رییس جمهور آمریکا دو روز پس از گمانه زنی ها درباره اعلام رسمی خروج ایالات متحده از معاهده آب و هوایی پاریس، تصمیمش را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دونالد ترامپ بالاخره به وعده ضد محیط زیستی خودش عمل کرد و رسما گفت آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس خارج می‌شود. این اتفاق امروز،‌دوم ژوئن ۲۰۱۷، برابر با ۱۲ خرداد ۹۶ افتاد. دو روز پیش گفته شده بود ترامپ چنین تصمیمی را گرفته است (اینجا) او در واکنش به خبرها در توئیتر خود نوشته بود: «در چند روز آينده تصميم خود را درباره توافق پاریس اعلام می‌كنم. دوباره آمریکای بزرگ را می‌سازیم!»

امروز اما ترامپ در پیامی از کاخ سفید گفت: براساس تعهداتم و برای حفاظت از آمریکا اعلام میکنم که ایالات متحده از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج می شود.

او گفت: به عنوان كسي كه عميقا به محيط زيست اهميت مي دهم نمي توانم با وجدان راحت از توافقي حمايت كنم كه براي امريكا يك تنبيه باشد. براي حمايت از شهروندان امريكايي از توافق پاريس خارج مي شويم. ما از اين توافق خارج مي شويم اما مذاكرات جديدي را شروع مي كنيم تا ببينيم مي توانيم به توافق ديگري (در اين رابطه) برسيم!

رییس جمهور ایالات متحده گفت: ما بدون توافقنامه اقلیمی پاریس تمیزترین آب و هوا را داریم. ما با محیط زیست رفتار دوستانه خواهیم داشت اما ما تجارت و بیزینسمان را از کار نمی‌اندازیم. امريكا تحت مديريت ترامپ همچنان به عنوان يكي از تميزترين و سازگارترين كشورها با محيط زيست روي كره زمين ادامه خواهد داد.

او گفت: ‎من انتخاب شدم تا نماينده اي از پيتزبورگ باشم نه پاريس! خروج ما از اين توافق نشان دهنده تاكيد مجدد بر حاكميت امريكاست من تلاش مي كنم تا مطمئن شويم امريكا به عنوان رهبر جهان در حفاظت از محيط زيست باقي بماند.

اسكات پروت، مدير آژانس حافظت از محيط زيست آمریکا هم در تایید حرفای ترامپ گفت: ما به هيچ كشوري براي نظارت بر محيط زيستمان عذرخواهي بدهكار نيستيم.

به گفته پروت، از سال دوهزار تا ۲۰۱۵، ۱۸ درصد از میزان تولید گاز دی‌اکسید کربن آمریکا کم شده است.

واکنش ها به تصمیم ترامپ

تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا به عنوان بزرگترین آلوده کننده هوا از معاهده آب و هوایی پاریس، با واکنش های مختلفی همراه شد.

کمیسیون اروپا پس از سخنان ترامپ اعلام کرد که اقدام خروج آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس، روز غم‌انگیزی برای جامعه ‌جهانی است و ما باید به دنبال متحدان جدیدی باشیم.

در همین‌حال شهردار پاریس اعلام کرد که تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافقنامه اقلیمی پاریس اشتباه است و عواقب ناگواری را درپی خواهد داشت.

استفان والت، نظریه‌پرداز آمریکایی با کنایه به خروج آمریکا از توافق پاریس در توئیتر نوشت: طرح سری ترامپ برای خاورمیانه: منطقه آنقدر داغ شود که کسی نتواند در آن زندگی کند. مشکل حل شد!

تصمیم ترامپ برای خروج از معاهده زیست محیطی پاریس، واکنش آیلان ماسک را هم در پی داشت. ايلان ماسك که مشاور ترامپ هم هست در واکنش به اعلام رسمی خروج آمریکا از معاهده پاریس در توئیتر نوشت: هيات مشاوران (ترامپ) را ترك ميكنم. تغييرات اقليمي واقعي است. ترك كردن توافق پاريس براي امريكا يا دنيا خوب نيست.

اما یکی از مهمترین واکنش ها را باراک اوباما داشت. رییس جمهور سابق آمریکا که برای اجماع جهانی جهت معاهده پاریس تلاش زیادی کرده بود در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده گفت: با وجود غيبت رهبري امريكا، حتي با وجودي كه اين مديريت به معدود كشورهايي پيوست كه آينده را پس مي زنند. من اطمينان دارم شهرهاي ما، ايالت هاي ما و مشاغل ما در اين مسير گام هاي بلندي برمي دارند و براي محافظت از كره زمين براي نسل هاي آينده كمك خواهند كرد.

همچنین امانوئل مکرون، رييس جمهور فرانسه در گفتگوي تلفني با ترامپ درباره خروج آمریکا از معاهده پاریس گفت: چیزی برای مذاکره دوباره وجود ندارد.

همچنین جو بایدن نیز در پیامی توئیتری نوشت: ما تاثیرات تغییر اقلیم را از پیش احساس می‌کردیم. خروج از توافقنامه تغییرات اقلیم امنیت آمریکا و امکان داشتن آینده‌ای با انرژی پاک را به مخاطره می‌اندازد.

لئوناردو دی‌کاپریو هم به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از معاهده پاریس واکنش نشان داد. او در توئیتر و اینستاگرام نوشت: آینده زندگی در سیاره ما با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس مورد تهدید قرار گرفته. زمین بیش از گذشته در خطر است.

گفتنی است خروج ایالت متحده آمریکا از توافق اقلیمی پاریس روالی چند ساله دارد؛ حداقل دو سال. اما انتشار گازهای گلخانه‌ای دمای کره زمین را تاکنون یک درجه سانتی‌گراد افزایش داده و خارج نشدن ایالت متحده آمریکا به عنوان دومین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای از توافق‌اقلیمی پاریس نه تنها برای آمریکا بلکه برای کره زمین خطرناک است.

افزایش دمای کره‌زمین تاکنون تاثیرات زیادی بر محیط‌زیست کره خاکی داشته است، در واقع یکی از علل اصلی افزایش خشکسالی‌ها، حوادث طبیعی، افزایش بیماری‌ها و ... است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    0 0
    هر دم از این باغ بری می رسد