۱ نفر
۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۸

امروز اکثر رسانه های جهان عرب با انعکاس گسترده دیدار میان رئیس فهرست العراقیه و رهبر جریان صدر، از آن به عنوان دیداری خاص یاد کردند که نقش بسزایی در کنار نهادن اختلافات گذشته و در نهایت خروج عراق از بحران تشکیل دولت دارد.

 روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، الصباح، پایگاه خبری میدل ایست، شبکه های خبری الجزیره و العربیه و دیگر رسانه های جهان عرب با پوشش گسترده خبر دیدار علاوی و مقتدی صدر در دمشق، "تسریع بخشیدن به توافق درباره تشکیل دولت فراگیر و جامع در عراق " را تیتر یک خود قرار دادند.

در این منابع خبری در این باره آمده است: ایاد علاوی و مقتدی صدر طی نخستین ملاقات تاریخی خود در هتل "ایبلا الشام" که در 10 کلیومتری جنوب دمشق قرار دارد درباره ضرورت تسریع در تشکیل دولتی جامع گفتگو کردند.

نخستین دیدار علاوی و مقتدی صدر که با حضور هیئت های همراه آنها در این هتل برگزار شد، مقرر بود دو ساعته باشد که در نهایت یک ساعت دیگر تمدید شد.


اظهارات علاوی و صدر؛ العراقیه کوتاه می آید

علاوی پس از این ملاقات، در هنگام ترک هتل الشام در جمع رسانه های خبری دیدار با صدر را مهم توصیف کرد و اعلام کرد: به توافقات بزرگی در مسائل مورد بحث دست یافتیم.

وی فضای حاکم بر این دیدار را مثبت و موفقیت آمیز دانست که در نهایت مصالح ملت عراق و یکپارچگی این کشور را تضمین می کند.

رئیس فهرست العراقیه در ادامه می گوید: از مقتدی صدر سخنانی شنیدم که در آن اراده تشکیل دولتی جامع و فراگیر دیده می شد.

از سوی دیگر، مقتدی صدر که پس خروج علاوی از هتل الشام به جمع رسانه های خبری آمده بود،  با مثبت و مثمرثمر ارزیابی کردن دیدار با علاوی، اظهار داشت: العراقیه خواهان خاتمه دادن به بحران فعلی در زمینه تشکیل دولت است و آنان طرحی در این زمینه دارند که علاوه بر تامین مصالح مردم عراق شامل چشم پوشی از برخی مسائل مورد اختلاف نیز می شود.

رهبر جریان صدر در پاسخ به این سوال خبرنگاران که با این دیدار آیا دشمنی پیشین میان شما و علاوی از بین رفت، اظهار داشت: برای عراق باید تمامی اختلافات را کنار بگذاریم و انشاء الله در آینده نه با وی و نه هر کس دیگری اختلافی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به آمادگی العراقیه برای دادن برخی از امتیازات در زمینه تشکیل دولت اظهار داشت: از تمامی جریان ها به ویژه ائتلاف دولت قانون (جریان مالکی) می خواهم در راه مصالح عراق کوتاه بیایند.

مقتدی صدر در عین حال گره انتخاب روسای سه گانه عراق را مشکل اصلی در زمینه تاخیر به وجود آمده در تشکیل دولت دانست.

مقتدی صدر: گذشته را فراموش می کنیم اما بعثی ها خط قرمز هستند/ ایران خواستار تسریع در تشکیل دولت

وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط جریان صدر با بعثی ها اظهار داشت: بعثی ها همچون آمریکایی ها هستند که خط قرمز ما محسوب می شوند.

مقتدی صدر درباره تناقض این عقیده با دیداری که با علاوی داشته است، اظهار داشت: در هیئتی از العراقیه که با ما دیدار داشت، عناصر بعثی وجود نداشتند و ما گذشته را فراموش خواهیم کرد غیر از آنکه این گذشته شامل اشغالگران، بعثی ها و تروریست ها باشد.

رهبر جریان صدر درباره سفر علاوی به تهران نیز اظهار داشت: هنوز نتوانسته ایم وی را روانه تهران کنیم.

مقتدی صدر همچنین از سوریه و ترکیه تقاضا کرد: آمریکا در زمینه خاتمه دادن  به اشغال عراق تحت فشار بگذارند تا عراقی در مسائل داخلی خود به نتیجه برسند.

وی همچنین درباره نقش ایران در تحولات عراق اظهار داشت: ایران خواستار تسریع در تشکیل دولت عراق است.

در همین حال، "احمد الدلیمی" سخنگوی فهرست العراقیه درباره دلایل انتخاب دمشق به عنوان محل دیدار علاوی و صدر در سخنانی مبهم اظهار داشت، مقرر بود این دیدار در تهران برگزار شود اما به علت اینکه حساسیتی برای ترکیه که همسایه مسلمان این کشور در این زمینه ایجاد نشود، تصمیم گرفتیم دیدار را در سوریه برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: از طرفی سران وملت سوریه بر اوضاع و مسئله تشکیل دولت عراق اهتمام دارند.

الدلیمی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا دمشق پیشنهاداتی در زمینه تشکیل دولت عراق ارائه کرده است، ادعا کرد: پیشنهاد سوریه تقسیم قدرت بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی است.



از سوی دیگر، "محمد علاوی" از رهبران فهرست العراقیه که در بین هیئت همراه علاوی قرار داشت، در این باره اظهار داشت: دیدار در فضای بسیار دوستانه برگزار شد، علاوی و صدر ابتدا دیده بوسی کردند و بدون استفاده از اظهارات رسمی با یکدیگر سخن می گفتند.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه در این دیدار بحث های جزئی در زمینه تشکیل دولت نشد، اما سخنان صدر به طور تلویحی به این معنا بود که آنان پس از حضور در ائتلاف ملی حکیم مخالفتی با نخست وزیری علاوی ندارند.

این در حالی است که مقتدی صدر در سخنان خود پس از این دیدار از کوتاه آمدن العراقیه از برخی موارد مورد اختلاف خبر داده بود.

از سوی دیگر، ایاد علاوی پس از پایان این دیدار اعلام کرد: ایستگاه آخر مذاکرات تشکیل دولت در بغداد برگزار خواهد شد.

خاطر نشان می شود در ماههای اخیر مقامات عراقی سفرهای متعددی به سوریه داشته اند که از مهمترین آنها می توان به "عمار حکیم" رهبر ائتلاف ملی، "ایاد علاوی" رئیس فهرست العراقیه، "عادل عبدالمهدی" معاون رئیس جمهور عراق، "ایاد السامرائی" رئیس جبهه توافق  و در نهایت "مقتدی صدر"  رهبر جریان صدر اشاره کرد.

دیدارهای که در اکثر آنها بر لزوم تشکیل دولت عراق با حضور تمامی جریان ها و اقشار این کشور  که حافظ منافع ، ثبات و وحدت این کشور باشد تاکید شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =