچ آموزشی در این زمینه وجود ندارد .

بهداد  می گوید: در این خصوص باید دوره های خاصی برای آموزش تور لیدر های داوطلب در نظر گرفته شود .

مشارکت کودکان در برنامه ریزی سفر
بهداد اظهار کرد: بر عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری، ارائه آموزش های گردشگری به کودکان بیشتر بر مبنای نحوه ارائه اطلاعات است و محتوای بسیاری از مطالب آنها چندان با مطالب مخصوص بزرگتر ها تفاوتی ندارد . برخی اطلاعات در زمان کودکی نیز به راحتی قابل درک است اما زبان خاص خودش را می طلبد. به عبارتی ، بسیاری از مفاهیم در زمان کودکی نیز به راحتی قابل درک هستند و آموختن آنها با سن کودک منافاتی ندارد با این تفاوت که کودکی فرصت های بیشتری را برای آموزش در اختیار انسان قرار می دهد.


حسن بهداد کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری می گوید: می توان از کودکان در زمینه برنامه ریزی برای سفر و تعیین نوع مقصد و دیگر موارد نیز کمک گرفت . کودکان به طور معمول پیشنهاد های جالبی دارند که اگر چه کودکانه است اما در مواردی نیز قابل بررسی هستند . از طرفی ، دقت نظر آنها در بسیاری از موارد سبب می شود بزرگترها نیز نسبت به برخی پدیده های اطراف خود هوشیارتر باشند یا با تامل بیشتری به آنها نگاه کنند . به عنوان مثال در سایت های باستانی اغلب بچه ها هستند که مشارکت مشتاقانه ای در فعالیت دارند . شرکت بچه ها در نمایش ها ، بازی ها ، رویدادها و سواری ها می تواند علایق والدین را نیز بر انگیزند ، زمان بازدید را طولانی کند و با خرید غذا و سوغاتی مزایای اقتصادی ایجاد کند .

به گزارش خبرآنلاین، در هر حال تجربه های کودکی همواره ماندگارند و اتفاقاتی که در این دوره از زندگی رخ می دهند فرصت های مناسبی برای آموزش کودکان به شمار می روند ؛ فرصت هایی که در بسیاری موارد جایگزینی برای آنها نمی توان یافت . با نگاهی دیگر می توان گفت سفر فرصتی برای درک تفاوت هاست و کودک از طریق آن می تواند یاد بگیرد زیبایی های دنیایی که در آن زندگی می کند به خاطر تفاوتهایش است .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =