تازه‌های فن‌آوری در حوزه مدیریت شهری در هفته‌ای که گذشت

جهان در حال گذار از جامعه سنتی به مدرن است و شهرها نیز از این قائده مستثنی نیستند. تحولات فنآورانه که در ذیل آمده می تواند مثال خوبی از این تحولات باشد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، محسن راعی گفت: جهان در حال گذار از جامعه سنتی به مدرن است و شهرها نیز از این قائده مستثنی نیستند. تحولات فنآورانه که در ذیل آمده می تواند مثال خوبی از این تحولات باشد:

1. ساخت خانه های کوچک متحرک برای بی خانمان‌ ها در سیاتل
فضای این خانه های متحرک یازده متر مربع است که «شامل تخت کمجا و سایه‌بان‌هایی است که می‌توانند فضای مسکونی را بدون نقض کردن قوانین شهری افزایش دهند.» این کمپ‌ها با همکاری «مؤسسه مسکن اقشار کم‌درآمد» برپا می‌شوند تا بتوانند پناهگاه موقت برای افراد بی‌خانمان باشند تا زمانی که مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمدی که ناتوان از پرداخت اجاره‌بهای سنگین هستند فراهم شود. اخیرا یک شرکت معماری در چین نیزخانه های کوچک با قیمت مقرون به صرفه را طراحی و اجرا کرده است که ساخت آن کمتر از ۱ روز زمان می‌برد. دفتر معماری خلق چین (PAO) اخیرا یکی از این خانه‌های پیش ساخته را برای اولین خریدار خود پیاده‌سازی کرده است. این خانه ‌های کوچک از تعدادی پنل‌های پیش‌ساخته تشکیل می‌شوند که با یک تیم اجرایی کوچک طی چند ساعت به یکدیگر متصل شده و پیاده سازی می‌شوند.

2. مبلمان شهری هوشمند متکی به انرژی خورشیدی
متیو لی هانر، طراح فرانسوی، در سال ۲۰۱۵، طرحی با نام "Clover" جهت استفاده از انرژی خورشیدی در مبلمان شهری تأمین کننده روشنایی خیابان‌های پاریس ارائه داد. در این طرح، چراغ‌های روشنایی در خیابان از انرژی خورشید تغذیه کرده و نور و روشنایی سطح خیابان را تأمین می‌کنند. این طرح در کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه تغییرات آب‌و‌هوایی در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه شد. در رأس این نوع مبلمان شهری، لامپ‌های گلبرگ شکلی قرار گرفته و در زیر آن نیمکت یا یک جفت صندلی برای نشستن افراد پیاده تعبیه شده است. طراح این ساختار را به درختی کاشته شده تشبیه کرده که همیشه باید باقی بماند. نیمکت‌های آن به مثابه شاخه‌ای بزرگ از درخت شکل گرفته و در صورت لزوم طول آن تا ۱۵ متر هم می‌رسد. لامپ‌های آلومینیومی به‌منظور کاهش آلودگی نوری بصورت گنبدی شکل طراحی شده و صفحه LED آن نور را مستقیما به سمت پایین سوق می‌دهد.

3. برنامه مشارکتی "ترافیک باز"، تحولی بنیادین در داده‌های ترافیکی
روش‌های سنتی جمع‌آوری داده‌های ترافیکی یا مبتنی بر نیروی انسانی و کار میدانی بوده و یا با استفاده از شبکه‌های جمع‌آوری اطلاعات ترافیک با حس‌گرهای گران‌قیمت انجام ‌می‌شده است. این شیوه‌ها بسیارکند هستند و داده‌های به‌دست‌آمده بسیار کم-کیفیت هستند . علاوه بر این شیوه دوم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای راه‌اندازی و هزینه‌های سنگینی برای نگهداری است درحالی‌که بخش کوچکی از محدوده شهری را پوشش می‌دهد. در عصر داده‌ها بزرگ و کلان داده‌ها استفاده از روش‌های سنتی توجیه فنی و مالی کافی برای جمع‌آوری اطلاعات ترافیکی را ندارد.

در پاسخ به این نیاز سه اشتراک خودرو Easy Taxi, Grab و Le.Taxi که با یکدیگر ترکیب شده‌اند و بیش از ۳۰ کشور جهان را پوشش داده و میلیون‌ها مشتری دارند، با بانک جهانی و سایر همکاران در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ترافیک با استفاده از GPS نصب شده بر خودروهای تحت مالکیت خود همکاری می‌کند.

این برنامه مشارکتی و گسترش همکاری‌ها بین سازمان‌های ذیل: اعضای مؤسس mapzen، موسسه منابع جهانی، Miovision و NDrive؛ موجب توانمندسازی سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک با منابع محدود خواهد شد که عملکرد بهتر، و تصمیم‌گیری قوی‌تر مبتنی بر شواهدی که پیش‌ازاین در دسترس نبود را به همراه خواهد داشت. مسائلی که این داده‌ها کمک به بهبود آن‌ها خواهند کرد شامل سیگنال‌های برنامه زمان‌بندی ترافیک، تأمین حمل و نقل عمومی، نیازهای زیربنایی جاده‌ها، مدیریت تقاضای سفر و مدیریت ترافیک اضطراری و ... خواهد بود. طبق گفته الیسا رایت ریاست بنیاد نقشه‌های خیابانی باز آمریکا، این برنامه مشارکتی به دنبال ارتقاء بهره‌وری و اثربخشی ترافیک در سطح جهانی از طریق ظرفیت‌سازی و داده‌های باز است.

4. استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت پل، آمستردام
یک استارتاپ آلمانی قصد دارد اولین پل سه‌بعدی جهان را بر روی کانال آمستردام بسازد؛ این تکنیک ممکن است بعدها به روش استاندارد ساخت پل تبدیل شود.

شرکت استارتاپ مهندسی ام‌ایکس‌تری‌دی در بیانیه خود اعلام کرده است «ما با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی رباتیک که قابلیت ساخت سازه‌های فولادی به‌صورت سه‌بعدی را دارند، یک پل عابر پیاده سه‌بعدی روی رودخانه‌ای در مرکز آمستردام خواهیم ساخت». این استارتاپ امیدوار است تا بتواند در سپتامبر پروژه خود را آغاز کند.

این طرح شامل چاپگرهای مجهز به بازوهای رباتیک است که بر روی لبه‌های پل بر روی رودخانه حرکت کرده و ساختار پل را چاپ سه‌بعدی می‌کنند. بازوهای رباتیک ویژه، فلز را تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا ساختار پل به دقت و به‌صورت قطره- به- قطره با استفاده از یک برنامه کامپیوتری خاص طرح‌های پیچیده، ساخته شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =