۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷

به تازگی مشخص شده که خودروهای تصویربردار گوگل که امکانات استریب‌ویو را فراهم می‌کنند، به آنتن‌های وای-فایی مجهزند که اطلاعات روترهای شبکه‌های وایرلس خانگی و اداری را گردآوری می‌کنند.

ابوالفضل کریمی: بسیاری از افرادی که در آمریکا ، استرالیا، انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند، می‌توانند تقریبا تصاویر همه خانه‌ها در هر خیابانی را با استفاده از امکان استریت ویو در گوگل‌مپ به صورت آنلاین ببینند.

اما به گزارش نیوساینتیست، به تازگی این موضوع افشا شده که ماشین‌های مجهز به دوربین‌های این غول اینترنتی که از مقابل درب خانه‌هایشان عبور می‌کردند، فقط در حال جمع‌آوری تصاویر پانوراما از خیابان‌ها نبوده؛ بلکه آنتن‌های وای-فای نصب‌شده روی این خودروها در حال جستجو و ردیابی شبکه‌های کامپیوتری بی‌سیم بودند و تجهیزات خاصی در داخل آن‌ها نام شبکه‌ها ، مکان آن‌ها و آدرس منحصر به فرد Mac روترهای پشتیبانی کننده آن‌ها را ثبت می‌کرد.

فاش شدن این مطلب، البته نه تنها موجی از اتهامات را متوجه شرکت گوگل کرده، که مهر تاییدی بر این موضوع زده که گوگل هیچ توجهی به حریم خصوصی افراد ندارد.

گوگل می‌گوید این اطلاعات را برای بالا بردن دقت سرویس‌های خود جمع‌آوری کرده و به این ترتیب تلفن‌های هوشمند قادرند مکان خود در گوگل‌مپ ، خصوصا در مراکز شهر که سرویس‌های جی‌.پی‌.اس قابل اعتماد نیستند، با دقت بالا مشخص کنند.

برنامه‌های نقشه‌برداری تلفن‌های همراه می‌تواند با اتصال و دریافت اطلاعات از برج‌های تلفن همراه که با آن در ارتباط هستند، دقت خود را افزایش دهند؛ اما گوگل متوجه شده اگر تلفن همراه بتواند جزئیات روترهای وایرلس نزدیک خود را دریافت کند، میزان دقت مکان‌یابی بسیار بالاتر خواهد رفت. به این ترتیب، سرورهایی که سرویس گوگل‌مپ را روی تلفن‌های همراه ارائه می‌دهند، می‌تواند مختصات را بسیار دقیق‌تر از گذشته محاسبه کنند.

در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در حال بهره بردن از پایگاه داده گوگل هستند که از اواخر سال 2007 در آمریکا راه‌اندازی شده است.

البته گوگل تنها شرکتی نیست که اطلاعات وای-فای را با هدف موقعیت‌یابی جمع‌آوری می‌کند. شرکت اسکای‌هوک وایرلس  Skyhook Wireless در بوستون نیز از خودروهای جستجوگر وای-فای برای ارائه یک سرویس مشابه استفاده می‌کند که قابل دسترسی روی برنامه‌های نقشه‌یابی بعضی از تلفن‌های همراه شرکت موتورولاست.

ماجرا چطور لو رفت؟
اگرچه شرکت گوگل برای سری نگه داشتن فعالیت‌های جمع‌آوری اطلاعات خود تلاش خاصی انجام نداده، اما انجام این فعالیت‌ها را نیز به دیگران اعلام نکرده است.

این فعالیت‌ها تا هفته پیش برای کسی آشکار نشده بود، تا این که پیتر شار از هیئت فدرال محافظت از اطلاعات آلمان متوجه شد خودروهای استریت‌ویو که در حال فعالیت در آلمان هستند، علاوه بر عکس‌برداری اطلاعات وای-فای را نیز جمع‌آوری می‌کنند. او می‌گوید زمانی که به گوگل اجازه عکس‌برداری برای سرویس گوگل ویو داده شد، در مورد این فعالیت اطلاعی به او داده نشد.

در انگلستان نیز همین موضوع باعث شگفتی کمیسیون اطلاعات این کشور شد. نیک دی، سخن‌گوی ICO در این باره گفت: «اگرچه قبل از آن‌که خودروهای استریت‌ویوی شرکت گوگل شروع به عکس‌برداری از خیابان‌های شهر کنند، ما با آن‌ها ملاقات‌هایی داشتیم؛ اما این شرکت هیچ‌ چیزی راجع به اسکن کردن اطلاعات وای-فای به ما نگفت».

در حال حاضر ICO در حال کسب اطلاعات بیش‌تری از گوگل است، اما شار معتقد است که این شرکت باید همه اطلاعات وای-فای جمع‌آوری شده را حذف کند.

پیتر فلیشر از شورای حریم خصوصی جهانی گوگل گفت: «مقامات حفاظت اطلاعات از عملیات جمع‌آوری اطلاعات وای-فای اطلاع نداشتند، چرا که این اطلاعات به صورت عمومی منتشر می‌شوند و هر کس که یک وسیله با قابلیت دریافت اطلاعات وای-فای باشد؛ به آن‌ها دسترسی خواهد داشت. هم‌چنین بر خلاف تصاویر استریت‌ویو، اطلاعات وای-فای در مراکز اطلاعاتی که سرویس‌های نقشه‌برداری را ارائه می‌دهند، باقی خواهند ماند و هیچ‌گاه به صورت آنلاین منتشر نخواهد شد».

اما هیچ کدام از این سازمان‌ها در مورد خطرات احتمالی نفوذ به پایگاه داده وای-فای این شرکت مطلبی بیان نکرده اند و احتمال این که به زودی درخواست قانونی بر علیه جمع‌آوری اطلاعات وای-فای شود وجود ندارد.

به هر حال سیمون دیویس، مدیر گروه حریم خصوصی بین‌المللی در این باره گفت: «از دید روابط همکاری بین‌ سازمانی ، مخفی نگهداشتن این کار از سوی گوگل تصمیم درستی نبود».

فلیشر نیز با این عقیده موافق است و می‌گوید: «واضح است که شفافیت بهترین انتخاب است. زمانی که شما در تلاشید با اطلاعات دیگر مرزهای تکنولوژی را گسترده‌تر کنید، کمی شفافیت جای دوری نمی‌رود».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵
    0 0
    اطلاعات شبکه های وایرلس که چیز خصوصی ای نیست. کجای گزارش نیوسانیتیست به تصاویر خونه های مردم اشاره کرده؟